Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nele80

Verwijderen esdoornscheuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 09:33

In onze grote weide heb ik esdoornscheuten opgemerkt. Om te vermijden dat onze paarden ze opeten en ziek worden zoek ik de beste manier om deze jonge scheuten te verwijderen. Het gras is al behoorlijk hoog dus bij manueel uittrekken ( wat ook heel tijdrovend is) ben ik bang scheuten te vergeten. Zou ik ze ook kunnen uitroeien met sproeistof tegen onkruid ofzo?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:16

Nele80 schreef:
In onze grote weide heb ik esdoornscheuten opgemerkt. Om te vermijden dat onze paarden ze opeten en ziek worden zoek ik de beste manier om deze jonge scheuten te verwijderen. Het gras is al behoorlijk hoog dus bij manueel uittrekken ( wat ook heel tijdrovend is) ben ik bang scheuten te vergeten. Zou ik ze ook kunnen uitroeien met sproeistof tegen onkruid ofzo?

Eerder in het topic wordt al maaien genoemd en ook sproeien, maar daarvan is het resultaat wisselvallig. Daarbij neem ik dan aan dat je per plantje moet sproeien en dan kan je ze volgens mij net zo goed uitrekken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:24

Nele80 schreef:

Ik zou je paarden eerst het land laten kaaleten. Die esdoornscheuten worden normaal niet gegeten als er genoeg ander voedsel te vinden is. Als meeste gras op is, maaien en mulchen. Of sproeien. En het land leeglaten tot volgend jaar.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 11:33

Pandora2 schreef:
Nele80 schreef:

Ik zou je paarden eerst het land laten kaaleten. Die esdoornscheuten worden normaal niet gegeten als er genoeg ander voedsel te vinden is. Als meeste gras op is, maaien en mulchen. Of sproeien. En het land leeglaten tot volgend jaar.

Als de paarden ze niet zouden opeten zouden er toch geen paarden ziek worden? Tenzij ze echt te weinig eten krijgen. Ik heb ook wel de indruk dat ze die scheuten mijden, maar ik vrees dat ze er 'per ongeluk' toch wel opeten wanneer de kleine scheuten tussen het gras staan.
Zoveel mogelijk uittrekken of afmaaien en dan ofwel lang genoeg achten ofwel maaisel afvoeren, veel meer is er niet aan te doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:09

Ik kan mij voorstellen dat ze op een kaalgevreten land die scheuten wel willen gaan smikkelen, maar als er genoeg gras voorhanden is blijven ze er heus wel vanaf.
Klopt wat je zegt hoor, dat ze per ongeluk wel eens eentje naar binnen zullen werken. Maar of dit echt kwaad kan ? :?
Dit probleem gaat zich trouwens ook voordoen met hooiland dit jaar. En dan is weer de vraag of ze die gedroogde scheuten ook gaan opeten ( zoals JKK ) en of dit kwaad kan. Want in hooiland kunnen er best veel scheutjes ongezien terecht komen.

paddraigh

Re: Esdoornscheuten gevaarlijk voor paarden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:19

Gaat ook om de schimmel die erop kan zitten, sommige zijn helemaal niet giftig .maar goed daar staat geen briefje bij natuurlijk...
Heb ze er per ongeluk ook op gehad een week ,en idd de scheuten stonden nog. Maar.nu maai ik eerst paar keer en dan er maar weerop

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:59

Ik heb ze ook.... -O- ik had zo gehoopt van niet. Maar ze zijn er ineens met 100en tegelijk. ga zo eroverheen met de zitmaaier, en dan even kijken wat er gaat gebeuren de komende dagen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:09

Dit is toch geen esdoorn hij mist de langwerperige bladen denk een berk?
Afbeelding

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:43

Hieronder een link met duidelijke uitleg. Ook een aantal foto's van de zaailingen en kiemen in de verschillende stadia....

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/w ... rnsoorten/

Ik ga ook eens rondgaan op de weide, gelukkig geen bomen heel kortbij, maar hoever kunnen die dingen waaien?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:49

Paarden eten er echt wel van.. ik ben gister mijn merrie hier aan verloren en ik gun dit niemand toe. Het beeld van je maatje met zoveel pijn gaat nooit meer van mijn netvlies dus pas alsjeblieft allemaal goed op en neem geen risco

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:13

Hier dit jaar ook extreem veel zaailingen in de wei :-(
Op een buurperceel staan al jaren een paar esdoorns maar ik heb nog niet eerder zoveel zaailingen in de wei gehad als dit voorjaar.
Voor zover ik weet eten de paarden de zaailingen wel omdat die zoetig schijnen te smaken.
Ik heb de meesten de afgelopen dagen er allemaal handmatig uitgetrokken. Het is wel een hele klus maar anders durf ik de paarden er niet in te zetten.

Elegance_ heel veel sterkte gewenst.

Missanita84 de foto van de zaailing is geen esdoorn. Ook geen beuk. Wellicht inderdaad een berk?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:28

Geloof een vogelkers scheut.. de esdoorn scheuten zijn er.allemaal af gemaait nu met drie week nog maar is maaien.. -O- neem ook geen risico..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:44

Ik vraag me alleen af waarom er nu ineens paarden aan dood gaan?Is dat wel zeker.
Bij ons lopen er al 30 jaar paarden en helaas in het aangrenzende bos ook esdoorns,dus de scheuten groeien ook in de 4 ha die we hebben.Ik heb de wei waar ze nu staan zoveel mogelijk schoongemaakt.
Maar ik kan nergens vinden van hoeveel Esdoorn ze dood gaan.Is dat van 1 erkeerd plantje of van 10?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:47

Gaat niet zozeer om het plantjes geloof ik maar om de schimmel die erop zit,
althans dat is mij verteld.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:49

Nee mijn dierenarts zei gisteren dat ze ongeveer 200 tot 300 scheuten moeten eten voor ze er echt ziek van worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 17:51

Ja dat snap ik,maar hoeveel van die schimmel moeten ze dan binnen krijgen?En is die ziekte er dan nooit geweest bij de esdoorn en er dan sinds de laatste jaren pas?
Ik vind het nog niet zo'n sluitend verhaal.

Ah dank je Elegance,dat is al heel wat.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 18:19

datweet ik ook niet.. mijn verhaal komt ook bij de DA.weg dus ik.Vind het lastig wat te moeten geloven.. vandaar dat ik maar gewoon maai, zoveel gras heb ik.opt moment toch niet

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:34

beatje schreef:
Ik vraag me alleen af waarom er nu ineens paarden aan dood gaan?Is dat wel zeker.
Bij ons lopen er al 30 jaar paarden en helaas in het aangrenzende bos ook esdoorns,dus de scheuten groeien ook in de 4 ha die we hebben.Ik heb de wei waar ze nu staan zoveel mogelijk schoongemaakt.
Maar ik kan nergens vinden van hoeveel Esdoorn ze dood gaan.Is dat van 1 erkeerd plantje of van 10?

Het schijnt dat voornamelijk de gewone esdoorn problemen geeft en de andere soorten niet of nauwelijks.
Aangezien er best veel soorten esdoorns zijn heb je misschien het geluk dat je een gunstige soort in het aangrenzend bos heb zitten.
Hier zit helaas in het buur bos alleen maar de gewone esdoorn.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 20:46

Dood spuiten is het beste maaien is een tijdelijke oplossing.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 21:03

karuna schreef:
[ [url=m/GbSg7x.jpg]Afbeelding[/url] ]

De hele tuin staat hier ook mee vol. Nog nooit meegemaakt. Zeker 100 scheuten als het niet meer is. Flink geschoffeld afgelopen weekend maar overal zie ik ze nog opduiken.

Gelukkig niet in de wei, maar inderdaad, ik heb er ook een heleboel in de tuin, heb ze nog nooit in de tuin gehad (woon er nog maar 4 jaar, maar toch). Blijkbaar goed esdoornjaar.. (iemand hier in de buurt zal ze wel hebben)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 00:19

Kennelijk is het sowieso een goed zaailingen jaar. Ik heb al diverse jonge beuk zaailingen gevonden in de tuin en moestuin. De beuken staan al zo'n 20 jaar en heb er zelden eentje gevonden. Nu bij bosjes :?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 07:55

ik denk dat er vroeger ook paarden aan doodgingen, maar dat niemand dan wist wat de oorzaak was.
Als je ze afmaait zijn ze wel degelijk weg. Maar er kunnen nog zaden in de bodem zitten die later gaan kiemen.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 17:26

Pandora2 schreef:
Ik kan mij voorstellen dat ze op een kaalgevreten land die scheuten wel willen gaan smikkelen, maar als er genoeg gras voorhanden is blijven ze er heus wel vanaf.
Klopt wat je zegt hoor, dat ze per ongeluk wel eens eentje naar binnen zullen werken. Maar of dit echt kwaad kan ? :?
Dit probleem gaat zich trouwens ook voordoen met hooiland dit jaar. En dan is weer de vraag of ze die gedroogde scheuten ook gaan opeten ( zoals JKK ) en of dit kwaad kan. Want in hooiland kunnen er best veel scheutjes ongezien terecht komen.

Ik zou echt het risico niet nemen, hier in de buurt echt 2 paarden hierdoor dood gegaan. Ik neem echt geen risico. HIer wordt alles over 2 weken gemaaid en dan hou ik het goed in de gaten of het daarna nog een keer moet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:06

monnette1 schreef:
Pandora2 schreef:

Ik zou echt het risico niet nemen, hier in de buurt echt 2 paarden hierdoor dood gegaan. Ik neem echt geen risico. HIer wordt alles over 2 weken gemaaid en dan hou ik het goed in de gaten of het daarna nog een keer moet.

Ik schrik echt van deze berichten... ;( zo triest. En zo snel al na het uitschieten van die ondingen.
Ik bedoelde dat je bij die pakken die je bij een hooileverancier koopt, nooit die scheutjes nog gaat terugvinden als het gedroogd en geperst is. Dus dat wordt wat dit jaar als er overal zoveel esdoorns kiemen :\
Hier gelukkig nog geen enkele tegengekomen.

Elegance veel sterkte met het verlies van je maatje :(:)

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:36

Eenmaal gemaaid en gedroogd ook nog steeds giftig dan?