Paarden maken 'ruzie' en jagen, geen rust op de weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 22:54

Koper, wat een vreemde reactie is dit? Heb je de OP zelfs wel gelezen? Daar staat letterlijk dat ik tegen haar gezegd heb dat ze haar paardje altijd bij mijn paarden mag zetten maar dat het op eigen risico is. Eveneens dat ik er steeds voor zorg dat op de tijdstippen dat zij uit school is de weide vrij is voor haar paardje. Hoezo ben ik dan een bagger stalgenoot? En ik doe hier alles behalve mijn 'ongenoegen' spuien en denken in problemen. De situatie is gewoon gecompliceerd. En bespaar jezelf dan volgende keer tijd en moeite door gewoon niet te reageren, dan hoef je ook niet je ongenoegen tegen mij te spuien. :?

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 00:34

Ik denk dat je echt gewoon aan tafel moet gaan zitten met dat meisje. Je zegt dat ze jonger is, misschien weet ze gewoon niet hoe gevaarlijk het voor haar paard kan uitdraaien. Ik snap dat je zegt dat het niet echt jouw probleem is maar ik denk dat als het jouw paard was die alle hoeken van de wei werd getoond je toch graag wilt dat de eigenaar van de 'jager' even meezoekt naar een oplossing.

Uiteraard zal ze zelf ook wat initiatief moeten nemen maar vind je het echt ok als jouw paard straks die andere merrie haar been breekt? Misschien zit je dan toch met een licht schuldgevoel. Gewoon samen zoeken naar een oplossing en als dat beteken dat jouw paard voor maar 1 of 2 weekjes eventjes met een lijntje ertussen moet staan is dat toch zo erg niet?

Annemiek73

Re: Paarden maken 'ruzie' en jagen, geen rust op de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 04:51

En kan de nieuwe merrie niet bij je andere merrie? Misschien kan ze wel met 1 paard.vande.haar@pzh.nl samen staan en niet met 2 of meer?De nieuwe merrie lijkt niet dominant omdat ze zich weg laat jagen en niets terug doet.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 05:46

Hoi Heleen..

Mijn ruin was ook ontzettend agressief naar de nieuwe pony die wij afgelopen maand erbij gekregen hebben.. hij ging helemaal door het lint en brak zijn stal bijna af toen hij de nieuwe pony in de stal naast hem zag

Toen heb ik tegen mezelf gezegd dat ik er echt de tijd voor ga nemen...
mijn paard heeft eerst de hele nacht naast de pony gestaan op stal.. in begin bleef hij trappen tegen de muren aan maar tijdens het voeren was er opeens rust..

Toen daarna heb ik de paarden apart van elkaar gezet met 2 rijen van prikpaaltjes ertussen ( hoog en ong 50 cm van elkaar af. ) zodat ze niet konden snuffelen.. mijn paard was helemaal van de rel en alle paarden die maar een stap richting het hek zette mepte hij weer naar de andere kant..
toen besloten om mijn paard maar eens een lesje te leren.. nieuwe paard in de groep, mijn paard apart. Zo heeft hij een week gestaan.. toen heb ik 1 draad weg gehaald zodat er nog maar 1 rij met prikpaaltjes stond zodat ze konden snuffelen... kennis maken..

Toen ben ik gaan wisselen.. ene keer mijn paard in de groep de andere keer de nieuwe.. ongeveer 3 dagen.. toen heb ik een keer op een dag dat ze heel lief aan het grazen waren spontaan het lijntje weg gehaald.. en ze gaven geen kik!! Hij keek niet eens om!!

Hij is nog steeds niet altijd even lief naar de pony en jaagt haar nog altijd weg bij de slowfeeder.. maar knetter hard er achter aan jagen doet hij niet meer.

Misschien dus toch even aan je stal eigenaar vragen of je tijdelijk wat prikpaaltjes neer kan zetten.. geeft jou rust en misschien helpt het!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn "ervaring".

Ik weet hoe ellendig je je hierover kan voelen!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:56

Heleennn schreef:
xRivaldo schreef:
Je probeert je misschien te veel in de paarden te verplaatsen. Je probeert te begrijpen waarom de oude merrie de nieuwe wegjaagt. Ondanks dat de jonge merrie het goed kan vinden met de nieuwe. Heel begrijpelijk maar denk dat jij en de merries hier echt doorheen moeten. Voor ons mensen is het natuurlijk niet van zelf sprekend om nieuwe mensen in de haren te vliegen, en daarom vinden wij dit gedrag raar of beangstigend. Voor paarden is dat niet zo. Ik zou zelf ook m'n hart vasthouden en het liefst langs de kant blijven staan voor het geval dat. :=

Kun je niet met de staleigenaar afspreken dat zij ook even een oogje in het zeil houdt (om het uur bijv.)?

Ik denk dat je de situatie niet helemaal begrepen hebt, het is de jonge merrie die de nieuwe opjaagt. En de weilanden liggen helemaal achteraan op het domein (3hectare) dus even om het uur kijken kan niet. Anders zou ik er geen probleem mee hebben. Maar als ik ze 's morgens bij elkaar gooi is er letterlijk niemand die een oogje in het zeil kan houden. Behalve mensen die hun paarden ook binnen/buiten halen of even een wandelingetje maken. Ik ben echt geen miep als het op de paarden aan komt, denk dat jullie adhv mijn post de situatie iets te licht inschatten. Mijn paard is echt knijte agressief naar de andere, ik weet ook heus wel hoe de eerste weken in een nieuwe groep er aan toe kunnen gaan. En mijn jongste merrie kan zich normaal altijd heel goed settelen na een paar uurtjes in de groep, maar nu lukt het gewoon niet. Haar gedrag is abnormaal dus hou ik ze voorlopig toch maar uit elkaar. De nieuwe gaat nu ook niet meer wegrennen van mijn jongste merrie dus ben bang dat het anders tot een gevecht komt.

Ah, sorry dan vergiste ik mij even. Misschien is het ook lastig om het adhv de OP de situatie voor ogen te zien. En zoals eerder vermeldt (incl foto) het er wel heftig aantoe kan gaan. Heb je zelf het gevoel dat het na een langere tijd helemaal niet goed komt? Ik denk namelijk dat jij zelf (en mensen van stal) het zelf het beste kunnen inschatten :j Of wellicht op een andere manier de merries kennis met elkaar laten maken ipv in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:06

3 is meestal geen goed aantal om bij elkaar in de weide te zetten, helemaal niet als de andere 2 (jou merries) al goed met elkaar kunnen.

Optie 1 is de nieuwe samen met 1 van jou merries in de wei zetten zodat ze aan elkaar kunnen wennen, en als dat goed is de andere merrie erbij.

Optie 2 is tijdelijk een draadje spannen totdat er geen reactie meer is en de rust een beetje terug gekeerd is.

Optie 3 is de nieuwe toch bij de ruinen proberen, maar gok dat dat ook wel wat teweeg brengt aangezien je dan ook een groep van 3 hebt.

Optie 4 is gewoon eens een hele dag met elkaar op de wei zetten zodat ze goed de tijd hebben de rangorde te bepalen, 2 uur is maar een korte tijd hè.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 14:32

Dit lijkt me toch gewoon iets om in overleg met de staleigenaar op te lossen? Zoals ik de OP lees zijn er nog meer groepjes op stal. Misschien kan haar paard ook prima in een andere groep staan en hoeven jullie je niet in allerlei bochten te wringen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 17:37

Zaterdag gaan ze nog een keer samen om te kijken hoe dat gaat. Ben benieuwd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 14:53

Vandaag weer samen gezet, staan nu met z'n drietjes buiten. Nieuwe merrie heeft een keer goed getrapt naar de mijne maar die deed gelukkig niets terug. Ze zullen misschien geen kameraadjes worden maar ben blij dat de nieuwe merrie nu ook gewoon samen met de mijne buiten kan. Nu hopen dat deze rangorde blijft duren!

Druktemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 11:52

De onruststokers uit elkaar halen