Paard snapt graasmasker niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 17:26

Komt het gras er wel doorheen of gaat het gras direct plat liggen omdat het gras wat te lang is om rechtop staand door het gaatje te kunnen komen?

Misschien is het wel een geval van dat jouw paard er eentje is die echt er niet mee overweg kan om ermee te gaan grazen en dat het meer tijd nodig heeft.

Het belangrijkste is dat hij er wel mee kan drinken in de uren dat hij de korf om heeft en heel mooi dat hij er hooi mee kan eten en biks pakken kan...........dan kan hij heus wel leren ermee te gaan grazen.

Waarschijnlijk niet echt een honger............omdat er hooi en biks is?

Maar je moet er wel voor waken dat hij 24 u niets eet, dat is niet goed voor de paardachtigen, ze moeten altijd wat te eten hebben aan gras of ruwvoer, i.v.m. maagzuren.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 17:35

Het gras is echt de perfecte lengte, daar kan het niet aan liggen!

Hooi is onbeperkt beschikbaar, biks geef ik hem als ik hem omgedaan heb. Gewoon in een bak op de grond. Zodat die toch een beetje een leuk gevoel krijgt bij dat ding.

Daar ben ik inderdaad bang voor, als ik hem langer om laat. Zit nu een beetje te zoeken hoeveel uren verantwoord is. Wil graag dat die het gaat proberen als die echt honger krijgt, maar wil niet dat die ziek wordt omdat die te lang niks eet.. heb nu het gevoel dat hij het vertikt omdat hij geen mega honger heeft.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 18:06

Hooi is onbeperkt beschikbaar..............dan doet jouw paard geen moeite.

Hij kan het dus wel, denk ik nu wel.

Hij kiest er alleen nu voor om het makkelijkste te doen en dat is het hooi.

Je kan het korf gerust omlaten, 24/7.

Hij kan er hooi mee eten en water mee drinken en hooi is altijd beschikbaar op het land........dus hij zal niet omkomen van de honger en of problemen krijgen met de maag doordat er te lang niets in komt.

Dan hoef je alleen in de gaten te houden dat hij niet te dun wordt dan laat je de korf af en toe af, om de dag ofzo. Maar dan heb je de kans dat hij ineens wel alleen maar aan het grazen slaat......zonder korf zonder dat hij aan het gras opbouwend gewend is.......ook wel een risico, want je hebt de korf niet voor niets.

Taar_tje

Re: Paard snapt graasmasker niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:42

Het gaat vooruit, gewoon volhouden.... Misschien een goede tip om wat biks in het gras te leggen? Dan komt het vast goed.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 10:49

Heb ik gedaan! Maar dan eet die niet.

Hij graast er nog steeds niet mee trouwens. Heb hem laatst wel 14u omgelaten maar ook andere eigenaren hem er niet mee zien eten.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:52

Wel handig,weet je zeker dat hij afvalt *\%/*

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:14

Mijn vorige pony reageerde precies hetzelfde hoor, die rende panisch weg uiteindelijk als ik met een hand gras al aan kwam zetten, inderdaad zoals je zegt, net alsof er stroom op stond haha. Terwijl het een haflinger was die nog een moord zou doen voor een grasspriet :+

Als hij onbeperkt hooi kan eten en dat wel doet, dan zou ik 'm zeker omlaten, waarom zou je perse willen dat hij gras kan eten..

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:20

Niet om het 1 of ander maar je bent nu aan het rommelen met een graasmasker omdat ie te dik is. Ik hoor je ook zeggen dat ie onbeperkt hooi heeft, wortels krijgt, daarnaast nog 8/9 uur op het gras.... Kun je daar niet eerst eens in geen schrappen? Die combi is helemaal niet nodig in deze tijd van het jaar; wortels eraf, hooi eraf, of minder op gras en dan nog wat hooi ernaast, meer op de paddock. Dat zou zonder graasmasker toch ookal flink moeten helpen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 11:30

Annumarie schreef:
Niet om het 1 of ander maar je bent nu aan het rommelen met een graasmasker omdat ie te dik is. Ik hoor je ook zeggen dat ie onbeperkt hooi heeft, wortels krijgt, daarnaast nog 8/9 uur op het gras.... Kun je daar niet eerst eens in geen schrappen? Die combi is helemaal niet nodig in deze tijd van het jaar; wortels eraf, hooi eraf, of minder op gras en dan nog wat hooi ernaast, meer op de paddock. Dat zou zonder graasmasker toch ookal flink moeten helpen.

Ik heb hem 7 jaar aan huis gehad, toen kon ik doen wat ik wilde. En was hij ook nooit te dik. Nu staat hij (als snel dikwordende koudbloed) tussen drie grote paarden die sneller te mager dan te dik zijn. Hij is met pensioen, heeft een chronische peesontsteking, heb hem op advies van de DA verhuist naar een plek waar hij 24/7 kan bewegen. Hij kan wel op een paddock, maar dat zou beteken dat hij alleen komt te staan. DA vind constant op mul zand staan ook geen goed plan. Dus ik ben het met je eens dat het voerbeleid voor hem niet geschikt is, maar alleen staan in mijn ogen ook niet. Is kiezen tussen twee kwaden. Graasmasker was goeie optie als hij het gesnapt had.

Wortels krijgt hij misschien 3 per week, om door het graasmasker te proppen zodat hij niet wegrent zodra hij het ding ziet. Hij staat 24/7 op het gras en daarnaast 24/7 onbeperkt hooi.

anne_bento schreef:
Mijn vorige pony reageerde precies hetzelfde hoor, die rende panisch weg uiteindelijk als ik met een hand gras al aan kwam zetten, inderdaad zoals je zegt, net alsof er stroom op stond haha. Terwijl het een haflinger was die nog een moord zou doen voor een grasspriet :+

Als hij onbeperkt hooi kan eten en dat wel doet, dan zou ik 'm zeker omlaten, waarom zou je perse willen dat hij gras kan eten..

Hij eet er minimaal hooi mee.. dus ben bang dat hij te weinig binnenkrijgt als ik hem daar de hele dag mee zet.

Hij staat trouwens op een halfuur rijden met de auto enkele reis. Dat maakt het iets lastiger allemaal.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:35

Als hij hongerig wordt zal hij wel meer hooi gaan eten of creatiever worden met gras, ik denk dat een paard zeg maar zelf wel zorgt dat ie voldoende binnen krijgt en niet 8 uur geen hooi zal eten achter elkaar terwijl het er wel is... daarnaast, als ie echt te weinig eet, zie je dat na een paar dagen al!

Voor een paard met een peesontsteking lijkt me wat minder gewicht ook wel gewenst... het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze uren niet eten ivm de maag en spijsvertering, maar als er hooi is, kan ik me het haast niet voorstellen dat dat mis zal gaan. Ik zou het toch proberen een paar dagen :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:41

Paarden zijn slimmer dan je denkt.. je zegt dat hij er wel hooi mee eet en hij onbeperkt hooi heeft. En er mee drinkt. Dus ik zou hem gewoon overdag omlaten en dan snachts af. Hij kan er hooi mee eten dus zorgen maken hoef je niet, ze leren t vanzelf wel.
Mijn bijrijdpaard vond graasmasker eerst ook verschrikkelijk maar na een tijdje werd ze suuuper blij als ze je met dat ding aan zag komen lopen. Stak dr neus er meteen in :Y) ze wist namelijk dat ze dán naar de wei mocht met lekkerder gras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:53

Hij krijgt hooi en water binnen, doe elke week even meetlint er omheen zodat je kan zien of hij aankomt/afvalt en laat hem het even uitzoeken. Soms duren dit soort dingen een paar weken, anderen snappen het meteen.

Hier krijgen de pony's na opbouw tot ong. 4 uur gras nog enkel weidegang met graasmasker op, uitdaging is eerder masker ophouden, er mee eten lukt ze uitstekend.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:59

Sorry TS, je schrijft: Graasmasker was goeie optie als hij het gesnapt had.

Hij snapt allang hoe het werkt hoor, alleen jij hebt het niet zo door. Hij kiest gewoon wat het makkelijkste is.............Nu lees ik dat hij ook nog allerlei dingen bijgevoerd krijgt zoals wortels. Zou ik niet doen, totaal overbodig met die gras. En die hooi moet eigenlijk gewoon weg en biks kun je een handje per dag van geven maar echt niet meer hoor, gras is meer dan voldoende.

Je zult wel moeten kiezen wat het beste is voor je paard, het is geen goede plek om bij de paarden in de wei te staan die te snel te mager zijn waardoor er onbeperkt hooi in staat.........terwijl de jouwe juist moet afvallen..........Dan hou je dit gedoe en probleem.

Maar........... als hij wel hooi kan eten, prima waar maak jij je dan druk om? belangrijkste is dat hij buiten staat en eten kan en met de anderen samen kan staan. Dan is dit het belangrijkste voor nu, van waar hij nu staat is dat hij niet te dik mag worden en of moet gaan afvallen. Hij snapt allang hoe het werkt hoor, hij is slimmer dan je denkt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 12:10

Ragdollcat schreef:
Sorry TS, je schrijft: Graasmasker was goeie optie als hij het gesnapt had.

Hij snapt allang hoe het werkt hoor, alleen jij hebt het niet zo door. Hij kiest gewoon wat het makkelijkste is.............Nu lees ik dat hij ook nog allerlei dingen bijgevoerd krijgt zoals wortels. Zou ik niet doen, totaal overbodig met die gras. En die hooi moet gewoon weg en biks kun je een handje per dag van geven maar echt niet meer hoor, gras is meer dan voldoende.

Je zult wel moeten kiezen wat het beste is voor je paard, het is geen goede plek om bij de paarden in de wei te staan die te snel te mager zijn.........terwijl de jouwe juist moet afvallen..........Dan hou je dit gedoe en probleem..........

Allerlei dingen bijgevoerd? Waar lees je dat? Of zijn drie wortels per week bijvoeren? En een paar biksjes in het gras, om te kijken of hij het dan snapt.. Denk dat bijvoeren een groot woord is hoor. Ik ben er van overtuigd dat hij gras er mee eten niet snapt, en ik ben niet de enige. Niemand heeft hem er ooit mee zien eten terwijl er behoorlijk vaak iemand aanwezig is. Wbt de plek, hij gaat niet meer verhuizen. Zo makkelijk is het ook niet om een plek te vinden die alles heeft wat je nodig heb. Ik rij nu 30 min enkele reis met de auto naar hem toe, en meer gaat het ook niet worden. Hij mag niet op stal staan, dan valt veel hier in de omgeving al af. Verder is de plek top.

Misschien stel ik me aan en maak ik me te veel zorgen, en moet ik inderdaad dat ding 24/7 omlaten. Hij eet er echt minimaal hooi mee, gaan maar drie sprietjes per keer door dat gat. Maar zal is kijken wat er gebeurd als ik hem niet afdoe. Als hij dat ding 14 uur omgehad heeft zit zijn dekensingel ook een stuk losser omdat hij z'n buik dan wat opgetrokken heeft. Ik ga het wat langer proberen. Aan de reacties te lezen moet ik mij minder druk maken :')

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 12:15

Tamary
Bedankr voor de tip van het meetlint! Zal ik gaan doen, goeie tip

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:37

Hoooo, je had mijn onderste tekst niet bij gedaan toen je mij ging quoten:

Maar........... als hij wel hooi kan eten, prima waar maak jij je dan druk om? belangrijkste is dat hij buiten staat en eten kan en met de anderen samen kan staan. Dan is dit het belangrijkste voor nu, van waar hij nu staat is dat hij niet te dik mag worden en of moet gaan afvallen. Hij snapt allang hoe het werkt hoor, hij is slimmer dan je denkt.

Nu lees ik dat hij heel weinig hooi eet.......met dat ding om, dan is het echt geen goed idee om het 24 u per dag om te laten. Je zult toch de oplossing moeten gaan vinden door het apart te zetten van andere paarden zodat ie weer normaal kan gaan eten, zijn gezondheid gaat voor dan dat ie perse samen met de te magere paarden moet blijven staan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 22:12

Die tekst stond er nog niet of ik ik heb er recht overheen gelezen.

Dat leek mij inderdaad ook geen goed plan. Ik heb hem nu telkens ong 8u per dag om in de hoop dat die eat gaat proberen. Of alleen zetten een betere optie is weet ik niet, hij wordt daar erg ongelukkig van. Gezien het om een paard gaat dat met pensioen is en die zoals het er uit ziet geen jaren meer gaat leven, beter wordt die iig niet, wil ik hem nog een beetje een leuke tijd geven. Liever een jaar eerder dood dan dat die een jaar ongelukkig apart moet staan. Dilemma, is mentale gezondheid belangrijker of fysieke

Ik snap je punt hoor, paard moet afvallen en dat gaat nu niet, maar heb nog hoop dat hij het masker gaat begrijpen. Alle tips zijn inmiddels wel geprobeerd. Als het na dit weekend nog niet gelukt is ga ik andere opties bekijken.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 08:45

Dat hij een half uur rijden staat is natuurlijk geen reden om iets wel of niet te doen als dat beter is voor je paard.
Hoe vervelend ook, als een tijdlang (bijna) elke dag heen en weer rijden betekend dan is dat niet anders imo.
Wat probeer je nog meer om hem af te laten vallen ?
Je zegt dat hij beweging moet hebben vanwege zn aandoening. Wandel je ook regelmatig met hem bijvoorbeeld ?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 10:01

Mondy schreef:
Dat hij een half uur rijden staat is natuurlijk geen reden om iets wel of niet te doen als dat beter is voor je paard.
Hoe vervelend ook, als een tijdlang (bijna) elke dag heen en weer rijden betekend dan is dat niet anders imo.
Wat probeer je nog meer om hem af te laten vallen ?
Je zegt dat hij beweging moet hebben vanwege zn aandoening. Wandel je ook regelmatig met hem bijvoorbeeld ?

Dat doe ik nu ook. Ik ga er bijna elke dag heen om graasmasker te wisselen. Maar om dat nog bijv twee jaar te doen is onhaalbaar. Nu twee week bezig. Als die t zondag nog niet snap ga ik wat anders bedenken.

Ja ik wandel met hem, dat is het enigste wat ik met hem kan en mag doen dus doe ik regelmatig. Omdat hij niet mag draven etc. maakt de beweging die hij krijgt niet dat hij afvalt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 18:56

Ik lees graag even mee. Onze merrie heeft nu drie dagen een graasmasker. Een shires met bont van de divoza.
Ze staat 2 x 2 uur ermee op de wei. Ze eet geen hap en raakt steeds meer gefrustreerd. Langer dan 2 uurtjes op de wei gaat daardoor niet want na verloop van tijd gaat ze langs het hek heen en weer lopen omdat ze eruit wil. Omdat ze een veulen aan de voet heeft is dit Veel te onrustig voor het veulen.

De merrie is door twee keer heftige koliek binnen acht dagen behoorlijk afgevallen. Het veulen gaat ook steeds meer van haar vragen dus ze moet goed eten. Daarvoor heeft ze een schema van de kliniek (oa onbeperkt hooi op stal)
Maar het zou zo fijn zijn als ze langer op de wei kan zodat zij en het veulen meer beweging kunnen krijgen. Ze mag echter absoluut niet teveel gras eten.
Hoe los ik dit nu op?
Zijn er "makkelijker" graasmaskers? Of gaat ze het wiel toch nog een keer uitvinden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 19:33

Ik heb het hier opgelost om er een kapot te maken door er een groter gat in te knippen.
Toen begreep hij het ook bij de hele.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 19:35

Mijn paard eet inmiddels biks uit het gras. Enkel gras niet. Maar toch, nieuwe mijlpaal gehaald.. :') zal hij het dan toch leren?

Hen het gat ook groter geknipt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:10

Gaan we ook maar eens proberen :o
Waarmee kun je dat een beetje netjes open knippen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 11:30

Gat groter laten maken bij de hubo. Zeer netjes gedaan!
Maar het lukt haar nog niet. Dat wil zeggen: ze probeert het niet.
Ze kan nu wel grasjes aanpakken die ik haar voer (dat lukte met het kleine gat ook al niet). Maar zelf grazen euh?

Het is toch een stuk makkelijker om een hond wat te leren >;)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-17 12:04

Ja al schijnen sommige paarden ook wel wat sneller leerbaar te zijn :P ik knip het gat nog groter, koop daarna wel een nieuwe. Twee weken later, maar eet inmiddels biks uit t gras..

Hij is ook wel heel zielig. Halster om omdat hij lastig te pakken is.
Afbeelding