Kamer + Stal verhuren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:05

Bij iemand anders van de gemeente........
Toen wij ons huis wilde delen ( dubbele bewoning boerderij) kreeg ik eerst van iemand te horen dat dat 10.000 ging kosten en dat we de grote ramen ( het achterdeel was 40 jaar geleden al tot woonhuis verbouwd) moesten vervangen door kleine, authentieke stalraampjes ;) .
Uiteindelijk werd de woning gewoon gedeeld in 2 percelen zonder een cent te betalen en zonder iets aan te passen!

Zijn er geen buren met paarden? Dan daar eens vragen en je kan natuurlijk altijd informeren bij KNHS/ Levende haven en Kamer verhuur bedrijven. Kamers verhuren mag, zeker als het huis eigendom is, daar heeft de gemeente niks over te zeggen! Zolang je maar geen overlast veroorzaakt of een woongroep begint. In feite mag een ander zich gewoon bij jou inschrijven en de eventuele verdiensten die je daar uit haalt zijn geen zaak van de gemeente.

Probleem is heel simpel; niet iedereen bij de gemeente kent de regels en sommige roepen maar wat. Je zou een afspraak kunnen maken voor een gesprek en alles wat er gezegd wordt moet schriftelijk onderbouwd kunnen worden; als het bij de gemeente niet op papier staat kunnen ze ook niet ter plekke regels bedenken. En anders contact opnemen met je rechtsbijstand :o

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 14:17

ElCid schreef:
Bij iemand anders van de gemeente........
Toen wij ons huis wilde delen ( dubbele bewoning boerderij) kreeg ik eerst van iemand te horen dat dat 10.000 ging kosten en dat we de grote ramen ( het achterdeel was 40 jaar geleden al tot woonhuis verbouwd) moesten vervangen door kleine, authentieke stalraampjes ;) .
Uiteindelijk werd de woning gewoon gedeeld in 2 percelen zonder een cent te betalen en zonder iets aan te passen!

Zijn er geen buren met paarden? Dan daar eens vragen en je kan natuurlijk altijd informeren bij KNHS/ Levende haven en Kamer verhuur bedrijven. Kamers verhuren mag, zeker als het huis eigendom is, daar heeft de gemeente niks over te zeggen! Zolang je maar geen overlast veroorzaakt of een woongroep begint. In feite mag een ander zich gewoon bij jou inschrijven en de eventuele verdiensten die je daar uit haalt zijn geen zaak van de gemeente.

Probleem is heel simpel; niet iedereen bij de gemeente kent de regels en sommige roepen maar wat. Je zou een afspraak kunnen maken voor een gesprek en alles wat er gezegd wordt moet schriftelijk onderbouwd kunnen worden; als het bij de gemeente niet op papier staat kunnen ze ook niet ter plekke regels bedenken. En anders contact opnemen met je rechtsbijstand :o

Super info - dank je. De 2 directe buren hebben alle 2 een buiten piste....voor de rest vooral bedrijven in de omgeving.

Anoniem

Re: Kamer + Stal verhuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:18

Oh, count me in! Ik zou zoiets absoluut zien zitten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:28

Citaat:
Met slechte dagen bedoel ik echt niet de hele winter. Ik bedoel zware regen, echt storm weer. Met ook heel slecht weer mogen ze buitenstaan - gewoon niet de hele dag! Ik vind het belangrijk dat het weiland in goede staat wordt gehouden - zodat de paarden altijd kunnen grazen, ook in de winter. Mijn merrie is niet onder de indruk als ik haar op een modderige paddock zet.

Als je geen paddock aanlegt maar gewoon een stukje land afzet en dat stuk laat lopen dan heb je ofwel een winter lang een ontzettende modderpaddock ofwel ze komen bijna niet buiten. Een paddock goed houden in de winter is zo eenvoudig nog niet als je geen moeite stopt in de aanleg ervan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:32

GDG, dat ligt aan je land.
Mijn 4 paarden staan de hele dag op de wei in de winter.
En er is alleen bij de doorgangen modder, voor de rest nergens.
Zo te lezen komt TS ergens bij mij in de buurt te wonen, dus waarschijnlijk ook zandgrond.

2 paarden kan ik me ook niet voorstellen.
Onze gemeente houd 4 aan voordat ze vinden dat het geen hobby meer is.
Maar heeft bij buren van ons 6 en soms 7 ook gedoogd. En ik denk als je het hard speelt dat ze daar ook aan toe moeten geven ivm met de mestwet die dan pas gaat gelden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:45

FatCat schreef:
Super info - dank je. De 2 directe buren hebben alle 2 een buiten piste....voor de rest vooral bedrijven in de omgeving.

Dus die hebben ook paarden, neem ik tenminste aan......hoeveel?
Ga eens een praatje met ze maken en informeer of zij weten hoe het zit. Meteen een mooie binnenkomer om te vragen of je de piste mag gebruiken ;)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 14:46

GDG schreef:
Citaat:
Met slechte dagen bedoel ik echt niet de hele winter. Ik bedoel zware regen, echt storm weer. Met ook heel slecht weer mogen ze buitenstaan - gewoon niet de hele dag! Ik vind het belangrijk dat het weiland in goede staat wordt gehouden - zodat de paarden altijd kunnen grazen, ook in de winter. Mijn merrie is niet onder de indruk als ik haar op een modderige paddock zet.

Als je geen paddock aanlegt maar gewoon een stukje land afzet en dat stuk laat lopen dan heb je ofwel een winter lang een ontzettende modderpaddock ofwel ze komen bijna niet buiten. Een paddock goed houden in de winter is zo eenvoudig nog niet als je geen moeite stopt in de aanleg ervan.

Dan ben ik het niet helemaal mee eens. Pensionstal waar ik nu sta heeft geen paddocks. Staat 1 paard per 1/3 hectare, vergelijkbaar met mijn senario. Paarden komen elke dag buiten, winter en zomer. Tenzij met gigantische regen. In de maand die ik er nu staat maar 1 keer gebeurd. Het kan dus wel. We zitten hier ook op zandgrond - doet ook veel.

Ik bedoel ook niet dat de paarden de hele winter op dat "stukje" land zouden staan. Enkel als de grond te zacht is. Met "stukje" bedoel ik wel ongeveer 2500m2.

Als het kan - leg ik natuurlijk een buitenpiste aan met drainage, wat dan ook kan gebuikt worden als padock op de slechte winterdagen. Maar daar moet ik goedkeuring voor vragen bij de gemeente en op dit moment doen ze al moeilijk over hoeveel paarden ik mag houden :)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 14:49

bruintje123 schreef:
Zo te lezen komt TS ergens bij mij in de buurt te wonen, dus waarschijnlijk ook zandgrond.

Je was me voor :) idd - zandgrond. Mag ik vragen hoeveel land jij hebt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 14:55

ruim 3 hectare weide, maar dat is niet allemaal in gebruik.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 16:55

Even iets anders, hou je met je huurbedrag ook rekening met het feit dat jij in je eentje voor al het onderhoud opdraait?
Je kan wellicht de hypotheek betalen van deze huurbedragen, maar schiet het onderhoud er dan niet een beetje bij in? Met de stallen, weide en het huis kan dit flink oplopen.

Je vraagt zulke lage bedragen dat dit bijna onhaalbaar is om financieel gezond de boel te verhuren zodat alle kosten gedekt zijn.
Jouw huurders vinden je reuze aardig, maar gaan echt niet meebetalen als er iets kapot is.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 17:00

ingvdh schreef:
Even iets anders, hou je met je huurbedrag ook rekening met het feit dat jij in je eentje voor al het onderhoud opdraait?
Je kan wellicht de hypotheek betalen van deze huurbedragen, maar schiet het onderhoud er dan niet een beetje bij in? Met de stallen, weide en het huis kan dit flink oplopen.

Je vraagt zulke lage bedragen dat dit bijna onhaalbaar is om financieel gezond de boel te verhuren zodat alle kosten gedekt zijn.
Jouw huurders vinden je reuze aardig, maar gaan echt niet meebetalen als er iets kapot is.

Ik heb geen financiele details geven, dus eigenlijk kan niemand hier weten of dit onhaalbaar is :D

Ik heb een aardig kapitaal - dus mijn hypotheek zou niet zo hoog zijn. Ik ben ook van plan om stevig to onderhandelen omdat ik de ideale koper ben (kapitaal heb ik op de bank staan - zit niet vast in een huis!)

De boel onderhouden moet je doen of je nu met 1 of 4 mensen woont. Uiteraard is er wel meer "wear and tear" met meer mensen.

Zowiso reken ik niet op inkomsten als ik het zou kopen. Het is eerst en vooral voor mezelf dat ik dit doe. Ik kan het financieel zelf aan.

Als ik ervoor ga, start ik wel een nieuw topic met al mijn berekeningen en meer info over the indeling en hou ik het zou organiseren.
Laatst bijgewerkt door FatCat op 17-03-17 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 17:10

misreken je idd niet qua onderhoud.

1 persoon in een huis heeft amper onderhoud.
3-4 personen in een huis,geven heeel wat meer vuil,vies en afval.

ga jij elke dag wc's poetsen,badkamer onderhouden,stofzuigen,zelfs dweilen als het weer vies is?
want mensen die een kamer huren,willen ook een proper huis voor de rest.

daarnaast nog het onderhoud van de paarden,stallen,weides,.....

komt idd heeeeel wat bij kijken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 17:19

tengeltje11 schreef:
misreken je idd niet qua onderhoud.

1 persoon in een huis heeft amper onderhoud.
3-4 personen in een huis,geven heeel wat meer vuil,vies en afval.

ga jij elke dag wc's poetsen,badkamer onderhouden,stofzuigen,zelfs dweilen als het weer vies is?
want mensen die een kamer huren,willen ook een proper huis voor de rest.

daarnaast nog het onderhoud van de paarden,stallen,weides,.....

komt idd heeeeel wat bij kijken.

Poetsvouw! :D

Voor de rest iedereen gewoon de plek netjes houden. Is niet de eerste keer dat ik met (jonge) mense zou samenwonen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 18:43

ik veronderstel dat een poetsvrouw niet dagelijks zal langskomen?(wordt anders ook een duur grapje),dus toch nog dagelijks behoorlijk wat werk als jij de boel gaat 'runnen'.

tuurlijk kan het ook allemaal vlot verlopen,maar je moet altijd uitgaan van het ergste scenario,als je dat rond zou krijgen,kan het enkel beter gaan.

dus hou er gewoon rekening mee dat toiletten,badkamer,stofzuigen,....
dagelijks moet gebeuren.
(wat eigenlijk ook geen overdreven gedoe is als je met 3-4 personen allen dezelfde ruimtes gebruikt)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 19:59

tengeltje11 schreef:
ik veronderstel dat een poetsvrouw niet dagelijks zal langskomen?(wordt anders ook een duur grapje),dus toch nog dagelijks behoorlijk wat werk als jij de boel gaat 'runnen'.

tuurlijk kan het ook allemaal vlot verlopen,maar je moet altijd uitgaan van het ergste scenario,als je dat rond zou krijgen,kan het enkel beter gaan.

dagelijks moet gebeuren.
(wat eigenlijk ook geen overdreven gedoe is als je met 3-4 personen allen dezelfde ruimtes gebruikt)

Weet ik :) is niet de eerste keer dat ik samen zal wonen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:03

Waarom zou TS poetsvrouw moeten gaan spelen. Mensen huren er toch gewoon een kamer. Ik mag hopen dat ze dan zelf opruimen en hun bed verschonen. :D :D

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 20:04

tengeltje11 schreef:

dagelijks moet gebeuren.

Weet ik :) is niet de eerste keer dat ik samen zal wonen. Bedankt voor de reactie

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 20:09

Babootje schreef:
Waarom zou TS poetsvrouw moeten gaan spelen. Mensen huren er toch gewoon een kamer. Ik mag hopen dat ze dan zelf opruimen en hun bed verschonen. :D :D

Idd! Maar ik snap de andere reactie ook. Kwestie van duidelijke regels maken

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 20:16

Omgeving Eindhoven? Toevallig niet gemeente Heesch? Die gemeente is ontzettend stug en lastig.
Neem een adviseur in de hand die onder andere het bestemmingsplan onder ogen
neemt. Wij waren ook van plan om wat in die gemeente te kopen met dik 3 hectare, en vervolgens zeggen ze dat we slechts 3 paarden daar zouden kunnen houden. De adviseur zegt echter dat precies het tegen overgestelde in het bestemmingsplan staat, wat wij overigens al dachten.
Moraal; neem altijd een adviseur in de hand.

Ben overigens erg benieuwd waar je een stal/kamer verhuurt. Ik ben zelf namelijk nog opzoek naar een stal, maar dat is enkel een stal. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:38

tengeltje11 schreef:

dagelijks moet gebeuren.

Het is geen hotel hè. Over het algemeen moet iedereen gewoon de gezamenlijke ruimtes schoonhouden en -maken.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:41

bruintje123 schreef:

Zandgrond en dan ook nog wat hoger gelegen scheelt heel veel, zeker. Een kapotgelopen paddock die geen diepe modder wordt is wel echt een zeldzaamheid, maar je hebt gelijk, er zijn uitzonderingen en wellicht geldt dat ook voor het stuk van TS.
Hoe groot is het stuk waar jij je paarden in de winter op houdt, voor hoeveel paarden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 21:50

In totaal iets meer dan 3 hectare weiland aan huis. Maar nu niet allemaal in gebruik.
Ik heb er twee 24/7 buiten staan en schat dat dat net wat meer dan een hectare zal zijn. 1,25 denk ik.
En 2 de hele dag en dat zal een kleine hectare zijn. Dus in totaal 2 hectare nu ongeveer.
Zou ik een kleine paddock maken dan zou ik daar wel wat aan moeten laten doen, dan werd dat zeker nat.
Maar juist op de ruimte laten blijft het droog.
Maar dat is inderdaad het geluk met hoger gelegen zandgrond.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 22:54

bruintje123 schreef:
In totaal iets meer dan 3 hectare weiland aan huis. Maar nu niet allemaal in gebruik.
Ik heb er twee 24/7 buiten staan en schat dat dat net wat meer dan een hectare zal zijn. 1,25 denk ik.
En 2 de hele dag en dat zal een kleine hectare zijn. Dus in totaal 2 hectare nu ongeveer.
Zou ik een kleine paddock maken dan zou ik daar wel wat aan moeten laten doen, dan werd dat zeker nat.
Maar juist op de ruimte laten blijft het droog.
Maar dat is inderdaad het geluk met hoger gelegen zandgrond.

Oh zo, ja dat heb ik hier ook. Zandgrond en totaal geen modder omdat ze ontzettend veel ruimte hebben. Maar TS wil 4 paarden houden op 1,4ha en dan in de winter een stuk afzetten om kapot te laten lopen (2500m2) (waar jij er 4 op 2ha hebt in de winter). Ik zie nog niet zo snel gebeuren dat ze daar de hele winter prettig op gaan lopen. Ik geloof er in elk geval niet in en voor mij zou het een reden zijn om deze kans (want dat is het natuurlijk wel) voorbij te laten gaan: geen vertrouwen in fijne leefomstandigheden voor mijn paard (die veel staluren niet trekt).

Doe mij het scenario wat pmarena schetst maar (PP, goede paddock, bestrating, inloopstal), daar had ik ook flink voor willen betalen!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-17 23:00

Maar ts heeft ze in de nacht op stal, ik twee niet.
Dan zit je ongeveer over dezelfde belasting te praten.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-17 23:15

Seventeen schreef:
Omgeving Eindhoven? Toevallig niet gemeente Heesch? Die gemeente is ontzettend stug en lastig.
Neem een adviseur in de hand die onder andere het bestemmingsplan onder ogen
neemt. Wij waren ook van plan om wat in die gemeente te kopen met dik 3 hectare, en vervolgens zeggen ze dat we slechts 3 paarden daar zouden kunnen houden. De adviseur zegt echter dat precies het tegen overgestelde in het bestemmingsplan staat, wat wij overigens al dachten.
Moraal; neem altijd een adviseur in de hand.

Ben overigens erg benieuwd waar je een stal/kamer verhuurt. Ik ben zelf namelijk nog opzoek naar een stal, maar dat is enkel een stal. :)

Het is gemeente Heeze-Leende! Bij om te horen dat ik niet de enige ben die tegenstrijdig advies krijgt.

Heb je toevallig nog de naam en contact gegevens van die adviseur?