Mest uit de wei halen... Pijn infra spinatus grrrrrrrrrr

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:21

Coentjuh schreef:
@ Nine; Ja het is jammer dat ze die lange grassen niet echt eten, maar er wel in gaan mesten. Ik ben juist dankbaar dat ik ze na al die jaren nu eindelijk de ruimte kan geven die ze verdienen. We hebben de weides ook al door de helft gedeeld. Maar ik wil ze niet kleiner maken dan dat ze nu zijn. En als ik ze langer op een bepaald stuk laat staan.. dan eten ze de korte grasjes NOG korter ipv aan de lange grassen te beginnen.

Aanhouder wint, op den duur gaan ze echt wel de lange grassen op eten, hier bij mij ook, eerst het lekkere gras om dan uiteindelijk het andere gras op te eten met lange tanden.
Als ik ze net op een nieuw stuk wei zet gaat de wei eerst begonnen worden met strookbegrazing, eenmaal alles kort krijgen ze het hele stuk. Plus als je er elke dat een stukje bijgeeft krijgen ze steeds meer ruimte.

Ik gebruik de mestboy met de lange hark die je erbij kunt krijgen, mest dagelijks en dan is het maar een klein klusje om te doen en ook niet zo vervelend voor het lijf als dat je het meerdere dagen laat oplopen.

Sclimpre

Re: Mest uit de wei halen... Pijn infra spinatus grrrrrrrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:28

Het ding dat jij gebruikt dient om een stal met vlasstrooisel uit te mesten, voor de weide is dat niet handig. Voor een weide gebruik ik een gewone schop (zoals de metsers gebruiken) en een kruiwagen. Je schuift de schop onder de mest en de schop schuift dan over het gras.
Het hoge gras op de mestplekken zou je kunnen afmaaien. De paarden willen dat toch niet eten en dat is maar beter ook ivm. wormbesmetting.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:32

Gebruik hier ook ofwel een ijzeren mestvork ofwel de mestkever (ja, die ""dure"" :D ). Voordeel van de mestkever is niet alleen dat er veel in past, maar dat het handvat van zowel hark als bak ook hoger is, waardoor ik veel minder gebukt sta. Dat is dus fijner voor mijn rug.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 08:34

Ik gebruik een aardappel-riek.
Een stuk steviger dan een mestriek en ik hoef niet krom te staan.
Het enige nadeel is het eigen gewicht van de riek. Mijn bovenarmen kijken tegenwoordig een beetje alsof ik aan de anabolen ben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:11

Hier maaien we ook altijd de mestplekken zodat de mest er makkelijk van af te halen is. Dat gras voeren we weer op als ze in de stal staan, dan lusten ze het ineens wel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:34

Neonlight schreef:
Hier maaien we ook altijd de mestplekken zodat de mest er makkelijk van af te halen is. Dat gras voeren we weer op als ze in de stal staan, dan lusten ze het ineens wel.

Heb je dan geen hoog risico op wormbesmetting?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 10:55

Maar is het wel handig voor ts als er veel in de mestkever kan? Want dan is het nog zwaarder met optillen voor je rug en schouders.

Hier voor lang gras een normale mestboy met speciaal harkje namelijk: https://www.horseshopinternational.nl/v ... stboy.html
Ding is heel licht en net iets langer dan het harkje van de mestboy zelf.

Werkt beter dan kinderharkje (die vind ik zwaarder/lomper).
Harkje van mestboy zelf werkt niet in lang gras. De vorm is niet ergonomisch (ik krijg er zere polsen van omdat het in verkeerde hoek harkt) en die 3 tandjes missen de helft van de mest en blijven continue achter het gras haken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:15

Ik maai de lange plekken eerst uit met de bosmaaier, dat eten ze prima als het ergens anders ligt. Mesten op de wei doe ik met een aardappelvork, werkt perfect. Probeer desnoods of je bij een boer een 2e handsje kunt kopen.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:17

Ik zou inderdaad de lange stukken waar ze vaak mesten (en niet eten) maaien, maakt het veel gemakkelijker voor je! En een mestboy zou ik inderdaad gebruiken, samen met een harkje dat wat ergonomiser is.

Ik zeg misschien iets raar, maar ik denk dat je wel ook in behandeling gaat bij een kinesist? Misschien een idee om die eens te vragen naar bewegingstips om zo pijnvrij mogelijk het werk met de paarden te kunnen doen? eventueel eens een afspraak maken op de weide?

Of een verzorgstertje zoeken die in ruil voor het bezig zijn met de paarden een aantal dagen in de week kan komen mest rapen. Ik weet dat ik het als kind/tiener met plezier zou hebben gedaan, en het zou jou ook een pak schelen.

Ik vind het wel heel moedig van je hoe je met je pijn probeert om te gaan!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:23

Ik mest voor 8 paarden de wei met een mestboy.Ik ben wel aan beide schouders geopereerd.Maar nadien nergens geen last meer van,heerlijk.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:35

xJitskee schreef:
Is het een optie om alleen de mestplekken te maaien? Ik ga met enige regelmaat even met de zitmaaier (bosmaaier/kantenmaaier kan ook) door de wei om de mestplekken kort te houden. De wei mest ik dan dagelijks uit met een ijzeren mestvork, dan is het goed te doen.

Juist, dit is ook mijn tip.

Echt, als je er zo'n last van hebt en de mest er toch uit wil scheppen zorg dan dat je niet van die lange grasstukken hebt en maai het telkens dusdanig kort dat je goed kunt uitmesten +:)+ .

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:42

Mijn idee is ook het lange gras op de mestplekken maaien. Als je dat niet wilt of kunt. Dan je riek andersom vasthouden. Ik heb altijd de linkerhand voor en de rechter achter, dan dus andersom doen. Is even oefenen maar zo ontlast je je schouder.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe weet je zo precies dat het je m. infra spinatus is?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:46

Neonlight schreef:

Dat doe ik ook als de plekken toch te lang zijn geworden, voer het als ze op de paddock staan, dan willen ze het ineens wel eten, viel me ook al op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 11:53

Ik gebruik een mestboy, mijn ene stalgenootje een metalen mestvork (zo'n zaagsel/vlasvork). Mijn andere stalgenootje wisselt af. Ons mestboyharkje is er trouwens wel een met een dichte 'boven'kant; ik gebruik 'm dan ook meestal ondersteboven. De dichte kant fungeert dan als schuivertje.
Edit: deze combi klik

Wat betreft het lange gras niet eten. Wij werken met strookbegrazing; ze krijgen dus steeds een stukje bij. Als ze een groot genoeg stuk kaal hebben, sluiten we het achter ze weer af. Dat gras kan dan groeien en het lekkerdere gras is zo niet meer toegankelijk. Ze eten het langere uiteindelijk vaak wel. Niet alles, maar daar gaan we dan even met de bosmaaier of heggenschaar langs.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 12:27

Ik ruim het tegenwoordig niet meer op.. (al is het meer omdat ik nog geen best bak oid heb om het kwijt te kunnen).
De paarden staan hier een tijd op een stuk en als het gras op is gaan ze naar een ander stuk ik pak dan de grasmaaier met sleep er achter en word de boel fijn gemaaid en verspreid.
Scheelt een hoop onkruid en het word gelijk bemest.
Het duurt hier zeker 2 a 3 maanden voor ze weer op een zelfde stuk komen dus de meeste wormen zijn op die manier ook dood.
Plus ik heb hier een hele grote zwerm vogels die er als de kippen bij zijn op het moment dat de boel gemaaid/gesleept word om alle beestjes ed er uit te halen :+

Ik heb nu in 2 jaar er 2x een wormkuur doorheen gegooid en ze meermalen laten testen.
Een keer is daar een besmetting uit gekomen dat was mede dankzij de toen nog nieuw aangekochte jaarling die vol zat, en een keer heb ik preventief toen ze net hier kwamen gewormd.

Maar ik moet wel eerlijk zijn dat zodra ik hier een mest bak heb gaat het er af en zit ik te denken aan de paddock tender.
Al komt het dan uiteindelijk als nog weer op het land maar goed dan is het gecomposteerd en 2 jaar oud denk ik.... moet ik nog over beslissen :+

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 14:58

Met een kunststof mestriek mestscheppen in de wei is geen goed idee. :+

Twee tips:

1] Ik heb een stevige metalen mestriek voor in het lange gras. Kunststof riek is leuk voor in de bak en stal met vlas, maar daar houdt het wel op. Mestboy is vragen om blaren, maar sommigen vinden het fijner werken dan een riek.

2] En probeer echt vanuit je bovenbenen te scheppen en niet uit je rug halen. Ik heb ook snel last van mijn rug (ex-hernia-patiënt) en ik probeer echt vanuit mijn benen mest te scheppen. Dus oefen je squads. :P

LvA1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 15:05

Ik heb sinds een paar maanden een mestboy van Kerbl (agradi). Ik zou wel de grootste aanraden, ik ben zelf rond de 1.77, en kleinere maat had ik zeker niet moeten hebben. Ik ben er erg tevreden mee, werkt prettig en kunnen een stuk of vier hopen per schep in. :) Van blaren heb ik nog geen last gehad, maar het is dan ook wel een kwestie van het weiland bijhouden. Dan blijft het ook leuk om te doen haha

Een riek heb ik overigens ook, ook prettig! Het ligt een beetje aan de structuur van de stront.. :')

vanpolen123a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:29

Neem een mestBoy!!!
Ik kan het weten, Doe het elke dag :)

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:19

Coentjuh schreef:
Patt; waarom niet het harkje van de mestboy zelf? gewoon een vraag hoor, ik hoor iedereen over het kinderharkje.

Met het harkje van de mestboy krijg je slecht alle drollen weg en grootste probleem is dat die hark wat zwaarder is en ik daarvan (na een aantal weiden mesten) last krijg van mijn hand/pols/arm.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 23:34

Strookbegrazing en dan alles wat nog niet opgegeten word naaien. Misschien kun je zon zeis aanschaffen, of met een bosmaaier of benzine maaier?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:02

Hier ook een mestboy, werkt perfect.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:12

Je hoeft niet te veranderen van vork maar juist de manier waarop je het weg haalt. Het erop scheppen door de vork onder de drol te steken is echt irritant doordat je in het gras steekt. Ik zet de vork er altijd naast en schuif de drollen er met mijn voet op. Zodoende heb ik enkel de poep erop en geen gras tussen de tanden. Dat scheelt enorm :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:14

De ultieme oplossing: poepzuiger! Ideaal ding..wel prijzig maar o zo handig!!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 08:15

Ik zweer ook bij handschoenen.

Gebruiken ze zowel voor op de wei, als in de bak, als in de stal. Geen enkele tool kan tegen de precizie van je eigen vingers op :P en je kan echt alles ermee weg halen, geen achterblijvende restjes. Scheelt ook bodembedekking in de stal :+

Wij hebben 20 liter emmers, daar passen zo'n vier mesthopen in. In de kruiwagen ermee en klaar!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 09:43

Bedankt allemaal voor het reageren/tips!

Gisteren geprobeerd met de schep en het schuiven met de voet, maar ook dat wil niet in het lange gras. Toen maar de blaadjeshark er bij gepakt, maar dan blijf je weer hangen en trek je al het gras eruit.

Hebben jullie allemaal deze van Kerbl? https://www.agradi.nl/kerbl-mestboy-com ... e-90cm.htm . Denk er serieus aan om deze te bestellen/proberen (de lange versie).
Misschien met zo'n harkje er bij.

Ellepel; We hebben 1,5 HA verdeeld in drie stukken, 2 grote weides en een kleine/rijbak grootte. De grote weides verdeel ik ook weer door de helft.

Moet de mest er persé uit..? Ja dat lijkt me wel zo fijn ivm de wormen en na 1 dag ligt het toch behoorlijk vol. Moet eerlijk bekennen dat we het vroeger op de pensionstal nooit deden (deed eigenlijk niemand) en dan stonden ze de hele zomer op hetzelfde (kleinere stuk). Maar als ik een rotdag heb, vraag ik me het inderdaad wel eens af hoor. Ontworming wordt goed bijgehouden en ze hebben redelijk veel ruimte (denk ik).

We hebben inderdaad wel een bosmaaier (nog nieuw haha moet hem nog uitproberen dus dat zou een optie kunnen zijn). En een oud beestje mini traktor met oudere maaier. Misschien dat we daar ook de mest mee uit kunnen rijden zoals Rommulus zegt?

Rommulus (en de rest); hoe groot is jouw weide?

Meggiemeg; Thnx voor de tip, dan moet ik ze toch wat langer laten staan misschien.. Ik probeer inderdaad de mest wel dagelijks bij te houden.

Aardappelriek is veel te zwaar voor mij, schop of een schep werkt hier echt niet.

Ik dacht dat die mestkever trouwens hetzelfde was als de dure paddockzuiger. Dus ben abuis.

Suus19; Thnx voor de tip, ik sla hem op!

Thea_Ste; Dat is wel lief van je! Ja joh overal al geweest, ik hobbel al 10,5 jaar rond met spierpijnen (en 4,5 jaar met dubbele nekstenose-hernia, maar dat is aan de linkerkant en het gaat nu over de rechts) (Fysiotherapie, mensendieck/houdingtherapie, triggerpoint therapie, osteopathie, cesar therapie, orthomanueel therapie, pijnbestrijding voor nekstenose/hernia 3x geprobeerd, TENS apparaat, dry needling, cranio sacraal therapie) (en heb nu nog 1 optie waar ik bijna naar toe ga, ik kijk er echt naar uit! Het is redelijk bij jou in de buurt zie ik, die man schijnt hopeloze gevallen toch redelijk pijnvrij te krijgen, dus dat is echt mijn allerlaatste kans/hoop waar ik al drie jaar naar toe wil. Dat is een kinesisist).

Ir111; Ja ook al geprobeerd (met de linkerhand mesten) maar dat gaat zooo verdomde langzaam en onhandig.. De infra spinatus, omdat ik sinds 2007-2017 al bij dezelfde fysio kom (helaas nu met pensioen), dus neem aan dat hij zijn vak heus wel kent! Ik had het er express bijgezet, misschien dat mensen ervaring hebben met die spier en nog tips hebben ofzo :D

Duke; Thnx voor de tip, maar de rug valt wel mee. Het is echt die 'heen-en-weer' -beweging die je moet maken met je arm/schouder om de riek los te wrikken. Dus ookal zou ik goed door mijn knieën gaan, moet ik alsnog die beweging maken.