Richtprijs 1 hectare weiland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:44

suffie schreef:
Pachtprijs schommelt tussen de €1000-€1500 per jaar per ha.

Maar dat is zonder voorzieningen.

suffie

Re: Richtprijs 1 hectare weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 10:46

De percelen die wij verpachten hebben een omheining en puntstuk.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:02

Het is wel prijzig,maar aan de andere kant ik weet niet hoe het in Overijsel is,maar hier kan je zulke dingen bijna niet vinden.Dus moet je denken is het je waard?.Je wilt er 4 paarden/pony's neerzetten als je de prijs deelt valt het wel mee per stuk.
En kijk even hoe de grond is niet te nat en zo in de winter want dat is nu moeilijk te zien natuurlijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:04

Punz schreef:
Waar in Nederland was dat Quir... Zou toch heel graag zoiets vinden.
Kan me niet voorstellen dat dit in de regio Achterhoek/Liemers te vinden is..

Dat klopt, is in noord Brabant, in de omgeving van Eindhoven. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:09

Suffie:
met voorzieningen wordt hier oa electra en schuilstal bedoeld.

Zoals al gezegd; een hectare weiland is nog best aan te komen.
Maar een hectare weiland met water, stroom en schuilstalling royaal genoeg voor vier paarden, dat is toch even lastiger vinden..

TS: laat je niet helemaal verwarren door al de lage prijzen hier, ik vrees dat dat niet helemaal reeel is, en dit echt in de categorie "enorme mazzel" is... Ik bedoel; waar vind je nu 1 hectare weiland met stal, inclusief uitmesten voor 50 euro... ( waarbij ik het me dan niet kan voorstellen dat je dit stuk dan ook voor jezelf hebt...)

Quir: dat is al een heel ander verhaal.
Denk dat je bijvoorbeeld in het Noorden van Groningen ook best een eind komt met de bedragen die je noemt. Maar meer centraal in Nederland is dat denk ik geen reëel bedrag.

Mmmmmm
Misschien toch maar eens gaan denken aan verhuizen. :D :+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:09

Inderdaad niet goedkoop, maar als het stalletje en de omheining in goede staat zijn lijkt het me die prijs wel waard. Vooral het feit dat er elektriciteit en water aanwezig zijn is toch wel heel comfortabel. Je kan isschien nog iets onderhandelen in de zin dat de eigenaar iets van het onderhoud van de weide voor zijn rekening neemt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:13

Ook dat van quir hoort hier bij de uitzonderingen hoor. Ook geen standaard.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:13

Nou, hier in de omgeving Eindhoven kan ik dat ook echt niet vinden hoor, al zeker 20 jaar niet. :n

overzee2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:24

Alles hangt af van vraag en aanbod.

Dus ipv ons te vragen bedenk zelf: " Kan en wil ik dit betalen" en als ik het niet doe hoe makkelijk kom ik aan een vergelijkbaar alternatief?

Zoals al eerder gepost zijn de verschillen per regio en ook binnen een regio dermate dat het vaak appels met peren vergelijken is.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:27

Overzee2:

Volgens mij plaats je hiermee de meest wijze opmerking van dit topic!

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 11:44

Janna_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 11:55

Heel erg bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik kan helaas niet op iedereen reageren. :)

Ik snap dat het moeilijk is om zo te zeggen wat een normale prijs is, maar wij hadden totaal geen idee. Nu denken we dat voor een kale hectare €1000-€1500 per jaar een goede prijs is. Hier staat natuurlijk een stalletje met elektra en water, dat telt erg mee. Maar ik denk nog steeds dat €3500-€4000 hiervoor vrij veel is. €2500 per jaar lijkt mij een redelijke prijs als ik zo iedereen hoor en pachtprijzen lees.

@mevy, weet jij of de pachtprijzen die dan onderaan staan op die site, per jaar zijn? Voor mijn regio zou er dan namelijk €898 per jaar staan?

Janna_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 11:56

Oja, iets minder dan de helft van de hectare zou in de winter erg nat en niet begaanbaar zijn. Hier heb je in het winterseizoen dus niks aan.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:21

Pachtprijzen zijn hier varierend van 750 / 1500.Wij pachten van de provincie en van de Dijken.Dit gaat enkel om grasland.Hier mogen geen paarden op lopen,volgens contract.
Gelukkig wel op ons eigen land :)

Ts let even goed op wie de waterschapsbelasting betaalt,de termijn van de overeenkomst en wie het sloten bij houdt.
Houdt de verhuurder het bloten,maaien,spuiten en onderhoud bij?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 12:24

Janna_16 schreef:
Hoi!

Wij hebben in Overijssel een hectare land gevonden wat verhuurd wordt. Er staat een stalletje op met elektriciteit en er is water in de buurt. Zelf praat hij over iets rond de €300 per maand, dit lijkt ons vrij veel. Wat denken jullie dat een normale huurprijs is?

Het ligt aan voornamelijk B-weggetjes met een paar zandwegen tussendoor en verder niet bij een natuurgebied.

Ik hoor het graag!

Groetjes Janna

Veel te duur. Ik zit net over grens Overijssel in drenthe en hier betaal je tussen de 1200-1500 per hectare per jaar. Het stukje wat jij gevonden hebt is dus ruim het dubbele. Absoluut niet doen. Ietsje meer betalen omdat er een stalletje op staat a la. Maar niet zoveel.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:21

Wij hebben na een jaar zoeken eindelijk iets HEEL leuk gevonden!

85 are, voor €300 huur per jaar.

We hebben wel eenmalig €600 betaald voor de stallen, draden, stroomklok en 2 autobatterijen erbij, een hele hoop palen en ander materiaal erbij.
Ook een stal van 4x5m, eentje van 3,5x4m en eentje van 4x6m zat in deze prijs.
De weide is ook nog eens netjes opgedeeld in delen, en de stallen staan verspreid over verschillende weiden :D

We zijn na een lange zoektocht met onze kont in de boter beland! We wonen wel in Belgisch Limburg.

edit: er is naast de weide ook een waterput die we gratis mogen gebruiken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:24

Hoi TS,

Ik ben op zoek geweest naar zo'n zelfde iets in Twente. Prijzen verschilden, maar ik was verbaasd over wat men ervoor vroeg.
Maar het wordt verhuurd voor die prijzen steeds weer, dus zo blijven ze het proberen.

Ik heb uiteindelijk ook voor 300 euro per maand gehuurd in die regio. Men zei mij ook dat het te duur was, maar als je voor minder niets vindt, moet je toch wat ;)

Ik denk bijna dat wij over hetzelfde stukje grond praten ; vooral asfalt wegen, paar zandpaden, opslag, verharding, 2 stallen en stromend water en elektriciteit.

Dat soort stukjes zijn gewoon schaars en zo hun geld waard. Huur nu voor 400 euro per maand zelfs zonder water en elektriciteit (andere regio).

Mevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:00

Janna_16 schreef:
@mevy, weet jij of de pachtprijzen die dan onderaan staan op die site, per jaar zijn? Voor mijn regio zou er dan namelijk €898 per jaar staan?

Ja, volgens mij is dit de pachtprijs per jaar/ per hectare.
Als ik bij mijn eigen regio kijk en wat ik voor mijn (aan huis gelegen) wei betaal, kan dat wel kloppen.

Ik betaal 1.200 euro per hectare/ per jaar (contract 6 jaar). Per maand is dat dus € 100,-.
Zelf helemaal moeten bewerken en inrichten en zelf stroom en water (vanuit huis) aangelegd. Wei ligt wel pal naast mijn huis (ideaal!), dus dan betaal je al gauw de hoofdprijs :+

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 12:53

Ik woon in de kop van Noord-Holland en toen ik nog weiland huurde, had ik eerst 1 stuk van zo'n 4.000 m2 voor 50 euro per maand en even daarna kon ik er een stuk bijhuren wat daarnaast lag van ook zo'n grootte voor nog eens 50 euro per maand. Dus voor 100 euro pm had ik 8.000 m2 maar zonder voorzieningen. We hebben zelf hekwerk geplaatst, stallen neergezet enz. Dus er komt altijd meer bij kijken dan alleen kale huur, voordeel voor jou TS is dat er al een stal op staat.

Maar zoals gezegd, ik denk dat het ook erg regio gebonden is qua prijsstelling.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:57

Punt is dat je op een gehuurd / gepacht stuk grond meestal geen stal mag plaatsen.
Dus als je dan iets kunt pachten inclusief stal, dan is dat heel mooi

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:56

Wij hebben dat risico indertijd wel genomen en stallen laten neerzetten, dat is gelukkig altijd goed gegaan, het was een heel open stuk en als het stormde stonden ze echt zonder wat voor beschutting dan ook..

Maar om op het onderwerp terug te komen: ik denk dat er in bepaalde delen van NL makkelijk aan die hectare is te komen voor weinig geld maar voor dichtbevolkte regio's zoals bv Den Haag is dat bijna onmogelijk. Ik hoor daar tenminste altijd over dat alles peperduur en zeer schaars is. En ja als iets schaars is, gaat de prijs omhoog.
Punt is ook: als mensen er graag voor willen geven wat de eigenaar vraagt, die prijs niet lager wordt en dat weten ze natuurlijk ook.
Als er 1 soort mensen gek genoeg is om alles voor de hobby over te hebben zijn het wel paardenmensen ;) en ja ik denk dat daar soms best gebruik van wordt gemaakt want als jij het niet huurt zijn er misschien wel 10 anderen die wachten in de rij..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:15

Twente is als je het via de officiele wegen doet ongeveer 900 per jaar per hectare.
Alles erboven is maar net wat de omstandigheden zijn en de faciliteiten en hoe graag je het stuk wil ;)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:45

Knorretjee schreef:
ik betaal 50 euro per maand, voor water, elektriciteit, buitenbak, stal en weiland. En de stal wordt er ook nog eens voor uitgemest :D

waar is dit knorretje en wat heb je ervoor?

Ik heb zelf weiland die ik gratis mag gebruiken en nog kom ik niet toe met 50 euro dus nu ben ik wel erg benieuwd wat je voor dit geld hebt. En dit is zonnder buitenbak en al zeker zonder uitmesten. Het klinkt een beetje te mooi om waar te zijn.

Janna_16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 19:58

Bedankt voor het reageren allemaal! Het weiland is helaas al geen optie meer voor ons. De beste man dacht toch dat onze paarden zijn weiland teveel kapot gingen lopen. En hij wilde ons ook nog even de les lezen over hoe wij paarden moeten houden. Nou, laat maar zitten dan.

Wij zijn nu dus weer op zoek naar een nieuwe plek in Twente. Mocht iemand iets weten, ik hoor het graag! :)