Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Hooi probleem en gevolg mesthoop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:16

Daarom kun je de pakjes ook het best op pallets leggen. Lukt dat niet, leg ze dan op z'n kant, schimmelt ook minder snel.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 07:52

Hier de zus van TS :)

Bedankt voor alle tips!

Droger hooi zou echt fijn zijn ja. Wij moeten nog op zoek naar een goede leverancier. We dachten iets gevonden te hebben, proefbaal gekocht om uit te proberen en was echt mooi droog spul. Toen 14 balen besteld en iedere baal die we open maken lijkt wel natter te zijn. Dus zijn we echt niet blij mee, maar dit moet toch ook op...

Mijn idee is nu een beetje om kleine pakjes (gewoon die met touwtje) te kopen voor zolang de zomer nog duurt en dan in de winter deze balen op te maken. In de winter schimmelt het veel minder snel.

Het hooi naar de stort afvoeren is nog wel een idee, veel hooi ligt ook nog apart van de mest.

Paarden op het gras zetten gaat niet, we hebben een pony die erg gevoelig is voor HB (10 min op het gras kan al resulteren in kreupel zijn). En daarnaast maar 2000m2 gras, dus dat gaat niet genoeg zijn voor de rest.
Ook geen plek helaas tussen bomen oid om het hooi neer te gooien.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 08:19

Zou ook gaan kijken naar echt hooi, in kleine dan wel grote pakken. Ik heb ze zonder plastic, maar met zou eventueel ook kunnen. Nadeel is dat je met plastic niet kunt zien hoe het eruit ziet.

Ik weet zo even niet meer hoe t in Nederland zit, maar hier zijn ze verplicht analyse van het hooi mee te leveren met het hooi (daarin staat ook het droge stof gehalte). Als andere pakken daar dan ineens veel van afwijken (veel natter bijvoorbeeld) heb je recht op nieuwe pakken die wel zo droog zijn of geld terug. Natuurlijk wel bij grote verschillen pas, want er kan altijd wel een iets afwijkende baal bij zitten. Als je dus echt hooi gekocht hebt (met een droge stof gehalte van 80-90%) en je hebt ineens een pak met voordroog/kuil (ds gehalte van 50-60%), is dat natuurlijk een groot verschil.

Maar goed, volgens mij zijn ze in Nederland niet verplicht analyse mee te geven?

Vraag in ieder geval hoe lang het gedroogd heeft en met wat voor weer. Dat zegt namelijk ook al heel veel over het hooi. Met een hb gevoelig paard is dat sowieso verstandig na te vragen ivm suikers.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:10

Nee in Nederland hoeven ze dat er idd niet bij te geven, de meeste testen het zelf niet eens.

Ik heb speciaal gezegd dat het voor een HB gevoelig paard was en dat het droog moest zijn ivm lage voersnelheid. Geven ze me 1 goede baal om uit te proberen en voor de rest rotzooi. Dan heb je idd meer aan open pakken, kun je het tenminste zien.
Helaas kunnen wij die grote pakken niet binnen opslaan, dus zullen dan kleine pakjes worden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:50

Kan je ze niet op laten halen? Mijn hooileverancier weet precies wat ik wil. Heb ik een rotte baal haalt die hem op en ruilt hem om voor een goede. Ik zou jou leverancier bellen en zeggen dat je dit niet kan gebruiken. Vragen hoe jullie dit op kunnen lossen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:00

Wij hebben ook grote balen met plastic wel droog spul.

Halen het complete plastic eraf maar trekken de pak niet uit elkaar. Wel af en toe voelen met je handen tussen de plakken. Voelt het warm dan trek is alles uit elkaar en verspreid het op pallets.

Hoe beter de voer kwaliteit (droog en een beetje groen) hoe beter het gaat.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:17

We kunnen de pakken niet heel binnen krijgen. Hebben geen trekker en geen deuropening die groot genoeg is :(

Dus het zullen echt kleine pakjes moeten worden, of grote pakken die we buiten open maken en binnen utspreiden

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:21

xFioon schreef:
We kunnen de pakken niet heel binnen krijgen. Hebben geen trekker en geen deuropening die groot genoeg is :(

Dus het zullen echt kleine pakjes moeten worden, of grote pakken die we buiten open maken en binnen utspreiden

Wij gebruiken een (google even hoe het ding heet) palletwagen om de pakken binnen te rijden onze trekker kan niet binnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:22

Maar als de deur niet groot genoeg is lukt dat ook niet :)

Ik denk dat kleine pakjes voor nu een goede oplossing is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:23

bruintje123 schreef:
Maar als de deur niet groot genoeg is lukt dat ook niet :)

Ik denk dat kleine pakjes voor nu een goede oplossing is.

Dat is waar.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:53

Ff ochtendje werk maar ik heb nu een groot deel van het hooi uit de mesthoop gevist en in de trailer gegooid om weg te brengen.
Nu hebben we iig weer een looppad op de mesthoop, wel zo handig. Alles tegen de beton muur aan is al voor een groot deel vergaan en kan binnenkort wel de wei op.

Afbeelding

Afbeelding

Onze verhuurder heeft wel kleine baaltjes hooi te koop dus ga die van de week halen. Even gokken hoeveel we er nodig gaan hebben...
Hij zou erover nadenken maar wilde misschien ook wel een deel van de mesthoop op zijn land gooien, Dus dat zou wel heel fijn zijn :)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:03

Je kunt het oude hooi vermengd met mest vercomposteren en vanaf februari terug brengen op je land. Krijg je veel meer organische stof van in de bodem. Is nog goed ook voor de grond.

Als je weet dat er een paar dagen mooi droog en warm weer aan komt en als je de ruimte ervoor hebt kun je zo'n foliebaal ook 'nahooien' Het is een bult extra werk maar ik heb het ook wel 's gedaan vroeger. Gewoon de baal losschudden, een paar keer per dag het hooi om draaien en meestal heb je na 2 dagen al prima droog hooi die je dan los weer in je hooihok kunt gooien. Het blijft dan nog heel lang goed.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 20:12

Afbeelding
Testen hoe dit gaat! 20 baaltjes gaan er in de trailer. En m'n zus heeft een trailer vol met beschimmeld hooi naar de Gemeentestort gebracht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:34

Dat zal je zeker zo in de zomer beter bevallen :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:44

Ik heb grote balen hooi in folie, maar met vochtig, broeierig weer slaat bij mij toch de schimmel erin. Ook al heeft het net zo lang op het land gelegen als hooi en voelt het ook kurkdroog aan.

Daarom voer ik in de zomermaanden echt hooi. Helaas ook nog eens in kleine baaltjes, dus het is in de zomer een dure hobby. Maar ik wil goed hooi verstrekken omdat ze ook maar beperkte weidegang hebben. Straks in oktober/november ga ik weer over op groot verbruik. Dan haal ik de folie helemaal van de ronde baal af en houd ik heb altijd goed. (doe er gemiddeld 3 weken mee)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:55

Dit zal je een stuk beter bevallen. Ik heb ook gewoon baaltjes hooi, dat broeit niet. Doe ongeveer een klein pak per dag, dus ja het is wel duur. Maar weggooien is ook zonde en ik ben niet zo fan van verpakt in plastic.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 09:57

Wij kunnen ook geen grote pakken hooi door de deur krijgen. We gaan een grote pak halen, duwen de kar zo dicht mogelijk bij de deur en dan dragen we die met 2 personen per 2 of 3 plakken met hulp van een kruiwagen naar binnen. Dat is ongeveer een half uurtje werk.
Ik vind de kwaliteit hooi van grote pakken vaak beter als die van kleine pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:11

Jessix schreef:
Ik heb grote balen hooi in folie, maar met vochtig, broeierig weer slaat bij mij toch de schimmel erin. Ook al heeft het net zo lang op het land gelegen als hooi en voelt het ook kurkdroog aan.

Wat gek dat jij dat wel hebt en wij niet. Wat is er bij jullie dan anders dan bij ons? Hooi wat mij ons in de balen gaat heeft doorgaans 5 dagen op het land gelegen en is dan erg droog. We doen het in midibalen. We zitten op zandgrond, dus droog is dan ook best droog. Onze grond houdt niet zoveel vocht vast.

Als we een baal open maken, halen we meteen alle folie eraf en zetten we hem in een bak onder een afdak. Daar ligt het droog en niet in de volle zon. We schudden hem niet uit. We pakken er gewoon hooi af iedere keer. En we hebben werkelijk nooit een probleem gehad...

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:13

Toen wij de laatste keer stro gingen halen stak de verkoper er een meettoestel in om het vochtpercentage te meten. Ze wist hij zeker dat hij ons een goede pak verkocht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:17

safina schreef:
Jessix schreef:

Wat gek dat jij dat wel hebt en wij niet. Wat is er bij jullie dan anders dan bij ons? Hooi wat mij ons in de balen gaat heeft doorgaans 5 dagen op het land gelegen en is dan erg droog. We doen het in midibalen. We zitten op zandgrond, dus droog is dan ook best droog. Onze grond houdt niet zoveel vocht vast.

Als we een baal open maken, halen we meteen alle folie eraf en zetten we hem in een bak onder een afdak. Daar ligt het droog en niet in de volle zon. We schudden hem niet uit. We pakken er gewoon hooi af iedere keer. En we hebben werkelijk nooit een probleem gehad...

Geen idee, misschien is de luchtvochtigheid hier hoger? :? Ik waag me er in elk geval niet meer aan.

Het liefst zou ik ook echt hooi voeren hoor ipv voordroog, maar ik kan geen grote balen opslaan en het hele jaar rond kleine pakjes is me dan net weer te duur. Dus op deze manier werkt het ook. :)

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 10:25

Herkenbaar probleem. Ik heb voor mijn 2 paarden ook grote folie balen, in de winter totaal geen probleem,ik laat ze er gewoon af eten... heb 2 paarden, maar bij warm weer gaat het broeien omdat het toch niet helemaal kurkdroog is...en omdat ze op het land staan waar nu het gras overigens wel aardig op is, en wamte, eten ze gewoon veel minder hooi..dus gaat het toch broeien ...en ik had de baal helemaal open gemaakt, maar jeetje dan heb je inderdaad heel veel ruimte nodig..pff...ben benieuwd hoeveel er van weg moet straks, ben er nu 2 weken mee bezig maar hij is nog niet voor de helft op..
Ik heb ook geen opslagruimte...dus ik koop balen en laat die bij de boer staan en we halen er 1 op als het nodig is..., in de aanhanger...heel gedoe....

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:24

Ik bestel zelf hooi per baal, en die wordt dan per x gebracht. ( Boer woont in de buurt) s Winters bestel ik voordroog, verpakt in folie dus, en s zomers een grote baal hooi zonder folie. Die dek ik af met een afdekzeil.Dan gaat het op den duur ook niet zo fris meer ruiken maar dan ben ik wel minstens een maand verder. Het hooi ligt altijd buiten, ik heb een kleine stal en een paddock, dus alles is bij mij buiten. Ik heb 2 paarden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:42

Het hooi/ kuil heeft te kort op t land gelegen om te drogen..

Wij laten het minimaal 5 dagen liggen (als de weersomstandigheden goed zijn) en hebben dan eigenlijk geen broei. Heel soms, maar we kunnen dan de pakken rustig 3 weken open hebben.

In de winter vierkante balen, en in de zomer midibalen.
Midibalen voer ik in de winter in 1 week op. En je kunt ze zelf het hok inrollen... ze passen door een normale deur en zijn niet zo zwaar. Ideaal!
Wat ook een optie is, investeren in een betere opslag voor je hooi... een dichtere overkapping maken o.i.d. Dat is duur, maar al dat hooi op de mestbult is ook super zonde en ook duur.

Succes!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 21:50

Ik heb in de zomer voor de pony's hooibaaltjes via Venhorst uit Mechelen. Ze brengen ze als grote baal en als je de touwen doorknipt heb je 21 kleine baaltjes Duits kruidenhooi. Altijd dezelfde kwaliteit en service én aan huis gebracht. Je kunt gewoon bestellen via internet (webshop). In de Achterhoek rijden ze volgens een vaste bezorgroute. Het is wat duurder, maar ik hoef nooit te slepen of iets weg te gooien.

De paarden krijgen wel gewoon voordroog. Ik haal al het plastic eraf, incl. het net en plaats de baal op een pallet. Daarna gaat er een grote kalveriglo overheen. Met een voersnelheid van 1,5 week kan ik de balen goed houden.