Ervaringen furminator

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerdjee

Re: Ervaringen furminator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:07

Ik gebruik de furminator die we voor mijn hond gekocht hebben eigenlijk vooral voor mijn shetlanders en het werkt geweldig :D

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:53

zanakuzies schreef:
Een furminator is een borstel met messen, deze snijd dus ook de nieuwere vacht af. Daarom mag je deze borstel dus ook maar 1x Per 8 weken gebruiken.!

Als dat zo was zouden mijn paarden de afgelopen jaren geen zomervacht meer hebben gehad.

Ik ben er wel mee eens dat het geen borstel is voor dagelijks gebruik bij elke vacht. Maar enkele keren per week bij paarden met veel ondervacht kan echt geen kwaad. Ze zijn juist blij om verlost te zijn van de kriebel en warmte.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 09:55

ellepel schreef:
Mijn stalgenootjes hebben er ook en,maar ik vind het niet erg veel toevoegen als ik eerlijk ben.
Ik gebruik zelf aljaren een ijzeren zweetmes met karteltjes voor het weghalen van het winterhaar,
zo een ding
[ [url=m/ExKd5b.jpg]Afbeelding[/url] ]

En die haalt ook heel goed de haren weg :j

Ik heb een imitatie maar ik vind hem best scherp. Het ijzeren zweetmes met karteltjes doet het net zo goed dus die gebruik ik meestal.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:06

Het zijn inderdaad scherpe mesjes, heb een keer gezien dat een hond een wond had aan beide kanten van het been door uitschieten met de furminator. Daarbij snijd deze inderdaad ook de goede haren af waardoor de rui in de war kan raken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:07

Ik heb 'm ook, maar vind het echt niet fijn voor paard en kat. Maakt krassen en is hard. Oh ja, en hij raakt verstopt met huidvet.

Zou het zijn dat het fijn werkt voor paarden met veel en lang haar? Mijn maakt sowieso weinig wintervacht aan. Maarrrrrr tip van Flip: hier ben ik wel erg blij mee, van de Action, nog geen €2,- doet het super goed, ook ondervacht vd hond/kat. Gekocht nav filmpje op facebook van een harige tinker die hiermee werd geborsteld. En ze vinden het lekker. Paard ook :-) Afbeelding

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:09

Mijn ervaring is dat het bij de ene pony enorm goed werkt en bij de andere pony het gewoon niet/amper werkt.

Kwestie van uitproberen dus behalve als je al reeds een borstel hebt waarbij de plukken er van af vliegen.. dan zou ik het bij die borstel houden.

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:22

Ik heb er 1 en ik vind ze echt scherp, heel onprettig voor t paard. Daarbij werkte hij dus totaal niet bij mijn paard (en ja ze was wel al fiks in de rui want met andere bortsel vloog het haar er af) heel jammer en best zonde van het geld.

Hoor wisselende dingen, bij de een werkt t bij de ander niet helaas!

Emaychoja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:26

Het snijdt ook nieuwere haren af, hierdoor kan de vachtgroei 'in de war' raken. Je kunt het daarom beter niet te vaak doen.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:31

Bij honden is het zo dat als je een furminator gebruikt het verharen alleen maar erger word omdat de vacht kapot gemaakt word en het daardoor weer sneller gaat groeien. Verschilt wel per hond en per vacht maar het word niet aangeraden om te gebruiken, beter kun je gewoon kammen. Bij paarden weet ik het niet maar ik las pas ergens dat zo'n rubberen hondenborstel (die ik bij de action zag liggen) zeer goed werkt voor paarden. Misschien het proberen waard, is een stuk goedkoper dan een furminator en ook minder schadelijk

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 10:56

Ik heb de originele. Had. 3 keer poetsen en hij was stuk.
Voor hond durfde ik het niet te gebruiken.
Voor paard werkte hij goed.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:24

Zelf heb ik een neppe, dus een "shedder" afsnijden doet hij zeker niet.
Ik merk precies waar ik moet doorgaan met borstelen, waar nog losse haren zitten voelt het ruw en de stukken waar het haar vast zit vliegt hij zo overheen. Vind het een fijn ding en gebruik hem nu dagelijks.
Paardje is best een miepdoos maar ik mag hem alleen niet in haar lies gebruiken verder vind ze hem prima.

irisdepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 11:32

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:22

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 12:59

Zoals al is gezegd moet je eigenlijk gewoon opletten hoe vaak je zo'n ding gebruikt. Eigenlijk doe je niet veel mis als je hem gebruikt wanneer je paard echt de overschakeling maakt naar zijn zomernacht maar ga er niet elke week mee borstelen. Ik ben van principe dat je dat gebruikt gelijk een scheerapparaat; 1 of een paar keer per jaar. Let ook even op met plaatsen waar de huid dichter op het bot ligt of gevoeliger is, daar wordt vaak wel eens vergeten zachter te bortstelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 13:08

mikaatje schreef:
Hier al jaren in gebruik in de ruiperiode. is even duur in de aanschaf maar zoveel plezier ervan. als je klaar bent zijn er ook echt geen losse haren meer zoals met andere borstels. het is echt onzin dat het de haren afsnijd, het haalt alleen de losse haren weg.

Dat is mijn ervaring ook. Als ze door de rui heen zijn komt er echt geen haar meer af, zelfs niet met een wintervacht. Dus ik begrijp ook echt niet zo goed waarom men spreekt van haren afsnijden.. :?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:26

Ik heb er twee; een echte furminator en een namaak. Beide zijn inmiddels gebroken, maar ik gebruik ze nog steeds, gewoon zonder handvat :+ Ik vind ze enorm fijn als mijn paarden in de rui zijn. Rond die tijd haal ik dan ook met gemak een emmer vol haar per dag eraf, en dan is dat ding echt ideaal! Je merkt het direct als je op de nieuwe vacht zit en er geen losse vacht meer zit, dus risico op krassen of kapotte nieuwe haren is dan heel klein lijkt me.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:08

irisdepony schreef:
Prince schreef:
Ik heb deze van de EJ

https://www.ej.nl/paard/poetsen-toilett ... _3002.html

En hij bevalt prima! Bij alletwee mijn pony's, zowel bij degene met een echte wintervacht als degene met een dunne vacht. Verwijdert alleen de losse haren en beide pony's blijven tevreden staan tijdens het poetsen.

Ik heb dezelfde van de Horsefitshop :D :D :D :D :D :D

https://www.horsefitshop.nl/uitwendig/u ... olorId=477

Deze vorig jaar met korting gekocht rond de 16 euro (er zijn altijd wel actie's bij de ej :D )
en haal er per keer ook makkelijk een emmer haar eraf ... IJslander met een enorme wintervacht :o

ergens anders op Bokt nog een initiatief gezien voor een product wat op de markt gebracht werd
door studenten en dat was een speciale kam voor verharen :)* en ook bij een winkel nu in de verkoop gegaan.
Deze zou de haren niet afsnijden/afbreken.

En daar wordt toch verschillend op gereageerd met de furminator ...
of het wel/niet de haren afbreekt. :?

Groet Karin.

Grappig ook dezelfde foto volgens mij

Gevonden studenten product (bokt topic waar het in voor kwam niet ...)
http://groomse.nl/

en excuses ben middenin een tekstbericht terecht gekomen (nog niet helemaal handig met computers) met de quote functie :o

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:32

Heb eigenlijk de zelfde ervaring als enkele andere dat als ze niet (meer) ruien ik er ook geen enkel haar uithaal met de furminator.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:52

Ik gebruik al jaren een furminator en die werkt al een trein, net als een gekarteld metalen zweetmes.

Die rubberdingen van Action werkt voor geen meter. Niet op mijn kortharige hond, niet op mijn langharige kat (met flinke ondervacht) of mijn paard (tinker x haflinger).

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 17:56

Voor de hond zou ik m niet aanraden, de haren worden kapot getrokken en je zit al snel op de huid. Al valt dit bij rassen met een dichtere vacht wel mee (denk labrador) mijn hond doe ik nu altijd met de rosborstel ;)
Voor de ponys zweer ik erbij! geweldig! haalt een hele hoop haar eruit en met die dikke wintervachtjes kom je absoluut niet op de huid terecht. Ponys genieten er ook van!

paarden borstels worden dus voor de honden gebruikt en de hondenborstels voor de paarden ;P

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:45

Nevaya schreef:
Bij honden is het zo dat als je een furminator gebruikt het verharen alleen maar erger word omdat de vacht kapot gemaakt word en het daardoor weer sneller gaat groeien.

Dat is niet alleen met de Furminator. Dat geldt bij honden voor het borstelen in het algemeen. Met wat voor borstel dan ook.
Hoe meer je borsteld, hoe meer ze gaan verharen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:50

Ik had eerst een nepperd (weet echt niet meer welk 'merk' dat dan wel was) maar daar ging m'n pony zo slecht van uitzien dat m'n veearts schrok hoe slecht hij eruit zag. Kwam dus door dat ding....

Toen toch maar geld neergelegd voor een echte en dat is echt superfijn! En nu haal ik er ook niets meer mee uit dus nieuwe vacht eruit snijden geloof ik ook niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:34

Fantabulouss schreef:
[ Video ]

In deze video reviewt Romy Oudshoorn de furminator :) kun je ook gelijk zien hoe hij in gebruik is :)

Ja paard vind het heel fijn... zie haar steeds dr lijf wegdrukken zodra de furminator erover gaat, staart tussen de billen, heb er mijn twijfels over.

Ik hou het zelf bij een stalen rosborstel en daarna zo een borstel met lange haren (bezemborstel noem ik hem altijd maar).

Die van de action heb ik ook geprobeerd maar werkt niet echt goed vind ik, bleef bezig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 14:46

Hier nog een fan van de furminator, gebruil ze al jaren voor paarden, ezels en de katten. Katten en ezels gaan er voor liggen/staan, vinden het heerlijk! Paard maakt het gewoon niet uit, die vindt alle borstels ok. De furminator is geen mes en funktioneerd ook niet zo, dat is echt grote onzin. Het kan wél zijn dat je een hond hebt met een vacht waarvoor de furminator niet geschikt is, dat komt wel eens voor. Maar niks mis met de furminator zelf, ik zweer erbij (er komt buiten de rui echt geen haartje af met het ding), het is z'n geld dubbel en dwars waard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 15:16

Prima ervaring met een furminator. Wel een neppe, van Lidl. En ja, haalt veel meer haar weg dan de magic brush of een poetsblok. Heel erg veel meer.

Overigens snijdt de furminator geen haar. Tenminste: bij mij in ieder geval niet. Hij harkt de losse vacht eruit. Ik zie nooit afgesneden haren. En volgens de makers van de originele furminator zou hij ook geen haar moeten snijden als je hem correct gebruikt. Als je hem in een lange, klittende vacht hangt en gaat lopen rukken....ja, dan vast wel. http://www.furminator.com/FAQ-Using-a-F ... -coat.aspx

Maar het zweetmes met de tandjes is trouwens ook super.