Weidegang of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weidegang of niet?

Paard liefst 24/7 buiten
162 (61%)
Paard enkel overdag of snachts buiten
100 (37%)
Paard af en toe eens een uurtje buiten
Geen stemmen
Paard zoveel mogelijk op stal
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 264

Heleennn

Re: Weidegang of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:14

Als ze buiten lui worden hebben ze vast geen lieve vriendjes op de wei :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:42

Ik ben LRV-ruiter en zit nu volop in de tornooien. Ik les 2x/week privé zowel springen als dressuur, rij 1x/week oefening viertal en dus ook 1x/week wedstrijd.
Momenteel individueel B2 (nog 2 puntjes en ik mag L1 starten, dus dat komt deze zomer nog ruim in orde) en groepsdressuur rij ik mee in het viertal M. Springles zit ik nu op B-niveau en in september zou ik graag 2 oefencrossen starten. In mei en juni heb ik trouwens ook 5 tussenwedstrijden gestart, ook in B2.

Dit alles met 1 en hetzelfde paard. Deze staat van maart tot september/oktober 24/7 buiten in een kleine groep met schuilstal. 1 van mijn weilanden heeft zelfs enkel een fikse hoop wilgen als beschutting. Lukt prima en paard is helemaal in zijn nopjes.
In de winter gaat hij op pension, maar hier heb ik ook beschikking over een paddock dus als het kan overdag naar buiten en 's nachts binnen. De rest van de kudde doet dienst als grasmaaier en die blijven jaarrond 24/7 op het land.

Ik doe mijn paard echt geen plezier met dagen achter elkaar op stal te staan, ook niet in de winter. Hij heeft wel een droge en warme plek nodig, dat merk ik wel. Vandaar 's nachts naar binnen. Nuja, "binnen" is relatief want het is alsnog een buitenstal :)) Maar dus een droge plek waar hij rustig kan liggen en dutten zeg maar zonder blubber.

Als ie proper moet blijven voor wedstrijd gaat er in de winter een deken om. Verder bestaat er ook nog zoiets als borstels en in de zomer wassen...

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 21:49

Die van mij staan 24/7 buiten, sterker nog.. Ik heb niet eens stallen.

Bevalt prima, geen slijk buiten de eerste twee meter bij het hek maar met nog zo een 23hectare natuurgebied erom heen is dat te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:00

met 23ha zou ik me daar ook geen zorgen om maken nee :')

Hier wel schuilstallen maar dat is vooral voor stevige buien en uiteraard tegen vliegend gespuis. Dat is momenteel zodanig erg dat zelfs zijn eczeemdeken niet voldoende is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 22:31

Ik rijdt recreatief. Mijn voorkeur gaat uit naar 24/7 buiten met schuilstal. (Zonder schuilstal is geen optie)
De afgelopen 2 jaar zijn ze ook in de winter buiten gebleven. Daarvoor stond ze in de avond/nacht op stal. Heb ik op zich geen probleem mee. Zolang ze op tijd naar buiten gaat en niet voor 18.00 weer op stal.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 07:38

Ik denk dat ze hier een totaal andere mentaliteit hebben :') nu mogen de paarden 24/7 buiten en willen er super veel hun paard op stal en ik durf te wedden dat als de paarden in oktober om de beurt buiten moeten dat iedereen gaat zeuren dat ze meer buiten moeten kunnen...

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:44

Het liefst zomer 24/7 buiten en in de winter paddock en de nacht op stal. Dat is ook hoe het bij ons op stal gaat. ben trouwens geen fanatieke wedstrijd ruiter ivm blessure maar daarvoor was het vooral een combinatie van 3 dagen hard trainen en 3 dagen recreatief rijden.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:48

Het liefst 24/7 buiten. 's Winsters is het een beetje afhankelijk van het oaard zelf, sommige staan gewoon echt liever binnen 's nachts.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:53

Datgene wat paard het fijnst vindt. Huisvesting moet bij het dier passen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:57

wedstrijd ruiter met 2 sportpaarden. Dressuur en SGW. 24/7 buiten, 12 uur op gras 12 uur op zand. Altijd een schuilstal en altijd ruwvoer tot hun beschikking.
Zou nooit meer anders willen. Alle vooroordelen tov 24/7 gelden hier niet. Geen modder, paarden hebben geen behoefte aan rust (als ze al op stal staan, staan ze samen in 1 hok). Paarden zijn JUIST nooit vies. Niet lui en moe maar juist altijd soepel en fit, het is altijd opstappen en wegrijden.

Enige nadeel is dat het 2 boefjes zijn en ze dus vaak wondjes hebben van het elkaar bijten. Maar dat zouden ze ook hebben als ze maar een paar uur samen buiten zouden staan.

Voordeel: ik denk echt dat mijn 21 jarige nog zo topfit is (punten voor het Z2 gehaald toen hij 20 was en hij is alleen nog maar beter geworden) omdat hij altijd kan bewegen. Die geeft je geen dag ouder dan 10.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:59

belle_boef schreef:
Datgene wat paard het fijnst vindt. Huisvesting moet bij het dier passen.

Als je het goed doet kunnen ze dan JUIST bij 24/7 buiten. Zet je stal maar open. Dan kunnen ze zelf bepalen hoe lang ze op stal willen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:08

Paard zoveel mogelijk op stal houden is in mijn ogen toch wel een beetje een achterhaalde manier van paarden houden.
We weten ondertussen zoveel meer over het wezen paard. Dierenwelzijn is tegenwoordig heel belangrijk, zeker in westerse landen. En dus kijken naar wat ieder dier nodig heeft en worden er hele studies naar gedaan.
Het paard is ook niet langer een werkdier en hoeft dus ook niet meer als een werkdier te worden gehouden.

Ik heb in de poll naar mijn huidige situatie gekeken en gekozen voor 's nachts op stal, omdat de stal waar ik sta net buiten en dorp gelegen is aan een weg en geen afgesloten erf heeft. 's Nachts op stal is er meer zicht op de paarden door de stalhouder. Ook wordt mijn pony veel te dik van 24/7 buiten, ben ik bang.

De ideale situatie zou voor mij (als ik zelf de ruimte had) in een kleine kudde zijn en ruime paddock(s) met schuilstal en ruwvoer en dan een gedeelte van de dag toegang tot het weiland.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:11

24/7 de mogelijkheid hebben om naar buiten te gaan maar wel met een goede schuilstal, ongeacht recreatief of wedstrijdpaard.
Het welzijn van een paard moet nl niet afhangen van de ambities van de ruiter
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 11-08-17 08:36, in het totaal 3 keer bewerkt

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:17

Recreatieruiter hier en paardlief staat van april tot oktober dag en nacht buiten op de wei. Overdag staat ze een aantal uur in debak met hooi.
Afhankelijk van het weer ligt het eraan wanneer erop en eraf.
Swinters staat ze overdag buiten of in de bak of op een wei die ze kapot mogen lopen, maar snachts op stal. Met een verharde uitloop eraan. Meestal is het dan rond 9 uur naar buiten tot net voor het donker weer op stal.

Momenteel staan ze met 4 paarden en de ezel in de bak. Anders altijd met zijn drieën.
Alleen op stal staat ze alleen met een paard in stalletje naast haar

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:24

Ik heb hier een paard wat eigenlijk graag op stal staat. :')
Op stal staat ze altijd lekker te neuzen met haar buurvrouw en heeft een luikje waarover ze naar buiten naar de weg kan kijken en alles wat langskomt.

's zomers gaat ze van 8:00 tot 15:00 op het weiland, met lekker weer wat langer, 's avonds op stal.

's winters komt ze verspreid 2 uur op de paddock, verder op stal en wat ik daarnaast nog met haar doe. Ze wil na een uur op de paddock wel echt graag naar binnen dus dat zal wel prima zijn...

Verder heeft ze extreem snel last van mok dus hele dagen buiten in de prut is geen optie.

Wij zijn een recreatieve wedstrijd combinatie maar trainen wel 'fanatiek'.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:32

Wedstrijdruiter hier.

Paarden elke dag overdag buiten.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:36

Mijn haflinger (wordt klasse 3 endurance gestart) staat sinds een jaar bij ons thuis 24/7 buiten. We hebben beperkte weidegang, track en belangrijkste een ruime inloopstal met droge bodembedekking. Na een periode wennen vind ie het heerlijk, ze staan regelmatig te slapen in de stal of gaan lekker liggen, maar wandelen ook veel rond over de track. Hij is beduidend meer soepel en losser in zijn lijf dan toe hij nog snachts op stal stond (hoewel ie dat echt niet erg vond) en doordat ik nu met strookbegrazing werk hoeft ie ook geen graasmasker meer op. Ideaal dus!

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:37

Bij mij ligt het er ook aan wat het beestje wil. Mijn (half-gepensioneerde) sportmerrie vindt het moeilijk om buiten haar rust te pakken en wordt dan heel cranky. Voor haar werkt overdag buiten, s'nachts op stal het beste. Pony daarentegen wil zoveel mogelijk buiten en staat dan ook in een uitloopstal. Ik reed vroeger erg fanatiek wedstrijden (springen) maar nu alleen recreatief.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:38

DreamGuide schreef:

Zo'n paard heb ik ook staan. Ze wil graag naar buiten in de ochtend maar na een paar uur gaat ze aan het hek staan en wachten totdat ze naar binnen mag. :')

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:39

Wedstrijdruiter sgw, paard gaat op huidige stal ongeveer 4 uurtjes per dag naar buiten. Morgen verhuist ze naar een stal waar ze in de zomer 24/7 buiten komt (als ze daar aan kan wennen) of bij slecht weer snachts binnen, in de winter overdag buiten en snachts binnen... Komt in een groep te staan met paarden van verschillende leeftijden

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:46

Ik heb drie pony's. Een van 25 die ik al 12 jaar heb en op vier stallen heeft gestaan. Eigenlijk altijd overdag buiten en 's nachts op stal. Ik sta nu sinds anderhalve maand op een plek waar hij 24/7 buiten kan met een inloopstal en uitloop en het is een totaal ander paard. Waar hij eerst nogal eens stijf was is hij nu heerlijk soepel. Hij staat geen uur meer op dezelfde plek. Daarnaast bleef hij de laatste paar jaar moeilijk op gewicht en hier komt hij weer bij, hij wordt zelfs wat ronder. Ik merk dat ze alleen binnen staan als het heel warm is, of als het regent. Dan staan ze met hun hoofd naar buiten te kijken :+

Ik heb ook nog een tweejarige Tinker die ik in mei heb verhuisd naar stal, overdag 5 uur buiten. Binnen twee weken had hij geen voortanden meer door het luchtzuigen :oo Heb hem daarna op onbeperkt ruwvoer gezet, maar merk dat hij gewoon echt helemaal claustrofobisch wordt van een stal. Hij brak de hele tent af. Dus die heb ik na twee maanden gewoon verhuisd. Hij werd dik van onbeperkt hooi, maar omdat hij nu ook veel beweegt is het al een stuk minder erg. En luchtzuigen doet hij helemaal niet meer gelukkig. Voor mij nooit meer iets anders! Ik zou zelf ook helemaal gek worden als ik 19 uur opgesloten zou zitten in een klein hok. Ik vind het echt ideaal als ze zelf kunnen kiezen wat ze doen. Dan is het altijd goed :)

Ik rijd overigens recreatief.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:54

Change3x schreef:
DreamGuide schreef:

Zo'n paard heb ik ook staan. Ze wil graag naar buiten in de ochtend maar na een paar uur gaat ze aan het hek staan en wachten totdat ze naar binnen mag. :')

Hier staan ze (kijkt naar buiten) nu ook binnen. Alle 3 incl de shetlander. Zijn anderhalf uur geleden het gras op gegaan. Maar over 10 minuten komen ze weer naar buiten.

Daarom vind ik een schuilstal wel echt op een weiland/paddock thuis horen als de paarden zoveel buiten staan. Niet altijd te realiseren maar wel een goed streven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:54

Ik heb de bovenste optie aangevinkt maar ik ben niet voor 24/7 weidegang maar wel 24/7 buiten lopen met schuilstal. Als ik ze hier altijd op de wei laat lopen dan worden ze te dik. Verder lopen ze in de paddock met stal.

Ik rij nu recreatief met Mn Shetlander voor de sulky ongeveer 3 keer per week. Mijn 2,5 jarige fjord mag volgend voorjaar aan de slag.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:05

ik heb het bovenste aangevinkt, pony`s lopen altijd buiten, maar hebben wel een afdak. Ze/wij doen op dit moment even helemaal niks.

epke1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:07

Hier ook al 8 jaar 24/7 en 365 per jaar buiten met schuilstal en groot verhard gedeelte ervoor.

Verder heb ik in de schuilstal een groot hooinet hangen (met 2 stellingsbuizen als boven en onderkant en groot aanhangwagennet met maas 3.5*3.5 er omheen), dat de stal ahw in 2-en deelt. Zo kan elk paard aan zijn eigen kant, op zijn gemak eten. Maar natuurlijk is het hooi aan de andere kant altijd lekkerder, dus wordt er ook veel omgelopen.

Via een lange gang komen ze bij de weides en waterbak, dus ze lopen de hele dag op en neer.

Ik ben een recreatieve menner.