Esdoorn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:32

Hagen zijn nog duurder, zeker als je geen jaren wil wachten totdat ze groot zijn.
Die vervelende zaden waaien ook nog zo enorm ver .. echt lastig! Ik zou ook geen andere oplossing weten.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 19:32

Amyyy schreef:
Pauley schreef:
Is Esdoorn ook giftig voor schapen en koeien?

Volgens mij niet.

Ik zou ook met de gemeente proberen om andere bomen te krijgen

oke dat is mooi.

Ik zal eens gaan kijken of ik iets kan.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 19:34

8nnemiek schreef:
Hagen zijn nog duurder, zeker als je geen jaren wil wachten totdat ze groot zijn.
Die vervelende zaden waaien ook nog zo enorm ver .. echt lastig! Ik zou ook geen andere oplossing weten.

inderdaad erg lastig. ik zou het ook niet meer weten :(

Wel lief dat jullie meedenken

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 19:41

vergeet dat windgaas maar, dat is zonde van je geld. Ik had hier 2 esdoorns rond de wei, die heb ik laten testen 1 was zeer giftig en 1 totaal niet (deze staat helemaal achter in de wei, 150m van mijn huis. De giftige is natuurlijk omgezaagd :D

Mijn buren hebben echter ook een esdoorn staan ergens, en ondanks mijn omheining bij het huis van 180cm waaien die zaailingen toch op mijn erf, en een enkeling in de wei- over het huis en 400m2 schuur !, dus in jouw geval zou winddoek geen zin hebben.

je zou kunnen laten testen, en ondertussen met de gemeente in conclaaf gaan. Wie weet heb je geluk en zijn die ze geplant hebben ook niet giftig. Testen kan in wageningen.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 19:50

Mist schreef:
vergeet dat windgaas maar, dat is zonde van je geld. Ik had hier 2 esdoorns rond de wei, die heb ik laten testen 1 was zeer giftig en 1 totaal niet (deze staat helemaal achter in de wei, 150m van mijn huis. De giftige is natuurlijk omgezaagd :D

Mijn buren hebben echter ook een esdoorn staan ergens, en ondanks mijn omheining bij het huis van 180cm waaien die zaailingen toch op mijn erf, en een enkeling in de wei- over het huis en 400m2 schuur !, dus in jouw geval zou winddoek geen zin hebben.

je zou kunnen laten testen, en ondertussen met de gemeente in conclaaf gaan. Wie weet heb je geluk en zijn die ze geplant hebben ook niet giftig. Testen kan in wageningen.

Oke Bedankt! :D

Niello

Re: Esdoorn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:07

Ik denk dat hier een taak ligt voor de sectorraad Paarden en KNHS om overheden te informeren over het gevaar van esdoorns bij weiden.

Brego2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:42

De meest gebruikte esdoorns bevatten stoffen die door het paard worden omgezet tot een toxine. Voor veel andere dieren niet giftig. Het precieze hoe en wat is te vinden op het internet. De zaden komen door de wind honderde meters ver. Bij mij heb ik het voorvelkasr gekregen dat er veel bomen gekapt zijn. Echter 1 volwassen boom, 500 meter verderop bij de buren in het bos, zorgt er voor dat er tot wel 1000 zaden per dag in mijn paddock en weide lagen. Totaal zijn die 2500m2. Je paard/pony opstal houden en eerst alle zaden weg rapen is het enige dat hier werkt. Dit moest ik echter wel 3x p/dag doen. Gevolg is dat ik overspannen werd van het idee dat het weer herfst word (1x een ziek paard dat de dood ontsnapte is genoeg). De paarden staan van ellende nu bij een andere stal in plaats van hier thuis.

Ik zou proberen met de gemeente te praten. Heel veel succes, ik hoop dat het opgelost word voor je.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 20:53

Ik zou ook proberen te praten met de gemeente....
Maar of dat een oplossing gaat bieden? Bewustwording is iets dat erg traag op gang komt...

Hier komen zaailingen uit en ik heb niet eens kunnen terugvinden waar de uitzaaiende bomen staan, dus de zaden gaan héél erg ver....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:15

Wat ik er zo van zie, zijn dit niet de gewone esdoorns. De gewone esdoorn is tot zover bekend de soort die dodelijk kan zijn voor paarden. De andere niet. Dus maar even geen paniek en je goed/beter laten voorlichten en kijken welke soorten er nog meer staan.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:16

Hier ook een esdoorn probleem :(
Al in overleg met eigenaar om hem te laten kappen maar ondanks dat ik aan geef dat het dodelijk voor mijn paarden is, zijn ze nog niet erg enthousiast over kappen... ;(
Gevolg: wei gesloten! Andere wei ligt gelukkig "uit de wind" dus blad/zaailing-vrij...

@Mist, ik ben al maanden bezig om te laten testen, maar nog niemand gevonden die het wil/kan doen.. ook Wageningen voert deze testen niet meer uit... dus ben heel benieuwd waar je nog kunt laten testen???

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 21:35

@vur, de eerste foto's zijn gewone esdoorns, die andere denk ik Noorse esdoorn

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:59

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:05

Mist schreef:

Waar kan je dit laten testen in Wageningen?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:11

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:30

Niello schreef:
Ik denk dat hier een taak ligt voor de sectorraad Paarden en KNHS om overheden te informeren over het gevaar van esdoorns bij weiden.

Dat gaat wat lastig worden in geval van ts, die zit in Duitsland schijnbaar.

Maar ik zou idd even in overleg gaan met de gemeente, misschien willen ze de helft (dat aan jullie kant staat uiteraard ;) ) vervangen voor wat anders en de bomen die weer uit de grond moeten ergens anders neerzetten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:49

Nou daar ben je mooi klaar mee -O- . Ik kan me niet voorstellen dat een gemeente ervoor open staat om een hoop geld uit te geven aan het vervangen en verplaatsen van die bomen (en geef ze eens ongelijk?), maar het zou natuurlijk wel geweldig zijn. Ik ben erg benieuwd of je nog ergens komt met de gemeente.

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:07

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:00

Vraag me af of de gemeente handelingen mag verrichten (in dit geval het aanplanten van giftige bomen) die het gebruik van een agrarisch perceel te niet doen.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:23

Ik vind het vreemd. Hier zijn Acers heel veel voorkomende bomen, wel de variant met de kleine bladjes. Paarden lopen hier allemaal bij op onze stal. De acers staan gewoon in de weides. Nooit problemen gehad. Is dit dan een onschadelijke variant?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:45

Is mijn bericht voor niemand zichtbaar?
Wur RIKILT voert de test niet meer uit.... vanaf 2016 al zeker niet meer want ik heb het meerdere keren geprobeerd.
Ik vroeg dus juist waar mensen recent nog hebben laten testen want ik ben hard op zoek.....

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 17:41

linda2008 schreef:
Wur RIKILT voert de test niet meer uit.... vanaf 2016 al zeker niet meer want ik heb het meerdere keren geprobeerd.
Ik vroeg dus juist waar mensen recent nog hebben laten testen want ik ben hard op zoek.....

Over heen gelezen sorry. Maar wat vreemd, hopelijk is er nog ergens een plek waar het wel getest wordt/gaat worden.. want dit is wel een serieus probleem voor meerdere paarden eigenaren -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:11

Niello schreef:
Vraag me af of de gemeente handelingen mag verrichten (in dit geval het aanplanten van giftige bomen) die het gebruik van een agrarisch perceel te niet doen.

Niet zo heel lang geleden zaaiden ze in mijn oude omgeving ook JKK als bermbloemen, dus lijkt me dat esdoorn dan ook "geen probleem" is -O-

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:26

Azmay schreef:
Niello schreef:

Niet zo heel lang geleden zaaiden ze in mijn oude omgeving ook JKK als bermbloemen, dus lijkt me dat esdoorn dan ook "geen probleem" is -O-

Ben je mooi klaar mee of zouden de effecten niet bekend zijn?

UBok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 08:32

linda2008 schreef:

Al een ouder topic, maar ik ben ook op zoek naar adres waar je esdoorn kan laten testen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 09:08

vur schreef:
Wat ik er zo van zie, zijn dit niet de gewone esdoorns. De gewone esdoorn is tot zover bekend de soort die dodelijk kan zijn voor paarden. De andere niet. Dus maar even geen paniek en je goed/beter laten voorlichten en kijken welke soorten er nog meer staan.

Dit wilde ik ook posten- even goed kijken welke type esdoorns er staan