Weide herstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustHorses

Re: Weide herstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:54

Dood spuiten heeft zeker nog wel nut, het beste kan je dit dan door een akkerbouwer of loonbedrijf laten doen deze weet zeker wel hoe hij het dood kan spuiten. Als je het vervolgens zwart laat maken en dan in laat zaaien wordt de bodem zeker wel weer steviger hun gaan er immers ook met trekkers over ;)
Een rol drukt de boven grond weer goed aan.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:52

Ik zou nu laten maaien en maaisel afvoeren. Dan kijken wat daaronder vandaan komt. Valt soms nog best mee :) Dan volgend voorjaar verder kijken. Zou dan ook even grondmonsters nemen.

Grasland doodspuiten op zandgrond mag dit jaar niet meer. Wel kun je evt. nog zuring bestrijden, is een goed moment daarvoor.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:08

Caira schreef:
Voor nu zou ik de weidebloter eroverheen trekken, verticuteren en dan kalk erover of lava

Daar ga ik in mee. Maar ja, ik hou niet van spuiten en ploegen. Van beide wordt je bodemleven echt niet blij en die heb je juist nodig om je grond los en luchtig te houden.

Ik zou idd maaien (maaisel afvoeren), verticuteren en grondmonsters nemen om te bepalen hoeveel kalk je moet strooien.

Pleasure20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 19:30

Even uit interesse, moet je distels etc. niet eerst maaien voordat je spuit of moet dat als ze al hoog staan?

ED: Ik heb namelijk ook een weiland, niet groot dus moet met de hand gaan spuiten. Er staan goed gras, maar met kleine vlakken distels etc.

ikkeniet

Re: Weide herstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 22:48

Ik weet er niet veel vanaf, maar is het niet goed om het door door schapen te laten afgrazen?
Bij mijn ouders hadden we altijd een koppeltje schapen erbij lopen.
Nu sta ik bij een boer, en die regelt het grasonderhoud.