Lola96 schreef:Niello schreef:Onze eerste bodem van Agterberg (zand met houtchips) is zonder problemen ruim 20 jaar meegegaan. Drie jaar geleden is de toplaag vervangen (zand met geopad) Door Equisport.Super tevreden over, hele fijne mensen en goede bodem. Hij bevriest wel, maar als je op tijd zout erdoor mengt schijn je dat te kunnen voorkomen. Een goede bodem is heel duur, maar je geniet er dagelijks van. Wel heel belangrijk is om de bodem op tijd te slepen, te beregenen en de mest te verwijderen. Ik hoop met deze bodem ook weer 20 jaar vooruit te kunnen.
Dank je wel Niello, hier heb ik nog geen offerte op gevraagd, ik ga ze even googelen en dat alsnog doen!
Als de bodem 20 jaar mee gaat is dat erg lang, ik ga uit van 10 jaar.
Zout strooien ben ik geen voorstander van, dat krijgen de paarden ook op hun benen.
Maar uiteraard ga ik hem elke dag slepen en wordt de mest er direct uit gehaald.
Elke dag slepen is waarschijnlijk niet nodig, want de bodem is redelijk stabiel. Van slepen slijt het zand van je toplaag op Den duur tot stof, dus kun je dat beter alleen doen als het nodig is. Zout heb ik tot nu toe ook nog niet gebruikt, maar daardoor was de bodem van de winter wel een aantal dagen bevroren. Als je de pech hebt dat het vlak voor het vriezen een keer flink regent, dan kan de toplaag vrij snel en lang bevriezen.