Wie heeft jullie eb en vloed bak aangelegd? Omg. Overijssel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:03

Lola96 schreef:
Niello schreef:
Onze eerste bodem van Agterberg (zand met houtchips) is zonder problemen ruim 20 jaar meegegaan. Drie jaar geleden is de toplaag vervangen (zand met geopad) Door Equisport.Super tevreden over, hele fijne mensen en goede bodem. Hij bevriest wel, maar als je op tijd zout erdoor mengt schijn je dat te kunnen voorkomen. Een goede bodem is heel duur, maar je geniet er dagelijks van. Wel heel belangrijk is om de bodem op tijd te slepen, te beregenen en de mest te verwijderen. Ik hoop met deze bodem ook weer 20 jaar vooruit te kunnen.

Dank je wel Niello, hier heb ik nog geen offerte op gevraagd, ik ga ze even googelen en dat alsnog doen!
Als de bodem 20 jaar mee gaat is dat erg lang, ik ga uit van 10 jaar.
Zout strooien ben ik geen voorstander van, dat krijgen de paarden ook op hun benen.
Maar uiteraard ga ik hem elke dag slepen en wordt de mest er direct uit gehaald.

Elke dag slepen is waarschijnlijk niet nodig, want de bodem is redelijk stabiel. Van slepen slijt het zand van je toplaag op Den duur tot stof, dus kun je dat beter alleen doen als het nodig is. Zout heb ik tot nu toe ook nog niet gebruikt, maar daardoor was de bodem van de winter wel een aantal dagen bevroren. Als je de pech hebt dat het vlak voor het vriezen een keer flink regent, dan kan de toplaag vrij snel en lang bevriezen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 05:48

Olga89 schreef:
HVL bodem (Hans van Lange)

zijn top bodems!!! qua kosten geen idee maar ik heb al meerdere ruiters er erg enthousiast over horen praten en rij er zelf ook soms op, ideaal en simpel het waternivo aan te passen

Dank je wel Olga! Wat deze bodem kost dat weet ik want ik heb van hen gister een offerte ontvangen, dus blij met deze info.
De HVL bodem waar jij af en toe op rijd, weet je toevallig ook of deze er al lang in ligt?
Deze vraag omdat ik vaak hoor dat wanneer mensen een bodem aan hebben laten leggen deze de eerste paar jaar goed is en daarna minder wordt.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 05:50

Jester_ schreef:
Hier ligt sinds kort een 25/60 eb en vloed. Kan zeiknat zijn, maar even open zetten en met een klein uur weer perfect. Winter nog niet meegemaakt, maar dat is een kwestie van de bak helemaal leeg laten lopen en dan los houden. Wij hebben ook geen vlokken, enkel toplaag zand.

[ [url=m/10ITvz.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/u0Q35c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dank je wel voor de mooie foto's Jester, ziet er strak uit!
Door wie is deze bodem aangelegd?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 05:51

Mirranda schreef:
MEQS / Klaas Meijer Paardensport bodems. Legt ook aan op grote evenementen en stallen/maneges.
Aanrader !

Dank je wel Mirranda! Die ga ik even googelen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 05:53

rink schreef:
Klaas Meijer doet hier veel zaken, maar je zou Gerrit Netjes ook eens kunnen benaderen. Die verkoopt rijbaan snippers etc.

Wij hebben onze eb en vloed rijbaan overigens zelf aangelegd..

Dank je wel Rink! Ook die ga ik even googelen, ken je de bodems die zij aangelegd hebben?

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 05:56

Charlotte124 schreef:
Wij hebben zelf een eb en vloed bodem aangelegd, 20x60, totale kosten ongeveer 15000 euro.
veel meters drainage erin, de drainage ligt in sleuven die vooraf in de bodem gemaakt zijn, daarop hebben we dik landbouwfolie gelegd en dan de buizen in de sleuven gedrukt. bodem ligt er nu 5 jaar en werkt perfect. bij verwachte vorst waterniveau verlagen. het water komt uit een diepe bron en is ook geschikt als drinkwater voor de paarden, dus geen vervuiling. was best even werk, zeker de betonranden plaatsen, maar al met al goed te doen

Dank je wel Charlotte, zelf aanleggen is voor ons geen optie, dat gaat veel te lang duren aangezien er al heel veel werk gaat zitten in al het overige zoals de stallen en de boerderij zelf en we willen voor de winter klaar zijn.

Lola96

Re: Wie heeft jullie eb en vloed bak aangelegd? Omg. Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 06:02

Ik ben ook heel erg benieuwd of jullie de wateraanvoer vanuit een bron hebben of vanuit de waterleiding.
Heb hier gisteren met twee verschillende bedrijven die bodems aanleggen over gesproken.
De ene zegt, je moet 'm op de waterleiding leggen zodat je geen vervuiling hebt en het slaan van een bron is duurder dan de uiteindelijke kosten die je gaat maken aan de waterrekening.
De ander zegt, sla een ondiepe bron, hoe dieper de bron hoe meer roest er in het water zit omdat het water zichzelf zuivert wanneer er zuurstof bij komt en bij een diepe bron komt er minder zuurstof bij.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 07:14

Lola96 schreef:
Ik ben ook heel erg benieuwd of jullie de wateraanvoer vanuit een bron hebben of vanuit de waterleiding.
Heb hier gisteren met twee verschillende bedrijven die bodems aanleggen over gesproken.
De ene zegt, je moet 'm op de waterleiding leggen zodat je geen vervuiling hebt en het slaan van een bron is duurder dan de uiteindelijke kosten die je gaat maken aan de waterrekening.
De ander zegt, sla een ondiepe bron, hoe dieper de bron hoe meer roest er in het water zit omdat het water zichzelf zuivert wanneer er zuurstof bij komt en bij een diepe bron komt er minder zuurstof bij.

Wij gebruiken gefilterd slootwater.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 09:33

Wij hebben bron water en bevalt echt prima. Bodems van Klaas Meijer zijn oa Exloo en CH Eext. Gerrit netjes levert veel toevoegingen in bodems. Maar deze man heeft goede kijk op combinaties van zand en de meest geschikte toevoeging daarbij. Zeker als je het zelf wilt doen is zijn advies een aanrader! wij hebben erg prettig zaken met Gerrit gedaan..

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 15:21

Hans van Lange of Klaas Meijer zijn inderdaad aanraders. Hoor ik een hoop goede dingen over.
We werken met beide en heb goede ervaringen qua afspraken maken etc.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 17:06

Niello schreef:
Lola96 schreef:

Wij gebruiken gefilterd slootwater.

Dat is voor ons geen optie, we hebben daar geen sloot, wel een greppel om het water in af te voeren.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 17:09

Dank jullie wel Rink en Juliomariner, klinkt heel goed!
Iemand waar je goede afspraken mee kunt maken en deze ook nakomt is tegenwoordig ook heel wat waard!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 20:56

Lola96 schreef:

Hier is ook voorgesteld om leidingwater te gebruiken, maar voor mij voelt het niet goed om schaars drinkwater daarvoor te gebruiken. Wij gebruiken dus gewoon bronwater. Zit hier veel ijzer in de grond, dat zet zich af rond de drainagebuizen. Die zijn na 17 jaar vervangen, volgende keer doe ik dat wat eerder. Dat kost je overigens de kop niet hoor.

Vervelende was dat na vervangen van de drainage de bodem nog niet echt goed was. Is van alles aan gedaan, maar het bleef mwah. Toen dus Erik (van het linkje) erbij gehad, die wel de goede diagnose had. Er bleken gewoon lekken in het plastic te zitten. Nu super degelijk folie, dus kans dat dat nog eens gebeurt is minimaal.

Gerenoveerde bodem ligt hier inmiddels al weer 4 jaar (oude lag er 19 jaar) en houdt zich prima. Hij wordt misschien vijf keer per jaar gesleept en om het jaar geëgaliseerd. Verder heb ik er geen omkijken naar. Ideaal!

Ben wel heel benieuwd naar de antivries oplossingen. Dat vind ik nog steeds het enige nadeel.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 23:44

koeke schreef:
Lola96 schreef:

Hier is ook voorgesteld om leidingwater te gebruiken, maar voor mij voelt het niet goed om schaars drinkwater daarvoor te gebruiken. Wij gebruiken dus gewoon bronwater. Zit hier veel ijzer in de grond, dat zet zich af rond de drainagebuizen. Die zijn na 17 jaar vervangen, volgende keer doe ik dat wat eerder. Dat kost je overigens de kop niet hoor.

Vervelende was dat na vervangen van de drainage de bodem nog niet echt goed was. Is van alles aan gedaan, maar het bleef mwah. Toen dus Erik (van het linkje) erbij gehad, die wel de goede diagnose had. Er bleken gewoon lekken in het plastic te zitten. Nu super degelijk folie, dus kans dat dat nog eens gebeurt is minimaal.

Gerenoveerde bodem ligt hier inmiddels al weer 4 jaar (oude lag er 19 jaar) en houdt zich prima. Hij wordt misschien vijf keer per jaar gesleept en om het jaar geëgaliseerd. Verder heb ik er geen omkijken naar. Ideaal!

Ben wel heel benieuwd naar de antivries oplossingen. Dat vind ik nog steeds het enige nadeel.

Ik ben het helemaal met je eens, ik voel er ook niet veel voor om hiervoor drinkwater te gebruiken.
Ik ga er vanuit dat de bodem 10 jaar mee zal gaan, dan moet deze toch vernieuwd worden en kunnen we net zo goed nieuwe drainagebuizen leggen, als het probleem daarin zit.
Het bedrijf dat me hierop wees had het echter over vervuiling van de bodem, dat zou wel zonde zijn als de bodem hierdoor maar een paar jaar goed blijft, daarom mijn twijfel.
5 keer per jaar slepen is echt heel weinig hahaha, daar ga ik niet mee weg komen, ik ga er een kleinschalig pensionstalletje beginnen, 8 pensionpaarden, 2 eigen paarden, dus zal toch minimaal om de dag moeten slepen maar dat vind ik geen probleem, kwartiertje werk.
Wat betreft antivries oplossingen, denk ik dat zout strooien de enige remedie is maar daar ben ik geen voorstander van, een bodem met polyvlokken schijnt wel minder snel te bevriezen maar als het een paar dagen flink door vriest is ook die hard.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:20

wij sproeien al jaren (onze vorige bodem heeft circa 15 jaar gelegen) met bronwater en daar is onze bodem echt niet slechter van geworden. onze nieuwe bodems hebben wij (ligt er nu sinds december) nog maar 2 keer gesleept en wij gebruiken hem ook als manege bodem, een harkje langs de zijkant in de week volstaat! onze bodem doet vooral goed met water en aanrijden :)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 14:32

rink schreef:
wij sproeien al jaren (onze vorige bodem heeft circa 15 jaar gelegen) met bronwater en daar is onze bodem echt niet slechter van geworden. onze nieuwe bodems hebben wij (ligt er nu sinds december) nog maar 2 keer gesleept en wij gebruiken hem ook als manege bodem, een harkje langs de zijkant in de week volstaat! onze bodem doet vooral goed met water en aanrijden :)

Wanneer je de bodem sproeit met grondwater (van bovenaf) is dat ook geen probleem.
Het schijnt zo te zijn dat wanneer je grondwater gebruikt voor een eb en vloed bak en het water dus van onderuit komt, deze aanslag geef op je systeem maar daarover zijn de meningen nogal verdeeld....
Bijzonder dat jullie af kunnen met zo weinig slepen! Ik heb mijn paarden nu nog op een pensionstal staan totdat de boerderij klaar is voor de komst van de paarden, daar wordt de bak elke dag gesleept, doet hij dat niet dan komt er echt een enorme hoefslag in.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:40

oh zo, we zullen dat gaan beleven want wij hebben nu onze eb/vloed op bronwater aangesloten. de bodem is echt enorm stabiel! wij hebben de polyvlokken van gerrit netjes met zelf samengesteld zand.. je bent welkom om te komen kijken hoor als je niewsgierig bent :)

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:51

Wij hebben hier net een gewone bodem aan laten leggen door Zorgdrager.
Ik ben super tevreden, en ik weet dat hij veel eb en vloed bodems legt. Hier in de buurt ligt er eentje nu een jaar of 4 en die is nog steeds geweldig.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 14:52

rink schreef:
oh zo, we zullen dat gaan beleven want wij hebben nu onze eb/vloed op bronwater aangesloten. de bodem is echt enorm stabiel! wij hebben de polyvlokken van gerrit netjes met zelf samengesteld zand.. je bent welkom om te komen kijken hoor als je niewsgierig bent :)

Ik begrijp dus dat het jullie niet is afgeraden door Gerrit om bodemwater te gebruiken?
Heel aardig van je om me uit te nodigen om te komen kijken! Maar ik heb Buinen net even gegoogeld en is een behoorlijk eind uit de buurt, anders had ik daar zeker op in gegaan, dank je wel!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 14:54

Sjarett schreef:
Wij hebben hier net een gewone bodem aan laten leggen door Zorgdrager.
Ik ben super tevreden, en ik weet dat hij veel eb en vloed bodems legt. Hier in de buurt ligt er eentje nu een jaar of 4 en die is nog steeds geweldig.

Dank je wel Sjarett! Ik heb er een offerte op gevraagd maar nog niet ontvangen, hoor er wel veel goeds over dus wacht nog even af en anders zal ik ze eens bellen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 14:56

Gewoon bellen, dat heb ik ook gedaan. Werd al snel terug gebeld en nu gaat meeste via whatsapp.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 16:45

Over bodem water in de eb en vloed hebben we niet gesproken met Gerrit. Aangezien we de bodem geheel zelf hebben aangelegd. We hebben hem voor het advies van de toevoeging gevraagd en uiteindelijk afgenomen.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 06:27

Iedereen hartstikke bedankt voor het meedenken!
Ik ga volgende week 3 verschillende bodems bekijken op stallen waar er al een bodem door deze bedrijven is neergelegd.
Een HVL bodem en twee van hier niet genoemde en onbekendere leggers.
Of de watertoevoer van een bron of van de waterleiding moet komen ben ik nog steeds niet uit maar ga ik dan weer bespreken en zien wat het doet op de adressen waar de bodems al langer liggen.
Ik laat jullie nog weten wat daaruit is gekomen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:12

Lola96 schreef:
Het schijnt zo te zijn dat wanneer je grondwater gebruikt voor een eb en vloed bak en het water dus van onderuit komt, deze aanslag geef op je systeem maar daarover zijn de meningen nogal verdeeld....
Ik ben wel benieuwd om welke aanslag op welk systeem het dan gaat. Zo heel spannend is een eb-en-vloedsysteem nou ook weer niet. En bovendien: hoe weet de aanlegger welke verontreiniging er in jullie grondwater zit? Leuk dat je op excursie gaat! Je bent hier ook welkom hoor, maar dat lijkt me net zover voor je als Buinen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:19