Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Hoeveel ruimte heeft een paard nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 15:40

Bij ons zullen ze nooit 12/7 op de wei kunnen. Ik hoop in het hoogseizoen ze er 3 uur per dag op te kunnen doen (met uitzondering van Leo, want die wordt van lucht al moddervet). Ik wil namelijk niet dat het gras korter dan 5cm gegeten wordt, want eenmaal onder het groeipunt groeit het veel langzamer.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:03

Maartje1990 schreef:
Ik vraag me toch af waar dat hectare per paard onzin vandaan komt :+ vele paarden staan vele uren per dag op een stalletje van 3x4 maar zodra ze in de wei gaan dan moeten ze een hele hectare hebben? Hier een halve hectare voor 3 paarden. Dat gaat prima ook qua belasting van het gras etx

Een hectare per paard is volgensmij pas echt aan de orde als je je paard er jaarrond op wil kunnen laten grazen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:08

Klopt, die hectare per paard is gebaseerd op jaarrond voeren van eigen land. Of dat nou is omdat je 'm in de wei laat lopen het hele jaar, of dat je hooit en dat in de winter voert, maakt niet uit.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:14

Ik volg ook even. Wij hebben straks 2 hectare weiland voor één pony en één paard. Ik denk niet dat we alles nodig zullen hebben, maar ik weet ook niet goed hoeveel wel.
Ze komen 's nachts op stal, overdag waar mogelijk in het weiland en als dat te nat wordt in een paddock.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:09

Zoiets ald teveel land bestaat geloof ik niet. Alleen maar fijn als je grond over hebt, kun je lekker regelmatig je paarden op een ander stuk zetten

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:55

De afmetingen weet ik niet precies, maar vind het voor mijn paardjes wel fijn als ze lekker de benen kunnen strekken in galop. Zonder na 2 passen al aan de overkant te zijn. Qua voer kan je altijd nog hooi bijvoeren, maar dat is duurder dan gras.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 22:16

Wij hebben ongeveer rijbak formaat weitjes voor A'tjes en mini's. Weiland 1 staan 2 A'tjes 24/7 buiten en weiland 2 staan 1 A en 2 mini's met 's nachts op stal.

1 hectare per paard vindt ik ook wel wat overdreven...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:34

wat een leuk topic.

ik heb een huisje gezien met wat grond.

het komt er dan op neer dat ik dan een buitenbak kan doen (20x40) en daarnaast nog 0,5 HA land overhoud (stallen zitten bij het huis).

is dit voldoende voor 3 paarden?
als ik dan:
- s nachts binnen en eventueel bijvoer
- s winters in de buitenbak.

volgens mij moet het kunnen.. hoor graag jullie mening

(het liefst heb ik 2 HA voor een 4tal paarden of zo.. maar het moet ook betaald worden en mijn man heeft ook nog wat wensen qua soort huis en staat van het huis haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:42

Joltsje schreef:
wat een leuk topic.

het komt er dan op neer dat ik dan een buitenbak kan doen (20x40) en daarnaast nog 0,5 HA land overhoud (stallen zitten bij het huis).

als ik dan:

(het liefst heb ik 2 HA voor een 4tal paarden of zo.. maar het moet ook betaald worden en mijn man heeft ook nog wat wensen qua soort huis en staat van het huis haha

Nou, wij hebben een kleine halve hectare (weide) met 3 paarden, 24/7 buiten met inloopstal, hier voeren we hooi in de wintermaanden. Dit gaat prima, dus moet bij jou ook lukken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 12:44

Met een halve hectare moet het lukken maar zal dan wel dat stuk opdelen in min 2 stukken zodat je kan afwisselen.
Zonder bijvoeren kom je er sws niet daar is het te klein voor.
Die van mij staan swinters snachts op stal met een groot hooinet/slowfeeder.
Zomers 24u p.d. buiten en ook met voldoende hooi zodat ze altijd te eten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:03

Dat kan op zich wel, maar dan hou je in de zomer wel heel weinig gras over.
Is er een optie om in de buurt een stukje land bij te kopen of te huren?
Dat ze daar in de zomer lekker kunnen staan.
En heel goed kijken wat voor bodem de buitenbak heeft, dat is iets wat wij niet goed in geschat hebben bij de aankoop van ons huis en waardoor wij binnen een jaar een goed gedraineerde paddock hebben ('moeten') laten aanleggen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:11

KoudbloedKim schreef:
Dat kan op zich wel, maar dan hou je in de zomer wel heel weinig gras over.
Is er een optie om in de buurt een stukje land bij te kopen of te huren?
Dat ze daar in de zomer lekker kunnen staan.
En heel goed kijken wat voor bodem de buitenbak heeft, dat is iets wat wij niet goed in geschat hebben bij de aankoop van ons huis en waardoor wij binnen een jaar een goed gedraineerde paddock hebben ('moeten') laten aanleggen.

Ligt er ook heel erg aan wat voor grasmat je hebt denk ik, ik heb een stukje raaigras van 2500 vierkante meter en daar kom ik het droge seizoen net mee door met 2 spanjaarden. Kan ze er uiteraard niet meteen vol op gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 13:48

Ja, dat zal ook zeker zo zijn. :j

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 14:30

Ik heb een paddock van 30 x 6 m voor 2 paarden, die staan daar hele middag in. Daar krijgen ze dan ook wilgentakken om aan te knabbelen. Als ik zelf thuis ben (3 dagen pw) zet ik ze ook 's ochtends erin.
Boxen zijn beide iets groter dan 4x4 m per stuk, hebben elk nog buitenluik en 3 ramen.
Zomerperiode heb ik een wei van 65 x 35 m, daar staan ze dan hele dag op. Dat is op een gegeven moment wel kaal, maar ik heb 2 friezen waarvan 1 echt te dik en vanwege zijn pensioen niet meer met trainen dunner te krijgen. Ze krijgen voldoende ruwvoer van eigen land dus weidegang is niet persee voor het gras. We hebben 47,5 hectare weiland maar dat is voornamelijk alleen koeiengras, vandaar m'n eigen weitje voor de paarden, hooi komt ook van een speciaal stuk met geschikt paardengras. Op 5 min stappen zit er een recreatiegebied en op 10 min stappen een rijvereniging, dus beweging genoeg te geven. Longeren doe ik in de zomer ook wel op eigen land.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:29

Ik heb straks 5 paarden :
Tinker, fjord , fjordxcamarque, en twee shets op een paddock Paradise van in totaal ongeveer 2800m2
Door het rond-pad met 1 lange pad van bijna 80 meter lang kunnen ze voldoende rennen.
Ook is er nog een soort mega zandbak van 38 x 25 waar ze ook nog hun energie in kunnen.
En er is een klein landje , maar dat geeft niet, 1 is heel gevoelig voor hb en de rest is vrij rond en heeft aan 1-2 uurtjes gras ruim voldoende Afbeelding

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 22:47

hier 2 paarden ,drie pony's en 2 shetjes.
Staan swinters op zand paddock van 12 bij 40 met 2 schuil containers.
heb daarnaast de menbak van 30 bij 40 waar ze in kunnen als ze zoals met extreem kou of regen ook in mogen.
heb drie weilanden van 50x50 en ze doen aan strook begrazing omdat er 2 bij zitten die niet zo veel gras mogen.
in het begin krijgen ze 15x50 en elke 4 dagen 5 meter bij.zo kunnen ze in de zomer overdag het gras op en snachts in het paddock met voordroog en hooi..
Gaat echt harstikke goed en de paardjes zien er goed uit

Afbeelding
op de wei gisteren hihi
Afbeelding
onze paddock en ja ze staan er echt alle 7 in..
eten is belangrijkste hihi.koord hangt slap want daar waren we mee bezig
daarnaast de net nieuwe bak ,die moet echt nog aangestapt worden haha

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 23:12

Oh..
Dan heb ik ze toch royaal staan. Stuk van ci een hectare voor 4 D/E pony's . Er loopt een track omheen, en we hebben een ci 30-50 gras paddock aanluitend op het track. In het voorjaar staan ze alleen op het track en de graspaddock ( ci 30 x50) en pas als we het middenstuk een keer gehooid hebben ( en het is bijgetrokken) komen ze steeds op een klein stuk ( 20x40 ongeveer) van het middenstuk/ de wei.
Swinters, tot aan ci eind maart op het gehele stuk ( wei, track en paddock)

Zomer en winter snachts op stal. Gras (speciaal paardenmengsel) hebben we eigenlijk te veel, vandaar het hooien ( zodat we ook swinters van ons paardenmengsel kunnen voeren)

Vind het zelf heel fijn dat ons track zo royaal is, ze hebben toch wel dagelijks( vaker meerdere keren per dag) een speelkwartier :

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:27

Joltsje schreef:
wat een leuk topic.

als ik dan:

Ik vind het wat weinig. Dan zou ik in de bak ook gras zaaien en daar gewoon gaan rijden. Al weet ik niet hoe vaak je rijd en hoe dat gras zich dan houdt. Is er geen rijbak in de buurt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:35

Wij hebben met 11 stallen (en op het moment vaak 12-14 paarden) 0.4ha land, daar komen echter lang niet alle paarden op, alleen eigen paarden. Maar op de track (die een derde van het land is) staan er standaard 4 tot 5.

De bak inzaaien raad ik sterk af. Hij is daarmee niet meer te slepen of wat dan ook en het eruit krijgen kan alleen met heel vaak spuiten en je blijft nog lang last van wortels houden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:42

Wel grappig dat iedereen dat van mij aan de magere kant vind en alle voorbeelden daarna veel kleiner zijn. Het huis gaat waarsch. Niet door. Maar toch.

Wat er bij zat is dus 50×100 meter en daarnaast nog eens een bak van 20x40.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:49

Joltsje schreef:
Wel grappig dat iedereen dat van mij aan de magere kant vind en alle voorbeelden daarna veel kleiner zijn. Het huis gaat waarsch. Niet door. Maar toch.

Ik niet hoor, maar dat had ik ook al gezsgt. Heb hier dus ook 3 paarden (+2 schapen) op een kleine halve hectare. Met bijvoeren s winters gaat dat prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:01

Het is zeker niet té klein, het wil op zich prima. :j
Maar ik weet wel dat toen we ons extra stuk nog niet had, ik me weleens afvroeg of de paarden niet gelukkiger zouden zijn als ze gewoon lekker in de zomer een paar maanden in de wei konden staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 09:36

Joltsje schreef:

Echt? Mijn schoonmoeder is inmiddels verhuist maar die had ook zoiets. Gras werd goed bijgehouden en bemest en de paarden gingen er de hele zomer elke dag op.

Veel weiland is leuk, maar de meeste paarden worden er toch maar dik of zelfs ziek van, paddock vind ik belangrijker.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 10:12

Daarom krijgen mijn minis straks ook hun eigen stukje. 30x35 ongeveer met nog een pad richting de stallen. Ze lopen nu samen met de groten en die gaan wel op gras.
De minis zijn iets te dik nu, niet heel erg maar wel iets.
Als er van het zomer weer volop gras is dan kan ik ze rollen.
Stuk wat ze straks krijgen wordt deels in gezaaid en deel zand en tegels.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 21:45

Ey dames, vraagje
Ik heb een leuke boederij gekocht met achterom een mooi stuk land.

De wei is 130 bij 53 (de bovenste 3 meter wordt een gangpad gemaakt)

Nu zijn wij aan het bedenken wat te doen qua indeling, 3 of 4 weien? Dus 3 weien van 50 x 43 of 4 weien van 50 x 32?

Er staan straks een 10tal (sport) paarden die 2-4 uur per dag buiten komen.
Hiernaast zullen er nog een 3tal paddocks en een stapmolen komen, naast dit stuk grond.

Dus graag jullie mening omtrent de wei indeling.
De paarden zullen max met zijn 2'en staan (hooguit 3 bij een rustig groepje.)