Hoeveel maanden in het jaar voeren jullie bij (24/7 buiten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Hoeveel maanden in het jaar voeren jullie bij (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:30

Ondanks dat ik voldoende gras heb in de zomer hangen er toch dagelijks ook 2 slowfeedernetten met grof hooi.
Mijn ervaring is dat naast vers gras de paarden toch ook behoefte blijven houden aan wat meer vezelrijke voeding. Terwijl we al sinds 2004 aan biologisch weidebeheer doen en uitsluitend allerlei natuurgrassen en kruiden in de weides hebben staan.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:34

Ik heb dezelfde ervaring als Henny_W en meerdere in dit topic. Op de laatste maand weidegang na hebben wij ook meer dan voldoende gras. Maar toch wordt er nog best veel hooi gegeten terwijl ze op de wei staan. Ongeveer 1/4 van wat ze normaal eten. (Mijn paarden hebben altijd onbeperkt hooi staan).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 08:45

Hier kijk ik gewoon naar de paarden wat ze willen. Nu zo richting de zomer gaan ze steeds meer gras en minder hooi eten (er staat altijd een ruif met een baal erin). Soms eten ze helemaal geen hooi meer omdat er gewoon genoeg gras staat met voldoende afwisseling in grofheid. Ook staan ze in de zomer veel in de schaduw te dutten en eten dan niet ;)
Rond juli/augustus is het hier dan vaak weer zo droog en warm dat het gras dood gaat en dan gaan ze weer over op hooi (al is het gras dat er eventueel nog staat of op de andere wei ook gewoon hooi).
Vorig jaar heeft er een baal in gelegen waar ze 5 maanden niet naar om hebben gekeken.

Het wisseld hier dus heel erg, dus zorg gewoon dat er hooi staat. Als het op is krijgen ze een nieuwe baal ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 10:59

pol013 schreef:
En toch is júíst bemesten vaak de formule voor gezond gras en ruwvoer.
Dan heb je veel meer kans op gras wat fatsoenlijk kan groeien en juist vezel en eiwitten aanmaakt ipv gestresst te raken en suiker rijk te zijn.
Strookbegrazing werkt juist heel goed. Alleen zou je om het echt goed te doen een draad aan de voor- en achterkant moeten verzetten. Dan heb je dat korte gestresste gras ook niet.

Ik zou mijn paarden juist nooit op onbemest land willen hebben. Maar wel om dezelfde redenen die jij noemt koper.

Je kunt natuurlijk wel met de boer proberen te overleggen hoeveel hij injecteert. Een beetje minder wil hij misschien wel doen in overleg.

Maar bemest dan gezond. Van geïnjecteerd gras krijgen zulke paarden problemen. Als die boer ook stalmest heeft die hij kan uitrijden is het al een heel ander verhaal.

Met strookbegrazing blijf je houden dat ze het korte, gestresste gras afvreten. Paarden knagen het gras af tot onder het groeipunt, dat gras is dus per definitie gestresst. Als je ze elke dag kort in lang gras zet heb je dat hele probleem ook niet.

Palousa_boy waarom zet je dan niet ook hooi in de schaduw neer? Het lijkt nou net of jouw paarden moeten kiezen tussen eten of schaduw.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:13

Met strookbegrazing wordt het gras wordt juist niet te kort als je het goed doet. Dan zijn ze al weer verder vóór het zo kort is. Maar dan moet je wel aan beide kanten een draad verschuiven.

Nu heb ik geen IJslanders maar wel analyses van mijn geïnjecteerde en met kunstmest bemeste ruwvoer. En dat zijn vaak heel mooie gehaltes. Laag in suiker en normaal- hoog in eiwit.
Éénmaal was het suiker rijk. Maar dat was omdat het toen zeer langdurig droog was en het gras niet fatsoenlijk heeft kunnen groeien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:12

Koper schreef:
pol013 schreef:
En toch is júíst bemesten vaak de formule voor gezond gras en ruwvoer.
Dan heb je veel meer kans op gras wat fatsoenlijk kan groeien en juist vezel en eiwitten aanmaakt ipv gestresst te raken en suiker rijk te zijn.
Strookbegrazing werkt juist heel goed. Alleen zou je om het echt goed te doen een draad aan de voor- en achterkant moeten verzetten. Dan heb je dat korte gestresste gras ook niet.

Ik zou mijn paarden juist nooit op onbemest land willen hebben. Maar wel om dezelfde redenen die jij noemt koper.

Je kunt natuurlijk wel met de boer proberen te overleggen hoeveel hij injecteert. Een beetje minder wil hij misschien wel doen in overleg.

Maar bemest dan gezond. Van geïnjecteerd gras krijgen zulke paarden problemen. Als die boer ook stalmest heeft die hij kan uitrijden is het al een heel ander verhaal.

Met strookbegrazing blijf je houden dat ze het korte, gestresste gras afvreten. Paarden knagen het gras af tot onder het groeipunt, dat gras is dus per definitie gestresst. Als je ze elke dag kort in lang gras zet heb je dat hele probleem ook niet.

Palousa_boy waarom zet je dan niet ook hooi in de schaduw neer? Het lijkt nou net of jouw paarden moeten kiezen tussen eten of schaduw.

Ze kunnen bij de ruif ook wel in de schaduw staan hoor ;) maar niet de hele dag (iets met bomen en een draaiende zon). Maar ze staan liever bij een andere boom, die heeft om een of andere reden echt hun voorkeur.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:15

pol013 schreef:
Met strookbegrazing wordt het gras wordt juist niet te kort als je het goed doet. Dan zijn ze al weer verder vóór het zo kort is. Maar dan moet je wel aan beide kanten een draad verschuiven.

En aangezien TS twee heel lange smalle stukken gaat maken gaat zij dus niet het gras
beschermen tegen te kort afeten middels een tweede draad. Eerder in het topic noemde ik al dat die manier gewoon niet handig is in deze situatie.

Als ze in het midden een pad maakt en dan aan iedere zijde een paar weitjes dan kan ze best redelijk strookbegrazing toepassen. Dan duurt het niet zolang eer de paarden aan het einde zijn en kan ze het weitje weer dichtzetten en op naar de volgende.

Maar het is wel zo dat als zij puur middels strookbegrazing de grasinname wil beperken ik voorzie dat de paarden het gras alsnog altijd te kort afeten.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:28

Wij hebben met een kudde van 5 (mini, IJslander, Fries, Amerikaanse appaloosa en een grote appie kruising) +/- 550m2 gras waar ze 's winters niet op mogen en in de zomermaanden elke dag één of twee uurtjes kunnen grazen.

Het andere stuk land van 0,26 ha land kunnen ze 's winters ook op lopen, dus daar staat maar weinig gras in de zomer.
Wij voeren onze paarden dus 365 dagen per jaar onbeperkt bij.