Paddock met alleen houtsnippers zonder zand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marg

Re: Paddock met alleen houtsnippers zonder zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:03

Ik heb mijn paddock in 3en gedeeld. Voorste stuk is zand, afgescheiden door een boomstam van het tweede deel met houtsnippers en het derde deel betegeld. De houtsnippers hebben wij gratis ivm het hoveniersbedrijf van mijn man. Je moet goed opletten natuurlijk wel soort hout je hebt, want niet alles is natuurlijk even gezond. Daarnaast verteren sommige houtsoorten sneller dan andere soorten.

We doen er een dikke laag op, maar omdat de ondergrond slecht water doorlaat, staan de houtsnippers vaak onderwater/zompig. Daardoor moeten we 1 of 2 keer per jaar bijvullen en soms afgraven.

Voordeel van de drie soorten ondergrond is dat het echt goed is voor de hoeven. Het voeren doe ik op het harde stuk, dus paard eet niet van het zand. "

succes met je zoektocht.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 13:43

GDG schreef:
Dorine92 schreef:
Omdat het paard erg koliekgevoelig is en paarden gaan vaak toch klieren met het zand als ze zich even vervelen (wat niet onoverkomelijk is want ze staan heus wel eens even zonder eten)
Ook vind ik hooi voeren op zand een drama en ik zie ook vaak dat zand toch een bende wordt met plassen of zand dat wegwaait, graven enz. Maar rubberen matten lijkt me ook zo ongezellig. Ik had bij iemand grove houtsnippers gezien en dat zag er zo mooi schoon en zacht en droog uit

Ja hooi voeren op zand vind ik ook echt tien keer niets. Ook al doe je het in bakken/netten/net in bak/... er wordt altijd gemorst waardoor je dus hooi in het zand krijgt: paddock vervuilt én paarden gaan dan vaak toch uit het zand eten. Zelf heb ik dat opgelost door een ruime verharding in/naast de paddock aan te leggen én 24/7 ruwvoer aan te bieden in slowfeeders op die verharding: geen gemors in het zand én geen verveling (dus ze eten geen zand hier).

Graven doen ze hier (gelukkig) niet en al deden ze dat: mijn zandlaag is zeker 50cm dik dus het duurt wel even eer dat een probleem zou worden, maar het ziet er dan wel minder strak uit natuurlijk (al heb ik daar zelf geen moeite mee). Zand waait weleens weg ja, als het erg droog is en het dan hard waait. Over heel wat jaartjes zal ik wel weer eens een lading zand erbij gooien.

Dat het een bende wordt met plassen, bedoel je dan regenplassen? Regenplassen: hier totaal geen last van. Maar alles staat en valt met het goed weg kunnen lopen van het water: het begint natuurlijk met een goede aanleg die aangepast is aan de situatie (bijv. laag land? dan verhoogde paddock aanleggen. klei/leem? dan drainage aanleggen.) en vervolgens het niet dicht laten slibben van het zand, drainage uitspuiten wanneer nodig etc. Ons land ligt hoog en ons zand is zeer goed waterdoorlaatbaar (dat maakt het wel wat mul), geen drainage nodig; hier liggen zelfs met 30mm regen geen plassen in.

Het kan dus wel, maar afhankelijk van de situatie vergt het wat meer van de aanleg en/of onderhoud. Ik denk trouwens dat als je een echte graver hebt deze dat ook in houtsnippers zal doen. Met rubber matten kán het heel strak worden, maar ik denk dat die wel op een verharde ondergrond geplaatst zullen moeten worden om netjes en strak te blijven liggen. Wat mijn paarden betreft gaat er echter niets boven de zandpaddock om heerlijk in te rollen (een zandbad na een regenbui of tegen insecten) en in te soezen in de zon (staand en liggend). Ik ben er zelf dan ook heel tevreden over en zou niets anders willen (naar verharding en weide :P ).

Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor zult gaan, altijd interessant om te lezen wat voor oplossingen er zijn om paarden van droge en zachte ondergrond te voorzien +:)+ .

Ja ik snap ook echt dat zand heel mooi en schoon en droog kan zijn alleen ik wil het liever echt niet. Beest heeft al 3 keer koliek gehad en ze gaat altijd gelijk wroeten in het zand. Dus ik wil het voor dit paard gewoon niet. Maar wat dan wel he... best moeilijk. Ik wil natuurlijk niet dat het maar een paar maanden werkt en dan een grote bende wordt. Dan zouden rubberen matten een goede optie zijn maar dat rolt vast niet lekker. Voelt voor mij beetje sneu

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:15

Ik heb grove snippers op het pad voor de paarden. Ik wil het niet meer. Uitmesten is echt een ramp. Krijg nooit alles goed weg of heb grote stukken hout mee. De snippers vliegen ook alle kanten uit als ze een rondje crossen. Mag regelmatig stukken rapen in de wei ( waar de grasmaaier niet blij van wordt). Heb het nu 3 winters liggen en na het eerste jaar hadden we eigenlijk al serieus moeten aanvullen. Heb het niet gedaan omdat het niet beviel. Daarnaast is het vreselijk om het terug recht te trekken als ze ergens een pad hebben gelopen.

Moet wel zeggen dat het vrij droog blijft in de winter. Bij echt nat weer wordt het sompig maar geen modder. Behalve daar waar ze het weggelopen hebben.

Maar het moeilijk uitmesten vind ik echt de grootste tegenvaller. Het is bijna drolletje per drolletje in de mestboy wippen. En als het iets langer ligt of het is uit elkaar geregend, is het helemaal een ramp.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:19

ik stond bij een stal, word op den duur een vieze bende. gaat rotten. en de paarden kregen allemaal soort mok ervan. wij hebben daarna vrij snel allemaal weggehaald. en zand kom ook weer boven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 09:26

Ik ben ook voorstander van rubber matten, wél de waterdoorlatende soort en die moeten ook wel op een harde (waterdoorlatende) ondergrond.
Dat vergt wel even een investering (ook als is alles 2e hands te koop), maar dan ben je er ook járen vanaf én geen onderhoud (alleen schoonvegen :D )

Ik denk dat het ongezellige tussen je oren zit. Een paard wil eten en als dat niet kan zal het hem worst zijn of hij op houtsnippers of op rubber matten staat.
De waterdoorlatende soort is ook iets ruwer van structuur waardoor ze niet wegglijden als het nat is.
Het is zacht genoeg om veel op te lopen en te liggen en het lijkt mij met rollen juist veel prettiger want het schuurt lekker de kriebelende haren los.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 12:03

Welke matten heb je het dan over DubbelDun?
En heeft iemand dan misschien ervaring met (tapijt) vlokken/snippers zonder zand?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:25

De gewone waterdoorlatende rubber stalmatten van 1 m2.

Tapijtvlokken lijkt me een vies stinkend zootje worden als ze daar over gaan staan plassen/mesten. Dat krijg je er nooit goed uit en dan gooi je er ook een hoop van weg met uitmesten. (En kan dat wel op de mesthoop ??)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:29

Hoi

Ik heb all weather tuft in de rijbak (dit zijn synthetische snippers), deze kun je ook mits dik genoeg ook op een betegelde ondergrond kunnen doen. mesten is inderdaad wel lastig, omdat je dan snippers meeneemt. Ik gebruik het in de bak waarin alleen gereden word, dus dan heb je weinig te mesten.
Ik ben zelf wel heel erg tevreden over onze betegelde paddock en ze kunnen hun stal inlopen waar ik rubberen speeltegels heb geplaatst. Deze tegels heb ik op marktplaats voor 10 euro /m2. Deze zijn water doorlaatbaar. Ik wil nooit meer anders.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 12:30

DubbelDun schreef:
De gewone waterdoorlatende rubber stalmatten van 1 m2.

Tapijtvlokken lijkt me een vies stinkend zootje worden als ze daar over gaan staan plassen/mesten. Dat krijg je er nooit goed uit en dan gooi je er ook een hoop van weg met uitmesten. (En kan dat wel op de mesthoop ??)

nee mag niet op de mesthoop. is kunststof. en inderdaad als ze er in gaan piesen etc, ze nemen water op en dus ook plas. voor paddock niet handig inderdaad.

gras/grind matten als optie nemen of toch betegelen?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-17 18:19

Ja ik ben er nog niet over uit