Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:21

Pipodipo schreef:
Nou, ik zie dat meer als: 's morgens naar stal om de pony buiten te zetten en dan smiddags weer heen om stalletje te doen, te rijden, te verzorgen en klaar maken voor de nacht. Elke dag.

Dus hoe bruintje123 bij 2 uur komt, weet ik ook niet en dat stond ook niet in mijn vraag.

Hoe bruintje daar bij komt is dat ts haar pony zoals ik begrijp helemaal niet in de ochtend buiten mag komen zetten om dan weer te vertrekken.
De beweging die hij krijgt is als ze erbij is.
Als ze dan naast haar verplichtingen als school en werk 2 uurtjes bezig is met haar paard doet ze al goed haar best.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:24

De reden waarom de paarden op die manege 's winters niet naar buiten gaan is omdat ze anders het land stuk maken :roll: Eens in de 1 a 2 dagen komen ze wel even los in de binnenbak, maar daar blijft het ook bij. Mijn ervaring met het personeel is dat ze niet heel erg oplossingsgericht zijn. Regels zijn regels.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:25

Pipodipo schreef:
Nou, ik zie dat meer als: 's morgens naar stal om de pony buiten te zetten en dan smiddags weer heen om stalletje te doen, te rijden, te verzorgen en klaar maken voor de nacht. Elke dag.

Dus hoe bruintje123 bij 2 uur komt, weet ik ook niet en dat stond ook niet in mijn vraag.

Op de plek waar ze nu staat is er dus geen gelegenheid om haar pony in de winter buiten te zetten.

Beau_Myrthe

Re: Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:33

In welke omgeving zoek je wat TS? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:33

Ik heb geen oplossing voor je, maar wil wel even kwijt dat ik je een stoere doorzetter vind die ontzettend goed opkomt voor haar pony.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:35

Goed bezig TS

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:35

Lieve TS, wat ben jij goed voor je pony! Heel knap dat je op jouw leeftijd al zo bewust bent van het welzijn van je paard. :j

Moeder van TS, een paard is een kuddedier dat van vroeger uit heel de dag in beweging is om zijn voedsel te verzamelen. Die beweging en het kuddeverband zorgen ervoor dat het paard gezond blijft. Niet alleen mentaal maar ook fysiek. Toen mijn paarden noodgedwongen meer binnen stonden of buiten op een heel klein oppervlak (20 m2) kregen zij allerlei kwaaltjes. Dit heeft heel veel geld gekost (€1500+). Gelukkig hebben zij geen blijvende schade opgelopen maar dat is wel een risico.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:51

Lieve TS, ik hoop dat je ouders binnenkort beseffen dat ze juist trots op je mogen zijn, omdat je zo goed voor je pony wil zorgen en niet alleen aan jezelf denkt. Probeer je puberdingetjes even in te temmen en verzamel wat goede argumenten en probeer nogmaals te gaan praten met je ouders. Heb je eventueel ook een (oude) instructrice of een andere volwassene (hoefsmid?) die kan helpen?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:57

Hee TS, wat goed dat je zo over je pony nadenkt! Als je moeder het welzijn van je pony niet belangrijk vindt, vindt ze vast jouw veiligheid nog wel belangrijk.

Daarom, moeder van TS: Ik ken een pony waar in de zomer veilig kinderen van twee op konden rijden, maar toen hij in de winter binnen stond zijn daar mensen heel verkeerd afgevallen. De één haar rug gebroken en de ander haar heup (en nog anderen met minder schade), dat heeft maandenlange revalidatie gekost. Toen de pony weer naar buiten mocht was die meteen weer braaf. Wil je op die manier je dochter in gevaar brengen terwijl het makkelijk voorkomen kan worden?

Heel veel succes TS!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:22

Aan de andere kant zijn er zat paarden, zoals die van mij, die het prima doen op stal in de winter, gewoon braaf blijven en zelfs als ze in de paddock staan niks doen, en gewoon bij het hek staan kijken of je ze asjeblieft weer op wil halen......
Als je elke dag rijdt en er aandacht aan besteed doen een heleboel paarden het er gewoon prima mee.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:30

Oké ik wil je een klein beetje geruststellen.
Het is nstuuurlijk verre van ideaal maar je pony overleeft het wel.

Hoeveel sportpaarden komen nooit buiten?

Toen ik ook een half jaar mijn paard niet naar buiten kon doen heb ik er veel tijd in gestoken om hem zoveel mogelijk uit stal te halen, voor school ging ik even wandelen, meteen vanuit school wandelen, daarna rijden en ik de avond ging ik weer wandelen, ( dit kan ook een mooie tegenargument zijn dat je dit niet wilt om goed te kunnen presteren op school maar dat ke hiertoe gedwongen wordt omdat je ouders niet mee willen denken)

Soms wilde ik niet wandelen maar ging ik eventjes grazen langs de weg of liet ik hem stiekem los in de bak ( mocht niet van dr manege waar ik stond)

Sommige mensen deden in de ochtend een half uurtje aan t halstertje longeren, in de middag rijden en voor t slapen gaan nog een rondje om.

Nogmaals het is verre van ideaal maar voordat er een oplossing is, is dit zeker wel een uitkomst!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:33

Billy schreef:
Aan de andere kant zijn er zat paarden, zoals die van mij, die het prima doen op stal in de winter, gewoon braaf blijven en zelfs als ze in de paddock staan niks doen, en gewoon bij het hek staan kijken of je ze asjeblieft weer op wil halen......
Als je elke dag rijdt en er aandacht aan besteed doen een heleboel paarden het er gewoon prima mee.

Inderdaad, daar zit ook een kern van waarheid in. Maar vergeet niet dat niet iedereen zin heeft om de hele winter elke dag heen en weer te fietsen om het stalletje te doen en de pony beweging te geven. Dat een pony uiteindelijk 24/7 op stal staat is dan nog altijd de schuld van de eigenaar en niet van de stalbaas of de ouders.

Citaat:
Sommige mensen deden in de ochtend een half uurtje aan t halstertje longeren, in de middag rijden en voor t slapen gaan nog een rondje om.

Precies, werk aan de winkel en zelf gewoon minstens 2 keer per dag naar die pony toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:09

Hmmm, misschien wordt je moeder het vanzelf wel zat als je minimaal 2x daags naar je pony gaat om hem uit zn stal te halen en ermee te rijden, wandelen, grazen etc. :)*

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:14

Het is inderdaad altijd een optie om tweemaal of driemaal daags heen te gaan. Maar ik moet er wel duidelijk even bij vermelden dat ik dit jaar ben blijven zitten, en ik wil me goed op school kunnen focussen en een soort van "doe-het-zelf stal" is dan ook totaal niet handog i.v.m. school. Ik kan dan natuurlijk tegen mijn ouders zeggen dat ik niet genoeg tijd heb voor school omdat ik tiska naar buiten moet laten. Maar dat is ook totaal noet tactisch omdat school uiteraard altijd vóór gaat. Dan is de keuze bij hun snel gemaakt.

Ik moet er ook wel bij vermelden dat Tiska 21 is geworden deze lente, zr is nog erg fris en moet echt de benen kunnen strekken. De bak is met regen onbeganbaar en ook vreselijk zwaar. Een galop waag ik ook niet in de bak omdat ie simpelweg te klein is. Ik ga nu op buitenrit en op ongeveer 30 minuten stappen kom ik dan bij grasweggetje waar ik haar flink laat strekken. Maar zodra het winter word kan ik daar niet heen omdat het binnen enkele maanden word uiteggraven voor vergroting van een meer (ik woon hier zelf aan). Er is vanaf mij thuis een kleinschalige manege met binnenbakje en wat stallen. Maar deze mensen vragen 200(!) euro p.m. en ze hebben geeneens een wei of iets anders dan een bak tot hun beschikking. Mijn moeder wil heel graag dat ik hierheen ga, vanaf mijn huis kan ik namelijk de manege zelf zien alleen 200 per maand en dan geeneens een wei ga ik dus niet doen 8)7

En volgensmij heb ik het niet vermeld maar, Tiska flipt zodra ze in te lang in een stal staat. Ze probeert alles om eruit te komen en vorig jaar heeft ze zelfs zitten steigeren in stal. Daarnaast schuirt ze zich uit verveling helemaal kapot en ze heeft hier ook wat nare littekens aan over gehouden. Ze doet dit allen ongeacht of ik nou 2x op stal kom of niet, ze blijft het doen.

En over dat sportpaarden niet naar buiten komen, is dat niet om te voorkomen dat zulke dure paarden geen blessure krijgen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:16

tis nog geen winter, kan nog van alles gebeuren in de situatie, zo draai je je moeder alleen maar gek en zal ze dit verhaal vast zat zijn als ze zo reageert.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:19

Als mijn paard in de winter een paar dagen niet buiten komt, als bijvoorbeeld de grond echt te hard is en ze zijn bang voor blessuregevaar in de stal waar hij staat, of als het echt dagen onafgebroken regent, dan merk ik dat na een paar dagen heel erg aan hem. Hij wordt erg chagrijnig. En dan gaat hij dus bokken, gevaarlijke sprongen maken etc. ben er zo al eens hard afgevallen.
Misschien is dat een argument dat je moeder over de streep te trekken.

Je geeft zelf ook al aan dat Tiska zo reageert.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:22

Ik verbaas me ook altijd over de paarden die dat dus over zich heen laten komen.
Ik vraag me echt af wat voor idioten ik dan door de jaren heen heb.
Of het nu kwpn-ers zijn of de koudbloeden, alles wil hier in de ochtend naar buiten.
En doe ik dat eens wat later als anders nou dan is er al een hoop gestamp en gehinnik, laat staan als ik dat dagen zou doen.

Ts kun je misschien een facebook berichtje plaatsen met dat je een stal zoekt.
Misschien is er nog wel een particulier met een goed plekje

Zomerzon1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:23

Er over praten mag niet ? Waarom zet je niet alles op papier met artikelen erbij ??

Laurora

Waar in het noorden woon je fluttershy? Ik woon in hoogezand en heb mn paard op een doe het zelf stal staan, maar daar zoeken we eigenlijk nog een huurder met een merrie, kost niet veel per maand. Voor meer info mag je me een pbtje sturen :)

Verder vind ik het onwijs onverantwoordelijk van je moeder om zo te denken.... Ik zou haar maar een dagje in de gangkast opsluiten, misschien dat ze dan begrijpt hoe verschrikkelijk het is voor een paard om zo lang op stal te staan. Nee alle gekheid op een stokje, ik denk dat je met je moeder om tafel moet met een andere volwassene die verstand heeft van paarden. Misschien dat je moeder er heel anders in staat als ze een serieus gesprek met een volwassene heeft, moeders hebben de neiging beter te luisteren naar iemand van hun eigen leeftijd ;)
Ik wens je heel veel succes! Ik hoop voor jou en je pony dat er een oplossing komt!

marleen_usar

Aan de moeder van de ts ik heb al jaren een paard en ook mijn man heeft er helemaal niks mee. Dus toen mijn paard zwaar depressief op stal stond en na 2 weken erg kreupel er uit kwam strompelen. Was het ook voor de veearts duidelijk, hij moest het land op anders zou het wel eens zijn einde kunnen betekenen.

Niks is erger dan dat je je paard achter uit ziet gaan en totaal geen medewerking krijgt van je man of je moeder. Ik lees dat uw dochter 14 is en niet zo maar haar paard zelf kan neer zetten waar ze dat wil. Daar hebben ze jullie voor nodig, ik hoop dat uw kijkt naar het welzijn van het paard, ook al heeft u er helemaal niks mee. Ook het ongelukkig zien van uw dochter zou u toch wel moeten raken?
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 15-08-17 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:23

Mijn moeder kennende moet ik ruim van tevoren dingen aangeven. Zo heb ik ook twee jaar geleden gevraagd of we op mijn kosten naar HE konden, daar is ze nogsteeds over aan het nadenken :')
We hebben Tiska gekocht voor mij en mijn zus en ook voor mijn moeder omdat zij vroeger een eigen fries heeft gehad en wel met Tiska zou willen wandelen e.d.

Ik heb dit topic vorig jaar geopend, zelfde principe en hier staat wat meer info in: [YRT] 24/7 in een bak, slecht?

Ik heb helaas geen facebook, en mag ook niet andere mensen in mijn omgeving iets vragen om wat voor mij te plaasten helaas. :\

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:28

Zomerzon1977 schreef:
Er over praten mag niet ? Waarom zet je niet alles op papier met artikelen erbij ??

Dit had ik dus gedaan toen het nog wel mocht, als conclusie was dus dat,het onderwerp een naand gesloten bleef.

Laurora schreef:
Waar in het noorden woon je fluttershy? Ik woon in hoogezand en heb mn paard op een doe het zelf stal staan, maar daar zoeken we eigenlijk nog een huurder met een merrie, kost niet veel per maand. Voor meer info mag je me een pbtje sturen :)

Verder vind ik het onwijs onverantwoordelijk van je moeder om zo te denken.... Ik zou haar maar een dagje in de gangkast opsluiten, misschien dat ze dan begrijpt hoe verschrikkelijk het is voor een paard om zo lang op stal te staan. Nee alle gekheid op een stokje, ik denk dat je met je moeder om tafel moet met een andere volwassene die verstand heeft van paarden. Misschien dat je moeder er heel anders in staat als ze een serieus gesprek met een volwassene heeft, moeders hebben de neiging beter te luisteren naar iemand van hun eigen leeftijd ;)
Ik wens je heel veel succes! Ik hoop voor jou en je pony dat er een oplossing komt!

Ik woon oostkant van Groningen (stad). Hoogezand is in principe nog wel te doen denk ik. Maarja dan heb je weer doe-het-zelf en erg praktisch practisch? is dat niet omdat mijn school weer aan de andere kant van de stad zit :+

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:28

Mmh even wat bedacht wat ik uit je vorige post kan halen.
Stel je neemt die stal wat je moeder wil, betaalt 200 in de maand en je hebt dan een stal en binnenbak?
Wat nou als je je pony alleen daarheen verplaatst in de wintermaanden bv? Dan kan je pony in de bak ipv de wei en heeft ze in ieder geval toch wat ruimte.
Dit is uiteraard niet in vergelijking met een weide, ieder paard hoort een paar uur per dag buiten te komen maar dit is wel beter dan bij die boer neem ik aan?

En anders nog even een optie:
Je zet je paard op die stal maar gebruikt het weiland van de boer in de zomer?
Zou je hier misschien iets mee kunnen?

Het is denk ik niet ideaal maar dan staat je paard in de winter gelukkig niet 24/7 op stal?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:30

Billy schreef:

Mijn verzorgpony deed het eerder ook heel goed op een aantal uurtjes buiten in de winter en veel op stal. Nu ze verhuisd is naar een plekje waar ze 24/7 buiten komt doet ze het echter nog veel beter.

Naar mijn idee moet je dus niet alleen kijken naar waar je paard het redelijk/goed op doet maar naar waar ze het het beste op doen

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 14:32

xtessax83 schreef:
Mmh even wat bedacht wat ik uit je vorige post kan halen.
Stel je neemt die stal wat je moeder wil, betaalt 200 in de maand en je hebt dan een stal en binnenbak?
Wat nou als je je pony alleen daarheen verplaatst in de wintermaanden bv? Dan kan je pony in de bak ipv de wei en heeft ze in ieder geval toch wat ruimte.
Dit is uiteraard niet in vergelijking met een weide, ieder paard hoort een paar uur per dag buiten te komen maar dit is wel beter dan bij die boer neem ik aan?

En anders nog even een optie:
Je zet je paard op die stal maar gebruikt het weiland van de boer in de zomer?
Zou je hier misschien iets mee kunnen?

Het is denk ik niet ideaal maar dan staat je paard in de winter gelukkig niet 24/7 op stal?

De binnenbak gaan enkel de manege paarden in, ik heb er zelf stage gelopen dus weet wel een beetje de gang van zaken daar. Ze hebben een buitenbak maar die ligt lager gezien dan de grond zelf. Al het water zalt daar dus "in" en dan kunnen ze dus helemaal niks meer...