Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:55

Ik volg ook.
Onlangs jkk uit de voortuin verwijderd. Gelukkig niet veel niet in de buurt van de weide.
Ik heb aan een kant over de gehele lengte knotwilgen staan, helaas onderhoudstexhnisch echt veel te veel dus daar gaat wel wat tussenuit.
Wel wat onkruid op de weide waarvan ik hoop dag ik met maaien het weg krijg en zuring trek ik eruit dat is nu nog niet zoveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:59

Ondanks de kalk en het spuiten blijft het onkruid elk jaar toenemen. Volgens mij is de grond gewoon uitgeput, en gaat de grondige aanpak wel goed doen.

Ik twijfel alleen tussen spuiten en bijzaaien of spuiten, frezen en volledig opnieuw inzaaien. En dan eens een keer bemesten ipv kalk.

Het eerste is hopelijk wat goedkoper dan het tweede, maar ben ik er wel wat mee? Heb sedert 2 jaar regelmatig onverklaarbare schade aan mijn omheining waardoor mijn ene shet wel eens op stap gaat. En ik zou graag volgend voorjaar ipv enkel stroomdraad 3 houten leggers willen met 2 stroomdraadjes ervoor.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:11

Is maaien goed genoeg tegen eikenboompjes? Het zijn er echt veel dus er uit trekken is geen succes vrees ik.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 10:11

Maar heb je nooit eerder bemest dan Varekaj? Ik heb ook een land vol zuring. In het voorjaar gespoten. Nu het gras bemest. Maaien doen we tussendoor een paar keer. Kalken gaan we in het najaar doen,en wat bij zaaien.
Ik hoopte met 2/3 jaar mijn grasmat toch wel op orde te hebben.....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:09

Hier laten we de eiken en andere bomen gewoon groeien in de wei, kunnen ze mooi onder en tussen schuilen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:15

Varekaj schreef:
Ik ga nu al 6 jaar de strijd aan met kalkcyanide en lokaal spuiten en maaien, maar het is hopeloos. Jkk blijft komen, zuring blijft komen en gras groeit amper nog.

Volgens de fabrikant is kalkcyanamide een wonderproduct. Volgens een andere fabrikant, die een ander wonderproduct verkoopt, is kalkcyanamide strooien het slechtste wat je kan doen omdat het al het bodemleven doodt.
De waarheid zal wel ergens tussenin liggen, maar ik heb toch mijn twijfels bij het gebruik van kalkcyanamide.
Heb je al eens een bodemanalyse laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:23

Nee nog niet, maar dat de bodem tekorten heeft zie je zo ook.

Sedert 2 jaar laat ik eerst alles even maaien voor de kalk er op gaat, en dat werkt wonderbaarlijk genoeg wel heel goed tegen boterbloemen en bereklauw!

Bemesten zit ik enorm in dubio.
1. ik heb een tinkerkruising en een shetkruising die beide erg makkelijk dik worden. Te rijk gras zou voor hen de omslag naar bevangenheid kunnen betekenen, en dat wil ik absoluut vermijden. Nu kunnen ze met de 2 andere gewoon lekker 24/7 rondscharrelen, zonder dat er eentje tekorten oploopt.

2. mijn weide ligt aan de ene kant en de halve achterkant aan een koeienweide die jaarrond gebruikt wordt, en de andere halve achterzijde en zijkant aan een maïsveld. Beide worden zeer regelmatig bemest. De achterkant ligt lichtjes hoger dan de voorkant, dus ondergronds stroomt alles bij wijze van spreken onder mijn weiland door naar het laagste punt en het slootje in. En bij ernstige regenval stroomt het over mijn weiland heen. (zanderige grond met daaronder wss leem of klei of een mix)

3. ik heb een geboorde waterput aan de zijkant waar de koeienweide grenst. Wanneer ik de handpomp een tijdje niet heb gebruikt omdat de paarden er niet zijn, dan stinkt het grondwater ook wat je oppompt. Niet dat je achterover knalt van de geur, maar je ruikt zeker wel een mestgeur.

-> ik heb zo'n gevoel dat er al meer dan genoeg meststoffen ondergronds in mijn weiland terecht komen, en ik wil de boel absoluut niet doen exploderen of helemaal kapot laten branden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:52

Tsja, moeilijk in zo'n geval!

Ik heb zelf op advies van een ervaren boer / paarden houder bemest met 15-15-15 mengeling. Ik heb er zelf geen verstand van maar dit zou niet te rijk gras moeten geven (ik heb een quarter en een haflinger). Volgens mij is dat ook gelukt. Het gras ziet er beduidend gezonder uit dan de onbemeste helft maar het is geen hele vette wei geworden.

Maar in jouw geval is het wel moeilijker...

Edit :er stond een 15 teveel

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:01

Varekaj schreef:
-> ik heb zo'n gevoel dat er al meer dan genoeg meststoffen ondergronds in mijn weiland terecht komen, en ik wil de boel absoluut niet doen exploderen of helemaal kapot laten branden.

Net daarom zou je een bodemonderzoek moeten laten doen. Je kan dan ook aangeven waarvoor je de weide gebruikt. Degene die de staalname komt doen kent er meestal ook wel wat van, die kan je dan meteen de oren van het hoofd vragen. :)
Samen met de analyse komt er dan een bemestingsplan voor 3 jaar. Je moet dan alvast geen geld uitgeven voor 'verkeerde' meststoffen.

edit : ik werk niet voor de bodemkundige dienst van Belgie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:27

Hier helpt het maaien niet voor de eikenboompjes, worden er alleen maar meer helaas...

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:20

Ken een aantal mensen die vanwege onkruid de weide hebben laten doodspuiten en opnieuw laten inzaaien. Het resultaat was een heleboel geld kwijt en het onkruid kwam gewoon weer op. Zaad zit toch in de bodem en als je bodem niet goed is, komt het gewoon weer. Wij hebben gekozen om te zorgen voor een betere bodem door te bemesten en te kalken. Niet bemesten schijnt ook niet goed te zijn voor hoefbevangenheid vanwege gestrest gras doordat het gras tekorten heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 21:37

Ik heb altijd gehoord dat je niet kan bemesten en kalken vlak na elkaar. Ik opteer dan voor kalk, omdat er dus vermoedelijk al heel wat meststof van de buren ook in mijn grond zit.
In het voorjaar heb ik wel altijd redelijk vlot een mooie grasmat, ook al zit er flink wat kruid doorheen. Het is eerder nadien, als het een keer (kort) is afgegeten, dat het niet altijd even vlot weer terug groeit.

Wat wel ontzettend goed tegen JKK lijkt te helpen, is de plant verbranden met kalkcyanide. Ik heb een deel van mijn weiland in het voorjaar dus door de boer laten kalken, en zelf nog een zak van 20kg apart gekocht. Met een emmertje ben ik een groot stuk van mijn weiland afgegaan, speurend naar die typische rozetten. Op elk rozet heb ik een flink handje kalk gestrooid op een moment dat ze regen voorspelden.
Daardoor zijn veel van die rozetten gaan "verbranden" en op die plekken heb ik effectief geen JKK meer terug gekregen.

Helaas zijn er intussen alsnog op andere plekken rozetten opgedoken en is het onbegonnen werk om dat nu nog kapot te krijgen.

Ga sowieso einde zomer de bodem laten testen, zodat we in september aan de grote opkuis kunnen beginnen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:09

Leuk topic dit!
Mij is door mijn "boeren buurman" geadviseerd om in het najaar te kalken en in het voorjaar te bemesten.
Hier gelukkig geen JKK. Wel veel zuring en wat scherpe boterbloem. Het kalken helpt daar hopelijk ook tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:42

Door maaien en dan nadien kalken ben ik er iig wel zo goed als vanaf dit jaar :j

Alleen helpt dat dus niet tegen dazen en vliegen -O-

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 03:14

Onze grond heeft zoveel kalk nodig dat wij het in 2 of 3 keer gaan doen... Verder laat ik de mest altijd liggen en sleep ik de wei als de paarden er af komen, dan maai ik hem mooi vlak, spuit alle onkruid, en dan sproeien tot het gras weer hoog genoeg staat voor de volgende graas ronde.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:05

Fennadev schreef:
Weet iemand ook wat dit is? Staat niet op de wei, maar bij de paddock waar ik een aantal jaar terug last had van nachtschade achtige planten. [ [url=m/LErvOK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een vlier :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 08:23

Libera schreef:
Onze grond heeft zoveel kalk nodig dat wij het in 2 of 3 keer gaan doen... Verder laat ik de mest altijd liggen en sleep ik de wei als de paarden er af komen, dan maai ik hem mooi vlak, spuit alle onkruid, en dan sproeien tot het gras weer hoog genoeg staat voor de volgende graas ronde.

Kun je niet beter eerst maaien en dan slepen? ;) anders leg je eerst alles plat en ga je er dan overheen met de maaier.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:59

Hier red je het ook niet met één keer per jaar kalken, spoelt te snel uit idd :j
Dus ik kalk sowieso 2x per jaar.
Zeeschelpenkalk ga ik me ook eens in verdiepen :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:51

palousa_boy schreef:
Libera schreef:

Kun je niet beter eerst maaien en dan slepen? ;) anders leg je eerst alles plat en ga je er dan overheen met de maaier.

En als je het klepelt is het al zo goed als gesleept...

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:03

Oops ja ik maai het eerst hoor! Want alle poep ligt in het lange gras :Y)

Ik heb alleen een zitmaaier op het moment, dus klepelen word 'm niet :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 21:06

Libera schreef:
Oops ja ik maai het eerst hoor! Want alle poep ligt in het lange gras :Y)

Ik heb alleen een zitmaaier op het moment, dus klepelen word 'm niet :)

Sleep achter je zitmaaier hangen :)*

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:22

Na alle "ellende" die we hebben met onkruid dat huizenhoog groeit op ons verwaarloosde landje dat we sinds februari huren kwam ik eindelijk ook wat leuks tegen :

Afbeelding

Niet in de wei gelukkig maar bij de poort. En nog niet rijp maar het staat wel gezellig :j

Gisteren ook wat gras/kruiden /bloemen zaadjes besteld speciaal voor in de paarden wei. Kan ik mooi een stukje testen om te kijken of ik meer bestel voor het najaar om bij te zaaien. Lijkt me zo fijn voor de paarden, in plaats van alleen maar gras! :Y)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:24

Hou die braam in toom, hoor. Voor je het weet neemt ie je halve terrein over. Toen wij net op ons stuk wei kwamen, zijn we begonnen met een stuk van 30 meter breed, 6-7 meter diep en 2 meter hoog aan braamstruik kort te wieken. En dat was nog maar deel 1...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:28

Nou, inderdaad... er stonden hier ook heel flinke bramenstruiken langs de wei, groter en hoger nog dan Hillary omschrijft. Complete bomen waren overwoekerd. Was een flinke uitdaging zullen we maar zeggen.
Sindsdien snoei ik echt alle bramenranken weg, als ik ze nog tegenkom...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:51

Deze staat echt ver genoeg weg :-)
Ik deel de ingang/poort met de groenvoorziening van de gemeente (die er zelf dus ook verstand van hebben) Daar staat de braam. Dan moet ik de poort door, ongeveer 10 meter verder is mijn eigen ingang. Daar heb ik nog een pleintje van ongeveer 10x20, dan de bak, en dan de wei.
Dus dat zou goed moeten komen met die braam ;-)

Wat hebben jullie verder op het land staan, "alleen" gras of ook kruiden en bloemen (en dan bedoel ik geen onkruid, maar speciaal gezaaid voor de paarden)