Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nele80 schreef:In onze grote weide heb ik esdoornscheuten opgemerkt. Om te vermijden dat onze paarden ze opeten en ziek worden zoek ik de beste manier om deze jonge scheuten te verwijderen. Het gras is al behoorlijk hoog dus bij manueel uittrekken ( wat ook heel tijdrovend is) ben ik bang scheuten te vergeten. Zou ik ze ook kunnen uitroeien met sproeistof tegen onkruid ofzo?
Nele80 schreef:In onze grote weide heb ik esdoornscheuten opgemerkt. Om te vermijden dat onze paarden ze opeten en ziek worden zoek ik de beste manier om deze jonge scheuten te verwijderen. Het gras is al behoorlijk hoog dus bij manueel uittrekken ( wat ook heel tijdrovend is) ben ik bang scheuten te vergeten. Zou ik ze ook kunnen uitroeien met sproeistof tegen onkruid ofzo?
Pandora2 schreef:Nele80 schreef:In onze grote weide heb ik esdoornscheuten opgemerkt. Om te vermijden dat onze paarden ze opeten en ziek worden zoek ik de beste manier om deze jonge scheuten te verwijderen. Het gras is al behoorlijk hoog dus bij manueel uittrekken ( wat ook heel tijdrovend is) ben ik bang scheuten te vergeten. Zou ik ze ook kunnen uitroeien met sproeistof tegen onkruid ofzo?
Ik zou je paarden eerst het land laten kaaleten. Die esdoornscheuten worden normaal niet gegeten als er genoeg ander voedsel te vinden is. Als meeste gras op is, maaien en mulchen. Of sproeien. En het land leeglaten tot volgend jaar.
beatje schreef:Ik vraag me alleen af waarom er nu ineens paarden aan dood gaan?Is dat wel zeker.
Bij ons lopen er al 30 jaar paarden en helaas in het aangrenzende bos ook esdoorns,dus de scheuten groeien ook in de 4 ha die we hebben.Ik heb de wei waar ze nu staan zoveel mogelijk schoongemaakt.
Maar ik kan nergens vinden van hoeveel Esdoorn ze dood gaan.Is dat van 1 erkeerd plantje of van 10?
karuna schreef:[ [url=m/GbSg7x.jpg]Afbeelding[/url] ]
De hele tuin staat hier ook mee vol. Nog nooit meegemaakt. Zeker 100 scheuten als het niet meer is. Flink geschoffeld afgelopen weekend maar overal zie ik ze nog opduiken.
Pandora2 schreef:Ik kan mij voorstellen dat ze op een kaalgevreten land die scheuten wel willen gaan smikkelen, maar als er genoeg gras voorhanden is blijven ze er heus wel vanaf.
Klopt wat je zegt hoor, dat ze per ongeluk wel eens eentje naar binnen zullen werken. Maar of dit echt kwaad kan ?![]()
Dit probleem gaat zich trouwens ook voordoen met hooiland dit jaar. En dan is weer de vraag of ze die gedroogde scheuten ook gaan opeten ( zoals JKK ) en of dit kwaad kan. Want in hooiland kunnen er best veel scheutjes ongezien terecht komen.
monnette1 schreef:Pandora2 schreef:Ik kan mij voorstellen dat ze op een kaalgevreten land die scheuten wel willen gaan smikkelen, maar als er genoeg gras voorhanden is blijven ze er heus wel vanaf.
Klopt wat je zegt hoor, dat ze per ongeluk wel eens eentje naar binnen zullen werken. Maar of dit echt kwaad kan ?![]()
Dit probleem gaat zich trouwens ook voordoen met hooiland dit jaar. En dan is weer de vraag of ze die gedroogde scheuten ook gaan opeten ( zoals JKK ) en of dit kwaad kan. Want in hooiland kunnen er best veel scheutjes ongezien terecht komen.
Ik zou echt het risico niet nemen, hier in de buurt echt 2 paarden hierdoor dood gegaan. Ik neem echt geen risico. HIer wordt alles over 2 weken gemaaid en dan hou ik het goed in de gaten of het daarna nog een keer moet.