Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GDG schreef:Dorine92 schreef:Omdat het paard erg koliekgevoelig is en paarden gaan vaak toch klieren met het zand als ze zich even vervelen (wat niet onoverkomelijk is want ze staan heus wel eens even zonder eten)
Ook vind ik hooi voeren op zand een drama en ik zie ook vaak dat zand toch een bende wordt met plassen of zand dat wegwaait, graven enz. Maar rubberen matten lijkt me ook zo ongezellig. Ik had bij iemand grove houtsnippers gezien en dat zag er zo mooi schoon en zacht en droog uit
Ja hooi voeren op zand vind ik ook echt tien keer niets. Ook al doe je het in bakken/netten/net in bak/... er wordt altijd gemorst waardoor je dus hooi in het zand krijgt: paddock vervuilt én paarden gaan dan vaak toch uit het zand eten. Zelf heb ik dat opgelost door een ruime verharding in/naast de paddock aan te leggen én 24/7 ruwvoer aan te bieden in slowfeeders op die verharding: geen gemors in het zand én geen verveling (dus ze eten geen zand hier).
Graven doen ze hier (gelukkig) niet en al deden ze dat: mijn zandlaag is zeker 50cm dik dus het duurt wel even eer dat een probleem zou worden, maar het ziet er dan wel minder strak uit natuurlijk (al heb ik daar zelf geen moeite mee). Zand waait weleens weg ja, als het erg droog is en het dan hard waait. Over heel wat jaartjes zal ik wel weer eens een lading zand erbij gooien.
Dat het een bende wordt met plassen, bedoel je dan regenplassen? Regenplassen: hier totaal geen last van. Maar alles staat en valt met het goed weg kunnen lopen van het water: het begint natuurlijk met een goede aanleg die aangepast is aan de situatie (bijv. laag land? dan verhoogde paddock aanleggen. klei/leem? dan drainage aanleggen.) en vervolgens het niet dicht laten slibben van het zand, drainage uitspuiten wanneer nodig etc. Ons land ligt hoog en ons zand is zeer goed waterdoorlaatbaar (dat maakt het wel wat mul), geen drainage nodig; hier liggen zelfs met 30mm regen geen plassen in.
Het kan dus wel, maar afhankelijk van de situatie vergt het wat meer van de aanleg en/of onderhoud. Ik denk trouwens dat als je een echte graver hebt deze dat ook in houtsnippers zal doen. Met rubber matten kán het heel strak worden, maar ik denk dat die wel op een verharde ondergrond geplaatst zullen moeten worden om netjes en strak te blijven liggen. Wat mijn paarden betreft gaat er echter niets boven de zandpaddock om heerlijk in te rollen (een zandbad na een regenbui of tegen insecten) en in te soezen in de zon (staand en liggend). Ik ben er zelf dan ook heel tevreden over en zou niets anders willen (naar verharding en weide).
Ik ben erg benieuwd waar je uiteindelijk voor zult gaan, altijd interessant om te lezen wat voor oplossingen er zijn om paarden van droge en zachte ondergrond te voorzien.
DubbelDun schreef:De gewone waterdoorlatende rubber stalmatten van 1 m2.
Tapijtvlokken lijkt me een vies stinkend zootje worden als ze daar over gaan staan plassen/mesten. Dat krijg je er nooit goed uit en dan gooi je er ook een hoop van weg met uitmesten. (En kan dat wel op de mesthoop ??)