Weide kwijt; is dit idee realistisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Weide kwijt; is dit idee realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 18:18

paarden in de winter op de zware klein zou ik nooit,nooit doen.
daar krijg je geen gras meer door in het voorjaar/zomer,of moet je elk jaar opnieuw met zwaar materiaal laten loswerken,fijnleggen,.....

hier ook zware klei,en paarden staan minstens 6 maanden/jaar volledig op de beton(binnen grote oppervlakte stro,maar kunnen dus buiten vrij op een groot stuk beton),want anders is echt alles kapot gelopen.(ook tinkers)

dus hoe dan ook zou ik ze in de winter no-way in de weides laten,wil je in de zomer nog wat gras overhouden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 20:49

De weide die we tot 1 april hadden is ook volledig 'verwoest' qua gras, die heeft nu ook echt een jaar nodig om te herstellen. Meestal gingen we dan over op de 1.2 hectare weide voor weer een jaar en dat om en om.
Mijn eigen weide is voor drukke dagen, slecht weer en winterdag als ik ze snel in en uit wilde halen. Daar was hij exact groot genoeg voor zeg maar.

Volledig op stal is geen optie, ik vind het 1: niet diervriendelijk en 2; veeeeeel teveel opgehoopte energie om de paarden 23 uur per dag in een stal op te sluiten. Ze lopen met gehandicapten en doelgroepen die extreem kwetsbaar zijn. Het moeten echt sullen blijven zeg maar :+

We hebben wel op Equitana van die mooie klik roosters gevonden, maar na navraag over de kosten zou dit zo duur worden dat het niet meer realistisch was.
Net als betonblokken.. Zou mooi zijn,maar die kosten gewoon veel te veel geld, daar is geen budget voor. Niet voor grote opppervlaktes in ieder geval.
Ook is er een kans dat we volgend jaar wel weer weide kunnen huren en dan mag ik allemaal betonblokken weer zien af te voeren :=
Ik heb dus wel een stuk van 6 bij 6 meter met betonblokken, planning is wel om daar in de winter bv de A pony op te laten ipv op de weide.

Met goed droog zand ophogen en die optie van vloerbedekking ga ik eens onderzoeken. Hoewel ik gok dat die vloerkleden binnen een dag finaal naar beneden zakken. De pb's die ik tot nu toe heb van mensen geven aan dat het daarin de winter relatief droog is. Hier is het echt een bende. Maarmisschien met versteviging eronder wat ik hier ook al hoor? Zou dat een optie zijn?

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:06

Je mag geen hooi op de wei voeren i.v.m. dat het een zootje wordt zeg je. Wel eens aan zo'n hooiruif voor op de weide gedacht waar ze rondom kunnen staan? Daar wordt weinig bij geknoeid volgens mij. Of gaat het dat niet worden met je dominantie tinker?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 13:34

Dat wordt nog steeds een grote bende ivm dat ze het hooi eruit trekken en ze hier niet netjes met de mond dicht eten zeg maar :+ heb ooit een echte houtenruif gehad, en zelfs dat was ellende. Dit idee, alleen dan steviger en een fikse maat groter;

Afbeelding

Ook zal dit betekenen dat alleen de dominante merrie eet, de rest zal ze niet naast zich dulden of tegenover zich := super irritant, maar goed, het is helaas haar enige minpunt.
maar de bodem en dat ze paarden er redelijk droog op moeten kunnen staan is hier een zeeeeeeer zware prioriteit, dus we knutselen en denken weer blij verder deze week

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:57

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waarom gebruik je de bak niet als paddock op de momenten dat de bak niet gebruikt wordt? Dan kun je in de zomer nog wel wat plezier halen uit het stuk gras dat je hebt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 15:34

Dat gebeurt in de nachten zeker. Ik wil de twee kleintjes alle nachten straks in de bak hebben, en in de winterperiode op de vrije zondagen/ als er een keer geen lessen zijn dat alle paarden samen de bak in kunnen de hele dag. Dat had ik zelf ook al in gedachten gehad als optie.

Maar heb overdag van maandag tot en met zaterdag continue lessen en om dan voor elke les alle paarden in en uit de bak te halen en alle drollen weg te scheppen.. Dat is tijdstechnisch niet haalbaar.
Ik werk nagenoeg alleen en 95% van mijn leerlingen zijn niet in staat om zelfstandig paarden uit een bak of een weide te halen ( anders was het een optie om leerlingen dat gewoom standaard als extra taak mee te geven).

Ik redde het deze winter al vaak niet eens om uberhaupt op tijd de paarden uit de weide op te halen voor de lessen als ik teveel beginners op een dag had :=
steeds door die heerlijke baggerploeteren met een paard :')

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:45

En misschien omdraaien? In de avonden/nachten in de bak en overdag op stal? Is ook makkelijk voor de kinderen en voor jou. Of durf je ze niet zonder toezicht in de bak te laten?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:14

Met vloerbedekking in zulke blubber ga je het niet redden. Wij hebben een paar stukken liggen grenzend aan verharding, maar ze zakken er nog een stuk in (het is harde canvas vloerbedekking). Dan werken eigenlijk maar een paar dingen; draineren, paddockroosters of grastegels. Misschien is het goedkoper om er een lading geel zand op te laten storten?
Ik heb nooit geweten dat het daar zó nat was, maar het gebied zit tegen de stuwwal aan. Wij zitten in een beekdal, lekker laag dus en deze winter weer een drekzooi. Paarden staan wel deels verhard, dus die redden het prima.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:12

Wel vervelend dat je ook niks qua paddock mag aanleggen. Op de klei wordt het dan een heel moeilijk verhaal. Met die tapijten heb ik ook wel voorbij zien komen maar wordt volgens mij ook een bende. Wellicht iets met drainage, zand en dan een tapijt erop?
Of inderdaad grindroosters, wij hebben vooraan het weiland ook van die kunststof grastegels dan blijft dat stuk ook in de winter begaanbaar langs de paddocks. Anders moesten we steeds met de paarden door alle andere Paddocks om eruit te komen. Nu kunnen we gewoon buitenom via een aparte uitgang per paddock. Die grastegels ook via mp op de kop getikt voor niet al te veel. :j
Wij hebben wel mazzel met dat we in de zomer land van de buurman kunnen gebruiken, dat is 7 hectare. Daar kunnen ze meestal tot oktober/november lopen zonder dat het een bende wordt. Dit jaar van november tot april in de paddock gehad en nu alweer in het land. Echt super.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:56

Is het een idee om in plaats van een stuk te verhogen (en draineren) een track rond het weiland te verhogen en die eventueel aan te laten sluiten op je bak?

Iets anders zie ik niet zo snel werken eerlijk gezegd. Wij hebben land teveel, maar ook kleigrond en het stukje winterweide (=0.7 hectare) lopen mijn pony's al zo aan gort dat we de weide zeker 3 maand rust moeten geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:15

Ik zou een eenvoudige paddock-paradijs maken met verharding op het looppad, en in de winter de weides dicht houden maar de paarden alleen op het looppad laten. Ik zou dus niet perse een track rondom alles laten lopen, desnoods alleen aan de voorkant/ zijkant, maar wel de track zo droog mogelijk maken. Met 0,5 hectare en 4 paarden moet je sowieso het hele jaar bijvoeren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:20

Ik zou een paar paddocks bestraten of aanleggen op bestrating. Dat staan ze droog en het is makkelijk schoon te houden. Stoeptegels kan je vaak goedkoop of zelfs gratis ophalen. Kunnen ze als je de bak niet gebruikt even los in de bak en verder overdag buiten in de paddock met hooi/voordroog. In de zomer kan je ze om en om op de wei zetten voor een paar uurtjes. Niet perfect, maar wel te doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 23:57

Ben je al wel eens met de gemeente gaan praten? Want als je je probleem uitlegt mag je misschien wel een track laten afgraven en vullen met (puin en) geel zand?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 00:21

Een track zie ik niet zitten, te smal en er mag absoluut geen puin op de weide, dat is later bijna niet weg te krijgen. Als ik de complete weide een veilige track maak blijft er geen land meer over. Steen/grint etc wil ik niet op een groot deel vd weide hebben, ook met oog op de toekomst. Ook veiligheids technisch met de kudde vind ik dit niet prettig. Ook krijg je dan juist met dit type grond flinke belasting op kleine stukken, daar kan deze grond juist niet tegen. Dan liever 1 stuk bewerken dan de complete weide. Die stoeptegels ken ik idd, is dat niet rot lopen met de hoeven van de paarden? In de nacht in de bak kan met twee dieren, ik heb oa eczemers die echt in een stal moeten in de zomer helaas. In de natte periode vind ik het dieronvriendelijk om paarden buiten te hebben in de nachten. Volle wind en geen schuilmogelijkheid. Zomers wil ik dus wel zoveel mogelijk in de bak zetten in de nacht, en in winterperiodes als er geen lessen zijn. 1 fikse paddock spreekt mij tot nu toe het meest aan, mocht ik daar mee sleutelen, is een vaste vierkant in een hoek makkelijker aan te passen nu, en later weer in oude staat te brengen ( eis van mijn ouders die hier wonen)

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:22

Wij hebben een deel van natte klei weide gekeerd.... Dus kleigrond afgegraven en geel zand wat er onder ligt naar boven gehaald....klei er weer in en geel zand bovenop....werkt perfect! Nu al twee winters droge voeten...Wij voeren op de paddock...maar als dat geen optie is...Misschien twee keer per dag los laten lopen en tussendoor voeren?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 09:30

Voor zover bekend hebben wij helaas geen geel zand eronder :( toendeertijd is onze rijbaan ook flink afgegraven, maar bleek donker zand en ook echt veel klei. Daar uiteindelijk af laten voeren en wit zand erop gedaan. Maar dat gaat voor een weide teveel in de kosten lopen.
Alle weilanden hier direct omheen zijn de laatste jaren opgehoogd en buizen erin plus sloten, maar ik geef toe dat het nog steeds bende is als ik er op kijk. Zelfs nu staan daar nog plassen in

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 09:51

Klei is echt waardeloos met paarden. Wij zitten ook op klei grond, maar dan 10 hectare (en nu twee D-pony's). De winter heb ik ze op 1,5 hectare ongeveer gehad en groot gedeelte van de winter heeft er een dikke laag sneeuw op gelegen. Maar zelfs zo is het volledig stuk gelopen. De paarden zakken tot over de kogels in de modder (ik wilde ze echter niet alles stuk laten lopen...). Nu heb ik ze op een ander stuk gezet (ruime 5 hectare), die droger is en dat gaat nog goed. Nu begint op het stuk gelopen stuk echter wel gras terug te groeien! Mooie groene waas erover.

Nu huren we dit, dus ga ik hier niet te veel moeite en geld in steken, maar ik ben wel benieuwd hoe je het op gaat lossen en hoe dat werkt. :j
De planning is zelf stuk grond te kopen, maar de kans is groot dat dat ook kleigrond gaat zijn hier in Zweden.

In Nederland waren we verwend met zandgrond.

Wat ik hier trouwens wel veel zie in de weide zijn koeien platen in het begin (bij het hek dus, waar alles het eerst kapot gelopen wordt) en ze leggen hier veel gras/grind roosters. Lijkt me toch dat het betaalbaar moet kunnen zijn, omdat het hier al snel over flink aantal hectare gaat.

Maar denk helaas dat veel paarden op een halve hectare, het niet realistisch is om het goed te houden. Tenzij je er dus echte gedraineerde paddocks neer kunt leggen met wit zand.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 20:50

Mijn paarden hebben een klinkerpaddock. Nooit geen problemen met de hoeven. Ik heb juist het idee dat het de hoeven goed doet. Geen mok, droge stralen en mooi hard.

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:03

Ook ik zit op zeer zware kleigrond met mijn 0,73ha. Met nu 2 paarden en een pony. Ik gebruik s,winters mijn bak ook als paddock.die lopen ze echt aan gort.maar heb vorig jaar een aantal stelton platen (2bij2 meter) laten leggen .ideaal... plan 1 lijkt mij het beste plan.