Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_suus19_ schreef:Zo'n klein stuk kunnen ze nooit op lopen in de winter. Tenzij het echt hele droge zandgrond is of je investeert in een goede drainage.
Qua ruimte lijkt het me prima. Zowel voor 2 als voor 3 paarden. Als ze continue rond kunnen scharrelen is er echt geen hectares aan ruimte nodig.
Voor de hoeveelheid afval scheelt het als ze je ze niet op stal zet. Als ze altijd toegang tot de bak hebben en daar zacht kunnen liggen heb je geen bodem bedekking nodig. Maar dan zou je dus je schuur met de bak moeten kunnen verbinden. Scheelt sowieso een hoop tijd en werk.
Edit: Lees je nu laatste bericht. Sterkte, inderdaad veel onzekerheid dan. Zou natuurlijk mooi zijn als ze het weer goed kunnen bijleggen.
Gooiske schreef:Wij hebben zo goed als geen mestbult, wij gebruiken een mestkar, wanneer deze vol is na een week of 4 ( 2 jaarling paarden, 1 E-pony, 2 D pony's en 1 shet) rijden we de kar meteen over het land uit, als het weer, de tijd, of het jaargetij het niet toelaat, maken we een mestbult, die zodra het kan weer weggeruimd word.
Wij hebben een paddock van 20x17 waar 3 staan en een paddock van 15 x 10 waar eveneens 3 staan, allen met schuilstal, in de kleine paddock staan ook 2 bomen.
Verder hebben wij dan nog een weide van 20x70 achter de grote paddock, waar ze bijna het hele jaar op mogen, behalve nu even niet omdat er net kunstmest op is gekomen, 1 juni mogen ze er weer op.
joyce B schreef:Ik zou ook gelijk een zandpaddock aanleggen. Liever nog gelijk een rijbak. Dan de stal, stuk verharding om te voeren en het zand om zacht te liggen overdag en lekker rondte lopen. Wie bijhuren voor de zomer. Een bak van 20 bij 30 kun je ook in rijden. Dan kun je nog een postzegel gras overhouden als je dat prettig vind.
Maar op de boerderij van je ouders is natuurlijk veel fijner voor de paarden. Neem aan dat ze daar de ruimte hebben.
Duhelo schreef:Op zich is het prima doenbaar. Afhankelijk van de grootte van je mestbultplaats zou ik eerder opteren om het op een aanhanger te gooien en wekelijks weg te voeren, dit ook ivm eventueel geuroverlast.
20*45 is prima als paddock, maar zal als weide direct een modderbende worden, dit zou ik persoonlijk dan wel in zand / tapijt leggen om het doenbaar te houden voor het modder wordt.
Op een dergelijke oppervlakte zou ik eerder opteren om van het deel van de schuur een schuilstal te maken met twee doorgangen in, en het bestraat stukje eventueel af te zetten, dan kunnen ze 'snachts op dat stukje en overdag toegang tot de paddock, of gewoon alles dag en nacht openlaten, op die manier kan je dan eventueel zelfs de drie paarden er houden (ook gemakkelijker als je met eentje weg gaat de ander niet helemaal alleen achterblijft.)
Als je dan in de zomer ergens een plaats vindt waar ze de weide op kunnen, lijkt me dit een prima stekje.