Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sierro schreef:Inderdaad, de paddock is nu nog 'grasland' (de vorige eigenaars hadden hier ook paarden op lopen), maar aangezien de kleine oppervlakte is het eerder zand met hier en daar een plukje gras. Maar dat proberen ze natuurlijk wel nog te eten, met het risico op zandkoliek. Vandaar dat we dat stuk sowieso volledig gaan keren zodat het alleen maar grond is en geen gras, en dan bijvoeren via hooinetten/bakken.
Kirrr schreef:Volgens mij is er een enorme meerwaarde aan paarden die voeding uit gras kunnen halen ipv hooi. Dat zie je enorm aan de paarden. 1 van de grote redenen van vitamine E-tekort komt nog altijd uit het niet hebben van gras.Dat kan je niet opvangen met hooi.
Kirrr schreef:Volgens mij is er een enorme meerwaarde aan paarden die voeding uit gras kunnen halen ipv hooi. Dat zie je enorm aan de paarden. 1 van de grote redenen van vitamine E-tekort komt nog altijd uit het niet hebben van gras.
Dat kan je niet opvangen met hooi.
Uiteraard is op paddock met hooi beter dan altijd op stal. Maar op een grote weide met voldoende gras staat toch nog altijd bovenaan de lijst.
Om de voedingswaarde van hooi te kunnen bepalen moet je ook telkens je hooi testen, denk dat de hoeveelheid mensen die hiermee bezig zijn nog altijd zeer klein is.
Als je kiest voor een goede grassoort en deze correct onderhoud en regelmatig de bodem test, dan denk ik dat de wisselende waarde nogal mee valt.
Paarden op paddocks met hooi is ook maar een fenomeen dat vooral in stand gehouden wordt door plaats tekort. Ik zou niet weten waarom je liever 5 paarden op een paddock met hooi houdt dan minder paarden verschillende uren kan laten op een zeer natuurlijke manier grazen.
Op een paddock met hooi stimuleer je meestal onrust in de groep en bevorder je het lopen niet. Behalve die mooi uitgedokterde paddock paradises, daarvan kan ik het nut zien. Maar ook dat is ontworpen doordat mensen te weinig plaats hebben.
Jasmijn1989 schreef:Toch vind ik het wel bijzonder dat iedereen zo onder de indruk is van alleen hooi voeren en paarden op de paddock houden. Als ze maar buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen lijkt me dat echt geen probleem.
Dan weet je tenminste goed wat ze binnen krijgen, ipv wisselende voedingswaarde en beschikbaarheid van je gras.
Jasmijn1989 schreef:Toch vind ik het wel bijzonder dat iedereen zo onder de indruk is van alleen hooi voeren en paarden op de paddock houden. Als ze maar buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen lijkt me dat echt geen probleem.
Dan weet je tenminste goed wat ze binnen krijgen, ipv wisselende voedingswaarde en beschikbaarheid van je gras.
meggiemeg schreef:Zeg dat niet te hard dat er niet gebouwd mag worden. Wij wonen tegen over het bos, ook navraag gedaan bij gemeente, zelfs zwart op wit staan dat er binnen een bepaalde periode geen bestemmingsplan wijzigingen gingen plaats vinden, toch heeft mijn buurman het voor elkaar om een mega stal te mogen gaan bouwen. Binnen de groene zone van het bos enzovoorts.
Bij het andere huis waar ik in een eerdere post over sprak was ook landbouwgrond, maar de boer waar het van was wist van de plannen af dat er nieuwbouw aan ging komen, alleen waar was nog niet bekend op het moment dat wij bij hem waren met de vraag voor koop. Een wijziging in bestemming is niet zo moeilijk blijkt maar weer.Hij heeft goed gegokt door de grond al die jaren te behouden en kon het zo op een betere manier verkopen dan als hij het bijvoorbeeld aan ons had verkocht.
Sierro schreef:Dat valt natuurlijk nog af te wachten bigone, want boeren zijn niet zo zot van verkopen heb ik hier al gemerkt. Dus duimen! Zelf hooien gaan we sowieso niet doen, er is genoeg hooi in de buurt en we hebben geen machines hiervoor. Bovendien is onze oppervlakte te klein om rendabel zelf te hooien.
Sierro schreef:Zoals hier wordt aangeraden en zoals ik ondertussen ook al zei, gaan we het inderdaad eerst met onze eigen twee paarden proberen en dan zien we verder. De kans is overigens zeer groot dat we een extra stuk (minstens 1,5ha) extra kunnen huren, dus dat is zeker een mooie oppervlakte dan.