2 paarden bij huis haalbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:30

Zo'n klein stuk kunnen ze nooit op lopen in de winter. Tenzij het echt hele droge zandgrond is of je investeert in een goede drainage.

Qua ruimte lijkt het me prima. Zowel voor 2 als voor 3 paarden. Als ze continue rond kunnen scharrelen is er echt geen hectares aan ruimte nodig.

Voor de hoeveelheid afval scheelt het als ze je ze niet op stal zet. Als ze altijd toegang tot de bak hebben en daar zacht kunnen liggen heb je geen bodem bedekking nodig. Maar dan zou je dus je schuur met de bak moeten kunnen verbinden. Scheelt sowieso een hoop tijd en werk.

Edit: Lees je nu laatste bericht. Sterkte, inderdaad veel onzekerheid dan. Zou natuurlijk mooi zijn als ze het weer goed kunnen bijleggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 22:45

Op zich is het prima doenbaar. Afhankelijk van de grootte van je mestbultplaats zou ik eerder opteren om het op een aanhanger te gooien en wekelijks weg te voeren, dit ook ivm eventueel geuroverlast.

20*45 is prima als paddock, maar zal als weide direct een modderbende worden, dit zou ik persoonlijk dan wel in zand / tapijt leggen om het doenbaar te houden voor het modder wordt.
Op een dergelijke oppervlakte zou ik eerder opteren om van het deel van de schuur een schuilstal te maken met twee doorgangen in, en het bestraat stukje eventueel af te zetten, dan kunnen ze 'snachts op dat stukje en overdag toegang tot de paddock, of gewoon alles dag en nacht openlaten, op die manier kan je dan eventueel zelfs de drie paarden er houden (ook gemakkelijker als je met eentje weg gaat de ander niet helemaal alleen achterblijft.)

Als je dan in de zomer ergens een plaats vindt waar ze de weide op kunnen, lijkt me dit een prima stekje.

joyce B

Re: 2 paarden bij huis haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 23:35

Ik zou ook gelijk een zandpaddock aanleggen. Liever nog gelijk een rijbak. Dan de stal, stuk verharding om te voeren en het zand om zacht te liggen overdag en lekker rondte lopen. Wie bijhuren voor de zomer. Een bak van 20 bij 30 kun je ook in rijden. Dan kun je nog een postzegel gras overhouden als je dat prettig vind.

Maar op de boerderij van je ouders is natuurlijk veel fijner voor de paarden. Neem aan dat ze daar de ruimte hebben.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 00:00

Wij hebben zo goed als geen mestbult, wij gebruiken een mestkar, wanneer deze vol is na een week of 4 ( 2 jaarling paarden, 1 E-pony, 2 D pony's en 1 shet) rijden we de kar meteen over het land uit, als het weer, de tijd, of het jaargetij het niet toelaat, maken we een mestbult, die zodra het kan weer weggeruimd word.
Wij hebben een paddock van 20x17 waar 3 staan en een paddock van 15 x 10 waar eveneens 3 staan, allen met schuilstal, in de kleine paddock staan ook 2 bomen.
Verder hebben wij dan nog een weide van 20x70 achter de grote paddock, waar ze bijna het hele jaar op mogen, behalve nu even niet omdat er net kunstmest op is gekomen, 1 juni mogen ze er weer op.

Flame25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 10:44

_suus19_ schreef:
Zo'n klein stuk kunnen ze nooit op lopen in de winter. Tenzij het echt hele droge zandgrond is of je investeert in een goede drainage.

Qua ruimte lijkt het me prima. Zowel voor 2 als voor 3 paarden. Als ze continue rond kunnen scharrelen is er echt geen hectares aan ruimte nodig.

Voor de hoeveelheid afval scheelt het als ze je ze niet op stal zet. Als ze altijd toegang tot de bak hebben en daar zacht kunnen liggen heb je geen bodem bedekking nodig. Maar dan zou je dus je schuur met de bak moeten kunnen verbinden. Scheelt sowieso een hoop tijd en werk.

Edit: Lees je nu laatste bericht. Sterkte, inderdaad veel onzekerheid dan. Zou natuurlijk mooi zijn als ze het weer goed kunnen bijleggen.

De schuur zou heel makkelijk met de bak die nog aan gelegd moet worden, verbind kunnen worden. Dus dat is geen probleem. Dat is inderdaad ook een idee om er meer een schuilstal van te maken. Al zou ik het wel prettig vinden om de stal wel te kunnen afsluiten mocht dat nodig zijn.

Ik ben zelf bang dat de bijlegging van korte duur is, er wordt namelijk helemaal niets uitgepraat. Iedereen loopt daar nu op eieren. Sowieso wil ik graag mijn pony in de toekomst in onze tuin hebben staan. Dus tips zijn nog steeds heel erg welkom. Ik wil namelijk al wel een plan klaar hebben, zodat ik zelf meer rust ervaar. Mocht de boerderij wel verkocht gaan worden.
Gooiske schreef:
Wij hebben zo goed als geen mestbult, wij gebruiken een mestkar, wanneer deze vol is na een week of 4 ( 2 jaarling paarden, 1 E-pony, 2 D pony's en 1 shet) rijden we de kar meteen over het land uit, als het weer, de tijd, of het jaargetij het niet toelaat, maken we een mestbult, die zodra het kan weer weggeruimd word.
Wij hebben een paddock van 20x17 waar 3 staan en een paddock van 15 x 10 waar eveneens 3 staan, allen met schuilstal, in de kleine paddock staan ook 2 bomen.
Verder hebben wij dan nog een weide van 20x70 achter de grote paddock, waar ze bijna het hele jaar op mogen, behalve nu even niet omdat er net kunstmest op is gekomen, 1 juni mogen ze er weer op.

Een mestkar is inderdaad ook een goed idee.

joyce B schreef:
Ik zou ook gelijk een zandpaddock aanleggen. Liever nog gelijk een rijbak. Dan de stal, stuk verharding om te voeren en het zand om zacht te liggen overdag en lekker rondte lopen. Wie bijhuren voor de zomer. Een bak van 20 bij 30 kun je ook in rijden. Dan kun je nog een postzegel gras overhouden als je dat prettig vind.

Maar op de boerderij van je ouders is natuurlijk veel fijner voor de paarden. Neem aan dat ze daar de ruimte hebben.

Ja, ik heb het liefst ook een gelijk een rijbak.
Duhelo schreef:
Op zich is het prima doenbaar. Afhankelijk van de grootte van je mestbultplaats zou ik eerder opteren om het op een aanhanger te gooien en wekelijks weg te voeren, dit ook ivm eventueel geuroverlast.

20*45 is prima als paddock, maar zal als weide direct een modderbende worden, dit zou ik persoonlijk dan wel in zand / tapijt leggen om het doenbaar te houden voor het modder wordt.
Op een dergelijke oppervlakte zou ik eerder opteren om van het deel van de schuur een schuilstal te maken met twee doorgangen in, en het bestraat stukje eventueel af te zetten, dan kunnen ze 'snachts op dat stukje en overdag toegang tot de paddock, of gewoon alles dag en nacht openlaten, op die manier kan je dan eventueel zelfs de drie paarden er houden (ook gemakkelijker als je met eentje weg gaat de ander niet helemaal alleen achterblijft.)

Als je dan in de zomer ergens een plaats vindt waar ze de weide op kunnen, lijkt me dit een prima stekje.

Zo hebben ze inderdaad meer vrijheid. Als ik er een schuilstal van maak en alles open hou. Ik denk dat de paarden dat zeker erg prettig gaan vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 10:50

20 x 45 is toch niet perse te klein?
Dat is iets groter dan een rijbak.
Nou daar kunnen ze echt wel flink rennen en bokken.
Maar dan wel met voorwaarde dat het in de winter geen grote modder bende wordt.
Want op zo'n stuk ga je geen gras houden.
Maar de grootte moet wel kunnen vind ik.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:13

TS, jij moet gewoon doen wat jij denkt dat het kan en past bij jouw paarden, alleen jij kent jouw paarden.

Het kan dus wel en je kan het mooi gaan maken en voor ze aanpassen zodat er paarden bij jou thuis kunnen staan.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:29

Ik ken een soortgelijke situatie, niet ideaal, maar prima te doen.

Er is een gedraineerde paddock annex buitenbak aangelegd ipv weide. Kan er ook gelijk in gereden worden.
Wel dagelijks de mest weghalen en voeren op verharde stukken, als hooi/mest in de paddock blijft liggen gaat de bodem rap achteruit.

Als je ruimte hebt kan je evt een mestcontainer laten plaatsen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:27

Ik zou dit het absolute minimum vinden maar niet helemaal ondoenbaar.
Wel denk ik dat je op heel korte termijn (lees voor de winter) iets moet doen aan dat 'weitje'. Dat gaat op klei niet goed komen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:06

20 x 45 als weide voor het hele jaar is niet te doen.
Echter als rijbak/paddock. Zeker met drainage heb je een mooi stuk voor ze.