vlas probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D_123

Re: vlas probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:16

Hallo, ik ben nu 5 dagen bezig merk dat het tot nu toe heel goed gaat gister helaas niet zelf de stallen kunnen afmesten omdat ik pas om 8 uur klaar was met werken en vervolgens vergadering had van de ponyclub. Merk dat de stallen daar door wat viezer zijn vandaag er ongeveer 2 baal bij in gegooit ( 1baal per stal ) en alles recjt getrokken. Nu is aleen mijn vraag doen jullie altijd 1x in de week 1 baal er in of versprijd je het over de week dis bijvoorbeeld 2x een halve ? Alvast bedankt!

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:30

Ik vroeg me ook af waneer jullie de plas plekken er uit haalen want ik was vandaag ook geneigt om de plas plekken er uit te haalen heb het niet gedaan omdat ik dacht dat dit de bodem ook wel steviger maakt en aan gezien mijn merrie de bovenste schone laag er af heeft geschaapt en nadat ik de stal weer recht had getroken de plas plekken niet meer te zien waaren dacht ik dat het ook nog tevroeg was ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:38

Ik haal elke dag de mest eruit en 1x per week de natte plek.
Per week gaat er ongeveer 1 baal per stal bij. Soms verdeelt over 2x 1/2, soms een volledig pak, hangt er vanaf hoe smerig ze geweest zijn. :+
Ze staan hier wel minimum 12u per dag op het land.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:48

Ik haal hooguit eens in de 2-3 weken plas eruit. En dan alleen tot halverwege, dus niet helemaal tot op de bodem.
En dan hark ik er weer wat overheen.
Ik gebruik ook maar een half pak vlas per week.
Ze staan hier ook van smorgens 9 tot savonds 11 op de wei.
En nu staan ze weer 24u p.d. buiten dus hoef nu helemaal geen stallen te doen :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:42

Ik schep hem er dan wel uit als het echt doordrenkt is, maar hark de halfnatte dan wel naar de kale plek. Maar de standaard op stal is laten liggen

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:50

Ik haal elke dag/om de dag de mest er uit (maar mijn paarden hebben ook 24/7 beschikking over een paddock) en haal indien nodig de zeiknatte plekken eruit. Maar dat is echt zelden nodig hier. Ik strooi ongeveer een halve baal per week/2 weken op, wanneer de bovenlaag niet lekker los meer is. De ene keer is dit 2x per week een beetje, de andere keer een halve baal na 2 weken (vooral afhankelijk van het weer).
Ik zou in jouw geval het over meerdere keren versprijden, zodat ze het dan ook niet allemaal overal heen kunnen walsen. Plus dat je dan vaker een lekker schone bovenlaag kunt creëren :)

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:29

Afbeelding
Hoi allemaal,

Even een update dit is de stal van mijn merrie na ongeveer 3 weeken dankzij al jullie tips heb ik nu een heerlijk bedje kunnen krieeren voor mijn pony's. Ik haal nu elke dag mest er uit en trek alles glad zodat de natte plekken weer bedekt zijn. Ik mest nu uit met een mais greep maar dit is niet iediaal de mest valt er vaak door heen waardoor er nu ook opgedroogde drollen door het vlas licht dit vind ik totaal niet erg maar dagt dat met eem mestboy uitmesten makkelijker zou zijn iemand hier ervaring mee ?

Inieder geval allemaal heel erg bedankt voor de tips heb er heel veel aan gehad !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:30

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:36

Mizora schreef:
Wij mesten met deze:
https://www.junai.nl/junai-mestvork-kun ... oCSeXw_wcB

Dat bevalt heel goed. Het vlas gaat er wel doorheen maar de drollen niet.

Heb ik ook al aan zitten denken maar ziet er niet egt stefig uit. Mesten jullie er ook stallen uit van paarden of alleen pony's?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:41

11 stallen, waarvan 8 paardenstallen. De mesthoop wordt er ook mee opgestoken. De mestvorken blijven echt ontzettend goed. Op een keer moet de steel vervangen worden of een klein stukje afgezaagd, want dan wordt het gat lam en komt er te veel speling in. Maar dat duurt ruim meer dan een jaar. We hebben er 2, één is al van voordat ik daar liep (2 jaar) en was toen al veel gebruikt, de ander hebben wij vorig jaar september aangeschaft omdat de metalen zaagselvorken ingestort waren en er vaak met 2 of 3 gemest werd.

Super trouwens dat het bed zo goed gelukt is, fijn om te horen.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:11

[quote="Mizora"]

Mesten jullie ook de wei er mee uit ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:22

We hebben op het moment geen weide om uit te mesten (er moeten eerst schapen op omdat we het hebben laten opknappen en voordat het van ons was werd de weide zelden uitgemest), maar de paddock, bak en paddock paradise-track mesten we er wel mee uit en dat gaat goed. De weide van de shetten mest ik met een gark uit, wat ontzettend lijkt om de mestvork uit de link maar minder sterk is en dat gaat heel goed. Maar als je echt alles wilt hebben is een mestboy met kinderharkje dan zorgvuldiger, dat kost echter wel veel meer tijd om het met de mestboy te doen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 23:18

Ik zou een Gark gebruiken. Die gebruik ik zelf om de mest uit het zand van de paddock te zeven en werkt super. Zeer stevig en vrij onbreekbaar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 02:18

Mizora schreef:
Wij mesten met deze:
https://www.junai.nl/junai-mestvork-kun ... oCSeXw_wcB

Dat bevalt heel goed. Het vlas gaat er wel doorheen maar de drollen niet.

Ik heb ook zoiets en deze: https://www.equiva.com/haltung-und-pfle ... tenteilen/ . De laatste vind ik erg makkelijk als er veel vers vlas ligt, dan kun je door de bakvorm die eraan zit wat makkelijker schudden. De vlakke gebruik ik ook op de paddock en op wei. Werkt super!

Edit: je hebt ook zoiets https://www.equiva.com/haltung-und-pfle ... el-metall/ . Die is uit metaal, dus iets steviger en misschien met lang gras wat makkelijker op wei. Ik heb mijn kunststoffe al zo'n 5 jaar en heb hem nog nooit vervangen. Maar misschien dat als ie ooit kapot gaat, ik toch voor een metale ga.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 08:56

GDG schreef:
Ik zou een Gark gebruiken. Die gebruik ik zelf om de mest uit het zand van de paddock te zeven en werkt super. Zeer stevig en vrij onbreekbaar.

Hoewel een gark op zich inderdaad erg fijn werkt hebben wij er al 2 die gebarsten zijn tijdens het werk. En toen mestte we pas 1 paard en 2 shetten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:03

Fijn dat het bedje gelukt is ! :j
Ik gebruik al jaren een mestboy om de drollen weg te doen. Werkt voor mij prima. Maar ik heb dan ook maar 3 stallen te doen. Kan mij voorstellen dat het bij een stuk of 10 wel belastend wordt voor de rug :Y)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:15

Ik haal de drollen eruit met een kinderharkje van de gamma, mijn paard schopt de drollen door zijn stal en met dit harkje kan ik zo het drolletje in de mestboy wippen zonder teveel vlas te verspillen. De natte plekken gaan er bij mij 1x per week uit, ik wacht tot het vlas rood is en echt gaat soppen dan weet ik dat het doordrenkt is. Elke dag drollen eruit en het losse vlas rechttrekken over de natte plekken heen, een keer per week natte plekken eruit en een nieuw pak erin.

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:19

Hallo,

Mijn merrie is hengstig en nu gaat het weer helemaal mis ze staat snachts heel onrustig op stal en omdat ze hengstig is plast ze overal ook voor in de stal maar haar gewoonte is om het vlas voor in de stal naar achter te schaapen waar door er dus een gigantiche stank ontstaat omdat de plas dus boven komt te liggen op deze foto heb ik de dag er voor alles nog glad getrokken en een halfe zak nieuwe vlas er over heen gestrooid en dit is dus het resultaat de volgende dag ik heb de drollen er uit gehaald en alles weer glad ge harkt en een klein laagje nieuwe vlas er over gestrooid. Maar de volgende dag is het net zo dus heeft ze heel de nacht in de stank moetten staan Afbeelding
Laatst bijgewerkt door D_123 op 18-05-17 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:22

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waarom moet ze op stal? Kan ze niet gewoon buiten blijven?

D_123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 09:30

GDG schreef:
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar waarom moet ze op stal? Kan ze niet gewoon buiten blijven?

Nee ze mag niet buiten snachts van mn vader en het is ook niet verstandig mijn ruin wil nog wel eens achter haar aan gaan vangen dus zijn bang dat ze dan door het draad vliegt ook mijn ruin wil nog wel eens sprongetje neemen als hij denkt dat het gras aan de overkant groener is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:33

daphne_buis schreef:
GDG schreef:

Nee ze mag niet buiten snachts van mn vader en het is ook niet verstandig mijn ruin wil nog wel eens achter haar aan gaan vangen dus zijn bang dat ze dan door het draad vliegt ook mijn ruin wil nog wel eens sprongetje neemen als hij denkt dat het gras aan de overkant groener is.

Lijkt me een kwestie van goede paddocks en gedegen omheining maken.
Maar goed, als je vader het niet wil dan houdt het op. Alhoewel ik er zelf alles aan zou doen om hem met goede argumenten en inzet/investeringen van mijn kant te overtuigen om ze buiten te kunnen houden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:33

Ik mest met dezelfde vork als Mizora plaatste. Ook de wei.
Ik heb hem nu 5 jaar en is nog als nieuw.

Als ik zo naar je foto kijk zeg ik dat je vlas laag te dun is.
Mijn paard heeft wel het dubbele in zijn box en dat is ook een zenuwpees op stal.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 09:55

ClaudiaHS schreef:
Als ik zo naar je foto kijk zeg ik dat je vlas laag te dun is.

Dit was ook mijn gedachte.

Gewoon je stal weer rechttrekken en eventueel een nieuwe laag er op. Maar in jouw geval zou ik er zeker nog een baal bij doen. Hoe dikker de onderlaag straks is, hoe beter het blijft liggen. Ik heb niet de hele box bedekt, maar het 'bed' is zeker tussen de 10 en 20cm dik (vast), als het niet meer is

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:03

Ik zou bij zo'n bed minimaal 2 en waarschijnlijk wel 3 pakken vlas erbij doen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 10:08

Ja ik heb geen idee hoeveel je nodig hebt bij een hele box :D . Maar ik zou dan in ieder geval voor beter iets teveel dan iets te weinig gaan. En zo min mogelijk nat eruit halen, zodat je echt een dik matras krijgt