Nieuw huis & grond erbij: hoeveel paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:51

Toch vind ik het wel bijzonder dat iedereen zo onder de indruk is van alleen hooi voeren en paarden op de paddock houden. Als ze maar buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen lijkt me dat echt geen probleem.
Dan weet je tenminste goed wat ze binnen krijgen, ipv wisselende voedingswaarde en beschikbaarheid van je gras.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:04

Sierro schreef:
Inderdaad, de paddock is nu nog 'grasland' (de vorige eigenaars hadden hier ook paarden op lopen), maar aangezien de kleine oppervlakte is het eerder zand met hier en daar een plukje gras. Maar dat proberen ze natuurlijk wel nog te eten, met het risico op zandkoliek. Vandaar dat we dat stuk sowieso volledig gaan keren zodat het alleen maar grond is en geen gras, en dan bijvoeren via hooinetten/bakken.

Ik vrees dat je het risico op zandkoliek dan net gaat verhogen. Hoe goed je hooinetten of -bakken ook zijn, ze morsen altijd, en dat willen ze dan ook opeten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:04

Volgens mij is er een enorme meerwaarde aan paarden die voeding uit gras kunnen halen ipv hooi. Dat zie je enorm aan de paarden. 1 van de grote redenen van vitamine E-tekort komt nog altijd uit het niet hebben van gras.
Dat kan je niet opvangen met hooi.

Uiteraard is op paddock met hooi beter dan altijd op stal. Maar op een grote weide met voldoende gras staat toch nog altijd bovenaan de lijst.

Om de voedingswaarde van hooi te kunnen bepalen moet je ook telkens je hooi testen, denk dat de hoeveelheid mensen die hiermee bezig zijn nog altijd zeer klein is.
Als je kiest voor een goede grassoort en deze correct onderhoud en regelmatig de bodem test, dan denk ik dat de wisselende waarde nogal mee valt.

Paarden op paddocks met hooi is ook maar een fenomeen dat vooral in stand gehouden wordt door plaats tekort. Ik zou niet weten waarom je liever 5 paarden op een paddock met hooi houdt dan minder paarden verschillende uren kan laten op een zeer natuurlijke manier grazen.

Op een paddock met hooi stimuleer je meestal onrust in de groep en bevorder je het lopen niet. Behalve die mooi uitgedokterde paddock paradises, daarvan kan ik het nut zien. Maar ook dat is ontworpen doordat mensen te weinig plaats hebben.

TS heeft voldoende plaats om op een fijne manier een paar paarden te houden. Dus waarop het aantal opdrijven als het niet eens voor zichzelf is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:14

Kirrr schreef:
Volgens mij is er een enorme meerwaarde aan paarden die voeding uit gras kunnen halen ipv hooi. Dat zie je enorm aan de paarden. 1 van de grote redenen van vitamine E-tekort komt nog altijd uit het niet hebben van gras.Dat kan je niet opvangen met hooi.

Helemaal mee eens! Onze ruin komt heel mooi aan het einde van de zomer van de weide af, beetje aan de vette kant maar daar heb ik totaal geen problemen mee. Hij valt in de winter altijd af, mede door vuurwerk gezeur van de directe buren.
Ik zie hem helemaal bijtrekken op het moment dat hij weer de wei op mag.
Ik zie ook dat ze in de loop van de winter een wat korter lontje krijgen omdat ze alleen maar de paddock en de buitenbak tot hun beschikking hebben met onbeperkt hooi, eenmaal op de wei is dat voorbij.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 25-04-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 10:46

Kirrr schreef:
Volgens mij is er een enorme meerwaarde aan paarden die voeding uit gras kunnen halen ipv hooi. Dat zie je enorm aan de paarden. 1 van de grote redenen van vitamine E-tekort komt nog altijd uit het niet hebben van gras.
Dat kan je niet opvangen met hooi.

Uiteraard is op paddock met hooi beter dan altijd op stal. Maar op een grote weide met voldoende gras staat toch nog altijd bovenaan de lijst.

Om de voedingswaarde van hooi te kunnen bepalen moet je ook telkens je hooi testen, denk dat de hoeveelheid mensen die hiermee bezig zijn nog altijd zeer klein is.
Als je kiest voor een goede grassoort en deze correct onderhoud en regelmatig de bodem test, dan denk ik dat de wisselende waarde nogal mee valt.

Paarden op paddocks met hooi is ook maar een fenomeen dat vooral in stand gehouden wordt door plaats tekort. Ik zou niet weten waarom je liever 5 paarden op een paddock met hooi houdt dan minder paarden verschillende uren kan laten op een zeer natuurlijke manier grazen.

Op een paddock met hooi stimuleer je meestal onrust in de groep en bevorder je het lopen niet. Behalve die mooi uitgedokterde paddock paradises, daarvan kan ik het nut zien. Maar ook dat is ontworpen doordat mensen te weinig plaats hebben.

Mee eens!
Hooi is maar een noodmaatregel om paarden de winter door te krijgen. Want wat is hooi? Toch niet meer of minder dan gedroogd gras. Bij het drogen en bewaren treedt er altijd kwaliteitsverlies op. Je kan het ook duidelijk zien aan paarden die overgaan van hooi naar gras, ze worden er alleen maar mooier van. Uiteraard gaat het dan over gezonde paarden, paarden met risico op HB, dat is dan weer een ander verhaal.
Paddock is ook een noodmaatregel. Als ik naar onze paarden kijk zie ik alleen maar verveling wanneer ze in de paddock staan. Ze staan veel stil en als ze bewegen is het meestal om ruzie te maken }>
Wanneer ze in de wei staan, zijn ze voortdurend rustig in beweging, plagen ze mekaar wel eens, maar hebben ze ook voldende ruimte om dat op een vrolijke manier op te lossen.
Ik heb de indruk dat pensionstallen vaak uit ruimtegebrek met paddocks werken, en dat proberen als een voordeel uit te leggen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:14

Jasmijn1989 schreef:
Toch vind ik het wel bijzonder dat iedereen zo onder de indruk is van alleen hooi voeren en paarden op de paddock houden. Als ze maar buiten komen en voldoende ruwvoer krijgen lijkt me dat echt geen probleem.
Dan weet je tenminste goed wat ze binnen krijgen, ipv wisselende voedingswaarde en beschikbaarheid van je gras.

Ik merk hier ook dat de paarden heel veel meerwaarde uit de wei boven de enorm ruime paddock en bestrating. Maar, wat ik in het geval van TS veel belangrijker vind dan die wei is de grootte van de paddock: dat vind ik echt veel te klein voor 5 paarden die daar heel vaak zullen staan.

Dus nee TS, je grond en beoogde management is niet geschikt voor 5 paarden. En het is niet zonde om stallen leeg te laten staan, zeker als het vullen ervan ten koste van de paarden gaat.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:23

Jasmijn1989 schreef:

Vind daar niet per se iets mis mee, maar ben geen fan van een postzegel paradise waarin 5 paarden op een te klein lapje grond moeten staan.

Zou TS aanraden eerst een jaartje te experimenteren met haar eigen paarden zodat ze kan zien hoe de grond zich houdt in zomer en winter.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:30

Ik moet zeggen dat ik het ook wel krap vind voor 5 paarden.
Wij zijn vorig jaar verhuist en hebben de paarden nu aan huis.
Na het aanpakken van de 11.640 m2 meter grond heb ik nu ruim 7000 m2 weiland een rijbak 20-40 een kleine paddock met schuilstal van 7 bij 4,5 meter en een overkapping van 7 bij 4 vast aan de stallen. De paddock staat altijd open en de paarden hebben de beschikking over 400 meter pad van 5 meter breed. En daar staan dan een haflinger van 1.55, een PRE van 1.60 en een fjord van 1.38 op. En dat is echt het maximum wat het land kan hebben in mijn ogen. Dan kan je tot ver in de herfst de paarden nog op de wei hebben en lopen ze niet alles kapot. Gelukkig zitten we op een zeer droog stuk zandgrond. Maar dat zorgt er ook voor dat het gras langzamer groeit dan ze kunnen eten.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:38

Ik persoonlijk zou het eerst eens een jaartje met twee of drie paarden proberen en eventueel later nog erbij nemen. Van de box(en) die eventueel over zijn kun je ook een fijne poetsptaats of solarium maken.

Sierro

Re: Nieuw huis & grond erbij: hoeveel paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 09:34

Zoals hier wordt aangeraden en zoals ik ondertussen ook al zei, gaan we het inderdaad eerst met onze eigen twee paarden proberen en dan zien we verder. De kans is overigens zeer groot dat we een extra stuk (minstens 1,5ha) extra kunnen huren, dus dat is zeker een mooie oppervlakte dan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:35

En dan wordt ineens je huur opgezegd en dan hang je.
Ik zou persoonlijk nooit paarden van een ander willen stallen als je zo afhankelijk bent van de grond van een ander.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:37

bruintje123 schreef:
En dan wordt ineens je huur opgezegd en dan hang je.
Ik zou persoonlijk nooit paarden van een ander willen stallen als je zo afhankelijk bent van de grond van een ander.

Eens.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:41

Zeker met huren van oudere boertjes. Gaan dood, spul word verkocht inclusief weide want dat maakt de huizen een stuk meer waard en de nieuwe eigenaar wil juist de weide voor z'n eigen paarden.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:57

Inderdaad, huren van oude boertjes gaat meestal niet zo vlot als verwacht. Wie weet van wie de grond over 5 of 10 jaar is. Mensen die zoiets erven of kopen hebben vaak grote plannen met die grond. Denk dat je best een paar stallen ombouwt tot zadelkamer etc en het 5paarden-plan aan de kant zet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:01

Ik vind het voor de manier waarop je ze wilt houden ook te krap. Zeker op een kleiner stuk moeten paarden goed samen kunnen, zelfs als je er een draad tussen doet, want je wil ook geen gedoe over het draad.

De vraag naar veel buiten groeit, dus ik zou ook naar de langere termijn kijken. Je zegt dat er nu geen vraag is naar uitloop, maar ik denk dat je je daar enorm in vergist.

Gras is heel leuk een aardig, maar in Nederland heel lastig. Veel paarden zijn er gevoelig voor. Op een gehuurd stuk moet je kijken of je kan beslissen wat voor gras er op komt te staan, hoe er bemest wordt etc. Daar zitten enorme verschillen in.

Gras alleen is veel te eenzijdig en normaliter zouden paarden nooit 24/7 365 dgn per jaar alleen gras eten.

Hooi kun je kopen per partij en in een constante kwaliteit. Dat moet dan getest, maar vaak kun je voor een grote partij afspraken maken met een boer zoals; wanneer hij maait, hoe er bemest wordt en hopen dat het lang kan drogen.

Het is bull oliebol dat paddocks saai zijn of gekozen worden door ruimte gebrek. Die van ons staan hele jaar rond op zandpaddock. Ten eerste is het altijd droog en begaanbaar. We hebben voor 4 paarden, 2 bakken met onbeperkt hooi staan. Ze lopen heen en weer en eten zonder ruzie samen. Ook met 4 tegelijk uit 1 bak. Juist door continu eten en altijd buiten mogen, is er veel rust. Er is ook water en een liksteen.
Wij zouden ook graag een huis kopen met grond en iets van een pp achtig iets aanleggen. Juist voor de afwisseling. Een pp heeft vaak verschillende ondergronden voor goede hoeven en benen. Het stimuleert paarden te lopen.

Zo zijn er al mensen die met gps hebben gekeken hoeveel km's paarden afleggen. Op een pp is dat meer dan op een vierkante wei. Vorm in de wei aanbrengen stimuleert ook al beweging.

Het aanbieden van takken is bijv ook een welkome afwisseling.

Heel veel paarden hebben tekorten. Vit E is een bekende, maar paarden die alleen op gras staan, hebben ook vaak tekorten. Het ligt aan je bodem hoe de mineralen zijn en wat wel of niet goed wordt opgenomen.

Zelf heb ik ook gekeken om straks een bak in het midden te doen en dan het pad ( of dit nou gras wordt of zand etc ) er omheen te laten lopen.

Voor de stallen een stukje steen met aansluitend zand is echt ideaal bij slechter weer om ze toch even buiten te hebben.

Huren van boertjes in de 90 zou ik niet op gokken. Die hebben ook niet het eeuwige leven en dan houdt het misschien op.

Lege stallen kun je prima gebruiken. Maar je kan ook 2 stallen openbreken tot 1 schuilstal en de andere 2 gebruiken als echte stal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:33

Heb er ook voor gestaan, we konden een huis kopen met niet voldoende grond om je zelf te kunnen redden. De huidige bewoners huurden een stuk erbij van een boer verderop. We hebben de boer benaderd of hij niet wilde verkopen, antwoord was nee, huren was prima, maar meer antwoorden kregen we niet.
Blijkt dat in de toekomst op dat perseel woningbouwplannen liggen. ( we kwamen daar achter door er over te praten op een verjaardag en er zat iemand bij die bij de gemeente werkt en van die plannen op de hoogte was) Inmiddels is het ook gerealiseerd daar. Ben blij dat we dat niet hebben gekocht toen. Had ik nu mooi zitten kijken met de paarden.
Het kan maar zo dat de boertjes waar TS over spreekt al afspraken hebben lopen dat bij overlijden iemand al is aangewezen als eerste met de mogelijkheid tot kopen dus staar je daar niet op blind.
Ik weet dat onze buurman wil gaan minderen met de dieren, maar ik kan er met geen mogelijkheid een hectare bij kopen. Gelukkig kan ik me redden maar meer is altijd makkelijk en welkom.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 12:45

Bedankt weer voor jullie reacties. :)

Wij hebben gekocht in beschermd landbouwgebied, dus het kan eigenlijk niet dat de gronden om ons heen (allemaal ook echt landbouwgrond) opeens volgebouwd worden. Dat hebben we ook gecheckt bij de gemeente. Dus daarover maken we ons weinig zorgen, plus als we zelf een stuk kunnen kopen zijn we extra zeker. ;)

Stallen openbreken en van die toestanden gaan we niet mee beginnen, ik ben blij dat ik stallen heb. Bovendien liggen ze niet aan de paddock, maar is er een verhard stuk tussen met poetsplaats en zo. Op de weide is een schuilstal, als we een stuk bijkopen/huren komt daar sowieso ook een stal op en dan kunnen eventuele huurders of wij zelf nog beslissen welke paarden op stal gaan en welke 24u buiten lopen.

Ik vind het zelf ook zo belangrijk dat ze elke dag buiten kunnen, ook in de winter. En dan vind ik onze paddock wel handig. Er kunnen makkelijk twee paarden samen in, en met hooibakken kunnen ze zo goed als onbeperkt eten en je hebt zelf niet het geklooi van ze naar de wei te brengen en te halen. Ik spreek nu wel puur over de winter. En in de zomer gooien we ze sowieso constant op de weide, tenzij het zo heet en vol insecten is, dan gaan ze 's nachts op stal. Zo doen we het nu ook al. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:24

Zeg dat niet te hard dat er niet gebouwd mag worden. Wij wonen tegen over het bos, ook navraag gedaan bij gemeente, zelfs zwart op wit staan dat er binnen een bepaalde periode geen bestemmingsplan wijzigingen gingen plaats vinden, toch heeft mijn buurman het voor elkaar om een mega stal te mogen gaan bouwen. Binnen de groene zone van het bos enzovoorts.
Bij het andere huis waar ik in een eerdere post over sprak was ook landbouwgrond, maar de boer waar het van was wist van de plannen af dat er nieuwbouw aan ging komen, alleen waar was nog niet bekend op het moment dat wij bij hem waren met de vraag voor koop. Een wijziging in bestemming is niet zo moeilijk blijkt maar weer.Hij heeft goed gegokt door de grond al die jaren te behouden en kon het zo op een betere manier verkopen dan als hij het bijvoorbeeld aan ons had verkocht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:07

Zomaar mag je geen schuilstal bouwen. Maar als die er is, kunnen ze daar heerlijk in schuilen voor de hitte en beestjes.

Juist een bestraat stuk voor de stallen is heel fijn. Soms is het makkelijk om aan de schuur een afdak te maken. Dan kunnen ze in de winter uit de wind staan en droog eten op steen, waar het geen modder wordt. Scheelt jezelf ook met hooi en kruiwagens lopen.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:15

meggiemeg schreef:
Zeg dat niet te hard dat er niet gebouwd mag worden. Wij wonen tegen over het bos, ook navraag gedaan bij gemeente, zelfs zwart op wit staan dat er binnen een bepaalde periode geen bestemmingsplan wijzigingen gingen plaats vinden, toch heeft mijn buurman het voor elkaar om een mega stal te mogen gaan bouwen. Binnen de groene zone van het bos enzovoorts.
Bij het andere huis waar ik in een eerdere post over sprak was ook landbouwgrond, maar de boer waar het van was wist van de plannen af dat er nieuwbouw aan ging komen, alleen waar was nog niet bekend op het moment dat wij bij hem waren met de vraag voor koop. Een wijziging in bestemming is niet zo moeilijk blijkt maar weer.Hij heeft goed gegokt door de grond al die jaren te behouden en kon het zo op een betere manier verkopen dan als hij het bijvoorbeeld aan ons had verkocht.

Ohh wat stom voor jullie zeg, heel vervelend! Ik weet niet waar je woont, maar normaal gezien is het in België echt niet zo simpel om de plannen te wijzigen. Maar in elk geval loop je dat risico dan toch altijd met grond die niet van jezelf is. Vandaar ook dat we asap iets bijkopen, maar tot dan moeten we het 'beredderen' met de grond die we hebben. Gelukkig hebben we een mooi stukje voor onszelf, en de rest zien we wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:24

Indien je de financiele mogelijkheden hebt dan zeker zoveel mogelijk grond erbij kopen. Die oude mannen kun je misschien wel overhalen om het te verhuren met recht op koop(wel juridisch vastleggen) of eventueel direct kopen. Nu heb je, vind ik, te weinig om echt vijf paarden te houden zonder dat je veel hooi moet kopen want van je eigen grond kun je met vijf, misschien zelfs met drie, niet voldoende hooien voor jezelf.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:26

Dat valt natuurlijk nog af te wachten bigone, want boeren zijn niet zo zot van verkopen heb ik hier al gemerkt. Dus duimen! Zelf hooien gaan we sowieso niet doen, er is genoeg hooi in de buurt en we hebben geen machines hiervoor. Bovendien is onze oppervlakte te klein om rendabel zelf te hooien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 14:33

Sierro schreef:
Dat valt natuurlijk nog af te wachten bigone, want boeren zijn niet zo zot van verkopen heb ik hier al gemerkt. Dus duimen! Zelf hooien gaan we sowieso niet doen, er is genoeg hooi in de buurt en we hebben geen machines hiervoor. Bovendien is onze oppervlakte te klein om rendabel zelf te hooien.

Er zijn heel veel van die oude wereldvreemde boertjes die niet van de grond afwillen, ook in nederland vind je ze nog wel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:25

Sierro schreef:
Zoals hier wordt aangeraden en zoals ik ondertussen ook al zei, gaan we het inderdaad eerst met onze eigen twee paarden proberen en dan zien we verder. De kans is overigens zeer groot dat we een extra stuk (minstens 1,5ha) extra kunnen huren, dus dat is zeker een mooie oppervlakte dan.

Als je deze grond al zou kunnen huren, zal een paard in pension deze kosten nooit gaan opbrengen, dus ik zou mij de ellende van vreemd volk op het erf besparen en lekker de grond voor eigen gebruik houden.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 18:31

We huren aan 200 euro per jaar suffie, voor een halve hectare. :) Dus dat valt best mee. :)

We gaan na de verhuis ten eerste de focus leggen op de verbouwingen. Eens alles af is, gaan we kijken of we een weide kunnen bijhuren. Op basis daarvan beslissen we hoeveel plaatsen we gaan verhuren, maar vier lijkt me dan een leuk aantal mits we meer dan 1,5ha wei kunnen bijeen krijgen.