Welk graasmasker

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monnette1

Berichten: 245
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 22:42

Ik weet het niet maar mijn haflinger heeft qua halster alleen al maat full nodig. Ik zou dus voor de full gaan....

Minimus

Berichten: 1761
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 01:49

Ik weet dat dit topic al iets ouder is maar wie weet heeft iemand de gouden tip. Mijn pony moet ook een grasmasker om, maar krijgt plekken van elk grasmasker. Ook van die Shires met bont -O- Van die laatste vallen zn haren gewoon uit en krijgt hij plekken. Van die gewone neoprene/kunststof krijgt hij direct plekken op zijn kin. De maskers zijn echt wel groot genoeg want zijn neus kan er helemaal vrij in bewegen.

Heeft er iemand een tip qua graasmasker (geen greenguard svp)?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 04:31

Kun je er misschien een nepbontje in naaien?

cinniz123

Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 08:19

Misschien 1 van leer maar ik betwijfel of dat wel zou werken?

Minimus

Berichten: 1761
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 22:30

Ik geloof dat dat al nepbont is @HippoLogic. En echt bont is nog erger :')

@Cinniz zijn ze er in leder? Ben benieuwd hoelang dat houd in een ruinenkudde en 24/7 buiten.

cinniz123

Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 07:58


muppetmayo

Berichten: 3409
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 08:08

Enige graasmasker waar mijn haflinger met zeer gevoelig huidje geen open wonden van krijgt is het best Friends masker, de have a heart variant http://www.paardeerlijk.nl/graaskorf-gr ... skorf.html

Wel krijgt hij nog kale plekken, maar geen open wonden meer.
Het ideale masker zonder kale plekken heb ik ook nog niet gevonden helaas. Eigenlijk wil ik een masker met open neus maar hiervan nog geen enkele gevonden die niet tot bloedens toe open schuurt... mijn haflinger heeft ook nog eens een mega neus, dus veel maskers zijn te klein helaas.

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 16:08

Ik heb helaas ook hetzelfde probleem. Mijn shetje heeft nu het masker op van mijn grote pony, maat cob. Zit hartstikke ruim maar wel goed. Maar ook daar krijgt ze plekjes van net. Van maten shet en pony had zij binnen een halve dag al wondjes. Nu na een dag of langer pas een kale plek maar toch vervelend aangezien het weideseizoen pas net is begonnen.
Ik wacht ook nog steeds op de gouden tip.

cinniz123

Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:21

Dit is die leren.helaas dus iets te groot
Maar ze hebben er ook bontjes voor e.d.

Afbeelding

tienus63

Berichten: 12299
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 16:38

Kwpner hier heeft de Shires de luxe met bont om.
Ideaal ding.
Matje achter de oren en bij de keel.
Zorg dat ie aangesloten bij voorkant mond zit.
Keel gedeelte zit ook aangesloten.
Stukje stof bij neusgaten weg gesneden.
Ik kan rondom masker gemakkelijk aan beide zijden mond 3-4 vingers steken.
Paard vindt het geen probleem om ding op te hebben.
Ongeveer 10 uur per dag, op stal natuurlijk niet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 09:41

Mij bevalt de Tough One erg goed. Wel met diverse aanpassingen zodat hij hem niet af kan gooien (daar is hij zeer bedreven in hahah) maar het werkt goed. En met neusgaten :-)

Minimus

Berichten: 1761
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:06

Ze werken allemaal prima haha, maar mijn paard krijgt van 95% kale plekken en open wonden. Hij heeft nu een Shires deluxe met dat bont en zelfs daar krijgt hij open wonden in. Schiet mij maar lek..

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 10:26

Minimus schreef:
Ze werken allemaal prima haha, maar mijn paard krijgt van 95% kale plekken en open wonden. Hij heeft nu een Shires deluxe met dat bont en zelfs daar krijgt hij open wonden in. Schiet mij maar lek..


Dat belooft niet veel goeds :(:)

Ik snap je frustratie, het is heel irritant. Ik gun haar gewoon haar dagen op de wei in de kudde nu het fructaan nog niet heel hoog is. Maar zonder korfje is dat gewoon niet te doen, ze heeft een tijdje zonder korf gestaan en is nu al behoorlijk uitgedijt. -O-

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 10:29

dat is inderdaad heel frustrerend! Bij de greenguard had ik overal ducttape tegen het schuren dat hielp ook wel. Bij deze niet nodig gelukkig.

muppetmayo

Berichten: 3409
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 15:58

Die Tough one is voor mijn haflinger te klein helaas -O-
Van Ekkia heb je er ook 1 met neusgaten erin, echter schuurt deze dan de neus van mijn haflinger weer helemaal open..

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:32

Ik zit voor mijn paard ook te denken aan een graasmasker en lees dus graag mee. Moet je je paard ook nog eerst echt laten wennen aan zo'n masker?

EdkingEnzo

Berichten: 3474
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:39

Ik wil misschien een graasmasker aanschaffen. Maar zijn er ook graasmaskers waar ze wel wat mee kunnen eten? Of zijn ze er alleen waar ze helemaal niks mee kunnen eten?

tamary

Berichten: 29307
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 21:51

EdkingEnzo schreef:
Ik wil misschien een graasmasker aanschaffen. Maar zijn er ook graasmaskers waar ze wel wat mee kunnen eten? Of zijn ze er alleen waar ze helemaal niks mee kunnen eten?

Ze kunnen uitstekend leren eten met de gewone graasmaskers (daar zijn ze ook voor gemaakt) enkel niet zo snel/veel. Ipv een gewone kleine lepel eten ze nu met een koffie/theelepel zeg maar. Althans dat is de bedoeling, hoe handiger de pony hoe dichter bij gewone hoeveelheden eten ze komen.

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:43

bellehorses schreef:
Ik ben helaas genoodzaakt om mijn kleine pony weer met graasmasker het land op te laten. Ik heb momenteel onderstaand masker van ej in maat shet. Deze zit volgens mij prima, maar blijkbaar toch niet goed genoeg
omdat zij nu onder haar kin al een plekje heeft na 2 dagen graasmasker. Zou ik dan toch een maat groter moeten nemen?

Is er iemand die goede ervaringen heeft met bepaalde graasmaskers?


[ [url=m/YQa5e9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Hoi BelleHorses, de huidge graaskorf is erg krap. De kaken en kin hebben in de korf de ruimte nodig om te kunnen kauwen. Hiervoor moeten er minimaal twee vingers aan beide zijde tussen de korf en de kaak gestoken kunnen worden en de ruimte tussen de bodem en de lippen van het paard moet minimaal een vingerdikte zijn. Als jouw paard de juiste maat graaskorf draagt, kan jouw paard gemakkelijk kauwen, zijn/haar kaak bewegen en is de kans op schuurplekken het kleinst. Een te krappe graaskorf zorgt voor schuurplekken en belemmert het paard.

Een goede standaard is de korf even zo aan te meten dat de bodem van de korf enkele centimeters onder de lip hangt zodat in rust de lippen vrij van druk zijn. Als het goed is kun je nu aan beide zijden twee vingers kwijt tussen de bovenrand van de korf en de kaak. Als dit ongeveer klopt is de maat goed. Een beetje ruim is minder erg dan een beetje te krab.

Vervelend om te lezen dat er toch wat wondjes ontstaan bij je paard, helaas is dat niet altijd te voorkomen, ook verschilt per paard, sommige paarden hebben niet meer last dan wat kale plekjes andere hebben echte bescherming nodig. Vaak zie je in de gewenningsperiode wel enige vorm van schuurplekken, haren verdwijnen soms op die plekjes en als je paard het qua huid niet kan bijbenen kunnen er wondjes ontstaan. Vergelijk de gewenningsperiode ook even met ontstaan van blaren bij het inlopen van nieuwe schoenen. Bij het ene paar gaat het prima en bij het andere heb je bij voorbaat al blarenpleisters nodig en ook dat verschilt per persoon ;-).

In het laatste geval is het raadzaam om de paardenhuid al vanaf het begin van het dragen van een graaskorf goed te beschermen zodat je bij eventuele schuurplekken niet achter de feiten aan loopt. Beschermen kan bijvoorbeeld met een merino bontje. Houd de huid van je paardje in ieder geval goed in de gaten en check in het begin van het graasseizoen met graaskorf dagelijks het hele hoofd en kin even zodat je tijdig kunt ingrijpen en je niet in eens met een pijnlijke open wond zit want dat is zowel voor jou als jouw paard vervelend. Soms kan het ook helpen om in het begin de graasduur met graaskof op te bouwen. Bijvoorbeeld deels op de weide met graaskorf afgewisseld met paddock zonder graaskorf. Als jouw paard de korf continu draagt heeft de huid geen tijd om te herstellen.

Dan nog wat info over tandschade.
Het is een verstandige keuze om een Best Friend graaskorf (of soortgelijk) of een graaskorf van AS-das Pferd im blick (ook in NL verkrijgbaar) te gebruiken. Hoewel de GreenGuard een luchtig model is kan deze bij sommige paarden ernstige tandschade veroorzaken (dit weten we ook vanuit eigen ervaring en die van onze equine dentist). Door de hardheid van het plastic slijten de tanden sneller dan het plastic. Dit soms zo ernstig dat de tanden tot aan het levende deel (pulpa) afslijten wat een vervelende constante pijn kan geven. Dit is uiteraard afhankelijk van ieder individueel paard en hoe het paard omgaat met de korf. Of hij hard duwt tijdens het grazen en ook de leeftijd speelt mee. Bij een jong paard groeien de tanden nog dermate dat deze slijtage deels bijgehouden kan worden, maar bij oudere paarden duurt het herstel soms zeer lang door weinig tandgroei. Dit verschijnsel zijn we bij de Best Friend korven nog niet tegen gekomen.

Mocht je verdere vragen hebben dan hoor ik het graag, ik help je graag! Groeten Rick

MyWup

Berichten: 2523
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 22:57

Ik heb deze voor mijn kwpner
http://www.cheepoo.nl/graasmaskers.htm
Het gat is groot genoeg, de neusgaten zijn vrij, ik heb wel een bontje achter de oren gedaan.
Dit is het 2e jaar dat hij hem, alleen overdag (snachts op stal) om heeft.
Ik smeer zijn neus wel in met vaseline want hij krijgt wel iets schuurplekken bovenop de neus.

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:01

IngridM schreef:
Mij bevalt de Tough One erg goed. Wel met diverse aanpassingen zodat hij hem niet af kan gooien (daar is hij zeer bedreven in hahah) maar het werkt goed. En met neusgaten :-)

Oh tips? Mijn fjord krijgt ze ook altijd af.

Truelove2011
Berichten: 22
Geregistreerd: 30-08-16

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:13

Ik heb voor mijn paard een leren graasmasker met bontje en uitsparingen voor de neus was wel vrij prijzig, € 70,00. Weet zo het merk niet, maar wil morgen wel even kijken. Ze hadden verschillende maten. Die goedkope had ze zo kapot en kreeg ze ook wondjes van.

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:23

Truelove2011 schreef:
Ik heb voor mijn paard een leren graasmasker met bontje en uitsparingen voor de neus was wel vrij prijzig, € 70,00. Weet zo het merk niet, maar wil morgen wel even kijken. Ze hadden verschillende maten. Die goedkope had ze zo kapot en kreeg ze ook wondjes van.


Dat zijn de graaskorven van AS-das Pferd im blick :-)

RickC
Berichten: 32
Geregistreerd: 17-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 23:29

Jessol schreef:
IngridM schreef:
Mij bevalt de Tough One erg goed. Wel met diverse aanpassingen zodat hij hem niet af kan gooien (daar is hij zeer bedreven in hahah) maar het werkt goed. En met neusgaten :-)

Oh tips? Mijn fjord krijgt ze ook altijd af.


Voor paarden die hun graaskorf makkelijk afkrijgen raad ik graaskorven aan die je aan een eigen goed passend (veiligheids)halster vastmaakt. Mijn ervaring is dat de meeste paarden deze niet zelf afkrijgen. Zoals bijvoorbeeld deze: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1494/ ... 4x1024.jpg

maaaikkee

Berichten: 685
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Welk graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 00:10

@jessol, hier ook een paard dat zeer vakkundig is in het af gooien van zijn grasmasker maakt niet uit hoe ik hem om doe. Twee jaar terug het speciale halster van greenguard geprobeerd met de halsband er aan dat zou ze niet af moeten krijgen, 24 uur later lag het in allemaal stukjes verspreid in de wei.

Wat nu wel werkt we hebben het korfje van het "halster" afgeknipt en aan een normaal halster gemaakt. Wel een halster zonder klip want madam klipt zich anders vast aan het hek en trekt zo der koppie er uit. Nu krijgt ze hem niet meer af wat resulteerde in een boos paard :D

Afbeelding