[VOLG] project aanleg hit actief

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 18:59

Ja dat is wel de bedoeling!
Het is een enorme investering, we proberen er nu alles aan te doen dat het echt zo wordt als we bedacht hebben. :)
Gelukkig ook alle medewerking van de gemeente gekregen die het een geweldig plan vinden.

Jes

Re: [volg] project aanleg hit actief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:07

Gaaf project, ik volg mee.
Blijven er wel 2 of 3 stallen voor nood? Dat vind ik bij ons op stal een fijne gedachten, in principe staat alles 24/7 buiten maar indien nodig is er een stal beschikbaar.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:13

Ik ga je volgen. Wat een enorm project. Nu ben ik wel benieuwd of je wel de faciliteiten behoudt als de rijbak ed.?

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:43

Wat gaaf! Ik ga ook volgen, heel interessant :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:55

Wat een waanzinnig mooi project!!

En waarom zitten jullie nou niet dichterbij :'(

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:12

SparklingApp schreef:
en biologisch hooi is helaas niet bevallen.

Wat vond je er niet goed aan uit nieuwsgierigheid?
Was het dat bepaalde bio hooi dat jullie kregen dat niet fijn was of bevalt bio hooi voeren niet in het algemeen?
Superleuk om te volgen dit trouwens!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:19

Mooie stap, ik volg graag mee.

Wij zijn nu 8 maanden onderweg met het bouwen van en aan onze paddock paradise en het is zo mooi om met de natuur samen te werken! We hebben 2 paardjes in de kudde die van een reguliere stal afkomen en zij en hun baasjes zijn zo blij met alle vrijheid.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 21:29

Wauw super dapper en gewoon geweldig! Ik hoop dat je een voorbeeld bent voor vele andere stallen, zou voor de Nederlandse paarden geweldig zijn :j
Ga zo door!

Oja, ik volg :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 23:32

We hebben nog altijd ruim 20 stallen, waarvan 2 gewenningsboxen.
Als alles af is wil ik graag wat meer cursussen en clinics gaan geven en organiseren en dan zijn de stallen ook nog handig.

Een paar paarden gaan ook niet in de hit actief, we hebben een 29-jarig pensionpaard met 1 oog en een 25-jarige met zo ongeveer nog 1 kies en die leven praktisch op slobber, dus die gaan 's nachts op stal en staan overdag samen.
Ook heb ik nu twee merries met veulens die er voorlopig nog niet bij kunnen.

Verder gaan we de binnenbak een heel stuk vergroten :D , ben ik heel blij mee, en komt er een tribune in.
De rijbanen buiten krijgen even een opknapbeurt, maar blijven gewoon zo liggen, daar zijn we nog altijd heel gelukkig mee.
Het crossbaantje (wordt meestal vooral gebruikt om uit te stappen) wordt een stuk korter, maar er komen meer hindernissen ed op, ik heb nog hele leuke ideeën (vind ik zelf), maar die introduceer ik stap voor stap, anders trekt mijn vader het niet.. :')
Arme man loopt nu in de avonduren de tweede spuitplaats weer aan te sluiten, zodat we tijdens de verbouwing niet zonder warm water komen te zitten.
Maar als we weer tijd hebben gaan we zelf verder met hindernissen knutselen he Ajesca? ;)

En dat biologische hooi.. het leek heel mooi, maar was geheel onbemest en dan komt het gras toch snel te kort als het wel gemaaid wordt, de paarden aten het slecht en deden het er slecht op. Ik zou nog best biologisch hooi willen voeren, maar niet onbemest.

Gaaf Chubby!
Ik ben ook zo benieuwd wat de paarden er van gaan vinden!
Lijkt me zo leuk om te zien dat ze echt zelf kunnen kiezen waar ze behoefte aan hebben!
Tegen de loonwerker enzo loop ik met het uitleggen ook telkens te vertellen dat er ook ruimte komt om te chillen, in en uit de zon enzo en nu loopt iedereen ook telkens mee te doen met voorstellingen maken wat ze overal kunnen doen. :')
Leg je ook handdoeken neer langs de poel, of krijgen ze strandbedden? Dat soort dingen.. :P

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 23:48

Heel gaaf project. Ik ga ook volgen en ben erg benieuwd naar het eind resultaat

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:02

Ik denk dat ik maar richting Nijkerk ga verhuizen. Al is het maar om me paard op zo gave plek te kunnen stallen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:16

Super zeg dat je dit doet! Dat is wel lef hebben, wat een investering zal het zijn! Ik ga ook volgen! Mag ik vragen hoeveel hectare je hebt en voor hoeveel paarden je straks ruimte wilt hebben? Het viel me bij een HIT-manege op dat ze eigenlijk niet eens veel plek hebben maar er toch 50 paarden op kwijt kunnen terwijl die het toch super naar hun zin hebben.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:28

Ik ga dit volgen echt super!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 11:33

Leuk dat zoveel mensen het een gaaf project vinden en willen volgen! :)

Het stuk waar de hit actief komt is ongeveer een hectare groot, in het midden komt een kruidenwei die een deel van het jaar gesloten zal zijn zodat bijen en vlinders daar gebruik van kunnen maken, na de bloei mogen de paarden er op.
Verder hebben we nog een paar hectares grasland, dat wordt in een aantal vakken verdeeld zodat ze daar om en om kunnen grazen.
Er komt ook een selectiepoort naar de wei, dus het is ook geschikt voor paarden die beperkt op de wei mogen.

Ik geloof dat het straks een capaciteit van zo'n 30 paarden heeft, maar we gaan uit van ongeveer 25 paarden, waarvan er dus een paar op stal zullen blijven.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:45

Wat een gaaf project, ik ga dit volgen!

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:51

Hoe werkt het dan met de wei voor paarden die maar weinig op de wei mogen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:54

Wat een enorm gaaf project! Vooral omdat het om een vrij luxe stal gaat zo te zien. Ben onwijs benieuwd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:04

Heel gaaf project, hier is idd lef voor nodig :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:14

Oh wow TS. Wat een waanzinnig gaaf project! Echt enorm stoer dat je de stap durft te zetten en het dan meteen zo goed aanpakt!

Ik baal dat ik totaal niet in de buurt van Nijkerk woon.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:23

Mooi idee.

Waar ik als zuinige Nederlander heel benieuwd naar ben:

Wat kost dat nou?

En dan met name:
Hoeveel pension stalling konden jullie vangen in het oude systeem.
Hoeveel verwacht je te kunnen vangen in het nieuwe systeem.

Wat zijn de gemaakte kosten aan de aanpassingen naar HIT.
Verwacht je die terug te kunnen verdienen? Of is het echt puur investering in het paarden welzijn en verwacht je dat nooit terug te verdienen?

Klinkt misschien alsof ik er heel negatief in sta. Maar als ik ooit aanpassingen ga maken moet dat wel ergens van betaald kunnen worden. :)

Dus was benieuwd hoe jullie dat doen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 12:57

Wat een leuk project! Ik volg ook!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:23

Dit ga ik volgen wat een ontzettend gaaf project!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 21:38

Het selectiepoortje naar de wei kan je instellen op bijvoorbeeld twee uur, gaat het paard er daarna uit, dan kan hij niet meer terug.
Het risico bestaat dat ze niet zo snel uit de wei gaan, maar er komt geen water in de wei, daarvoor moeten ze weer terug lopen. En ze kunnen natuurlijk ook elke keer weer wat krachtvoer halen, we hopen dat dat genoeg motivatie geeft om regelmatig een rondje te lopen.
Paarden die helemaal niet op het gras mogen komen gewoon het poortje niet door..
Dat is het voordeel dat je door die chip alles per paard apart in kan stellen.

En tsja, de financiën.. stalgeld is geen geheim, maar ik ben me er wel van bewust dat info die ik hier zet lange tijd te vinden zal zijn.
Hoeveel het is is op onze website te vinden en zet ik liever niet hier, sommige mensen begrijpen niet dat ook stalgeld af en toe een beetje met de inflatie mee omhoog moet.
We verhogen nu in ieder geval niet door onze verbouwing.
We verwachten ook niet dat we de investering terug zullen verdienen, dit is inderdaad meer ons idee om het dierenwelzijn te verbeteren en er op een fijne manier mee verder te kunnen.

De uiteindelijke kosten zijn niet allemaal op de hit actief af te schuiven, er wordt zoveel gedaan en alle kosten zijn onmogelijk te splitsen..
Als er mensen serieus geïnteresseerd zijn wil ik best per pb laten weten wat een voerstation ed op dit moment kost, maar om dezelfde reden als hier boven vind ik het niet aan mij om dat hier in dit topic te plaatsen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:04

Dank je voor je eerlijke antwoord.
Heel begrijpelijk dat je niet alles kan / wil beantwoorden openlijk op bokt zetten.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 13:05

Afgelopen week is er niet heel veel gedaan, maar de weilanden die opgehoogd zijn, die zijn vlak gemaakt:

Afbeelding
Ook de kruidenwei is bijna klaar om ingezaaid te worden:

Afbeelding

En de poel is voor een groot deel afgewerkt:

Afbeelding