Hoeveel strooisel krijg jij in je pensionstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel stro/vlas/enz gebruikt jouw pensionhouder in de box van je paard?

Teveel
17 (11%)
Te weinig
20 (13%)
Precies genoeg
107 (74%)

Totaal aantal stemmen: 144

Marije_jiplover

Re: Hoeveel strooisel krijg jij in je pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:15

Ik heb teveel aan gekruist.
Zal het even toelichten.

Wij mesten zelf uit, bij de boxhuur in zit een basislaag vlas en elke week een nieuw pak vlas.
In de zomer loopt die van mij lang buiten, vaak zelfs 24/7.
Dan heb ik nog steeds recht op elke week een pak vlas, maar dat gebruik ik dan niet.
Hij schrijft elk niet uitgedeeld pak vlas op.
In de winter staat hij buiten vanaf 9 uur tot donker ongeveer (en als het heel veel regent staat hij korter buiten). Dan is 1 pak vlas per week gemiddeld net te weinig. Ik heb er denk ik 5 of 6 per maand nodig in de donkerste maanden van het jaar.
Maar dan vraag ik gewoon om een extra pak, die hij dan weer van mijn tegoed van de zomer afhaalt.

Meestal komt het er aan het eind van de winter op neer dat ik nog niet alle gespaarde vlas op gebruikt heb, als ik alweer begin met opnieuw sparen.
Dan verrekenen we een en ander eenmalig dat ik weer op nul begin.

Hoe hou ik m'n box bij?
Dikke laag vlas erin. Dagelijks drollen eruit, om de zoveel tijd natste plek wat afgraven en heel nieuw pak ineens er weer bij.
En in de winter gaat dat dus sneller dan in najaar en voorjaar.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:17

Hier op stal is het perfect geregeld. Paarden staan vaak tot hun knieën in het stro en mijn merrie die sinds kort op houtkrullen staat wordt netjes gemest en bijgedaan wanneer nodig. Hij weet dat mijn schimmeltje een vetzak is en daar gooit hij voor mijn wedstrijd vaak nog wat bij zodat ze proper staat :D

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:28

Hier op stal meestal ook een dikke laag stro bij de een en de ander vlas met een plak stro. En als t dan een keer wat minder is en je vraagt of je wat erbij mag doen is dat ook geen enkel probleem. Super fijn dus !!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:45

Bij ons op stal betaalde je per strobaal, elke strobaal die je pakte kostte een bepaald bedrag. Ieder had aan zijn stal een boekje waarin je dan bijvoorbeeld '2× stro' schreef, met daarbij de datum, als je twee balen pakte. Aan het eind van de maand kreeg je de rekening. Zo kon ieder kiezen hoe dik zijn paard in het stro moest staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:04

Wij mesten zelf uit en de pensionhouder wil niet dat de paarden te weinig stro hebben of op het beton komen te staan. Dus wij mogen/moeten voldoende gebruiken en dat vind ik erg fijn. Pony staat altijd in een schoon dik stro bed.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:24

Ik betaal 145 pmnd, daar krijg ik in de stalmaanden 4 pakken vlas bij. In de maanden dat ze op t land staan dus niet. Ik gebruik meestal 5 a 6 pakken vlas per maand. Als ik een extra pak wil dan betaal ik daar 6 euro voor. Had haar liever op stro gehad maar dat is niet mogelijk op deze stal.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:26

Ik mest dagelijks zelf. Stro zit niet bij de maandelijkse prijs inbegrepen. Als je een baal stro pakt dan noteer je dat. Aan het eind van de maand betaal je het bedrag voor het aantal balen dat je hebt gepakt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:56

Wij moeten zelf mesten. In principe mag je pakken wat je wil, zolang je er maar niet dagelijks een nieuw pak stro in pleurt en gewoon pakt wat je nodig bent. Ik ben doorgaans in de zomer 1 plakje nodig en sla rustig eena een dag over. 'S winters gebruik ik 2 en als de pisplek er uit is ook nog wel eens 3 maar zelfs dat niet eens. Nou heb ik mazzel dat die van mij uberschoon is. Haal nu 1x per week de pisplek er uit omdat ik dat wil, maar kan rustig 2 of 3 week blijven liggen denk ik. Zolang ik er maar wel elke dag het mest eruit haal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:16

Wij kruisen aan wat we pakken. Dus je pakt precies wat je nodig hebt en betaalt daar voor.
inloopstal wordt slechts beperkt opgestrooid. Dat is een bewuste keuze omdat hij als toilet wordt gebruikt en ze buiten meestal zacht en droog kunnen liggen. Bij langere periode vorst of natte bodem ligt er wel strooisel in.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:46

Ik heb precies genoeg aangekruist.
Ik mag zoveel pakken als nodig zolang het 'normaal' blijft.
In de zomer staat hij 24/7buiten in de winter van sochtends 7 to smiddags 5/6.
Ik verbruik gemiddeld in de winter 5/6 pakken vlas en ik heb een smeerkees.
Bij ons is het niet wenselijk ze laag op het vlas te hebben (liever teveel dan te weinig).

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 08:51

Wij hebben potstallen wat voor mijn kerels perfect is. Er wordt dagelijks ruim opgestrooid en eens in de twee weken worden de stallen helemaal leeggehaald.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:00

Wij mesten zelf en mogen pakken hoeveel er nodig is. Zolang er maar niet heel veel schoon stro mee de mesthoop in gaat wat ik heel logisch vind.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:05

Ik mest zelf en kan zoveel stro pakken als ik nodig vind, nu strooi ik wat minder omdat ze heel veel buiten staat, als ze binnen komt is het alleen om te eten en even te wachten tot ik klaar ben met de rest. Van de winter zal er wat meer stro doorheen gaan, maar mijn paard is erg schoon op stal dus verbruikt alsnog niet veel... Mocht er iets veranderen waardoor ze echt veel meer gaat verbruiken betaal ik gerust bij indien nodig

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:13

Er word voor me gemest en er ligt genoeg strooisel (vlas met daarboven stro) stro soms weinig maar dat komt omdat paardlief t stro op eet

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:20

We staan volpension. Er wordt 2x pw gemest en de andere dagen opgestrooid. De paarden staan ruim (tot de knieen) in schoon stro.

Ik kwam van een stal waar het veel minder was. Waar 1 x per week werd uitgemest. Op zondag niet opgestrooid en de dag voor het uitmesten ook niet (waarom was mij altijd een raadsel) paarden stonden vaak erg vies.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:25

Hoe zit dat met de vliegen als er in de dagen wordt opgestrooid? En de hitte aan de benen op een laag mest van 2 dagen op warme dagen? Ik ken het systeem en vond het akelig....een mesthoop waar ze in lagen en een zooi vliegjes werd je naar van....heel de wand zat vol.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:29

Indestal schreef:
Hoe zit dat met de vliegen als er in de dagen wordt opgestrooid? En de hitte aan de benen op een laag mest van 2 dagen op warme dagen? Ik ken het systeem en vond het akelig....een mesthoop waar ze in lagen en een zooi vliegjes werd je naar van....heel de wand zat vol.

Stal is nu leeg en schoon, pas eind Oktober / half November komt ze s'nachts naar binnen.
Op warme dagen staat mijn paard altijd buiten met schuilstalletje waar geen stro in ligt.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:32

Een stalgenootje mest de stal van mijn pony en zij zorgt dat ze altijd een lekker strobed hebben :) Wij mogen ieder een halve plak van zo'n hele grote strobaal per dag en dat is ruim voldoende voor onze pony's, ze staan altijd tot boven hun kogel/tot de knie in het stro.

Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:32

Maar dat zeg ik ook niet, was geen persoonlijke post naar jou, sorry, maar in algmene zit op de mensen die hierop van toepassing zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:37

Indestal schreef:
Maar dat zeg ik ook niet, was geen persoonlijke post naar jou, sorry, maar in algmene zit op de mensen die hierop van toepassing zijn.

Dat begreep ik wel, maar wilde in elk geval zeggen dat dat hier niet van toepassing is.
In de winter doe ik zelf om de dag mesten en de dagen dat ik niet mest strooi ik op. Dat is warmer. In de zomer áls ze al op stal zou komen om wat voor reden dan ook zou ik elke dag mesten om de vliegenoverlast tot het minimum te beperken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:40

Maar je buren misschien niet en dan heb jij toch de vliegenellende ook

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:50

Indestal schreef:
Maar je buren misschien niet en dan heb jij toch de vliegenellende ook

Nee ik heb maar 3 buren waarvan er maar 1 s'nachts op stal gaat in de zomer, omdat die oud is en het niet red op gras alleen zonder bijvoeren en de rust op stal.
Maar die mest zomers en s'winters elke dag uit.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 09:53

Jij blij....maar de meesten in pension niet hoor...ik kreeg een heel smerige buur die 2 x per week kwam en door haar was de stal gonzend van de vliegen geworden...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:41

Indestal schreef:

Geen last van vliegen nog gehad hier. Maar de stal is nieuw en ik sta er ook maar pas. Mest mag je zelf ook weghalen tussendoor en 2 x per week gaat de hele stal leeg. Paarden staan er dus erg schoon bij.
Wat ook helpt tegen vliegen, is om jaarlijks de hele stal goed schoon te maken en te ontsmetten. Ook de gaten en kieren, waar de vliegen de eitjes leggen.
Onze stallen zijn nieuw. De zijwanden zijn ook van beton met een raam met spijlen voor contact met de buren. Voor een houten schuifdeur en achter nog een buitenraam. Stal is 3 x 4. De mijne kan echt een dansje doen op stal :D
Maar doordat de wanden van beton zijn ook geen kieren en gaatjes en dat scheelt echt in de vliegen.

Op onze oude stal wel veel vliegen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 10:43

O, fijn...3x4 mijn favoriet, zie je maar weinig