Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:47

Mijn paarden staan bij mijn ouders, dus mijn moeder zorgt ervoor als ik weg ben, en mijn zusje en ik zorgen voor die van haar als zij weg is.
Ga ik een weekend weg in de winter, dan zorg ik dat alles op stal klaar ligt/staat zodat er weinig werk aan is.
In de zomer staan ze 24/7 buiten, dus vul dan de hooikratten zo goed mogelijk, en als die leeg zijn worden ze bijgevuld, evenals het water.

Mijn paarden komen dan de wei niet uit.
In de winter komen ze wel op de wei, en 's avonds weer op stal.

Even vakantie voor een paard is echt niet erg, maar zoals hierboven al genoemd moet je er wel een beetje rekening mee houden qua wedstrijden enz.

Hef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:49

Paarden staan bij mijn ouders. Worden altijd top verzorgd! Ga dan ook met een gerust hart een weekendje of week weg. Dan hebben de paarden ook lekker vakantie. Is goed voor ze om af en toe ook een paar dagen/weken rust te hebben. Staan dan op de wei.
Als mijn ouders met vakantie gaan pas/verzorg ik op de paarden(en rest van de dierentuin).

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:50

Jennyj01 schreef:
Jennyj01 schreef:

Wie heeft het hier over vertrouwen?

Ik, ik zou alleen op vakantie gaan als ik mijn paard aan iemand zou kunnen toevertrouwen die ik echt goed en en waarvan ik weet dat diegene zijn beloftes nakomt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:51

Jennyj01 schreef:
Beetje flauwe opmerking. Maar als je een beetje serieus met je paarden hobby bent heb je daar geen tijd en geld meer voor.
Die enkele keer dat ik wel weg ging ging het paard mee of het baasje van het weide maatje verzorgde hem. En ik die van haar als zij weg was.

Hoezo? Als je tot je laatste cent blut gaat door je paard doe je ook iets niet handig. Financieel kan ik prima een paard hebben en op vakantie.

Ik sta overigens all inclusieve, dus alles (behalve training) loopt gewoon door en ik krijg dan regel stof updates en foto's toegestuurd van de stalhouder.
Mijn zus staat ook op die stal, maar die gaat nooit op vakantie en die is dan medisch/financieel aanspreekpunt. Ik ben de laatste paar keer in de VS geweest en ga nu naar Canada. Daar heb ik niet altijd bereik, dus dan is zij verantwoordelijk voor de beslissingen. En ze weet precies wat ik wel/niet wil/ zou doen.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 10-06-17 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:52

Ik heb ze thuis staan, en om die reden ga ik dus ook niet op vakantie. Ik kon alleen maar "weg" (Clinic, wedstrijd in de tijd dat ik nog een rijpaard had) als wederhelft thuis was. Er is hier niemand in de omgeving die de verzorging over kan nemen. En ja dat vindt wederhelft best wel eens vervelend, nooit samen op vakantie, maar zijn en mijn gedachte over vakantie ligt mijlenver uit elkaar :D Dus ook eigenlijk maar goed ook.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:53

Mijn paarden waren alleen een probleem als ze aan huis stonden en ik geen oppas kon vinden.

Qua paarden kan ik nu alle kanten op, zit meer met mijn honden in de maag. Maar niet op vakantie kunnen omdat je een paard hebt? Dat is echt onzin.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:54

Jennyj01 schreef:
Beetje flauwe opmerking. Maar als je een beetje serieus met je paarden hobby bent heb je daar geen tijd en geld meer voor.
Die enkele keer dat ik wel weg ging ging het paard mee of het baasje van het weide maatje verzorgde hem. En ik die van haar als zij weg was.

Ook ik haak hier even op in. Ik was zeer serieus met mijn paarden. Niet in de zin van wedstrijden, wel in hun verzorging, beweging en de aandacht.
Als ik weg ging deed ik dat altijd buiten de schoolvakanties om. Dan is alles veel goedkoper. Daarnaast had ik die van mij op eigen weide. Inclusief zelf hooien. Dat drukt de prijs ook omlaag. Ja, ik had geld voor de hypotheek op de grond, mijn eigen huur en onderhoud, de paarden en ook twee weken niet te dure vakantie per jaar. En ik werkte gewoon in de horeca. :)

TrIjNiE__

Re: Paardeneigenaren, hoe op vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:01

Ik heb zelf geen paarden, maar als de eigenaresse van mijn verzorgpaarden op vakantie gaat neem ik de zorg van de beestjes (4 paarden, 3 honden en wat kippen en katten) volledig over. Ik vind het heerlijk :D De eerste keer vond ik het zo'n eer dat ze me zo vertrouwde (toen kwam ik er 3 jaar denk ik) en nu, na 5,5 jaar, is het gewoon doodnormaal. Ik woon dan in haar huis en kan lekker genieten van mijn tijdelijke 'eigen paarden' :D

Ik ben ook petsitter via een website, en daar word ik ook gecontacteerd voor paardenoppas :) Heel leuk om eens op een andere plek met paarden bezig te zijn! Dit weekend pas ik toevallig op de pony (en hond en kat) van de buren :) (waar ik ook op de kindjes pas)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:12

Mja, ik ben dan ook geen eigenaar maar een verzorger en in die zin ook de invaller als eigenaar een keertje wil vakantie vieren. Die ene keer in het jaar lukt prima. Gewoon goed afspreken. Gaan als de invaller ook daadwerkelijk de zorg kan overnemen, duidelijk afspreken wat te doen in geval van nood, bij voorkeur nog een back-up persoon, aangezien invallers ook weleens per ongeluk kunnen omvallen en zorgen dat er voldoende voer en stalvulling is (in mijn geval dan, even tien baaltjes stro meenemen werkt niet zo met een fiets).

En wat geen tijd betreft...Je kunt als eigenaar ook weleens 'per ongeluk' op 'vakantie' moeten. Als je even bij de SEH langs gaat en ze daar bedenken dat je een paar nachtjes mag blijven slapen. Dan is het toch erg fijn als je weet dat je dieren dan gewoon verzorgd worden omdat je een paar mensen hebt die dat dan gewoon even regelen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:21

Ik sta op een doe het zelf stal. Mesten, voeren en water geven moet ik zelf doen. Paarden binnen en buiten zetten doen we allemaal een dag in de week. Mocht er iemand écht niet kunnen komen dan wordt dat geregeld onderling. Zelfde met vakanties e.d.

Op het vorige stal/land hoefde ik niks te doen. Kwam dan puur voor hem. Was alleen minimaal een uur aan reistijd. Dus toen ik een week ziek was, was dat niet echt te doen. (sliep halve dag zo 'moe' en de bus pakken wordt hem niet als je al ziek bent en last hebt van wagenziekte. :+)
Maar mocht er dan wat zijn dan kreeg ik vanzelf een berichtje, maar ook als ik gewoon iedere dag kwam. Op deze stal zal der ook wel een bericht gegeven worden/gebeld worden mocht er echt wat zijn.

Maar ik zelf ga niet snel op vakantie. Hooguit dagje weg. Vind bij mijn paard zijn al een soort van vakantie iedere keer. :P

Royhafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:30

Ik heb een verzorgster die dan vertroeteld.

En stalgenoot zou het basiswerk doen. Zij gaat vaker op vakantie staan met zn 2en doetzelf.
Ik verzorg dan haar paard. Binnen buiten zetten dekens wisseken voeren de stal controle en poetsbeurt elke dag.

Mocht ik op vakantie willen doet zij tzrlfde voor mij.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:52

Mijn paard staat volpension dus in principe goed verzorgd. Wel heb ik iemand die hem dan beweging geeft, poetst, knuffelt, etc. De staleigenaar weet in geval van nood wat z moet doen, hoever zemig gaan en wanneer ze mij moet bellen. En ook hier gaan een paard en er serieus mee bezig zijn en vakantie prima samen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:56

Toen ik nog een eigen paard had, spraken de stalgenoten onderling af om voor elkaars paard te zorgen tijdens de vakantie. Of mijn vader en broer pakten het op. Mijn paard had in die tijd ook gewoon vakantie en hoefde helemaal niets. Heerlijk idee!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:03

Ons buurmeisje verzorgt de paarden.Maar nu 2 jaar niet weg geweest omdat ik niet te ver van mijn oude dame wil zijn.Probleem is dat onze tieners niet naar Duitsland,België willen en Frankrijk is te ver weg.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:05

Ik sta zelf op een pensionstalling, als ik twee week op vakantie ga vraag ik mijn stalgenootjes/eigenaar om een oog in het zeil te houden.

Inmiddels een bijrijdster erbij die met liefde twee week oppast.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:08

Niet haha :+ Daar is gewoon geen tijd voor, geld wel maar ik wil niet de zorg van 3 paarden waarvan er twee in training staan doorgeven aan iemand anders :D In de zomer zou het kunnen omdat ze dan gewoon op de wei kunnen, maar in de winter gaan de weien dicht en moet ik dus zorgen dat mijn paarden een keer of 3 per dag buiten komen (molen, paddock, grazen, rijden, verzorgen, ...) en dat wil ik een ander niet aan doen :')

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:11

Ik heb 4 paarden thuis lopen en mijn vader zorgt dan voor de paarden. Hij heeft er zelf ook 1 lopen dus dat is wel makkelijk. Zijn bijrijdster past op ons huis dus er is ook dagelijks toezicht.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:19

Ik heb en een paard en een stacaravan. Dit is alleen mogelijk door dat ik een superlieve schoonpa heb die mn merrie verzorgd. Hij voert sowieso al smorgens elke dag omdat ik vroeg begin op mn werk. Als wij dan een weekend of week weg zijn doet hij mn merrie. Gelukkig vind ie dat leuk om te doen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:24

Jennyj01 schreef:

Oké ik moet hier wel echt heel hard om lachen _O-
Kwestie van niet iedereen over dezelfde kam scheren?

Maar hoe ik op vakantie ga..

1. Ik kies een bestemming uit
2. Ik betaal
3. App mijn staleigenaren welke datum ik op vakantie ga en of ze extra op haar willen letten
4. Ik app wat mensen op stal of ze haar ff extra aandacht willen geven en eventueel een keer willen longeren
5. Ik stap het vliegtuig in
6. Ik kom terug en ga weer verder trainen
:))

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:27

Ik heb ze aan huis en wij gaan niet.
Nu staat er ook een zorgenpaardje bij die ik niet graag over laat aan een ander.
Mensen die raar reageren dat je niet op vakantie gaat krijgen als antwoord. Wij kamperen dagelijks bij de boer in alle rust :)

Toen ik nog vol pensioen stond konden we natuurlijk gemakkelijk weg.
Maar ook toen gingen we eigenlijk zelden.
Wij houden niet van de drukte of het verre weg.
Twee weken terug had mijn man een week vrij en zijn we een dag naar zee gaan uitwaaien.
Heerlijk. Maar wel weer in eigen bed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:28

Wij hebben de paarden aan huis staan, drie stuks. Maar we hebben wel het geluk van een groot gezin, wij zijn met zes en alle kinderen (bijna) volwassen. Wij gaan vaak in delen op vakantie. Bijvoorbeeld mijn ouders samen, ouders met twee van de kinderen of een andere samenstelling. Zo is er altijd iemand om voor de dieren te zorgen. Eén keer per jaar hebben we het gezinsweekend, dan gaan we 3 dagen met het gezin ergens in Nederland op vakantie. Dan zorgt een buurmeisje voor onze paarden,of als die niet kan een andere buur. Buurmeisje vindt het leuk werk en verdient er een leuk zakcentje mee. De andere buren doen het voor een bloemetje, en als zij op vakantie gaan of iets hebben, willen wij ook altijd wel voor hun paarden zorgen.

Werkt voor ons ideaal, ik kan met een gerust hart weg want ik weet dat er goed voor ze gezorgd wordt. :) Nu houd ik niet zo van vakantie, dus ga ik 1 of 2 keer per jaar een weekendje weg, dan hebben mijn paarden gewoon lekker vrij, vinden ze ook niet erg :')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:37

Jennyj01 schreef:

WOW seriously? :') :') Gelukkig is dit de grootste onzin die bestaat. Gewoon een goed vangnet regelen voor verzorging. Ben begin dit jaar nog naar Indonesie en Nieuw Zeeland geweest voor 6 weken, voor september staat er weer 3 weken Bali op de planning. En ben heel serieus met m'n paardje bezig hoor, heb een oud besje van 27 die er super topfit bij staat.
Of gewoon op een volpension stal gaan staan, dan kan je gerust 2 maand weg blijven volgens mij :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 13:52

Ik neem mijn paarden zeer serieus, ze kosten me namelijk na mijn hypotheek maandelijks het meeste geld :') Maar als ik door mijn paarden niet meer op vakantie of wat dan ook zou kunnen gaan... dan gaat er ergens wat mis.

Mijn paarden staan op een pensionstal. Als ik op vakantie ga dan geef ik dat ruim van tevoren aan, en dan worden ze gewoon verzorgd zoals altijd. In het weideseizoen hoeft er niet zoveel te gebeuren, in het stalseizoen regel ik dat zijn stal gedaan wordt. Bij terugkomst doe ik het dan voor diegene. Oude merrie is sowieso met pensioen, en haar zoon heeft dan ook een paar weken vrij. Dit jaar is hij een paar keer gelongeerd door stalgenoten. Krijg op vakantie regelmatig updates, foto's en/of filmpjes. En bij terugkomst ben ik altijd blijer dan dat zij zijn _O-

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:09

Met paarden aan huis en 3 honden vind ik het ook moeilijk. Daarbij, ik wil niet eens weg van de boerderij maar mijn man wil heel graag gaan reizen. Ook al zouden er 10 oppassers en verzorgers 24/7 rondlopen, ik loop, zelfs als ik paar uur weg even weg moet, altijd met zorgen in mijn achterhoofd... maar ik kan mijn man ook zijn reizen niet in de weg blijven staan vrees ik. Nu moet hij voor zijn werk nog weleens naar buitenland. Mijn ouders komen mij dan ook wel gezelschap houden :-) <3. Een camper kopen waarin in ieder geval de honden mee kunnen zou ik al heel fijn vinden maar vindt mijn man ook weer niks, dus het is nog even kissebissen hier. Hoe ik het op zou lossen.. ik heb wel goede vriendinnen, 1 altijd in de paarden gewerkt en die zou kunnen oppassen, honden zou ik moeilijker vinden...
Er zijn ook dierenoppassers die hunzelf aanbieden maar 2 x per dag een half uur aandacht voor de dieren pfft..

met pensionstallen teveel ellende meegemaakt in verleden ( niet genoeg buiten/ niet genoeg hooi/ geen goede omgang met de paarden) dus na 10 jaar aan huis wil ik deze ellende niet meer aangaan.
Dus ik volg even :-).

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:41

Toen ik nog een bijrijdpaard deed, ging ik altijd bij die mensen in huis als ze op vakantie gingen. Dan zorgde ik voor de 4 paarden, de kippen, honden en katten. Nu heb ik weer een eigen paard op een (half)pensionstal. Als ik op vakantie ga, spreek ik af dat ik die tijd wat meer betaal en dat ze mijn stal dus ook mee mesten. Verder heeft mijn paard ook vakantie als ik vakantie heb, dus gewoon lekker op de wei en niet werken.