Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:50

Ik heb zand op de bodem in de schuilstal en gooi daar alleen in de natte maanden vlas op, in de zomer niet nodig.
Het ligt blijkbaar prima, want hij ligt er regelmatig.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:53

Ik heb bewust stro uit zn schuilstal gehaald. Anders ging hij plassen en mesten in zn schuilstal wat enorm ging meuren en vliegenellende aan trok. Nu doet hij alles buiten zn stal en gaat binnen staan met regen of tegen vliegen.

Voeren hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Ik heb een touwtje om een emmer gedaan, voer erin en om t hoofd van paard/pony :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:56

Dat je dat ' niet ingewikkeld ' vind geeft aan dat je waarschijnlijk niet zoveel te maken hebt met de paarden van anderen en hun wensen :+ .

Hij is het overwegen waard, kost wel wat tijd en wat levensmoeheid om met die emmer de groep in te gaan denk? Hoeveel heb jij er staan in je kudde?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 14:58

Iedereen overigens bedankt tot zover! In onze pensionstal zijn een aantal gebouwen aan vervanging toe en je gaat dan toch denken aan hoe dat in te vullen in de toekomst :) . Ook wij zien dat de ideeen qua welzijn veranderen en je wil daar in mee. Maar het is soms lastiger te realiseren qua kosten en qua realiteit voor je pensionklanten:) .

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:59

Bij ons (in de Randstad) schuilstal regelt alles zelf, dus mesten paddock en land, hooi voeren (op meerdere plaatsen in meerdere slowfeeders), vegen verharde deel, in de zomer draadje naar wei open, water bijvullen.
Wil iemand krachtvoer geven aan zijn paard, dit zelf doen of dit onderling regelen

Wat doet de boer 1x per jaar de paddock slepen, wei onderhoud dmv maaien en stront uitrijden

In de containerstal geen strooisel
Is ca € 40 goedkoper dan een stal.
Laatst bijgewerkt door Steppe op 29-07-17 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:00

Nee, 1 baal plaatsen werkt niet.

Zelfs als de paarden elkaar goed kennen en het geen probleem vinden om samen te eten dan krijg je nog dat ze dan allemaal om die baal gaan hangen, er daar een paasei van maken en de ruimte die ze hebben niet gebruiken om te bewegen omdat er niets interessants (voedsel) te vinden is.

En als 1 of meer paarden stress hebben omdat ze niet goed samen durven te eten met andere paarden is dat echt vreselijk. Paarden kunnen zo minder binnen krijgen en/of veel stress hebben.

Individueel aanvullend voer geven: voor elk paard een bak neerzetten, even een paar minuten er bij blijven en wachten tot ze het op hebben.
Of anders de eigenaar zelf hun eigen paard laten voeren op en daarvoor ingericht stukje. Wat je dan bij voorbeeld zou kunnen afzetten.

Zonder bodembedekking vind ik geen optie. Ik wil dat ze ergens droog en WARM kunnen liggen wanneer er buiten alleen maar bevroren modder is. Of dat op rubber of op vlas is maakt me niet uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:03

Jotoma schreef:
Ik heb bewust stro uit zn schuilstal gehaald. Anders ging hij plassen en mesten in zn schuilstal wat enorm ging meuren en vliegenellende aan trok. Nu doet hij alles buiten zn stal en gaat binnen staan met regen of tegen vliegen.

Voeren hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Ik heb een touwtje om een emmer gedaan, voer erin en om t hoofd van paard/pony :)

Idem qua bodembedekking er liggen wel rubber matten in, maar zelden dat ik er hoef te mesten. Voeremmer had ik hier heel wat jaren, maar na net 2 slokdarmverstoppingen bij 1 pony nu even pony's scheiden en brokjes in specikuip in voerbal (gewone ouderwetse honden voerbal). Verder lopen ze met graasmasker op het gras, hooi nu met de grote balen en zomer is teveel verlies aan schimmel, etc. Soms takken, radijs, etc. er bij als bv de moestuin teveel geeft.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:05

Wij hebben 4 paarden en 3 stallen die dicht kunnen. Met brokjes gaan ze even op stal en eentje buiten. Kunnen ze in alle rust hun eigen brokjes opeten.
Ze krijgen ook allemaal wat anders.
Dit doen wij zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:06

In de zomer 24/7 buiten is "goedkoper" omdat je geen hooi moet aankopen als ze constant op goed gras staan. Daar staat wel het beheer van je weilanden tegenover: spuiten, kalk, bijzaaien of volledig herzaaien, bemesten en mest weghalen. Al moet je maar 1x/week even met de trekker over je weiland om de mest open te slepen, je bent er toch gauw een uurtje mee bezig. En dan nog de kosten van de rest verrekenen. Die €3/dag die ik betaal aan hooi/dag, dat compenseert zichzelf heel gauw in de werktijd en investeringen die je kwijt bent. Om dan nog maar over je omheining etc niet te spreken.

In de winter heb je uiteraard je onkosten voor hooi, eventueel bieten of pulp, noem maar op. Ik merk hier wel dat ze 's winters meer mesten/plassen in de stal dan in de zomer, dan is dat gewoon lekker buiten in het gras. Maar nog steeds minder verbruik dan bijvoorbeeld 's nachts binnen en overdag buiten.

Als je doe-het-zelf staat hoef je geen hoofdprijs te betalen. Het enige wat ik dan verwacht als klant is dat de stalbaas de omheining netjes in orde wil houden/herstellen, water aanvullen indien nodig, 1x/dag voeren wat ik klaarzet en verder de accommodatie zoals aangeboden ook zo blijft houden. Ohja, en een nette en voldoende ruime opslagplek voor hooi en stalbedekking dan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:09

ruitje schreef:
Dat je dat ' niet ingewikkeld ' vind geeft aan dat je waarschijnlijk niet zoveel te maken hebt met de paarden van anderen en hun wensen :+ .

Hij is het overwegen waard, kost wel wat tijd en wat levensmoeheid om met die emmer de groep in te gaan denk? Hoeveel heb jij er staan in je kudde?

@koper: wij hebben ook meerdere voerplekken, maar we zetten het wel in zn geheel neer. Dat scheelt altijd weer tegenover per stal meerdere keren hooi plaatsen

Mijn paard is overigens nooit in de stal gaan liggen, ook daarom geen stro meer. Maar ik overweeg wel rubberen matten voor de wintwr

Rare aannames doe jij zeg :o het is erop bedacht om het zo makkelijk en functioneel mogelijk te maken.
Ik ben naar zo'n bijzondere opmerking wel klaar met tips geven, veel succes ermee +:)+
Laatst bijgewerkt door Marvel op 29-07-17 15:12, in het totaal 2 keer bewerkt

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:11

24/7 met inloopstal goedkoper?

Enig idee wat 1HA kost? Daar kan ik mooi een stalletje voor bouwen en dan ben ik goedkoper uit in afschrijving en onderhoud is stukken makkelijker dan een wei.

Wat denk je van onderhoud van wei? Kunstmest? Omheining? Belastingen? Schoonhouden van evt slootskanten . Laten baggeren van sloten...

En ja daarom word ik altijd kriegelig als mensen zeggen...tis toch maar gras.
nee mensen.. ik zou zeggen : tis toch maar een betonnen hokje van 3x3..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:14

jaime_andrea schreef:
24/7 met inloopstal goedkoper?

Enig idee wat 1HA kost? Daar kan ik mooi een stalletje voor bouwen en dan ben ik goedkoper uit in afschrijving en onderhoud is stukken makkelijker dan een wei.

Wat denk je van onderhoud van wei? Kunstmest? Omheining? Belastingen? Schoonhouden van evt slootskanten . Laten baggeren van sloten...

En ja daarom word ik altijd kriegelig als mensen zeggen...tis toch maar gras.
nee mensen.. ik zou zeggen : tis toch maar een betonnen hokje van 3x3..

En dat paard in dat betonnen hokje mag er bij jou nooit uit dan?
Gelukkig die bij mij wel :D

Zoals ik eerder aangaf heb ik er 2 overdag op gras staan in de nacht binnen.
en twee 24/7 op gras.
Hele jaar door.

Voor beide manieren moet ik kalken, omheinen, schoonhouden, laten injecteren (wat geld oplevert).
Dus dat is een rare stelling die je maakt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 15:15

Nogmaals, vergelijking gaat over in de winter met paddocks. Zomers bieden we al 24/7 op het land aan. ( wat overigens goedkoper is inderdaad , maar daar zit geen loopstal bij )

Jotoma, ik denk echt dat je mijn opmerking verkeerd leest. Oprecht, je zou hier eens moeten zien wat er gebeurde toen mensen de 24/7 land kuddes ingingen met een emmer. Dat hebben we gewoon verboden omdat mensen aangevlogen werden of paarden elkaar aan gingen vliegen.
Daarnaast zijn heel veel paarden niet ' zo goed opgevoed' of hebben ' zaken meegemaakt' waardoor ik denk dat voor een hoop klanten een emmer aan het hoofd echt een no-go zou zijn.

Ik hoop dat jullie mee willen blijven denken, maar wel willen bedenken dat het niet gaat om je eigen 2 paarden, die je dus inderdaad zo op kunt voeden, of even in een box kunt zetten. Maar dat dit gaat om een bedrijf, met paarden van anderen.

Excuus als dat verkeerd over komt, want zo bedoel ik dat echt niet :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:17

Ik begrijp dat het jou om beroepsmatig gaat en in een paddock.
Maar als mensen dan komen met weet je wat een hectare kost (ja heb er meerdere van) en je moet dan omheinen en dat soort uitspraken.
Ja dat moet toch. Op de nacht binnen of niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 15:20

bruintje123 schreef:
Ik begrijp dat het jou om beroepsmatig gaat en in een paddock.
Maar als mensen dan komen met weet je wat een hectare kost (ja heb er meerdere van) en je moet dan omheinen en dat soort uitspraken.
Ja dat moet toch. Op de nacht binnen of niet.

Oh ja, daar ga ik ook niet op in. We hebben 12 hectare land, wat we gewoon onderhouden en de paddock wordt nu ook gebruikt. Die zal dan alleen intensiever gebruikt worden.

En verder is het dan een berekening van je staloppervlak. Dus hoeveel paarden in de inloopstal en de extra box had je anders kwijt gekunt.

Maar onderhoud van hekwerk is er toch dus dat kan ik alleen maar met je eens zijn !

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:26

Ik sta op een stal waar mijn paard een uitloopstal heeft voor in de winter en zomers is hij dag en nacht op de paddock/wei. Wij betalen in vergelijking met andere stallen in de buurt echt niet veel. Maar dat komt ook omdat wij op een kleinschalige stal staan (12 paarden) waardoor de faciliteiten wel minder zijn dan op een grote luxe pensionstal. We hebben geen stapmolen, longeerbak, afspuitplaats (is gewoon een losse tuinslang :)) , solarium of een binnenbak. Ik denk dat het aan de ene kant wel echt goedkoop is voor deze omgeving, en aan de andere kant omdat al die luxe faciliteiten er niet zijn. Alleen een uitloopstal, buitenbak, paddock 24/7, en zomers weidegang. stalbedekking zit niet in de prijs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:32

Ik sta in de winter doe het zelf met huur van een kale box, gemeenschappelijke paddock (al had ik 'm tot nu toe altijd voor mezelf haha), stalbaas voerde 1x/dag wat ik klaar moest leggen. Buitenbak, poetsplek buiten, koud stromend water als het niet vroor en plek voor 50 baaltjes en een voerton + plek voor m'n kast.

Daarnaast heb ik nog 2 shetjes en een tinker 24/7 buiten met schuilhok op een klein stukje afgespannen weiland. Heb dus prima de kans gehad om te vergelijken, en al bij al zijn de laatste met z'n 3 alsnog goedkoper dan het ene paard bovenaan. Puur omdat die krachtvoer nodig heeft en stalbedekking, en de andere niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-17 15:35

Vinden jullie het allemaal juist prettig dat de stalbaas zo weinig doet? Zouden jullie daar eerder de voorkeur toe hebben dan dat alles gedaan word?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:40

Dat hangt echt per stal af eerlijk gezegd. Ik verkies continu toegang tot hooi in slowfeeders dan 2 of meer voerbeurten/dag. Mijn paard is gewoon een smeerkees die zijn hooi volledig uit elkaar trekt, door de stal sleept/schopt, er lukraak op gaat plassen of mesten en dan niks meer opeet. Staat hij op stro, dan vreet hij dat stro op, wat al 1x tot beginnende strokoliek heeft geleid.
Daarnaast wil ik wel graag dat de stal dagelijks 1x goed schoon wordt gemaakt: én mest eruit én plasplekken. Wederom omdat het een smeerkees is. Potstal geprobeerd, na 2 dagen staat hij te soppen in de stront bij wijze van spreken. Combineer zijn hooi-gedrag met de rest en je begrijpt dat de stal gewoon ronduit smerig erbij ligt.

Helaas zijn er maar weinig plekken waar ze bovenstaande willen doen, want er kruipt best wel wat tijd in. Dus ja, dan heb ik liever dat de stalbaas niet instaat voor uitmesten en slechts 1/dag voeren. Omdat dat voor mij op het einde van de rit gewoon flink scheelt qua netheid. En al helemaal aan hooiverbruik...

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:43

Op mijn vorige stal hadden we 7 paarden die we krachtvoer gaven door voor ieder paard een bak neer te zetten. Bij een goed opgevoerde groep werkt dat wel maar bij veel wisselingen en dus onrust werk dat niet echt. Dan konden we met draadjes er een paar apart zetten. Op mijn huidige stal voert iedereen zelf als ze hun paard eruit halen en bij een aantal doet de stal houdster dat.

Een baal hooi neerzetten ligt er aan hoe de groep is. Eventueel meerdere voer plaatsen zodat iedereen rustig kan eten. Meerdere plekken waar een hele baal kan staan is dan natuurlijk wel een optie.

Geen strooisel in de schuilstallen is wat mij betreft wel een optie als er een goede plek met zand is waar ze kunnen liggen. Bij ons is alles bestraat of enorme bagger in de winter en dan vind ik een zachte ligplek in de stal wel fijn, potstal geen probleem mits er goed voldoende opgestrooid wordt zodat het echt schoon is. Dat ontbreekt bij ons helaas weleens.

Ik sta volpension en dat vind ik wel fijn, prijs is daar natuurlijk ook naar. Ik zou ook best meer zelf willen doen omdat ik graag minder betaal. Maar dat is dan natuurlijk lastig te verdelen als er ook klanten in dezelfde groep dat niet willen. Wie mest hoeveel uit enz. Ik zou het bijvoorbeeld graag een stuk schoner houden dan wat mijn stalhouder goed genoeg vind.

Voor zo'n paardvriendelijke stal waar ook voor de ruiter goede faciliteiten zijn en het schoon en goed onderhouden is zou ik (als ik meer geld te besteden had, maar dat terzijde) wel meer over hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:46

ruitje schreef:
Vinden jullie het allemaal juist prettig dat de stalbaas zo weinig doet? Zouden jullie daar eerder de voorkeur toe hebben dan dat alles gedaan word?

Ik heb de tijd en lol in het leren van al die bijbehorende dingen, maar wat je kan en wil hangt nogal van de omstandigheden en ambities af. Met een 36-40 urige werkweek en gezin + wil wedstrijd rijden in het weekeind stel je andere eisen aan je pensionstal dan met deeltijd/geen werk en hobbelpony/grasmaaier. En paarden die speciale zorg nodig hebben bv omdat ze uit een andere streek komen, niet in een groep functioneren, aandoening hebben die veel/vaak behandeling vereist is eigen beheer al snel de meest betaalbare/betrouwbare optie. Veel stalhouders zien het probleem niet of ze kunnen de tijd niet vrijmaken/verantwoorden naar hun andere klanten toe.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:46

Niet alles gelezen maar ik ben van pensionstal (grotendeels doe het zelf) naar 24/7 buiten gegaan met schuilstal, eigen weide, eigen paddock. Buitenbak, elektra en stromend water (koud) ik betaal zonder hooi en vlas 5 euro per maand minder dan op de pensionstal kale boxhuur met hooi.

En ik zou voor wat ik nu heb bereid zijn juist meer te betalen zodat ik mijn pony's niet meer hoef op te hokken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:48

ruitje schreef:
Nogmaals, vergelijking gaat over in de winter met paddocks. Zomers bieden we al 24/7 op het land aan. ( wat overigens goedkoper is inderdaad , maar daar zit geen loopstal bij )

Jotoma, ik denk echt dat je mijn opmerking verkeerd leest. Oprecht, je zou hier eens moeten zien wat er gebeurde toen mensen de 24/7 land kuddes ingingen met een emmer. Dat hebben we gewoon verboden omdat mensen aangevlogen werden of paarden elkaar aan gingen vliegen.
Daarnaast zijn heel veel paarden niet ' zo goed opgevoed' of hebben ' zaken meegemaakt' waardoor ik denk dat voor een hoop klanten een emmer aan het hoofd echt een no-go zou zijn.

Maar dat komt omdat die andere paarden dan niets krijgen. Als jij vaste voedertijden hebt en dus op vast momenten álle paarden in die kudde een emmer om komt doen dan gaat dat echt wel rustig hoor.
Je begint dan ook met de hogere in rang, dus die ben je dan al 'kwijt', waar dat niet het geval is als Marietje haar ene lieve poppedeintje komt voeren in de wei.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:51

ruitje schreef:

Toen ik er nog ver voor moest rijden om mijn paard een beetje fatsoenlijk buiten te krijgen had ik daar zéker niet de voorkeur voor. Liever dat alles gedaan wordt zodat ik niet ook nog eens per sé elke dag moet komen. Mijn paard stond ruim een half uur via de snelweg weg, als ik dan in de spits zat was ik rustig een uur onderweg. In heel drukke periodes ging dat gewoon niet altijd dus dan was ik blij dat mijn paard geheel verzorgd was.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:53

Wat dat kost hangt voor mij af van de faciliteiten eigenlijk. Een stal met faciliteiten zoals jij benoemd en daarbij ook nog optimaal comfort voor het paard.. Dat mag best wat kosten.

Maar vaak zijn stallen met optimaal comfort voor het paard niet zo sterk op het vlak van comfort voor de (wedstrijd) ruiter. Bv binnenbak, wasplaatsen, etc.

Wmb ideaal als de stalbaas voor het uitmesten, buiten/binnen zetten en voeren zorgt. Als je dan een keer niet gaat weet je dat je beest er goed bij staat.