geen weide maar wel genoeg hooi.. of wel weide gang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:29

silversomali schreef:
Als je toch nog gaat wachten met aanschaf, zou ik eens wachten tot het winter wordt en dan een keer langsgaan. Mijn ervaring is dat weiland dat teveel belast wordt in de winter een grote blubberzooi wordt. Veel buiten staan is natuurlijk super, maar kijk ook hoe ze er bij staan in de winter.

Ook niet onbelangrijk en een terechte opmerking!

Wij hebben een zeer grote zand paddock maar bij zeer nat weer kunnen bij ons alle paarden op een groot verhard stuk waar we hooi voeren.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:32

Koper schreef:
Nou inderdaad. Hoefbevangenheid en insulineresistentie zijn echt gewéldig.

Euh? Ik heb het over gewone, gezonde paarden :) Hopelijk gaat het paard dat TS zal kopen ook gewoon en gezond zijn.[/quote]
Mijn paard was ook prima gezond toen ik 'm kocht. En daarna in pension waar hij op verkeerd gras terecht kwam is hij kapot gegaan.

Dus ja. Als ik van meet af aan iets had gevonden als optie 1 in de OP had hij daar wellicht nog steeds gestaan. En was hij nog gezond geweest.[/quote]

Euh, als eigenaar ben je ook deels verantwoordelijk.
Als je ziet dat je paard gezondheidsproblemen krijgt door een stalmanagment dat niet bij jouw paard past of de staluitbaters willen er niet aan veranderen dan moet je zelf conclusies nemen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:49

silversomali schreef:
Als je toch nog gaat wachten met aanschaf, zou ik eens wachten tot het winter wordt en dan een keer langsgaan. Mijn ervaring is dat weiland dat teveel belast wordt in de winter een grote blubberzooi wordt. Veel buiten staan is natuurlijk super, maar kijk ook hoe ze er bij staan in de winter.

Precies dit, en ook goed kijken wat je aanschaft en welke behoeftes het dier heeft.
De ene doet het beter met wel wei en de andere mss niet. Voor mijn eigen zou ik alleen op een zandpaddock direct afwijzen. Mogen ze hooi hebben, maar die etter van mij is altijd de grasjes net achter de omheining aan het opzoeken. Is leuk hoor, maar als elke keer de wervels verschieten omdat madam spagaat onder de omheining staat te eten, wordt je vanzelf minder blij ervan. Zonder wei is die dus gewoon niet te houden.

Iedereen die hier reageert doet dat vanuit zijn eigen paard en de behoeftes daarvan, maar daar moet je dus niet naar kijken. Kijk wat bij jou past en waarbij je paard het happiest is.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:06

Wat ga je doen met jullie paard?
Fanatiek trainen?
Lessen nemen?
Buitenritten?
Wedstrijden?
Hoe vaak willen jullie rijden? 3 keer per week, dagelijks?
Op grond hiervan kun je je keuze overwegen.

Ik ga ook een paard kopen. Ik zou graag heel veel rijden. Maar ik weet dat de praktijk 1 tot 3 keer per week zal zijn. Afhankelijk van het seizoen, drukte op het werk, voortgang van de verbouwing en zorg voor de kinderen. Dus wil ik mije paard aan huis in de wei.
Als ik fanatiek dagelijks kon trainen zou het mijn voorkeur hebben om een goede rijbak erbij te hebben. Als ik dagelijks rij vind ik het minder erg dat mijn paars wat minder buiten staat.

De keuze is aan jou.

lnvdh

Re: geen weide maar wel genoeg hooi.. of wel weide gang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 16:45

ik zelf wil twee a drie keer per week rijden mijn dochter ook 2 keer. we houden van variëren. grondwerk, dressuur springen en buiten. wedstrijd ambities hebben we niet echt.. mss onderlinge wedstrijdjes die op een stal worden georganiseerd. les volgen wel ( mss carroussel ook leuk, ligt ook aan het paard wat die leuk vind en kan) en als ik genoeg vertrouwen in mijn paardje heb zal ik mss af en toe een keer met de trailer in de omgeving een rit willen maken maar zover is het nog lange na niet.in onze omgeving zijn ook genoeg buitenrijmogelijkeden. ik vind het vooral belangrijk dat hij of zij met groepsgenootjes komt dus niet alleen en dat er altijd voldoende eten en water is voor ze... tja en zo lekker grasmatje is mss niet voor ieder paard idd geschikt maar zoals ik al eerder schreef zit ik nog volledig in de orientatiefase dus weet ik niet wat voor soort paard ik straks heb... ja hopelijk een lieve allround kroel pennypony maar of die wel of niet op gras kan weet ik nu nog niet... maar voor mijn gevoel viel stal 1 al deels af omdat er dus geen gras is... maar misschien dat die dus nog niet zo verkeerd is.... we laten het maar even bezinnen en kijken rustig in de buurt naar andere kandidaten.. zelf persoonlijk ben ik wel van een binnenbak.. heb regelmatig voor een paard gezorgd waar geen binnenbak was en in de winter was het soms dan echt afzien met bevroren bodems of een buitenbak die niet te berijden viel omdat het meer op een zwembad leek. dus als ik aan mezelf denk valt optie 3 weer af maar ja.... als..als alssssss.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:52

Mijn ideaalbeeld is de paarden zomer en winter op de weide, bij ons huis kan ik dat helaas niet realiseren wil ik in de zomer de paarden gras kunnen bieden. Ik heb helaas niet genoeg wei om ze het hele jaar op het gras kunnen houden. Ze lopen in de natte periode dus op de paddock en de buitenbak, in totaal veel ruimte voor ze die het hele jaar droog is. In die periode voer ik hooi van goede kwaliteit. Ik merk dat mijn paarden er geen moeite mee hebben, dat maakt het voor mij goed.
Om terug te komen op jouw vraag TS, of je dat nu al kunt beslissen is lastig, je geeft het zelf al aan, stel dat je een paard treft die niet hele dagen op de weide kan om wat voor reden dan ook valt er al weer een plekje af. Dus nu al een keuze maken is wellicht te vroeg.
In mijn omgeving ken ik meerdere paarden/pony's die nooit op het gras komen omdat de ruimte er niet is, maar om nu direct te zeggen dat dit zielig is.... Ben ik het niet helemaal mee eens, we hebben allemaal een ideaalbeeld voor ogen, maar dat is nu eenmaal niet altijd haalbaar.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:58

Als ik zou kunnen kiezen,zou ik ook voor optie 1 gaan. Lekker dicht bij het strand en mogelijkheden die me aan spreken. Nu heb ik een ppid merrie met gevoeligheid voor gras. Maar ook gezonde paarden kunnen last krijgen van teveel gras. Ook ik heb een dochter,ze is 8. We gaan vaak op de fiets naar het paard.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 17:40

Ik zou voor nr 3 gaan.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:22

Ben echt teleurgesteld dat toch zovelen 1 kiezen.

En dan die woorden over dat een paard mss wel niet op gras kan 8)7
Dan koop je in mijn ogen aan een probleempaard. Van nature kan elk paard op gras enkel de mens heeft het in de hand of dit goed gaat of fout loopt.

Ik begrijp dat een binnenbrak leuk is maar TS je zegt zelf eventueel met een trailer elders te gaan rijden om te wandelen. Waarom dan is winter niet met de trailer naar een binnenpiste rijden?

Mijn paarden staan zoals stal 3 en ik heb vervoer.
Het is de luxe die je voor jezelf kiest en niet voor je paard.
Moest er bij stal 1 wel gras ter beschikking zijn al was het elke dag in de zomer maar enkele uren en op paddock met hooi zou ik dit heel anders vinden.

Ik zie meer en meer mensen die paarden op te kleine stukken houden en dan à volenté hooi voeren.
OK niet slecht maar dit is ook maar een paddock.

Ik denk dat nog te weinig mensen echt paarden hebben kunnen bezig zien op het land in kudde.
Ik ben als kind zo opgegroeid en heb nooit voor eigen paarden iets anders gekend.
Deze dieren hebben hun vriendjes, maken ruzie, liggen lekker samen in kudde te slapen,

Huisvesting versus gezondheid!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 00:54

Elke keer met trailer weg moeten is ook niet alles. Kan je zo zeggen dat je dan veel minder gaat rijden en trainen dan wanneer je zo hek uit bos/hei/strand hebt. Die fixatie met gras van sommigen hier snap ik niet geheel. Vrije beweging, geschikt ruwvoer en vriendjes is veel belangrijker dan gras. Zeker omdat goed grasland nogal een vak apart is, zat stukken die niet geschikt zijn (giftige planten, onkruid, onder/over bemest, te zuur, wormenbesmetting, geen beschutting, geen gras en geen bijvoer), liever ruif, water, geschikte ondergrond en andere paarden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 01:11

silversomali schreef:

Dit is de beste tip. :) En dit geldt voor alle drie de stallen! Ga bij allemaal om 16 uur maar eens kijken in de winter. Eens zien wie er nog buiten staan. :)

Verder is de hooi of gras vraag ook paard afhankelijk. Een kale weide met voldoende hooi volstaat in de meeste gevallen natuurlijk ook. Er is dan altijd wat te knabbelen.
Zat weides gezien met véél gras en moddervette paarden. In die zo kostbare zomermaanden dat je zo heerlijk kon rijden. Eigenlijk is dat ook niets waard. :)

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 02:04

Eens met Tamary... ik zie veel liever een paard 24/7 op een paddock (of in ieder geval zo lang mogelijk per dag) met onbeperkt ruwvoer dan in de zomer de hele dag op de wei, maar in de winter maar 4 a 6 uurtjes (of op sommige stallen zelfs helemaal niet) naar buiten. Dat is imo veel te weinig. Maar pension eigenaren houden het zo, zodat de paarden in de zomer lekker het land op kunnen. Als het mijn land was geweest, had ik die grote wei omgebouwd in een ruime paddock waar de paarden 12 maanden per jaar 24/7 buiten zouden kunnen staan in plaats van alleen maar de zomermaanden.

Misschien heb ik er overheen gelezen; maar komen de paarden op stal 2 in de winter ook genoeg buiten? Zo ja, dan zou ik voor deze stal gaan ivm de faciliteiten, het buiten staan en de uitrij mogelijkheden, en als belangrijkste reden dat ze niet moeilijk doen over extra ruwvoer.

Als je het niet erg vind om extra te betalen voor ruwvoer dan zou ik stal 1 kiezen. Zelf stond ik op zo'n stal en ik kocht zelf extra hooibalen zodat ik zoveel hooi kon geven als ik wilde. Steeds 1 hooibaal tot deze helemaal op was. Ik mocht hem plaatsen in de hooischuur en er hing een briefje met de naam van mijn paard op zodat anderen wisten dat ze daar niet van mochten pakken. Dit werkte echt perfect voor mij, ik had de faciliteiten die ik wilde (goede binnen en buitenbak, longeerton, prachtige uitrijmogelijkgeden), paard kwam dagelijks minimaal 12 uur buiten en zo kreeg hij voldoende ruwvoer.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-17 08:41

bedankt voor de reacties. Met de trailer in de winter naar een stal waar bijv les gegeven kan worden behoort zeker tot de mogelijkheid dat is in dit geval nu maar 5 a 10 minuten met de auto en als je een keer per 2 week les volgt prima te doen. Ik ben er zeker nog niet over uit. Bij optie 1 en 2 weet ik dat ze in de winter van 8 tot 16 uur buiten staan waarbij optie 2 iets korter is en je de mogelijkheid hebt om in kleine 2 paarden paddocks of een grote paddock die soms nat is.Ook hebben ze in de winter in de grote paddock bij optie 2 niet de hele dag ruwvoer tot hun beschikking ( dat vind ik een minder prettige gedachte) Het weiland gaat in de winter dicht. Optie 1 staan ze het hele jaar in dezelfde paddock. ruim van afmeting en genoeg renmogelijkheden. Optie 3 eigenlijk ook groot en ook daar in de winter langer buiten en buiten op krijgen ze dan ruwvoer op de paddock.
Optie 2 begint in dat opzicht dan een beetje af te vallen voor me. maar dan mn omdat de wintervoorzieningen minder goed zijn dan de zomervoorzieningen......
We gaan na de vakantie maar eens een rondje rijden hier in de omgeving misschien zie ik andere stallen helemaal over het hoofd...

Bedankt voor de reactie tot dusver

Roos04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:48

Ik zou ook optie 3 zeggen. Maar ik zou ook kijken naar de sfeer, en wat voor en hoeveel andere paarden er staan.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:40

Ik ben het met je eens Vayake, tegenwoordig is het altijd maar paddock wat de klok slaat. En natuurlijk is dat duizend keer beter dan de hele dag op stal, maar ik heb altijd geleerd dat de volgorde wei-paddock-stal is. En dat een paard dus op gras moet kunnen staan om de hele dag te kunnen scharrelen. Want met hooi op de paddock zorgt niet echt voor veel beweging met bijvoorbeeld een slowfeeder. Dan zou je al een track/paddock paradise moeten hebben :)

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:08

Heleennn schreef:
Ik ben het met je eens Vayake, tegenwoordig is het altijd maar paddock wat de klok slaat. En natuurlijk is dat duizend keer beter dan de hele dag op stal, maar ik heb altijd geleerd dat de volgorde wei-paddock-stal is. En dat een paard dus op gras moet kunnen staan om de hele dag te kunnen scharrelen. Want met hooi op de paddock zorgt niet echt voor veel beweging met bijvoorbeeld een slowfeeder. Dan zou je al een track/paddock paradise moeten hebben :)

Dank u!!! :)

Een paard is tenslotte een steppe dier en al grazend bewegen ze nog redelijk veel in vergelijking met een paddock en hooi.

Ik zie ook dikwijks dat het hooi hoger ligt of in hooiruiven hangt en dit is alles behalve ok. Dus het jaar rond je paard zo stallen op een paddock is eigenlijk ook niet paardvriendelijk in mijn ogen.
Voor vele is dit een goedkopere manier om een paard te houden en dan denken ze dan ze natuurlijker bezig zijn :roll: Ik zie hier in de zeer ruime omgeving allerlei soorten stallen ontstaan waar de paarden op een manier gehuisvest worden dat eigenlijk not done is!
Maar tis goedkoop en de eigenaren weten niet beter.

'Natuurlijk' is voor mij minstens 6 maanden weidegang met gras! Met een minimum van 8 uur per dag!

Voor wie zich nu aangevallen voelt, sorry, zeker niet mijn bedoeling! Paddock is nog steeds beter dan een stal!

tamary schreef:
Elke keer met trailer weg moeten is ook niet alles. Kan je zo zeggen dat je dan veel minder gaat rijden en trainen dan wanneer je zo hek uit bos/hei/strand hebt. Die fixatie met gras van sommigen hier snap ik niet geheel. Vrije beweging, geschikt ruwvoer en vriendjes is veel belangrijker dan gras. Zeker omdat goed grasland nogal een vak apart is, zat stukken die niet geschikt zijn (giftige planten, onkruid, onder/over bemest, te zuur, wormenbesmetting, geen beschutting, geen gras en geen bijvoer), liever ruif, water, geschikte ondergrond en andere paarden.

Dit is maar hoe je je tijd indeel en hoe je gemotiveerd bent.
Heb dit jaren gedaan en zeker niet minder getraind!

Als je de paarden laat kiezen, verkiezen ze gras boven een paddock, hooi EN vriendjes! Geloof me maar heb hier al een en ander gezien!

Goed grasland? Dat zie je wel zeker? Bv zure grond staan dikwijls boterbloemen bv.
En qwa bemesting is het zeer streng gereglementeerd! In de nieuwere mestkarren zit een chip waarmee ze altijd kunnen zien waar wanneer en hoeveel er gemest wordt.
Wormbesmetting heeft je zelf in de hand of de staluitbater. Aan de basis ligt een goed ontwormingsschema!
Het hooi in een hooiruif weet je ook weinig of niets vanaf tenzij je zoals ik bij een vast leverancier koop.
De kwaliteit (vrnl voedingswaarde) is altijd verschillend ook per baal van dezelfde wei zelf!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:42

vayake schreef:
Ik zie ook dikwijks dat het hooi hoger ligt of in hooiruiven hangt en dit is alles behalve ok. Dus het jaar rond je paard zo stallen op een paddock is eigenlijk ook niet paardvriendelijk in mijn ogen.
Voor vele is dit een goedkopere manier om een paard te houden en dan denken ze dan ze natuurlijker bezig zijn :roll: Ik zie hier in de zeer ruime omgeving allerlei soorten stallen ontstaan waar de paarden op een manier gehuisvest worden dat eigenlijk not done is!

Ehm, hooi voeren is nog altijd duurder dan gras laten eten hoor. Onze pony's eten momenteel zo'n 35 euro per week aan hooi weg; tegelijkertijd hebben ze 24/7 toegang tot onbeperkt gras, maar omdat daar te veel vliegen / dazen zitten, kiezen ze ervoor om bij de schuilstallen rond te hangen. Wij kiezen er vervolgens voor om ze niet te dwingen hun voeding uit de wei te halen en voeren dus hooi bij de schuilstallen. Ze zijn overigens geen van allen te vet. En omdat hun wei en de paddock zo'n 300 meter uit elkaar liggen, zijn ze ook nog hun steppe-dier-activiteiten aan het uitvoeren.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:48

Misschien gemist maar niet alles gelezen, hoe groot zijn de weides? Hebben ze echt de ruimte?
Mijn voorkeur zou optie 3 zijn door het 24/7 buiten kunnen, mijn paarden zijn het niet gewend op een stal.
Hier hebben ze altijd gras en hooi ter beschikking, geen krachtvoer zijn niet dik en niet dun, precies goed. Maar ze staan aan huis dus dan is het al makkelijker uiteraard te bepalen wanneer ze wel of niet naar buiten gaan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:50

:= := :=

Alle drie de stallen zijn al zoveel beter dan welke stal dan ook in de randstad.. hier is er bijna geen stal te vinden met paddock in de winter. Behalve maximaal een uurtje.

Dus ik ben al verbaasd dat mensen optie 1 als 'beter' voor de ruiter beschouwen. Optie 1 klinkt mij al hemels in de oren voor het paard.. hier zijn er genoeg stallen waar paarden overdag maximaal 1 uur in de stapmolen komen overdag en verder niets.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:59

Hilary schreef:
Ehm, hooi voeren is nog altijd duurder dan gras laten eten hoor. Onze pony's eten momenteel zo'n 35 euro per week aan hooi weg;

Nou wil ik niet l*llig doen, maar als ik reken kost mij 1 Ha weide al 19,23 per week. En dat is dus zonder bemesten, onderhoud enz enz. Denk als je alles met alles rekent paarden op de wei houden echt niet goedkoper is dan alleen maar hooi.

Vayake ik ben het ook met je eens hoor. Het is zo makkelijk paarden maar gewoon op een paddock met hooi, en die wordt dan ook nog in netten gepropt met zulke kleine maas dat ze er maar zo lang mogelijk mee doen.
De mijne hebben dit jaar echt gewoon pech. Mijn weiland is dit jaar aardappelland, er staan dus aardappelen op. En met de kleine stukjes die ik nog heb kan ik ze maar 4 uur per dag erop laten. De rest staan die van mij dus ook op een paddock met inloopstal, en met die befaamde hooinetten (al is het maas van de mijne wel groter met 5x5 en 8x8) en dat is alleen maar omdat ze anders alles door de inloopstal smijten, en het dan niet meer willen eten. Zolang en zodra het kan (de 2e snee kan ik bv wel los voeren) krijgen ze het los op de grond. En het hooi ligt binnen omdat de dames op het moment gewoon niet buiten willen zijn. Vandaag ook weer ze hebben de hele dag binnen gestaan, de dazen zijn hier echt niet leuk meer. Maar goed dat is dus allemaal vrijwillig ed :j En volgend jaar staat er gewoon weer gras op de wei en kunnen ze gewoon de hele dag (of zoals nu met de dazen) de hele nacht op de wei.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:23

Hilary schreef:
vayake schreef:

Ehm, hooi voeren is nog altijd duurder dan gras laten eten hoor. Onze pony's eten momenteel zo'n 35 euro per week aan hooi weg; tegelijkertijd hebben ze 24/7 toegang tot onbeperkt gras, maar omdat daar te veel vliegen / dazen zitten, kiezen ze ervoor om bij de schuilstallen rond te hangen. Wij kiezen er vervolgens voor om ze niet te dwingen hun voeding uit de wei te halen en voeren dus hooi bij de schuilstallen. Ze zijn overigens geen van allen te vet. En omdat hun wei en de paddock zo'n 300 meter uit elkaar liggen, zijn ze ook nog hun steppe-dier-activiteiten aan het uitvoeren.

Duurder???? :roll:
Al mijn paarden krijgen alle dagen nog een klein beetje krachtvoer en geregeld nog hooi ook!
Ik beschik over 2.5 ha wei (ongeveer) en daar staat ook voldoende gras op. Maar een paard leeft niet enkel van gras in mijn ogen.
Ik voer jaarlijks 25 balen droog hooi (350-400 kg per pak) en nog eens 250 à 300 kleine baaltjes voordroog van 30 à 40 kg.
En dan heb ik de weideonderhoud enz er nog niet bijgerekend. Om maar te zwijgen van de uren werk die je erin steekt.
Wij hooien ook niet van het land om gras te hebben de hele zomer.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:31

rina schreef:
Hilary schreef:
Ehm, hooi voeren is nog altijd duurder dan gras laten eten hoor. Onze pony's eten momenteel zo'n 35 euro per week aan hooi weg;

Nou wil ik niet l*llig doen, maar als ik reken kost mij 1 Ha weide al 19,23 per week. En dat is dus zonder bemesten, onderhoud enz enz. Denk als je alles met alles rekent paarden op de wei houden echt niet goedkoper is dan alleen maar hooi.

Vayake ik ben het ook met je eens hoor. Het is zo makkelijk paarden maar gewoon op een paddock met hooi, en die wordt dan ook nog in netten gepropt met zulke kleine maas dat ze er maar zo lang mogelijk mee doen.
De mijne hebben dit jaar echt gewoon pech. Mijn weiland is dit jaar aardappelland, er staan dus aardappelen op. En met de kleine stukjes die ik nog heb kan ik ze maar 4 uur per dag erop laten. De rest staan die van mij dus ook op een paddock met inloopstal, en met die befaamde hooinetten (al is het maas van de mijne wel groter met 5x5 en 8x8) en dat is alleen maar omdat ze anders alles door de inloopstal smijten, en het dan niet meer willen eten. Zolang en zodra het kan (de 2e snee kan ik bv wel los voeren) krijgen ze het los op de grond. En het hooi ligt binnen omdat de dames op het moment gewoon niet buiten willen zijn. Vandaag ook weer ze hebben de hele dag binnen gestaan, de dazen zijn hier echt niet leuk meer. Maar goed dat is dus allemaal vrijwillig ed :j En volgend jaar staat er gewoon weer gras op de wei en kunnen ze gewoon de hele dag (of zoals nu met de dazen) de hele nacht op de wei.

Jij begrijp precies wat ik bedoel.
Dat je nu een zomer minder gras kan aanbieden is idd niet leuk maar je kan nog gras aanbieden!
Niet te snappen dat je je paard/pony graag ziet peuzelen aan die fijne netten, ok soms is dit wel goed, maar ik zie mijn paarden graag wel 'eten'.
Het is kleine fijne netten doen is op die beesten langer bezig te houden tegen verveling in de meesten gevallen omdat er op een paddock weinig te beleven valt.

Dazen... ik zal ook blij zijn dat het seizoen voorbij is.
Op de weide valt het hier best wel mee. Alleen massa's vliegen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:38

Ik ga direct voor optie 1. Niet vanwege de rijbakken, maar puur voor het welzijn van het paard. Zoveel mogelijk beweging het hele jaar door is het belangrijkste en daarbij is het voor een paard beter om te bewegen voor z'n eten dan dat het kant en klaar aangeboden wordt in een postzegel-paddock.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:37

FatCat schreef:
Gras is leuk - maar eerder een bonus zeg maar.

Die van mij staan zomer en winter op gras, maar de maand Mei is de enige maand dat er stevig kan gegeten worden.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar:
1. Hoelang ze buiten staan
2. Groote van de paddocks
3. Drainage van de paddocks
3. Onderling contact tussen de paarden.
4. Voldoende ruwvoer.

Je moet uitaard voldoende weiland hebben om minimum 6m gras te hebben.
Daarom gaan ze hier enkele maanden in de winter ook op een paddock met hooi ander heb je idd nooit gras.
En kort gras is ongezonder ivm meer fructaan. Vrnl na frisse nachten.
Lang stengelig gras is beter maar dit is bijna nergens. (hier deel wel)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:59

vayake schreef:
Duurder???? :roll:
Al mijn paarden krijgen alle dagen nog een klein beetje krachtvoer en geregeld nog hooi ook!
Ik beschik over 2.5 ha wei (ongeveer) en daar staat ook voldoende gras op. Maar een paard leeft niet enkel van gras in mijn ogen.
Ik voer jaarlijks 25 balen droog hooi (350-400 kg per pak) en nog eens 250 à 300 kleine baaltjes voordroog van 30 à 40 kg.
En dan heb ik de weideonderhoud enz er nog niet bijgerekend. Om maar te zwijgen van de uren werk die je erin steekt.
Wij hooien ook niet van het land om gras te hebben de hele zomer.

Maar als je puur "hooi voeren" en "gras voeren" met elkaar gaat vergelijken, ben je met hooi duurder uit. Uiteraard wordt weidegang duurder als je hooi en brok bij gaat voeren, en wordt alleen hooi ook duurder als je brok bij gaat voeren. Verder is het qua weideonderhoud maar net wat je doet. Qua hooi overigens ook. Maai/schud/wiers/baal je zelf, laat je maaien/schudden/wiersen/balen, of koop je het in. Dat maakt uit. Bemest je niet of wel, en waarmee dan en hoeveel. Dat maakt allemaal uit. Helemaal zwartwit vergelijken kun je het dus niet.