Weide wat moeten we er mee?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 16:49

maximuss schreef:
Da's een vreemde redenering imo... Een paard is op stal een pak kwetsbaarder dan op de wei, door hem op te sluiten ontneem je hem de mogelijkheid om te vluchten... Zeker als die stallen gewoon op/ aan de wei staan. Een paard in een box is een sitting duck voor iemand die hem/ haar kwaad wil doen...


Ik snap joun redenering ook, maar toch zie je het meer dingen buiten in het land gebeuren dan in stal. Hij is dit de laatste jaren ook gewend en wil het graag zo houden. De stallen staan dan in een loods achter huis.
Laatst bijgewerkt door VeraaaBalloo op 23-06-17 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 16:52

Polly schreef:
Ik heb ook land met onkruid gehad en dat krijg je echt niet zomaar weg met maaien hoor.

Ik ben er jaren aan het prutsen geweest tot ik er echt klaar mee was en toen heb ik het laten spuiten door de loonwerker, is denk ik 2 x gebeurd en toen was al het onkruid weg. Ik wou dat ik dat 10 jaar eerder had gedaan!

Overigens snap ik je redenatie om geen beesten thuis te hebben voor alles af is prima, dan sla je ook aan het stuntelen en daar word je echt niet blij van.
Mijn pony''s stonden ook niet 24/7 buiten, das nou eenmaal niet voor iedereen ideaal.


Dus jij zegt, Alles laten spuiten?

Het is natuurlijk niet zo dat het land er hartstikke perfect moet bij liggen. Maar het moet wel gewoon fatsoenlijk te gebruiken zijn ipv dat je tot je heupen in het gras aan het lopen bent. En er geen bak aanwezig is.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 16:58

Rizette schreef:
Brandnetels groeien op plaatsen waar veel mest is. Op arme grond wordt een brandnetel niet lang. Was het voorheen ook paardenwei ? Dan zou het best zo kunnen zijn dat ze de mest hebben laten liggen en dat je daardoor brandnetel plekken krijgt. Vwb de russen die krijg je inderdaad op lage /natte grond. Maar is jullie grond zo laag? Of zit de onderlaag zo vast dat het water niet wegtrekt? Als je weiland echt slecht is qua bodem dan is het misschien verstandig om het toch te keren en opnieuw in te zaaien. In dat geval moet je dat het beste in oktober doen.


Mij is verteld dat brandnetels groeien op plekken waar bijvoorbeeld gras is blijven liggen. Hierdoor zit er veel stikstof? in de grond waar dan dus de brandnetels groeien? kan best zijn dat het niet klopt hoor maar zij is het mij verteld.

Het is al een jaar of 5 a 7 niet gebruikt. Daarvoor hebben er nog schapen/geiten op gelopen en ik geloof daarvoor nog een paard, het kan er ook voor zijn. Maar zo heb ik het begrepen.

Het land is in vergelijking met de linker buren wel iets lagen maar met de rechter is het nog hoog. het moest winter best wel mee vallen hoe nat het was is ons verteld.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:59

Persoonlijk zou ik eerst eens kijken hoe het er na begrazing en/of maaien uit ziet.
Nu lijkt alles overwoekert maar is dat ook echt allemaal onkruid of ook lang uitgeschoten gras?
Misschien valt het wel mee.
Ja misschien ook wel tegen, maar dan kan spuiten altijd nog. En dan weet je ook wat er voor onkruid er staat en kan je daar ook gericht naar spuiten.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 17:04

suffie schreef:
Als er echt giftige planten op staan, dan zeg ik ook kapot spuiten die weide. Bij grote droogte zoals nu, kun je nog zoveel maaien, maar deze planten komen altijd weer tevoorschijn.

Mocht het alleen gaan om gras met brandnetels, dan kun je het prima hooien. Paarden eten het grove gras graag en brandnetels vinden ze gedroogd lekker. Er zit misschien niet veel voedingswaarde in, maar als bijvoeding kan het prima.

Andere oplossing is maaien en afvoeren, of het laten begrazen, al denk ik niet dat een boer er happig op is. Schrale weide moet je al snel je beesten gaan bijvoeren.

Is je weide eenmaal kaal, dan zou ik het flink bemesten met rundveemest. Onkruid houdt niet van bemeste weide en je haalt ook meer voeding uit je gras. Eventueel kun je in overleg met een loonwerker ervoor kiezen om in de herfst de weide door te zaaien.


Het is aan de ene kant beetje nadeel dat we pas de sleutel op 1 augustus krijgen, ondanks dat het weer nog wel mooi is en kan zijn. Maar was mooier geweest dat je nu al dingen had kunnen doen.

Ja als bijvoeding is het misschien indd nog te doen. Enig idee hoeveel hooi pakjes er van af zou kunnen krijgen?

het was ook de bedoeling dat we het zouden laten bemesten met rundveemest. ik geloof dat het verder wel aardig dicht gras is.

VeraaaBalloo
Berichten: 238
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-17 17:06

bruintje123 schreef:
Persoonlijk zou ik eerst eens kijken hoe het er na begrazing en/of maaien uit ziet.
Nu lijkt alles overwoekert maar is dat ook echt allemaal onkruid of ook lang uitgeschoten gras?
Misschien valt het wel mee.
Ja misschien ook wel tegen, maar dan kan spuiten altijd nog. En dan weet je ook wat er voor onkruid er staat en kan je daar ook gericht naar spuiten.


Ik had het land eerst alleen op foto's gezien. toen dacht ik echt van; hmm daar moet wel wat aan gebeuren. De keren dat ik het int echt zag viel het me heel erg mee op enkele plekken na. Het is dus ook lang uitgeschoten gras!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Weide wat moeten we er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:21

Nadeel van de wei helemaal opnieuw aanleggen is dat je dan de eerste jaren een kwetsbare grasmat hebt. Je moet de eerste keren maaien om te zorgen dat de wortels in elkaar beginnen te groeien want op een nieuw ingezaaide wei lopen de paarden alles kapot.
Als je een oude wei hebt zou ik eerst proberen die in ere te herstellen. Als dat lukt heb je een ideale wei voor paarden: sterke grasmat en niet te voedzaam.
Als je geen andere oplossing hebt zou ik het nu laten maaien en bloten (als de oude eigenaar het daar mee eens is), dan is het tegen augustus terug bijgegroeid en kan je de wei gewoon in gebruik nemen.

suffie
Berichten: 5728
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 18:41

VeraaaBalloo schreef:
Ja als bijvoeding is het misschien indd nog te doen. Enig idee hoeveel hooi pakjes er van af zou kunnen krijgen?


Eerste snede ongeveer 200, tweede snede of meer ongeveer 150. Ik heb het dan over pakjes van zo'n 15 tot 20 kg.

robert45
Berichten: 2885
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:16

Laat het stuk door een loonwerker even klepelen. Dan is alles weg en kort.

Vervolgens even wachten totdat alles weer groeit en dan laten spuiten door de loonwerker. Beste oplossing ben je van alles af.

Mits het land redelijk vlak is anders moet je flink kosten maken met ploegen, kilveren en zaaien.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:20

Brandnetels zijn heel gezond voor paarden. Ze smullen er in het najaar echt heel graag van :9