Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:49

Hier zo'n 'lastige' oude pony :Y)
Ze moet elke dag slobber, ik zet dit klaar en stalbaas voert het. Daarnaast moet ze elke dag pillen, dit geeft de stalbaas 's ochtends, met een handje (eigen) brok. Helaas sinds een half jaar ook moeite met het voordroog dat hier wordt gevoerd, en gelukkig heb ik dit superfijn kunnen oplossen! Ik koop nu mijn eigen baaltjes hooi in. Overdag eet ze met de kudde het voordroog mee, en 's nachts krijgt ze haar eigen hooi (stalbaas voert dit). Ik krijg korting op mijn stalgeld, waardoor ik nu max. €10 duurder uit ben dan t.o.v. eerdere situatie met het voordroog.

Superfijn hier voor mijn oudje! Scheelt dat ik op een kleine pensionstal sta (vijf paarden) en dat mijn stalbaas goed mee wil denken.

IngridM

Re: Hoe ver "moet" een pensionhouder gaan (voer)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:51

Mooi geregeld Mloes!
Ik hoef geen korting als ik ander voer wil dan wat er aan wordt geboden maar dan zou het wel fijn zijn als ik zelf iets mag kopen wat gegeven kan worden. Kan ook niet overal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:55

Ik vind het normaal bij vol pension dat de stalhouder normale basis brok geeft. Dit past in principe bij ieder paard. Vaak heb je te maken met een mix van paarden sport en recreatie. Dit is voor een stalhouder het beste te doen.

Een enkele stal heeft eigen voer die moet je dan klaarzetten in bakjes... nadeel als je een dag niet kan zit je gelijk vastr qua voer.

Mijn stalhouder voert brok en ik voer wanneer nodig extra bij na zware training. Ik vindt dat ideaal ik weet wat hij binnenkrijgt dat het niet teveel of te weinig energie geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:40

Maar wat dan als je paard niet goed reageert op die basisbrok? Want zo gaat het inderdaad op veel volpensionstallen :j Dan is er 1 type brok, met geluk 2 en moet het daar goed mee zijn. Maar als dat nu net niet werkt voor je paard?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:42

UrbanLje kan ook meerdere bakje sneer zetten doe ik ook

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 15:57

Ik sta als enuge pensionstaller op een stal met 4 paarden. De 3 anderen zijjn van de staleigenaren. Mijn paard eet gewoon wat zij hebben en zij voeren. Mocht hij door wat dan ook ander voer moeten hebben zou ik dit zelf kopen en gewoon op stal zetten. De staleigenaar zou dit dan geen probleem vinden om te geven. Ik ga hem niet vragen om het te kopen tenzij zijn paarden het ook zouden moeten hebben. Als het alleen mijn paard is kooo ik het zelf. Medicijnen wil hij ook wel geven als ik even meld wat en hoeveel. Ik hoef niets klaar te zetten in principe. Maaar dat is het voordeel vam enige staller

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:06

Het zal inderdaad makkelijker zijn op een kleine stal tov een grotere :j

Ik heb geluk op die van mij dat ik de enige ben die wat anders wil :+ Als elke pensionklant andere wensen zou hebben dan zou het wel moeilijk gaan worden. Stel dat je met 15 staat en iedereen wil iets anders qua voer, poeh := Zelf klaarzetten voor de stal kan maar wordt vaak zo'n zooitje vind ik :o En je staat vaak ook volpension omdat je zelf niet iedere dag kan... Lijkt me maar moeilijk als pensionhouder...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:10

Het probleem zit hem vaak niet in het voeren van bakjes maar in weidegang. Dat is wat het lastig maakt als je een paard hebt wat niet 24/7 op het gras kan of om wat voor reden dan ook niet mee kan doen met de groep. Veel stallen zijn niet ingericht op de individuele behoefte van een paard. En dat merk je meestal pas als je paard wat gaat mankeren. Lastige situatie's zijn dat. Uiteraard kan een stalhouder niet alles aanpassen voor 1 paard maar jij als eigenaar hebt daardoor vaak wel een probleem. Vind maar eens een stal waar dit anders is.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 16:12

rumay schreef:
UrbanLje kan ook meerdere bakje sneer zetten doe ik ook

Klopt heb het op 1 stal gehad wat een ellende al die bakjes...rommelig en vele raakte weg of gingen kapot.

@[***]
Op vele stallen kan je dan kiezen voor een "andere brok" of zelf idd klaarzetten. Wel is het lastig dat dit goed gaat bij de "grotere"stallen omdat daar niet altijd door dezelfde persoon wordt gevoerd en ook vaak lastig is rekening te houden met uitzonderingen.

Heb op vele vol pensionstallen gestaan als je paard heel veel uitzonderingen heeft is het lastig om op dit soort stallen te staan. Vele kiezen dan meer voor een stal met meer persoonlijke verzorging.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:11

Ik denk dat alles mogelijk kan zijn mits je er voor betaald. Dat is vaak waar het knelt, dat men niet extra wil gaan betalen. Als je als pension houder rekening moet gaan houden met verschillende wensen van klanten en hun paarden dat is niet te doen.
Dan inderdaad zelf voer en evt hooi aanschaffen.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:27

Popstra schreef:
Ik denk dat alles mogelijk kan zijn mits je er voor betaald. Dat is vaak waar het knelt, dat men niet extra wil gaan betalen. Als je als pension houder rekening moet gaan houden met verschillende wensen van klanten en hun paarden dat is niet te doen.
Dan inderdaad zelf voer en evt hooi aanschaffen.

Dit inderdaad. Bij ons is het volpension incl basisbrok, goed ruwvoer en de rest van het standaard verhaal. Onze paarden hebben daarnaast muesli& 1 krijgt dagelijks medicatie voor de Ppid. Dat regel ik dat er is& wordt door hun gegeven. Sta idd wel op een kleinere stal ivm maatwerk. Vorige stal was ook krachtvoer naar keuze, maar dan zelf zorgen dat het er is. Of een enveloppe met de kosten van het gewenste krachtvoer geven zodat het meekon met de grote bestelling. Ik ken het eigenlijk ook niet anders.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:33

Bij ons op stal voert iedereen zelf brok/muesli/of iets anders.
Je voert dus als je er bent bv na het rijden en als je niet kan vraag je je stalgenoot. Dat laatste lukt altijd wel we hebben een leuke club.

Wanneer mijn oudje afhankelijk gaat worden van alleen SP dan houd het op. Ik vind dat persoonlijk ook geen gezonde manier van voeren.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:34

eilleen333 schreef:
Ik volg dit even, daar wij binnenkort verhuizen met de hele stal en gaan uitbreiden. De paarden komen daar vrijwel allemaal in een paddock paradise te staan (24/7) en ze willen volpension aanbieden. Maar hoe doe je dat praktisch met een stuk of 20 paarden die wel allemaal een bakje met (balancer) brokjes oid moeten hebben?

Bij ons doen ze een voerzak om, werkt perfect. Mijn paard staat in een groep met 19 ruinen. De grootste terroristen (waaronder die van mij) worden apart gevoerd en de rest staat met voerzak om gezellig bij elkaar.

Ts om op jouw vraag te reageren. Ik vind het normaal dat bij volpension een basisbrok of iets dergelijks wordt gegeven en als je wat anders wil dat je wat bij moet kopen. Omdat bij ons op stal ook best wat oudjes staan zit de mogelijkheid tot senioren slobber bij volpension in. Daarnaast is er keuze uit dacht ik iets van 5 of 6 verschillende andere dingen zoals brok en musli. Wil je wat anders doen moet je het zelf kopen en in een bakje klaar zetten. Je krijgt dan geen korting. Wat ik wel snap omdat het einde anders denk ik zoek is voor een stalhouder.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:39

Ik had een kleinschalige pensionstal.
Ik had als keuze droog voordroog of echt hooi in pakjes.
Als krachtvoer had ik muesli voor sobere rassen, gewone muesli en vitamine korrels.
Ander voer (laten weken) of medicijnen geen probleem maar dan moest het in een ton aanwezig zijn. Geen aftrek van kosten.
Eventueel ander voer halen deed ik ook nog wel voor de mensen zonder auto, maar dan wel geld mee geven.

En dan bied je dus zoveel aan en ik kan je zeggen, dan is het nog niet goed.
Dus doe hoe jij het prettig vind.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:54

Bij ons op stal is het echt bijna op het belachelijke af... Het hooi van de stal zelf is best rijk en neigt richting voordroog. Daarom zijn er veel paarden die dat niet kunnen verdragen, zo ook mijn paarden. Dus deze paarden hebben twee of meer tonnen voor de stal staan waar hooi in klaar gezet wordt door de pensionklant. Dit wordt dan 's avonds (of ook 's morgens als dat nodig is) door het personeel gevoerd zonder extra kost. Ook qua voeding zijn er een stuk of 5 van de 25 die andere voeding krijgen. Die klanten zetten dan emmertjes klaar die door het personeel gevoerd worden. Vooral het hooi leidt tot grote frustratie denk ik van de staleigenaars. Het prachtige erf ziet er nog alles behalve rustiek en landelijk uit natuurlijk met al die zwarte tonnen bij bijna elke stal en die emmertjes aan de staldeuren.

Maar als de eigenaars echt hooi ipv dat wat ze nu hebben zouden inkopen zou al een groot probleem opgelost zijn, dan zou ik namelijk gewoon 's avonds ook hooi van hen laten voeren tegen een meerprijs van 40 euro per maand.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 17:57

Wat je sowieso van een All-in stal mag verwachten is voldoende goed ruwvoer: hooi of niet zure voordroog en een normale portie krachtvoer, misschien keuze uit een paar soorten.

Bij ons op stal staan behoorlijk wat oudjes en is er ook een pulp,slobber,SP,lucerne mix voor hun beschikbaar. Dit krijgen ze naast hun hooi.
Verwachten dat ze een paard 100% op aangepast voer zetten is in mijn opinie onredelijk.

Wil je anders dan het standaard aanbod betaal je dat zelf. Voerton voor de stal.
Medicijnen worden volgens voorschrift DA gegeven en daar zijn ze heel serieus mee. Supplementen en extra's regel je zelf, als je het klaarzet wordt het gegeven in de avond-krachtvoer-ronde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:07

Heleennn schreef:
Het prachtige erf ziet er nog alles behalve rustiek en landelijk uit natuurlijk met al die zwarte tonnen bij bijna elke stal en die emmertjes aan de staldeuren.

Dat bedoelde ik eerder dus ook inderdaad. Bij ons ziet alles er netjes en strak uit. Ben ook wel eens op een stal geweest waar iedereen zelf moest klaarzetten, wat een zooi was dat :=

Nu kan je natuurlijk nog een discussie houden over netjes vs functioneel en goed voor het paard, maar toch..

Langs de andere kant kan ik mij ook wel voorstellen als elke pensionklant bij ons op stal zoals mij zou zijn dat het ook niet doenbaar is := Maar ik zou ook liever een gewoon paard hebben wat je op een standaard manier kan voeren, haha.

Het blijft een moeilijk iets. Vroeger waren al die opties er gewoon niet dus was het op dat gebied wel simpeler. Al is het natuurlijk wel fijn voor de paarden dat het nu allemaal bestaat, de praktische kant echter...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:16

Hier stond ander voer apart klaar in de ruimte waar ik voor de veiligheid alle voertonnen heb staan en ook een aanrecht is. (en waar de kruiwagens en rieken enz staan)
Niet voor elke deur dus.
Dat vind ik niets. Plus bij een eventuele uitbraak eet 1 paard alles op.

GGFJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:31

Bij mij op stal (kleine privéstal) krijgen alle paardjes hetzelfde hooi,maar voert iedereen zijn eigen krachtvoer. Dit echter heel netjes in een aparte ruimte achter de paddock en stallen zodat de paarden er niet kunnen komen en het zeker geen rommeltje is. Ziet er echt opgeruimd en schoon uit, en inderdaad geen rommel op het erf. Maar zoals ook eerder gezegd is dit voor een kleine privé stal natuurlijk veel makkelijker dan voor een enorme stal, dan heb je natuurlijk een ruimte gebrek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:42

Ik had een voerton voor mijn stal staan, toen mijn pony aparte brok kreeg. Medicijnen gaf ik zelf, maar de voerbeurten gingen uit die ton. Toen stonden we op een hele grote stal, met meerdere mensen die voerden, maar het was geen enkel probleem. Ik had het zowel op boxdeur geschreven, als een briefje op de ton en het was besproken. Het grootste probleem was dat andere mensen steeds handjes uit de ton pakten om aan hun eigen paard te geven.

Huidige paard kreeg eigen brok en hooi mee om over te schakelen. Hooi zetten we zelf klaar in een grote bak, brok stond in bakjes. Maar bakjes vind ik onhandiger dan een voerton, gelukkig kon dit paard snel over op het standaard voer.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:44

Hier voeren we allemaal ons eigen voer dat we zelf klaarzetten. Gewoon voor de ochtend en avond een bakje. Hierdoor is er geen probleem als je paard bv alleen nog maar slobber kan/mag eten.

Weidegang en een paard dat bv niet met andere kan staan, krijgt een eigen stukje. En een eigen paddock. Wel naast andere paarden zodat ze niet compleet afgescheiden staan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:58

Ik sta op een kleine Pensionstal met 8 paarden, en hier zorgt de staleigenaar voor de inkoop van het krachtvoer en ruwvoer. Ik zeg gewoon: ik wil dat zak X gevoerd wordt met zoveel luzerne en hoe zot je het ook kan bedenken, zij koopt het in. Maar je krijgt wel een rekening als het duurder wordt dan wat ze haar eigen paarden voert. Supplement wel voor eigen rekening maar worden door de staleigenaar gegeven.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:58

Hier in het verleden problemen hierover gehad en dat liep zo erg op dat ik daar weg ben gegaan. Ik stond op een voor hier hele dure pensionstal (260 euro per maand, zonder binnenbak) en er kwam een nieuwe lichting kuilgras waar mijn toenmalige paard niet tegen kon. Dierenarts er zelfs nog bij gehad en advies alleen hooi te gaan voeren. Dit had de pensionhouder niet en vond hij ook maar onzin. Ik moest hierdoor zelf kleine baaltjes hooi halen en kon deze nergens opslaan dus moest iedere week hooi halen. Dit was in verhouding natuurlijk ook heel duur, ongeveer 60 euro per maand. Ik heb toen gevraagd of hij niet een beetje kon compenseren maar dat wilde hij niet. Dit liep zo hoog op dat hij zei dat ik maar beter weg kon gaan als ik het allemaal zoveel beter wist. Toen naar een andere stal gegaan, paard heeft daarna nooit meer problemen gehad met ruwvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:28

Dat is inderdaad wel spijtig... Als pensionhouder een bepaalde kost niet heeft vind ik wel dat een compensatie op z'n plaats is. Zeker als het bv om ruwvoer of stalbedekking gaat. Krachtvoer kan je nog over het hoofd zien want er is nog het werk van ander/speciaal voer geven dus dat compenseert dan wel vind ik.

kiki1976 schreef:
Hier voeren we allemaal ons eigen voer dat we zelf klaarzetten. Gewoon voor de ochtend en avond een bakje. Hierdoor is er geen probleem als je paard bv alleen nog maar slobber kan/mag eten.

Maar dan moet je wel elke dag gaan. Slobber een dag op voorhand klaarzetten zal nog wel lukken, maar dan stopt het ook wel. En laat mensen nu juist vaak volpension staan omdat ze niet iedere dag kunnen (of willen soms) ...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:43

Het probleem als pensionhouder is dat als je voor 1 iets anders koop , iedereen dat wilt. Ik zei eens tegen een klant dat ik best ander voer wil geven maar op haar kosten. Toen kon het paard het ineens wel op mijn voer doen. Waar hij het nu al 2 jaar prima op doet. Hooi net zo, ik hooi van eigen land zodat ik weet wat er in mijn hooi zit. Als je bij mij komt staan krijg je het voer en de keuze te zien en het hooi wat gevoerd word.dus ik neem aan dat als je bij mij komt staan akkoord gaat met de keuze of andrrs op eigen rekening koopt. Ik vraag 140 euro volpension. Kom daar net mee uit. Dan ga ik nog eens niet aan het eind van de maand staan rekenen. 140 min zoveel zakken en zoveel hooi. Komt er op neer dat ik alles wil geven maar niet alles wil betalen . Suplementen en medicatie geef ik gewoon die staan bij mij in de voerkist .