Heleennn schreef:Ik ben het met je eens Vayake, tegenwoordig is het altijd maar paddock wat de klok slaat. En natuurlijk is dat duizend keer beter dan de hele dag op stal, maar ik heb altijd geleerd dat de volgorde wei-paddock-stal is. En dat een paard dus op gras moet kunnen staan om de hele dag te kunnen scharrelen. Want met hooi op de paddock zorgt niet echt voor veel beweging met bijvoorbeeld een slowfeeder. Dan zou je al een track/paddock paradise moeten hebben

Dank u!!!
Een paard is tenslotte een steppe dier en al grazend bewegen ze nog redelijk veel in vergelijking met een paddock en hooi.
Ik zie ook dikwijks dat het hooi hoger ligt of in hooiruiven hangt en dit is alles behalve ok. Dus het jaar rond je paard zo stallen op een paddock is eigenlijk ook niet paardvriendelijk in mijn ogen.
Voor vele is dit een goedkopere manier om een paard te houden en dan denken ze dan ze natuurlijker bezig zijn
Ik zie hier in de zeer ruime omgeving allerlei soorten stallen ontstaan waar de paarden op een manier gehuisvest worden dat eigenlijk not done is!
Maar tis goedkoop en de eigenaren weten niet beter.
'Natuurlijk' is voor mij minstens 6 maanden weidegang met gras! Met een minimum van 8 uur per dag!
Voor wie zich nu aangevallen voelt, sorry, zeker niet mijn bedoeling! Paddock is nog steeds beter dan een stal!
tamary schreef:Elke keer met trailer weg moeten is ook niet alles. Kan je zo zeggen dat je dan veel minder gaat rijden en trainen dan wanneer je zo hek uit bos/hei/strand hebt. Die fixatie met gras van sommigen hier snap ik niet geheel. Vrije beweging, geschikt ruwvoer en vriendjes is veel belangrijker dan gras. Zeker omdat goed grasland nogal een vak apart is, zat stukken die niet geschikt zijn (giftige planten, onkruid, onder/over bemest, te zuur, wormenbesmetting, geen beschutting, geen gras en geen bijvoer), liever ruif, water, geschikte ondergrond en andere paarden.
Dit is maar hoe je je tijd indeel en hoe je gemotiveerd bent.
Heb dit jaren gedaan en zeker niet minder getraind!
Als je de paarden laat kiezen, verkiezen ze gras boven een paddock, hooi EN vriendjes! Geloof me maar heb hier al een en ander gezien!
Goed grasland? Dat zie je wel zeker? Bv zure grond staan dikwijls boterbloemen bv.
En qwa bemesting is het zeer streng gereglementeerd! In de nieuwere mestkarren zit een chip waarmee ze altijd kunnen zien waar wanneer en hoeveel er gemest wordt.
Wormbesmetting heeft je zelf in de hand of de staluitbater. Aan de basis ligt een goed ontwormingsschema!
Het hooi in een hooiruif weet je ook weinig of niets vanaf tenzij je zoals ik bij een vast leverancier koop.
De kwaliteit (vrnl voedingswaarde) is altijd verschillend ook per baal van dezelfde wei zelf!