Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ella_ schreef:Hoi
Mijn paard maakt zich elke dag vies in zijn stal. Ik kan hem elke dag wassen.
Zijn stal wordt iedere dag uit gemest en hij krijgt elke dag vers stro.
Maar hij eet veel stro op en hij loopt veel rond in zijn stal waardoor de mest overal ligt. En daarna gaat hij daar in liggen. Dus heeft hij altijd mestvlekken op zijn buik.
Iemand tips wat ik misschien kan doen?
Ella_ schreef:Ik vraag enkel tips ivm de stal proper te houden.

bruintje123 schreef:Mijn sportpaarden stonden ook allemaal de hele dag buiten, dus geen 4 uur.
En ja dat helpt mee aan de stal zuiver houden. Alle tijd dat hij er niet in staat bevuilt hij ook niet.
Alle tijd dat hij buiten met andere graast, speelt, groomt verveeld hij zich ook niet, wat een tevreden paard geeft dat zich binnen ook minder snel verveeld.
Mijn sportpaarden (nu ook de recreatie paarden) lopen geen rondjes in de stal.
Die staan gewoon stil door het raam naar buiten te kijken of wat te slapen. Of uiteraard hooi te knabbelen wat in een net zit zodat ze er langer mee doen.
NinaCharlie schreef:Dus omdat jij je paarden in de sport wil rijden moeten ze maar genoegen nemen met 4 uur buitengang? Paarden hebben eigenlijk behoefte aan ongeveer 19 uur vrije beweging.
Helpt trouwens ook voor het soepel houden van je paard bij zware trainingen, is nogal een verschil of je paard zelf zijn spierpijn eruit kan wandelen of dat hij met zijn gevoelige spieren voor de tralies staat te wachten totdat er iemand komt.
Je stopt een hond toch ook niet 20 uur per dag in een bench?
Natuurlijk is 24/7 een heel ander uiterste maar ik weet zeker dat je je paard een groot plezier doet om een middenweg te vinden, bijvoorbeeld van zonsopgang tot zonsondergang buiten met onbeperkt ruwvoer. Als je een stal uitzoekt waar ze een droge weide en/of gedraineerde paddock hebben is je paard ook niet elke dag zo smerig.
Ik adviseer je in elk geval om snel te handelen want stro is prima ruwvoer voor een paard maar wanneer ze er veel van eten kunnen ze snel verstopt raken en dus koliek krijgen.
Ten slotte krab jezelf dus eens achter je oren. Je hebt een paard gekocht, wat zijn BASISbehoeften van een paard? Verdiep je er eens in. Dit is net zoals een hamster in een hamsterbal doen, hond in een bench de hele dag, kat 20 uur op de kattenbak opsluiten met een bakje voer en ga zo maar door.
Je paard probeert je iets te vertellen. Luister er naar.
pol1 schreef:bruintje123 schreef:Mijn sportpaarden stonden ook allemaal de hele dag buiten, dus geen 4 uur.
En ja dat helpt mee aan de stal zuiver houden. Alle tijd dat hij er niet in staat bevuilt hij ook niet.
Alle tijd dat hij buiten met andere graast, speelt, groomt verveeld hij zich ook niet, wat een tevreden paard geeft dat zich binnen ook minder snel verveeld.
Mijn sportpaarden (nu ook de recreatie paarden) lopen geen rondjes in de stal.
Die staan gewoon stil door het raam naar buiten te kijken of wat te slapen. Of uiteraard hooi te knabbelen wat in een net zit zodat ze er langer mee doen.
Tja bruintje: we zijn t soms niet eens maar nu dan toch wel!!
Djeradalover schreef:Ik ben benieuwd welke bokkers nog steeds zo'n grote mond hebben in RL. Er zijn echt zát paarden van bekende ruiters die al heel blij mogen zijn met 2 uurtjes weidegang.
De stal waar ik sta komen de sportpaarden (van 2 bekende ruiters) niet of nauwlijks buiten. Begrijp me niet verkeerd, mijn manier van paarden houden is het ook niet, maar wie zijn wij om daar onze grote mond te laten leiden? Het zijn niet onze paarden. een mening geven, prima, maar laat het dan ook los.
Ella_ schreef:pol1 schreef:Halve dag ( als in 4 uur) verklaard al een gedeelte van je probleem!!
Het is een sportpaard!! Ik ga hem niet 24/7 buiten laten.
Hij krijgt genoeg beweging