Ik denk zeker dat er animo is voor een niet-paardgebonden lease stal. Er zijn genoeg mensen die graag een paard zouden willen, maar daar niet de tijd voor hebben.
Wat zoiets moet kosten vind ik moeilijk in te schatten, maar ik zou iets flexibeler zijn wat rijplannen betreft. Ik denk dat je erop kan rekenen twee soorten klanten te krijgen: 1) mensen met weinig tijd en 2) mensen die wel tijd hebben, maar niet al de lasten willen. Voor de eerste groep kan je dan plannen aanbieden van 2 of 3 keer per week, met als mogelijkheid 2 keer per dag. Voor de laatste groep kan je 5 keer per week aanbieden, ook met als mogelijkheid 2 keer per dag. Misschien kan je voor het intekenen een online (of telefonisch) systeem hanteren, waarbij men direct weet of een paard voor een bepaald tijdstip beschikbaar is.
Ik zou zelf nieuwe deelnemers geen gratis lessen aanbieden, hoogstens één introductie les om te laten zien hoe het er bij jou aan toe gaat. Deze introductie les kan je dan tevens gebruiken om een inschatting te maken van het niveau van de ruiter. Op basis daarvan kan je de ruiter verplichten een bepaald aantal lessen per maand te nemen, tenzij de ruiter hoger dan een bepaald niveau is. Om het meer rendabel te maken zou ik de verplichte lessen voor een normale prijs aanbieden en de optionele lessen voor een gereduceerd tarief. Natuurlijk kan je de verplichte lessen ook in het basis bedrag opnemen.
Verder zou je eens per maand een wedstrijd kunnen organiseren, of je locatie daarvoor beschikbaar stellen. Hiermee trek je weer nieuwe mensen en het is leuk voor je klanten om op "hun" paard wedstrijden te kunnen rijden.
In verband met ongevallen zou ik alle klanten eerst een onaansprakelijkheids verklaren laten tekenen (al voor de proefles), maar dat spreekt voor zich.
Ik zou zelf niet meer dan 20 minuten per auto onderweg willen zijn, want als het zo ver weg is, is er een grote kans dat er iets dichterbij is dat misschien niet helemaal aan mijn wensen voldoet, maar kwa reistijd zo voordelig is dat het toch mijn voorkeur heeft. Misschien is het een idee om eens te onderzoeken hoe oud de gemiddelde leaser is, want als een groot deel van je klanten op de fiets komt/van vervoer van ouders afhankelijk is, dan heb je met een veel kleiner gebied te maken.