Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:14

Bij ons in de buurt staat juist alles dag en nacht buiten in de zomer, ik moest echt goed zoeken naar een stal waar hij 's nachts gewoon naar binnen kan in de zomer. Maar ze blijven wel tot 's avonds buiten hoor, vind 5 uur wel erg vroeg in de zomer.

Als jij en je paard er verder prima staan zou ik niet verhuizen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:20

Ik heb ze aan huis en hier gaan ze ook 's nachts binnen, terwijl ik alle mogelijkheden heb om ze 24/7 buiten te houden. Maar ik vind het zelf fijn om ze 's nachts binnen te hebben. We hebben ze een ruime stal van 3.80 x 4.70 en kunnen ze ook in hun uitloopje buiten staan van 4.70 x 3.90. Dus per paard 4.70 x 7.60 m voor de nacht.
Wel haal ik ze dan net voor het echt helemaal donker is binnen. 's Ochtends zodra ik uit bed ben zet ik ze gelijk buiten.

In de winter trouwens net zo. Dan staan ze heel de dag buiten en 's nachts binnen. Ik heb ze liever jaarrond van 's ochtends tot 's avonds buiten en 's nachts op stal dan in de zomer 24/7 buiten en in de winter ineens 18-20 uur per dag op stal.

monnette1

Re: Paarden in de zomer lekker dag en nacht buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:27

Ik kan mijn paarden wel 24/7 s zomers in de wei doen, maar dan staat de haflinger hoefbevangen en de kwpn-er krijgt mok, dus ik heb ze vanaf 20.00 -7.00. in de paddock, dus niet echt op stal, dus ik vind het persoonlijk niet zo verkeerd om ze s nachts op stal te houden

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:35

's Zomers dag en nacht buiten, tenzij de wei en bak heel nat is. Ik sprak vorig jaar nog iemand met een dressuurstal die ze in de zomer ook maar een uurtje ofzo buiten had, omdat hij bang was dat ze zo een blessure konden oplopen, vreselijk vind ik dat, een paard hoort niet 23 uren op stal te staan.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:13

In de zomer staat ze zo lang mogelijk buiten. Maar ze gaat snachts wel op stal. En daar ben ik wel blij mee, als er dan snachts iets is horen de stal eigenaren het al snel aangezien de stallen aan het huis grenzen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:19

Ik heb op een stal gewerkt waar de paarden in de winter max een uurtje in de paddock stonden, in de zomer 3 uurtjes op de wei.

Dat wil ik zelf nooit voor m'n paard.
Mijne staan 24/7 buiten met 2 stallen die altijd open staan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:24

Bij ons op stal mag je kiezen met de zomer wat je wil. Met de nacht op stal of buiten.
Het enigste wat de stalhouder wil, is dat ze in de paddock op het erf staan ze mogen niet op de weide blijven.
Indien er bijvoorbeeld echt slecht weer verspeld word is het ook geen probleem om ze dan een keer een nachtje binnen te zetten.
Mijn paard vind het heerlijk en wilt dan ook niet naar binnen. Met het najaar als het weer echt slecht word staat ze op den duur zelf voor de draden te hupsen dat ze met de nacht weer op stal wilt.

Met het mooie weer en nu het weer langer licht is vind ik 17.00 ook te vroeg om ze al binnen te zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 00:45

Mensen vergeten echt alle risico's van op stal staan. Die zijn minstens zo groot als buiten staan, dus dat zijn geen redenen eigenlijk. Daarnaast geeft veel op stal staan weer meer problemen. Maar als mensen het normaal vinden dat hun paard zo kort buiten staan, worden oplossingen voor problemen altijd in iets anders gezocht.

Ik lees mok, wat niet door nattigheid komt. Dat is echt achterhaald.

Mijn oude ruin kan ook niet op gras, dus hele jaar rond op ruime paddock met hooi.

Die van ons konden eerst zelf kiezen en nu gaan ze dus 's avonds naar stal. We halen ze zelf binnen. Ze gaan rond half 8 naar buiten en wij halen ze in de winter ergens rond 18/19 uur binnen. Dan staan ze dus 10 uur buiten, wat wordt aangezien als lang. Maar 10 uur buiten, is nog steeds 14 uur op stal!!

Als we ze een keer eerder binnen hebben gehaald, zeg rond 16/17 uur, gingen we rond 20uur nog even wandelen.

Dat vraagt veel van ons, want het kost veel tijd. Zeker naast een gezin en mn man die bijna 60u werkt.

Nu halen we ze rond 19-20uur binnen en straks als de klok vooruit gaat gaan we pas na het eten.
In de zomer kunnen ze wel 24/7 buiten blijven.

Wij staan midden in het bos en de zwijnen lopen voorbij, waardoor ze weleens flink rondrennen. Dat vinden ze eng. Maar het is niet anders. We rijden meerdere keren pw in het bos en komen ze dan ook wel tegen.

Hier komen ook leger heli's voorbij en daar reageren ze weer totaal niet op.

Onweer ben ik zelf bang voor, dus daar heb ik zelf wat moeite mee. Maar voorheen konden ze kiezen en had ik het niet in de hand. Nu gaan ze op stal, op 1x na en voel ik me beter. Terwijl ze behoorlijk wat risico lopen op stal. Daar kunnen ze geen kant op.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:20

Paarden die snel hoefbevangen worden kunnen ook een deel van de tijd op de paddock staan, kunnen ze alsnog lange tijd / 24/7 buiten staan :j
Onweer vind ik zelf ook nooit zo prettig, maar zolang ze niet in een open veld staan kan ik me er nog redelijk gerust bij voelen.
Mijn merries staan dus alleen snachts op stal (zo laat mogelijk naar binnen, zo vroeg mogelijk naar buiten), maar ik laat overdag de stallen wel altijd open, zodat ze altijd naar binnen kunnen als ze willen. De hengsten staan 24/7 buiten met schuilstal, dus ook die kunnen zelf bepalen waar zij zich het veiligste voelen op zo'n moment.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 22:44

Bij ons gaan ze in het winterseizoen (meestal rond oktober tot april, afhankelijk van het weer) overdag naar buiten en snachts naar binnen.
Rond 9.00 worden ze buiten gezet en afhankelijk van wie er is worden ze weer binnen gezet. Vandaag was ik dat om 15.30 maar andere dagen kan dat 16.30.
En volgens mij willen ze het vanaf deze week later op de avond gaan doen.

Zomers staan ze wel dag en nacht buiten, moet er niet aan denken om jaar rond een stal te moeten uit mesten :o Of met de warme mooie nachten straks haar op stal te hebben staan.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:01

Ik was er zo klaar mee dat mijn paarden veel te vroeg naar binnen gingen, te laat buiten kwamen en soms zelfs maar even of helemaal niet naar buiten gingen dat ik alle luxe van een pensionstal achter me gelaten heb en een weide ben gaan huren. Ik heb geen bak, stallen, stromend water, stroom en wc meer, moet alles zelf doen en kan geen dag overslaan. Toch zou ik niet anders meer willen, ik heb mijn pony's nog nooit zo gelukkig gezien.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 23:16

Vergeten erbij te zetten.
Mijn paardje heeft een verharde uitloop aan haar stal waar haar waterton op staat en hang er 1 hooinet op.
Mocht ze dat niet gehad hebben zou ik het vroeg naar binnen gaan minder fijn vinden denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 00:16

Ik wilde net zeggen. Het is nog zo mooi en lekker lang licht. Ik zou niet blij worden als ze nu nog rond 15:30/16:30 naar binnen gaan. Maar een uitloop maakt daar wel een hoop in goed.

Wij hebben ze vandaag nog om 19uur binnen gezet, maar gaan vanaf deze week na het eten binnen zetten.
Ik hoop dat ze snel weer 24/7 buiten kunnen blijven natuurlijk. Ik vind zelf dat een paard echt schuilmogelijkheden moet hebben bij 24/7 buiten, dus vandaar dat ze nu 's avonds nog naar binnen gaan. We staan aan een bosrand, maar er zit nog geen blad aan de bomen, dus helemaal geen beschutting nog.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 02:33

Bellatrix schreef:
Is het verder een topstal voor jou of voor je paard?

Haalt me de woorden uit de mond. Zat al precies met deze vraag in mn hoofd toen ik de OP gelezen had

Nancy71990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 05:21

Bij ons lopen ze zomer en winter buiten met inloopstal en zou niet anders meer willen.
Wij wonen nu in Frankrijk en hebben daar nu ook de ruimte voor, in NL moesten de paarden op pension en ook op stal tegen de avond erg sneu....

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 16:26

Maartje1990 schreef:
Bellatrix schreef:
Is het verder een topstal voor jou of voor je paard?

Haalt me de woorden uit de mond. Zat al precies met deze vraag in mn hoofd toen ik de OP gelezen had

Het is verder een topstal voor mijn paard! Goed ruwvoer,goed krachtvoer.mooie grote en lichte stallen,veel faciliteiten.zoals twee grote rijbakken,wasplaats en ook nog paddocks.verder heb ik het naar mijn zin en....mijn paard ook.
Dat ze zo vroeg naar binnen gaan is het enigste minpuntje.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 16:47

Ik vind dat wel gelijk (naast genoeg ruwvoer) het meest belangrijke punt. Het welzijn, de gezondheid van je paard draait op ruwvoer en beweging op het land of grote paddock (dus geen stal-uitloopje van 10m2) en niet op mooie binnenbakken, lichte stallen wat wij ruim noemen (maar een paard nog steeds alleen maar om zijn kont kan keren) of een wasplaats. 17 uur naar binnen zou voor mij ab-so-luut een reden zijn om een betere stal te zoeken die meer op het welzijn van de dieren gericht is.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:29

Grote en lichte stallen zie ik ook wel als welzijnspuntje. Tuurlijk hebben ze zoveel mogelijk beweging nodig, maar zodra ze op stal moeten heb ik liever een grote, lichte stal, dan een donker, klein stalletje.
Maar voor mij zou in de zomer om 5 u binnen ook écht een no-go zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:47

In dit geval gaat wat mij betreft dan ook dat bewegen vóór op een ruime, lichte stal. Wij noemen het vaak ruim, terwijl het nog steeds een hokje is waar het paard zich alleen maar in kan omdraaien. En bij veel stallen gaat 's avonds gewoon de deur dicht en het licht uit, al noemen ze "5 uur" al 's avonds.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:52

superpony schreef:
Mensen vergeten echt alle risico's van op stal staan. Die zijn minstens zo groot als buiten staan, dus dat zijn geen redenen eigenlijk. Daarnaast geeft veel op stal staan weer meer problemen. Maar als mensen het normaal vinden dat hun paard zo kort buiten staan, worden oplossingen voor problemen altijd in iets anders gezocht.

Ik lees mok, wat niet door nattigheid komt. Dat is echt achterhaald.

Mijn oude ruin kan ook niet op gras, dus hele jaar rond op ruime paddock met hooi.

Die van ons konden eerst zelf kiezen en nu gaan ze dus 's avonds naar stal. We halen ze zelf binnen. Ze gaan rond half 8 naar buiten en wij halen ze in de winter ergens rond 18/19 uur binnen. Dan staan ze dus 10 uur buiten, wat wordt aangezien als lang. Maar 10 uur buiten, is nog steeds 14 uur op stal!!

Als we ze een keer eerder binnen hebben gehaald, zeg rond 16/17 uur, gingen we rond 20uur nog even wandelen.

Dat vraagt veel van ons, want het kost veel tijd. Zeker naast een gezin en mn man die bijna 60u werkt.

Nu halen we ze rond 19-20uur binnen en straks als de klok vooruit gaat gaan we pas na het eten.
In de zomer kunnen ze wel 24/7 buiten blijven.

Wij staan midden in het bos en de zwijnen lopen voorbij, waardoor ze weleens flink rondrennen. Dat vinden ze eng. Maar het is niet anders. We rijden meerdere keren pw in het bos en komen ze dan ook wel tegen.

Hier komen ook leger heli's voorbij en daar reageren ze weer totaal niet op.

Onweer ben ik zelf bang voor, dus daar heb ik zelf wat moeite mee. Maar voorheen konden ze kiezen en had ik het niet in de hand. Nu gaan ze op stal, op 1x na en voel ik me beter. Terwijl ze behoorlijk wat risico lopen op stal. Daar kunnen ze geen kant op.

Ik ben het met je eens. Ik wil mijn paarden zo lang mogelijk buiten hebben. Alleen hebben wij helaas (nog) geen schuilstal en daarom staan ze in de winter snachts binnen en in de zomer hitte soms overdag een paar uurtjes.
En mijn oudere merrie heeft soms wel wat rust nodig als in: even ongestoord kunnen eten zonder dat de rest zich ermee bemoeit of haar van haar eten wegjaagt.

Maar, één van de paarden kan soms vast liggen in de box, een ander verveelt zich snel en gaat schuren, weer een ander kan als ze uit schrik haar hoofd omhoog gooit zich stoten... stal is in principe gevaarlijker.
Alleen onweer vind ik idd ook eng als ze buiten staan.

Ik ben alleen wel nieuwsgierig waarom jij je paarden nu niet meer 24/7 buiten hebt?

xLilith: kunnen jouw paarden schuilen?

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 20:03

GamblersCup schreef:
In dit geval gaat wat mij betreft dan ook dat bewegen vóór op een ruime, lichte stal. Wij noemen het vaak ruim, terwijl het nog steeds een hokje is waar het paard zich alleen maar in kan omdraaien. En bij veel stallen gaat 's avonds gewoon de deur dicht en het licht uit, al noemen ze "5 uur" al 's avonds.

Ben ik het zeker ook mee eens hoor! Maar ik vind het wel een welzijnspuntje :)
De stal die ik heb voor mijn merries staat in een veldschuur, dus is altijd open. Ook groot: ik schat zo'n 3 of 4 m bij 10 m. Maar nu het lekker weer is staat de staldeur altijd open en kunnen mijn dames dus 24/7 lekker buiten staan als ze willen. In de winter alleen 's nachts op stal (en dan zo laat mogelijk naar binnen en zo vroeg mogelijk naar buiten :))

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 23:50

Nikass, Het ligt inderdaad aan een aantal dingen. Onze kleine kudde is zo rustig en goed samen, dat het voor het eten, evt rust etc niet uitmaakt.
Wij hadden er eentje nog niet en toen stonden de merrie en 2 ruintjes op een stukje met 2 stallen open. Helaas was dat zwarte grond en na een jaar echt blubber. Daarnaast was daar kuil en geen echte mogelijkheid om hooi te voeren. Ze hadden veel problemen door de kuil, dus we wilden echt iets anders. Helaas niks te vinden, dus water bij de wijn gedaan. Ze hebben nu een ruime, droge zandpaddock en we hebben eigen hooi. Ze worden buiten gezet en wij halen ze zo laat mogelijk binnen. We hebben 2 ibc vaten met hooi.

Onze stallen zijn ruim en we hebben tralies, dus ze hebben wel contact. Maar de merrie van 24 had het er wel moeilijk mee in het begin. Ondanks dat de ruintjes naast haar staan, was ze eerst echt onrustiger.
Toch is het positieve effect van hooi het waard geweest.

We blijven wel rond kijken, want ideaal blijft een schuilstal met een ruime paddock/wei. Zeker voor de oudjes ( ze zijn 18, 19, 19 en 24 ) is beweging echt erg fijn. In de winter gingen ze soms rond 17uur naar binnen en kreeg de merrie van lucerne dikke benen. Dat is anders nooit.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 01:33

Mijn paarden doe je er heus geen plezier mee om 24/7 op de weide te laten staan. Ze komen het hele jaar door wel de weide op, maar ze geven ook duidelijk aan wanneer ze weer naar binnen willen en dan staan ze ook ongeduldig voor de poort. Wanneer ze dan bijvoorbeeld 's ochtends uitgelaten worden staan ze rond 18u al op je te wachten, soms zelfs vroeger. Bij het binnenhalen zijn ze ook vaak gewoon moe gegeten, zodra ze op stal staan is het op rust en vallen hun ogen dicht.
Op hele hete dagen in de zomer laten wij ze zelfs binnen staan, in de stallen is het dan lekker fris en hebben ze minder last van de vliegen.

Als het verder een topstal is voor jou zou ik me er niet al te druk over maken, kijk hoe je paard zich erbij voelt.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 04:28

Ik gebruik mijn stallen alleen als bv de smid komt dan zijn ze makkelijk en snel te pakken. Verder gebruik ik de grote stal om op te zadelen. Paarden staan dag en nacht buiten met voldoende beschutting van (veel) bomen. Ik vind het heerlijk en paarden zien er gelukkig uit. Voor mij geen luxe stallen meer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:12

Luxe is juist dat je paard buiten kan staan met vrienden en dus paard kan zijn.

Ik hoor zoveel mensen zeggen dat hun paarden niet gelukkig zijn buiten of naar binnen willen, maar daar is altijd een reden voor. Gewenning is er eentje.

Wij hadden een 4 jarige die niet veel had buiten gestaan. Die kon bij regen naar China graven en vond het echt raar dat hij niet naar binnen ging. Als hengst stond hij apart en na castratie naast onze anderen.
Hij nam al snel de rust van onze anderen over. Ook al liepen andere paarden langs om op stal gezet te worden, reageerden ze daar niet op.
Maar ze staan samen, hebben altijd eten en zijn het dus ook gewend.

Nu is er een oudere ruin bij ons gekomen en die stond ook eind van de middag wat bij het draad. Ze staan samen en hebben eten.
Hij is het nu gewend en heeft ook al een nacht buiten doorgebracht.

Veel paarden willen naar binnen omdat ze daar gevoerd worden of ze voelen zich niet prettig genoeg buiten. Dat is wel afwijkend gedrag en komt ergens vandaan. Vaak al van jongs af aan, want veel teveel paarden krijgen geen goede basis/opfok mee.