Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mist schreef:vergeet dat windgaas maar, dat is zonde van je geld. Ik had hier 2 esdoorns rond de wei, die heb ik laten testen 1 was zeer giftig en 1 totaal niet (deze staat helemaal achter in de wei, 150m van mijn huis. De giftige is natuurlijk omgezaagd![]()
Mijn buren hebben echter ook een esdoorn staan ergens, en ondanks mijn omheining bij het huis van 180cm waaien die zaailingen toch op mijn erf, en een enkeling in de wei- over het huis en 400m2 schuur !, dus in jouw geval zou winddoek geen zin hebben.
je zou kunnen laten testen, en ondertussen met de gemeente in conclaaf gaan. Wie weet heb je geluk en zijn die ze geplant hebben ook niet giftig. Testen kan in wageningen.
Mist schreef:vergeet dat windgaas maar, dat is zonde van je geld. Ik had hier 2 esdoorns rond de wei, die heb ik laten testen 1 was zeer giftig en 1 totaal niet (deze staat helemaal achter in de wei, 150m van mijn huis. De giftige is natuurlijk omgezaagd![]()
Mijn buren hebben echter ook een esdoorn staan ergens, en ondanks mijn omheining bij het huis van 180cm waaien die zaailingen toch op mijn erf, en een enkeling in de wei- over het huis en 400m2 schuur !, dus in jouw geval zou winddoek geen zin hebben.
je zou kunnen laten testen, en ondertussen met de gemeente in conclaaf gaan. Wie weet heb je geluk en zijn die ze geplant hebben ook niet giftig. Testen kan in wageningen.
Niello schreef:Ik denk dat hier een taak ligt voor de sectorraad Paarden en KNHS om overheden te informeren over het gevaar van esdoorns bij weiden.
Mist schreef:hier heb ik laten testen http://www.wur.nl/nl/nieuws/RIKILT-onde ... doorns.htm
linda2008 schreef:Is mijn bericht voor niemand zichtbaar?
Wur RIKILT voert de test niet meer uit.... vanaf 2016 al zeker niet meer want ik heb het meerdere keren geprobeerd.
Ik vroeg dus juist waar mensen recent nog hebben laten testen want ik ben hard op zoek.....
Niello schreef:Vraag me af of de gemeente handelingen mag verrichten (in dit geval het aanplanten van giftige bomen) die het gebruik van een agrarisch perceel te niet doen.
Azmay schreef:Niello schreef:Vraag me af of de gemeente handelingen mag verrichten (in dit geval het aanplanten van giftige bomen) die het gebruik van een agrarisch perceel te niet doen.
Niet zo heel lang geleden zaaiden ze in mijn oude omgeving ook JKK als bermbloemen, dus lijkt me dat esdoorn dan ook "geen probleem" is
linda2008 schreef:Is mijn bericht voor niemand zichtbaar?
Wur RIKILT voert de test niet meer uit.... vanaf 2016 al zeker niet meer want ik heb het meerdere keren geprobeerd.
Ik vroeg dus juist waar mensen recent nog hebben laten testen want ik ben hard op zoek.....
vur schreef:Wat ik er zo van zie, zijn dit niet de gewone esdoorns. De gewone esdoorn is tot zover bekend de soort die dodelijk kan zijn voor paarden. De andere niet. Dus maar even geen paniek en je goed/beter laten voorlichten en kijken welke soorten er nog meer staan.