Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:19

Ik heb zelf een grote schuilstal (nee niet zoiets geweldigs) wel met vlas. En met nat weer gaan ze daar dus wel liggen.
Is het droog, ook al is het koud, liggen ze buiten.
Dus helemaal zonder vlas/stro zou ik niet graag doen voor mijn paarden.

Deze stal zou dus voor mij voorbij gaan, ondanks dat het er voor de rest geweldig uitziet.
Jammer dat ze niet de helft onder de overkapping zand hebben gelaten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:24

Het ziet er netjes uit hoor! Ik heb thuis 4 boxen en 2 schuilstallen en gebruik de boxen echt nooit. Ja om te verzorgen ofzo, heb je daar apart plek voor of heb ik daar overheen gelezen?

Ik heb zelf ook geen stro in de stallen :n Ze hebben zand en dat vinden ze heerlijk om in te liggen.

SFW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 08:30

Wauw mooie schuilstal! Alleen jammer dat het alleen maar harde ondergrond heeft. Het lijkt mij wel dat er erg veel paarden staan? Ik zelf ben geen voorstander van te grote kuddes in een paddock, maar ik weet natuurlijk de afmetingen niet! :)

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:40

Ziet er goed uit hoor!
Alleen mis ik ook wel een plekje waar ze lekker overdekt kunnen liggen.
Mijn paarden staan 24/7 buiten. Deels in een paddock+(grotendeels dichte) schuilstal en deels in de weide. In de schuilstal heb ik stro liggen. Met goed weer liggen ze inderdaad het liefst buiten in het zand of in de wei. Maar zodra het regent of heeft geregend en het buiten één grote modderpoel is liggen ze toch het liefste binnen in het stro. Ook trouwens als er veel vervelende beestjes zitten. Dan staat/ligt ze ook liever binnen dan buiten, maar dat is nog wel te overzien met een deken oid.
Een overdekte plek om te liggen is voor mij dus wel een must, omdat het in NL toch wel erg vaak rotweer is en ze dan dus aangeven veel liever in het droge stro te liggen. Overigens zou een overdekte zandplek voor mij ook prima zijn.

Edit: is er ook een mogelijkheid om haar weleens in een box te zetten? Bijvoorbeeld als ze ziek is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:45

pol013 schreef:
Onze paarden staan vergelijkbaar. Als ik ze weer eens even vermenselijk hebben ze in de winter daarnaast stallen met een dik pak stro.
Dat gebruiken ze alleen om in de plassen en gaan dan weer buiten in het witte zand liggen 8)7

Dan speel ik weer 2 weken toilet juffrouw en lacht mijn vriend mij weer vierkant uit en dan haal ik het er weer uit.

Hier hebben ze er dus echt geen behoefte aan.

Hier precies hetzelfde. Een bed in de schuilstal wordt alleen gebruikt om in te poepen en plassen, liggen doen ze in de droge zandpaddock. Dus TS: een zandpaddock (wit/geel zand) die altijd droog is vind ik wel een must. Kijk, een paar uur waterplassen erin na een uitzonderlijk harde bui kan best, maar verder moet de paddock er goed droog bij liggen. Is dat zo dan zou ik je paard hier zeker naartoe durven verhuizen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:50

Ik vind het een mooie plek!

Mijn ervaring met een droge ligplek is dat het ALLEEN wordt gebruikt als WC. We hebben 5 paarden staan 24/7 buiten en ze hebben 1 grotere inloopstal en 2 kleintjes (die kleintjes zijn ook wel iets kleiner dan 3X3 denk ik, de grote het dubbele ongeveer). Met dat aantal paarden hielden wij het vlas in de schuilstallen niet schoon genoeg dat ze ook echt erop gingen liggen. Ze liggen op het gras of op het zand. We hebben er nu voor gekozen om de bodembedekking uit de schuilstallen te halen.

Nou hebben wij wel mooie droge plekken op het terrein, zelfs al het een aantal dagen heeft geregend. Door de boel om te ploegen voorkom je dat het zand te veel wordt aangestampt. Ik zou gaan kijken als het net flink veel heeft geregend, dan ben je alvast "op het ergste" voorbereid. Verder zou ik niet te veel waarde hechten aan een dik pak stro in een schuilstal. Met een grote groep paarden wordt dat gewoon de WC en dus niet meer een bed. Tenzij je echt heel ijverig bent met schoon houden.

maaaikkee

Re: Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:54

Hier lopen de paarden in de wintermaanden ook 24/7 buiten stal met paddock. In de stal hebben wij stroo liggen maar dit gebruiken ze alleen om te plassen en poepen. Verder liggen ze altijd buiten in het zand of het nou droog is of niet dat maakt ze niets uit.

Stokpaard18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 10:01

Er zijn stallen maar die worden eigenlijk niet gebruikt. Maar de mogelijkheid tot s nachts op stal zou mogelijk zijn. Al is dat voor mijn paard geen optie want die kan niet alleen op stal staan. Er zou dan een paard bij moeten staan en alles staat buiten.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:06

Maar TS, waarom denk je dat je paard graag binnen wil staan 's nachts? Een paard slaapt niet de hele nacht he? Ik dacht dat de mijne ook een "stalpaard" was. Ze stond 24/7 in een stal toen ik haar kocht. Na aankoop verplaatst naar een paddock met inloopstalletje. Ik dacht dat ze echt dik in paniek zou zijn de eerste nacht, maar het ging echt super goed. De inloopstal is ze pas na een week of 2 gaan gebruiken (omdat daar minder vliegjes waren).

Die paddock daar was vrij nat en blubberig, maar had wel 1 droge plek achterin. Als ze wilde liggen, dan deed ze dat daar en verder stond ze veel voorin op het harde gedeelte waar ze kon kijken naar de andere paarden en waar haar hooi stond.

Inmiddels staat ze op een paddock paradise met meerdere hooibakken en een droge zandbak in de winter. In de bak ligt ze veel, ze staat vrijwel nooit in de inloopstallen (alleen als daar hooi in ligt) en ze scharrelt lekker rond. Nu ze op de wei staat heeft ze de bak niet meer (wel 1 grote inloopstal) en 2 maatjes. Die stal van vroeger mist ze volgens mij geen seconde. Je paard geeft het echt wel aan als hij het niet fijn vindt, maar over het algemeen vinden paarden het (volgens mij) juist wel relaxed om buiten te zijn altijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:15

Buiten kunnen ze alles zien aankomen, in een stal niet. Bij slecht weer staan die van mij ook nog het liefst op de meest open plek met de kont in de wind ipv in/voor de schuilstal. Rondom uitzicht = veiligheid, voor de mens is hol met 1 in/uitgang veiligheid, maar die heeft weinig aan voorsprong om gevaar te ontlopen, daar kunnen wij nl niet hard genoeg voor. Andere verdedigingsmechanismes en dus andere veiligheidseisen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:23

Dat is ook wel super paard afhankelijk. Die van mij staat heel graag op stal (maar die heeft pecht want die staat vrijwel het hele jaar gewoon 24/7 met inloop). Hij staat aanzienlijk vaker dan de rest binnen in de inloopstal. Nu hij tijdelijk snachts op stal staat is hij snachts ook rustiger, kennelijk is hij toch wel fan van een eigen plekje met wat privacy.

Stokpaard18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 11:35

Hij heeft in het verleden 1 zomer 24/7 buitengestaan in een kudde zonder schuilstal. Hij begon daar op in te leveren en hij had het koud. Vandaar dat ik twijfel of hij behoefte heeft aan een warm plekje om te liggen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:50

Hier gaan de shetten echt in een drafje naar hun schuilstal als er opeens een bui naar beneden komt. Daarnaast slapen ze ook veel in stal. Ook het grote paard wil 's avonds graag naar binnen, net als de shet in die kudde en de quarter en de tinker, terwijl die laatste 3 niet bijgevoerd krijgen op stal dus het enige verschil met buiten (paddock paradise die altijd droog is) en binnen is dat ze binnen hooi uit een slowfeeder krijgen en buiten uit een grote bak, buiten is dus gemakkelijker. Dat ons huidige grote paard naar binnen wil is begrijpelijk, die wordt bijgevoerd. Maar als je hem gevoerd hebt, wil hij echt niet naar buiten. Ons vorige grote paard (wij praten altijd over het grote paard en de shetten, de rest is niet van ons) stond ook heel graag onder zijn schuildak, daar ging hij liggen etc. Ook eenmaal op de huidige stalling vond hij het aangenaam om op stal te staan, mits hij maar in de grote box stond (3x5), want in een kleinere box was hij onrustig. Dat een schuilstal kleiner dan 3x3 als toilet gebruikt wordt vind ik niet anders dan logisch, voor alles anders dan shetten is het te klein om ontspannen in te liggen en zelfs de shetten moeten waakzaam zijn of niemand er ook even in wil en hen dus eruit jaagt. Een schuilstal van 3x6 is daardoor al snel te klein met meerdere paarden, als er meer dan 2 staan moeten ze wel echt geen onvertogen woord tussen die beesten zijn willen ze in zo'n kleine ruimte gaan liggen, anders zijn ze veel te kwetsbaar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:55

Noem de overkapping toch ook soort van stal want ze kunnen schuilen .
Liggen doen ze wel in t zand

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:58

Heel mooi plekje maar hoe je paard het zal vinden is niet te zeggen.
Mijn paard staat al 7 jaar 24/7 buiten met schuilstal zonder bedekking. Enige keren dat ze daar in staan is als het heel warm is.
'S winters liggen ze op de stenen of de aangrenzende paddock. Ze gaat gerust in de modder liggen.
We hebben bodembedekking gehad maar dat werd alleen maar als wc gebruikt.
Bij de shets wel een schuilstalletje met stro en een zonder. Alleen de jongste lag regelmatig in de strostal, de andere niet.
Oudste gaat deze winter wel snachts op stal. Andere gaat ook de nachten op stal en wil dit ook graag. Rest vindt het prima buiten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:58

Als je niet een hebt die lomp is om op de tegelsvte rennen of uitglijden dan is dit een mooie stal.

Ik ga wel mee met de anderen kwam droge ligplaatsen ik weet niet hoe nat het zand gedeelte is daar. Zal ook per paard verschillen.

Elke voordelen hebben soms weer nadelen.

Verharding is wel nodig dan staan ze tenminste droog.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:04

Hoi! Toevallig dat ik je topic tegen kom.
Ik sta zelf bij deze stal met mijn paarden en ben zeer tevreden!
Het is in Nijkerk (zag een aantal mensen de vraag stellen) stal ludmilla's hoeve. Er is ook een Facebook pagina!
We hebben een kudde van ongeveer 25 paarden. Wat ik een groot voordeel vind is dat de paarden op het harde gevoerd worden, dus geen natte modderbende. Er zijn wel "binnen" stallen, deze gebruiken we om te poetsen en zadelen. We hebben meerdere weides en je bent zelf vrij om te bepalen wanneer en hoelang je je paard op de weide wil hebben.
Er is ook 300m zandbaan, een stuk zwart zand en een stuk witzand. Dit naast het grote stuk bestrating waar we een grote en een kleine schuilstal hebben. Mijn ervaring is dat de paarden heerlijk met zn allen een middagdutje doen bijvoorbeeld. Ze liggen dan heerlijk in het zand. De kudde is erg gemoedelijk, ruinen en merries door elkaar. Ik vind het altijd bijzonder om te zien hoe ze met elkaar omgaan. De kwaliteit van het ruwvoer is erg goed!
Kortom ben ik dus heel erg blij met deze stal!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:34

Stokpaard18 schreef:
Er zijn stallen maar die worden eigenlijk niet gebruikt. Maar de mogelijkheid tot s nachts op stal zou mogelijk zijn. Al is dat voor mijn paard geen optie want die kan niet alleen op stal staan. Er zou dan een paard bij moeten staan en alles staat buiten.

Maar dan heb je het ook over zonder schuilstal. Dat vind ik heel iets anders.

Hier maken ze wel heel veel gebruik van de stal om even te suffen of te schuilen voor slecht of juist warm weer.
Maar daar voorziet de stal in je openingspost dan ook ruim in.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:07

Ziet er goed uit! Afgelopen winter voor het eerst mijn merrie 24/7 swinters buiten gehad met schuilmogelijkheid, ze doet het super! Had ik veel eerder moeten doen. En scheren? Doe ik ook gewoon! Ik scheer enkel voorafgaand aan het winterseizoen, mocht je halverwege de winter nog willen scheren zou ik de onderkant buik gewoon behaard laten anders wordt het te koud. Verder heeft die van mij een heerlijke deken om :j gaat prima!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:41

pol013 schreef:
Als ze het óók als toilet gebruiken vind ik het prima. Maar hier gebruiken ze het alle 3 alleen als toilet.
Meerder jaren, meerdere weken uitgetest.
Zacht en droog liggen kan ook in (wit) zand.
Precies dit ja! :D
Hier gebruiken ze stro ook alleen om lekker zacht in te plassen en te mesten. Ze liggen bij ons 's winters in de zandbak. Ik vind het er netjes uit zien!

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 10:47

Ziet er heel netjes uit. Mijn paard heeft een soortgelijk schuilhok (wel kleiner) en staat ook 24/7 buiten. Ze wordt niet geschoren maar draagt nooit een deken, zelfs niet in de winter. Persoonlijk zou ik je paard dus niet laten scheren als ze in de winter ook buiten staat...

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:04

tamary schreef:
Buiten kunnen ze alles zien aankomen, in een stal niet. Bij slecht weer staan die van mij ook nog het liefst op de meest open plek met de kont in de wind ipv in/voor de schuilstal. Rondom uitzicht = veiligheid, voor de mens is hol met 1 in/uitgang veiligheid, maar die heeft weinig aan voorsprong om gevaar te ontlopen, daar kunnen wij nl niet hard genoeg voor. Andere verdedigingsmechanismes en dus andere veiligheidseisen.

Ik weet dat dit inderdaad het instinct van paarden is, maar toch gedragen mijn pony's zich omgekeerd.
Ik heb een schuilstal die gesloten is langs 4 zijden (er is een ingang die 1/4 van een lange zijde bedraagt)
En mijn merrie en veulen kruipen toch vaak in hun stalletje om even uit te rusten.
Mijn ruin blijft dan wel in de opening of buiten staan, hij zal dan waarschijnlijk wel waken over hen.

Ontopic: Ik vind de overkapping een leuk idee, maar mij lijkt het toch dat ze niet volledig uit de wind kunnen staan (buiten aan de ene zijde, maar die lijkt me iets te klein voor alle paarden)
Als je een echte koukleum hebt, zou ik het niet doen, maar anders wel.
En idd ook spijtig dat de ondergrond overal verhard is onder de overkapping

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:06

Hou er inderdaad ook rekening mee dat ze tochtvrij kan staan. Als ze nat is geregend kan ze daar best ziek van worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:27

Mooie grote schuilstal, maar weinig beschutting. Enkel in het hoekje rechtsachteraan kunnen ze echt uit de wind staan. Gezien het aantal paarden is dat lang niet voldoende voor iedereen. De linkerkant zou ik toemaken, ofwel permanent ofwel met een systeem van schuifdeuren. Eventueel met windbreekgaas.
Helemaal zonder strooisel vind ik ook maar niks. Als paarden liever buiten slapen, prima, dan doen ze dat maar. Toch wil ik voor periodes met echt slecht weer (bv. heel veel regen en wind) dat ze een droge zachte plek hebben. Ik kan niet voor alle paarden spreken, maar onze paarden maken daar dankbaar gebruik van.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 11:54

Als je daar bodembedekking gaat leggen. Gaan er veel plassen daar. Merries houden niet van het gespetter dus gaan graag op stro.
Mijn merrie krijgt hooi gevoerd op beton en zij schraapt dat onder haar en plast er dan op, als ik stro bij het hooi leg dan plast ze gewoon daarop, hoeft ze haar hooi niet te schrappen.
Ik denk dat dit een prima stal is, veel mogelijkheden, en veel eigen inbreng.
Misschien eens vragen of rubberen maten geen idee is.