Paard maakt zich vuil in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:47

[quote="Ella_"]Ik vraag enkel tips ivm de stal proper te houden.
Niet over hoe lang mijn paard buiten moet! Hij komt genoeg buiten! Wei, rijden, verzorging, stapmolen,...

Heb je ook je paard gevraagd of dit lang genoeg is?? Of is dat je eigen interpretatie?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:47

Ella_ schreef:
Hoi

Mijn paard maakt zich elke dag vies in zijn stal. Ik kan hem elke dag wassen.
Zijn stal wordt iedere dag uit gemest en hij krijgt elke dag vers stro.
Maar hij eet veel stro op en hij loopt veel rond in zijn stal waardoor de mest overal ligt. En daarna gaat hij daar in liggen. Dus heeft hij altijd mestvlekken op zijn buik.

Iemand tips wat ik misschien kan doen?

Dat veel rond lopen in de stal kan natuurllijk komen doordat het maar 4 uurtjes buiten komt.
Paarden hebben een natuurlijke drang om veel te lopen,dus compenseert hij het zo.
Als je de mogelijkheid hebt om hem langer buiten te houden,zal het lopen in de stal verminderen en blijff je stal langer schoon.
Zo niet dan zorgen voor meer afleiding, hang een hooinet,op,of speeltjes in de stal
Laatst bijgewerkt door ellepel op 13-08-17 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:48

Ella_ schreef:
Ja verklaar dan waarom mijn merrie dit niet doet! !!

Omdat je varkens en prinsesjes hebt onder de paarden!

De een is gewoon schoner op zichzelf dan een ander.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:49

Als je al niet snapt dat het ene paard gewoon meer viespeuk is dan het andere... Paarden zijn ook levende wezens hoor, en hebben hun eigen karakter, voorkeuren en 'streken'.

Je kan er gewoon niks anders aan doen dan wat je al is aangedragen, punt.
Laatst bijgewerkt door Memories op 13-08-17 07:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:50

Ella_ schreef:
Ik vraag enkel tips ivm de stal proper te houden.

Hoe hou je de stal proper? Door je paard er zo min mogelijk in te zetten. Echt, dat is de enige oplossing. Jouw paard loopt rondjes in z'n stal. Dat heet in dierentuinen stereotype gedrag. Ook wel ijsberen genoemd omdat vooral ijsberen dat gedrag veel vertonen. Dierentuinen doen er álles aan om dat te voorkomen. Dat zou jij dus voor jouw paard ook moeten doen. Je paard verveelt zich het schompus.

En weet je? Als je paard meer buiten komt en zich minder verveelt, zou hij als sportpaard wel eens beter kunnen presteren ook... En langer heel blijven. Wat denk je dat dagelijks 16-18 uur rondjes lopen op 4x4 voor z'n gewrichten doet? Want vooruit, je rijdt nog een uurtje, en hij loopt nog rondjes in de stapmolen tenslotte ook, dus het is niet allemaal rondjes op 4x4, af en toe is de cirkel wat groter...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:51

Meer naar buiten.
Meerdere keren per dag de stal mesten.
(Zomer)deken op.
Meer hooi/ ander hooi geven zodat die minder stro eet.

Wat is de reden van het vele lopen in stal?
Ligt het water en hooi niet dicht bij elkaar waardoor die steeds van het een naar het ander loopt?
Komen er veel paarden langs zijn stal waardoor die "van slag" door zijn stal loopt?
Heeft die een Stalluik waar die door wil kijken en steeds heen en weer loopt van zijn hooi naar luik?

Kortom probeer te analyseren wat je kan veranderen.
Er zijn genoeg manieren te verzinnen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:54

4 uur naar buiten op een dag en dan 1x zijn stal schoon dan snap ik het ook wel.

Dan voor de nacht nog een keer schoonmaken als jij je paard niet langer naar buiten wilt hebben.

Over het langer naar buiten is al genoeg gezegd.

Vele lopen in de stal is vaak onrustig paard en verveling net als dat stro opeten.
Maar dat zal je zelf ook wel op zijn gekomen.
Jouw paard heeft waarschijnlijk wat meer behoefte dan die 4uur buiten.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 13-08-17 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 07:55

Danku allemaal voor de "vriendelijke " tips !!!!!!!!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:58

Je hoeft er niets mee te doen, he :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 07:59

Als ze langer binnen staan wordt de stal viezer, want het paard loopt meer rond waardoor het vieze en schone stro gemengd worden.
Dus dan zou je meerdere keren per dag moeten uitmesten...
En het ene paard is nou net wat schoner dan het andere paard :)

Dan zijn een paar uurtjes extra op de wei toch makkelijker!

Zelf merk ik het ook, als het echt slecht weer is komen mijn verzorgpaarden later buiten, en de boxen zijn dan *tromgeroffel* viezer ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-17 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:00

Mijn sportpaarden stonden ook allemaal de hele dag (lees ook dag, geen nacht) buiten, dus geen 4 uur.
En ja dat helpt mee aan de stal zuiver houden. Alle tijd dat hij er niet in staat bevuilt hij ook niet.
Alle tijd dat hij buiten met andere graast, speelt, groomt verveeld hij zich ook niet, wat een tevreden paard geeft dat zich binnen ook minder snel verveeld.
Mijn sportpaarden (nu ook de recreatie paarden) lopen geen rondjes in de stal.
Die staan gewoon stil door het raam naar buiten te kijken of wat te slapen. Of uiteraard hooi te knabbelen wat in een net zit zodat ze er langer mee doen.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 13-08-17 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:02

Dus omdat jij je paarden in de sport wil rijden moeten ze maar genoegen nemen met 4 uur buitengang? Paarden hebben eigenlijk behoefte aan ongeveer 19 uur vrije beweging.

Helpt trouwens ook voor het soepel houden van je paard bij zware trainingen, is nogal een verschil of je paard zelf zijn spierpijn eruit kan wandelen of dat hij met zijn gevoelige spieren voor de tralies staat te wachten totdat er iemand komt.

Je stopt een hond toch ook niet 20 uur per dag in een bench?

Natuurlijk is 24/7 een heel ander uiterste maar ik weet zeker dat je je paard een groot plezier doet om een middenweg te vinden, bijvoorbeeld van zonsopgang tot zonsondergang buiten met onbeperkt ruwvoer. Als je een stal uitzoekt waar ze een droge weide en/of gedraineerde paddock hebben is je paard ook niet elke dag zo smerig.

Ik adviseer je in elk geval om snel te handelen want stro is prima ruwvoer voor een paard maar wanneer ze er veel van eten kunnen ze snel verstopt raken en dus koliek krijgen.

Ten slotte krab jezelf dus eens achter je oren. Je hebt een paard gekocht, wat zijn BASISbehoeften van een paard? Verdiep je er eens in. Dit is net zoals een hamster in een hamsterbal doen, hond in een bench de hele dag, kat 20 uur op de kattenbak opsluiten met een bakje voer en ga zo maar door.

Je paard probeert je iets te vertellen. Luister er naar.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:03

bruintje123 schreef:
Mijn sportpaarden stonden ook allemaal de hele dag buiten, dus geen 4 uur.
En ja dat helpt mee aan de stal zuiver houden. Alle tijd dat hij er niet in staat bevuilt hij ook niet.
Alle tijd dat hij buiten met andere graast, speelt, groomt verveeld hij zich ook niet, wat een tevreden paard geeft dat zich binnen ook minder snel verveeld.
Die staan gewoon stil door het raam naar buiten te kijken of wat te slapen. Of uiteraard hooi te knabbelen wat in een net zit zodat ze er langer mee doen.

Tja bruintje: we zijn t soms niet eens maar nu dan toch wel!! :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:05

NinaCharlie schreef:
Dus omdat jij je paarden in de sport wil rijden moeten ze maar genoegen nemen met 4 uur buitengang? Paarden hebben eigenlijk behoefte aan ongeveer 19 uur vrije beweging.

Helpt trouwens ook voor het soepel houden van je paard bij zware trainingen, is nogal een verschil of je paard zelf zijn spierpijn eruit kan wandelen of dat hij met zijn gevoelige spieren voor de tralies staat te wachten totdat er iemand komt.

Je stopt een hond toch ook niet 20 uur per dag in een bench?

Natuurlijk is 24/7 een heel ander uiterste maar ik weet zeker dat je je paard een groot plezier doet om een middenweg te vinden, bijvoorbeeld van zonsopgang tot zonsondergang buiten met onbeperkt ruwvoer. Als je een stal uitzoekt waar ze een droge weide en/of gedraineerde paddock hebben is je paard ook niet elke dag zo smerig.

Ik adviseer je in elk geval om snel te handelen want stro is prima ruwvoer voor een paard maar wanneer ze er veel van eten kunnen ze snel verstopt raken en dus koliek krijgen.

Ten slotte krab jezelf dus eens achter je oren. Je hebt een paard gekocht, wat zijn BASISbehoeften van een paard? Verdiep je er eens in. Dit is net zoals een hamster in een hamsterbal doen, hond in een bench de hele dag, kat 20 uur op de kattenbak opsluiten met een bakje voer en ga zo maar door.

Je paard probeert je iets te vertellen. Luister er naar.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Alleen ben bang dat deze viervoeter pech heeft -:(-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:08

pol1 schreef:
bruintje123 schreef:
Mijn sportpaarden stonden ook allemaal de hele dag buiten, dus geen 4 uur.

Tja bruintje: we zijn t soms niet eens maar nu dan toch wel!! :D

Over deze dingen zijn we het altijd eens heb ik al gemerkt, alleen niet met het kostenplaatje door berekenen :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:10

Sowieso veel meer naar buiten!!
Ik vind dat ieder paard zeker in de zomer minstens 12 uur per dag buiten moet komen of het nou een sportpaard of een fjord is doet er niet toe.
En wanneer is een paard een sport paard? Sommige mensen noemen der paard een sport paard als het L loopt maar, niks mis met L niveau hoor maar ik denk dat elk gezond paard met een beetje training toch wel een L proefje moet kunnen lopen?
Mijn pony kan prima een L proefje lopen maar is alles behalve een sportpony.
Goed dit is een andere discussie dus weer ontopic, hoeveel hooi krijgt je paard? Als hij lang zonder staat verklaart dit hoezo hij stro gaat eten, als hij zoveel stro eet word zijn stal sowieso sneller vies natuurlijk.
Het ronddraaien zou ik wel mee uitkijken, draait hij altijd dezelfde kant op of wisselt hij wel af?
Op mijn vorige stal was een paard dat draaide veel rond in de stal en altijd dezelfde kant op, beest zat op een gegeven moment zo vast als wat..

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:12

Ik kan mijn vorige bericht niet meer wijzigen maar ik wilde er graag nog iets aan toevoegen TS:

Ik woon hartje randstad, dus veel stallen die bieden niet wat ik omschreef (veel buiten op een droge ondergrond met onbeperkt ruwvoer). Vaak komt het niet eens in de buurt.
Heb hier op een manege leren rijden waar ook nooit gesproken werd over natuurlijke behoeften van een paard. Later kreeg ik een paard en heb hem zonder er bij na te denken bij een pensionstal gezet en toen ik mij op internet ging inlezen en hier op Bokt meelas viel het kwartje.

Ik rijd nu enkele reis 30 km naar een andere provincie om naar mijn paard te gaan maar hij staat op, een voor hem, perfecte stal. 24/7 buiten, droge ondergrond, met kuddegenoten (merries en ruinen, oud en jong, sportpaard en gepensioneerd), onbeperkt ruwvoer en schuilmogelijkheid. Het is natuurlijk maar wat je er zelf voor over hebt.....

Wat ik wil zeggen is.....het is niet te laat om te veranderen maar sta asjeblieft wel open voor verandering, probeer niet te defensies te reageren en je kont tegen de krib te gooien. Je hebt door een paard te kopen nu eenmaal verantwoordelijkheid over dit dier en je kan hem op het moment niet voorzien in zijn nummer 1 behoefte.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:16

Mooi gezegd..ninacharlie!

Waarom nou niet je verantwoordelijkheid nemen naar je paard toe?
Je paard zal je dankbaar zijn..echt waar!!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:22

Ik ben benieuwd welke bokkers nog steeds zo'n grote mond hebben in RL. Er zijn echt zát paarden van bekende ruiters die al heel blij mogen zijn met 2 uurtjes weidegang.

De stal waar ik sta komen de sportpaarden (van 2 bekende ruiters) niet of nauwlijks buiten. Begrijp me niet verkeerd, mijn manier van paarden houden is het ook niet, maar wie zijn wij om daar onze grote mond te laten leiden? Het zijn niet onze paarden. een mening geven, prima, maar laat het dan ook los.

bruintje123

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:25

Helaas komt dat ook te veel voor.
En daar zouden van mij ook regels voor mogen komen.
In elke sector met dieren zijn wettelijk regels, behalve bij paarden. Dat is toch te gek voor woorden.

En grote mond, opkomen voor het welzijn van een dier is nooit een grote mond.
Het is veel erger dat er mensen zijn die het maar als gewoon aannemen, zo veranderd er nooit wat.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:31

Djeradalover schreef:
Ik ben benieuwd welke bokkers nog steeds zo'n grote mond hebben in RL. Er zijn echt zát paarden van bekende ruiters die al heel blij mogen zijn met 2 uurtjes weidegang.

Ik! En ik zie hier genoeg reacties van bokkers die ik daar ook wel toe in staat zie.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:35

Djeradalover schreef:

De stal waar ik sta komen de sportpaarden (van 2 bekende ruiters) niet of nauwlijks buiten. Begrijp me niet verkeerd, mijn manier van paarden houden is het ook niet, maar wie zijn wij om daar onze grote mond te laten leiden? Het zijn niet onze paarden. een mening geven, prima, maar laat het dan ook los.

Is echt zeer offtopic dit maargoed.

Het gaat er om dat je probeert elkaar bewust te maken van het feit dat dit gewoon niet oké is. Ik zal nooit ongevraagd mijn mening geven maar wanneer dat wel wordt gevraagd, zoals in dit topic, dan doe ik dat wel. :j
En natuurlijk zijn er zat paarden van bekende ruiters die niet buiten komen. Van onbekende ruiters trouwens ook. Dat maakt het niet oké.

Als ik mijn paard weinig eten geef omdat de zielige paardjes in het buitenland ook niks hebben slaat dat toch nergens op? Net zo min als denken ik zet mijn paard 20 uur op stal want dat doet iedereen hier/dat doen de bekende ruiters ook.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:37

Ella_ schreef:
pol1 schreef:
Halve dag ( als in 4 uur) verklaard al een gedeelte van je probleem!!

Het is een sportpaard!! Ik ga hem niet 24/7 buiten laten.
Hij krijgt genoeg beweging

Niemand die zegt dat hij zolang buiten moet. Maar beeld je even in dat je als paard zijnde dus 20 uur per dag op hetzelfde stuk draait van je voerbak naar je waterbak en dan ook nog 20 drollen per dag schijt. Ruinen kunnen doordat hun pielemans onder hun buik hangt ook alleen in het midden van de stal plassen. Dat zal die ook nog zo'n 7 keer doen per dag.
Dat is gewoon een recept voor een vieze stal als hij daar 20 uur doorbrengt. Kan je niks aan veranderen

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:40

Meer buiten is echt de beste optie.
Ken ook genoeg sportpaarden die de hele dag buiten lopen in de zomer en vaak schoon uit t land komen.
Mijn oude wedstrijd paard stond ook de hele dag buiten, hoefde m amper te wassen :+.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:43

Mijn sportfjord staat anders gewoon de hele dag buiten en alleen 's nachts op stal, maar zit ook elke dag onder de poepvlekken. Hij mest precies in t midden van z'n stal en gaat daar dan gewoon in liggen. Ik vind 4u buiten ook erg weinig, maar volgens mij was dat de vraag niet. Meer buiten gaat je denk ik ook niet echt helpen met dit specifieke probleem.
Die van mij stond eerst in een andere box waar die netjes links mestte en rechts sliep, dat was ideaal. Na verhuizing naar een mooie buitenstal helaas niet meer. Gewoon elke dag de vlekken eraf schrobben en wachten tot het dekenseizoen weer begint ;)