in dit topic kan je zien wat iedereen uitgeeft aan een paard.
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1759274daar zitten erg veel verschillen in, sommige mensen zitten gemiddeld aan 500-600 euro voor 1 paard, ikzelf bv zit momenteel gemiddeld aan rond de 300 euro voor drie paarden (nouja, eigenlijk voor 2, de ene staat gratis gestald en kost me enkel de vitaminebrok voor 3 D-ponys en een aantal uur werk).
Veel hangt af van de stalling wat je zoekt en hoeveel werk je erin wil steken.
bijvoorbeeld,
mijn stalling kost 90 euro per maand per paard. Ik sta hier met mijn 2 trekpaarden en nog een stalgenoot met een derde trekpaard.
Voor 270 euro totaal per maand hebben wij een schuilstal van 8*5, een betonplateau van 12*5, een paddock van 80*5 en 1.5 hectare weide. en een 20*60 buitenpiste.
balen hooi betalen we 75 euro voor, stro denk ik 40 euro.
krachtvoer betaal ik 11.90 voor Mijten Quatro (1 zak per maand), 7.50 voor bietenpulp (in de winter 1 zak per maand) en 64 euro voor vitaminebrok (2 zakken per jaar).
We doen alles zelf, werken dmv slowfeeders, mesten dagelijks de stal en paddock uit, en in de winter potten we de helft van de schuilstal op zodat er een droge ligplek is, vooral mijn oude merrie gebruikt die veel. Stalgenoot en ik wisselen de dagen af (hij gaat drie keer in de week gaan voederen en schuift de mest opzij of mest volledig uit, ik ga 3 keer in de week en mest uit met de kniklader en vul de ruiven bij (2 paarden van mij tov 1 van hem). Zondagsshift is vaak samen of afgewisseld.
Onderhoud weides (onkruid, omheiningen) doen we ook zelf.
Hoefsmid kost me 50 euro per trekpaard, en 25 voor een gewoon paard. eenmaal per jaar tandarts + vaccins aan 70 euro per paard. en eenmaal per jaar osteo aan 80 euro per paard.
Gemiddeld kom ik All in ongeveer op 150 euro per paard per maand gemiddeld (in de zomer ben ik vaak voor 180-200 euro voor de twee klaar, in de winter is dat eerder 400-500 per maand voor de twee.)
Stel dat ik mijn paarden op volpension zou zetten, is de stalling naar keuze hier 320 euro per maand.
dan heb je wel een box, worden ze gevoerd, gemest, binnen en buiten gezet, grote geopad buitenpiste, kleinere buitenpiste, geopad longeercirkel, 20*60 geopad binnenpiste, 15*30 geopad binnenpiste, overdekte stapmolen, solarium.
Dan zou het me
2*320 euro kosten
+ gem 50 euro per maand hoefsmid
+ gem 25 euro per maand dierenarts en osteo
is een kleine 400 euro per maand per paard (zonder lessen).
Dus je maakt het zo duur of goedkoop als je zelf wil. Ik kies voor mijn optie, een hoop meer werk en minder luxe, maar wel veel goedkoper en paarden staan lekker 24/7 buiten.