Stallingsdilemma, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:03

Is er geen mogelijkheid de bak groter te maken op de huidige stal?

Gooiske

Re: Stallingsdilemma, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:29

Is er geen manege of iemand met een bak in de buurt waar je een prijs per maand af kunt spreken ipv per keer?
Bij de vereniging waar wij lid van zijn, mag ieder lid vrij gebruik maken van alle rijbakken, er zijn er 3, en 1 buitenbak, doordeweeks alleen sávonds les in 2 bakken, dus altijd mogelijkheid te rijden, kosteloos.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:40

karuna schreef:
Welzijn voor paard gaat voor mij altijd voor. En hoe klein is klein? Mijn bak thuis was 10 bij 20 voor een d pony waar ik gewoon normaal oefeningen kon doen, alleen de galop was hooguit wat lastig. Dan maar vooraf de bak huren als je echt wil oefenen. Verder je paard lekker paard laten zijn. Gebrek aan kantine is zelf eten en drinken meenemen. Toilet, dan maar in de stal plassen.

Dat is nog niet eens een volte?
Je kan mij niet wijs maken dat je daar goed in kunt rijden zonder je paard te vernielen en jezelf gek te maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:42

D pony ging best. Reed destijds fanatiek wedstrijd en erin trainen ging best alleen galop was wat lastig. In combinatie met tijdens buitenrit oefeningen doen en de ponyclub bak al die jaren geen last van gehad. Kwestie van gewenning.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 02:00

Lieverd, je paard is een dure hobby, waar je ook veel voor moet laten, want laten we eerlijk zijn die 300 euro per maand of zoiets, daar kun je ook veel leuke andere dingen voor doen. Dus stop er alsjeblieft mee je schuldig te voelen omdat jíj het ook fijn wilt vinden. Tuurlijk moet een stal ook fijn zijn voor je paard, maar is je oude stal wel zoveel beter? Rijden in een kleine en waarschijnlijk niet geweldige bak met een jong paard is niet geweldig voor zijn benen, een geblesseerd paard is ook geen happy paard. Een gefrustreerde baas die eigenlijk meer wil, maar steeds tegen beperkingen loopt, steeds gefrustreerd raakt dat dit niet kan en dat er niet is... niemand heeft er iets aan als je over 2 jaar stopt met je hobby omdat t niet leuk meer is. Dus een plek waar je je samen fijn voelt lijkt me erg belangrijk! De stal waar je nu staat klinkt helemaal niet verkeerd. Hoe doet je paard het nu? Merk je frustraties of vindt hij het heel prima en is hij happy?

Paarden staan nog hooguit een paar weken binnen, ga ervan uit dat het toch wel droger gaat worden binnenkort. Van 8-16 buiten op de wei lijkt me uitstekend, ken genoeg paarden die het met minder moeten doen en die staan er ook allemaal prima bij.
Zit je nog met de wintermaanden, weet je misschien iets van de paddocks? Misschien is de planning wel dat ze die klaar willen hebben voor de volgende winter? En dat de paarden dan ook dagelijks in de winter naar buiten kunnen. Kun je dit bespreken met de huidige stalbaas? En misschien dat er wel afspraken te maken zijn met een groepje meiden om elkaars paarden ff los te gooien? Als ze na het weideseizoen aan elkaar gewend zijn, is het wat makkelijker ze bij elkaar in de bak te doen bijv.
Ik weet niet hoe groot de wei is, maar als hij groot genoeg is dan zou ik niet heel bang zijn voor verwondingen. Dit kan ook gebeuren als ze met 2 buiten staan. Met een grotere groep heeft je paard ook meer mogelijkheden om een vriendje te kiezen wat past ipv het enige paard wat er ook staat ;) Hoe het uit de wei halen gaat, is even afwachten natuurlijk, maar kun je dit niet eerst aankijken? Wat gebeurt er als je nog even hier blijft en bijv in juli terug naar de oude stal zou gaan als het echt niet bevalt? Ten slotte kun je altijd nog weg als je vindt dat het niet werkt.
Ik zelf zou lekker blijven waar ik nu stond, mocht de situatie veranderen dat je zegt, ik vind het toch niet fijn, dan komt er heel vaak ook wel weer iets anders op je pad. Of dat nu teruggaan naar je oude stal of een heel nieuwe plek is. Heel veel succes met je keus, volg je hart dan kun je nooit een verkeerde keus maken :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:15

Ik sta momenteel ook op een pensionstal per 1 april gaan we weer naar onze wei. Waar we nu alles hebben, hebben we straks ook niks meer. Enigste wat ik missen is straks het bos, waar we nu oversteken moet ik straks een half uur rijden voor ik er ben.

Onze bak is wel 20x 40 maar op gras, ik rijd er ook als er geregend heeft, paard heeft balans genoeg en past zijn tempo aan.

Wij hebben nu ook een binnenbak, ga die absoluut niet missen. Ik rijd het liefst buiten, en ga dit jaar ook beginnen met Endurance.

Maar goed ik vind het daar wel fijn, de paarden komen buiten als het niet de hele dag regen maar staan toch in de blubber. Ze staan dan wel in een groepstal. Helaas op de wei hebben we geen stal (mogen niks neerzetten, ook niet wat verplaatsbaar is.) Vaak staan ze er niet eens in als het regent, en ze hebben straks bomen.

Ik zelf zal teruggaan naar je eerste stal.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:35

Ik moet zeggen dat ik schrik van jouw denkwijze... Je gaat jezelf pijn doen als je voor je paard zou kiezen, en dan lijk je toch voornamelijk te neigen naar lekker doen waar je zelf het meeste profijt van hebt.

Je stopt je hond in de winter toch ook niet constant in zijn bench, behalve een halfuurtje per dag even rondrennen op een veldje?

Wanneer je de verantwoordelijkheid voor je paard neemt zoals die bedoelt is, zul je concessies moeten doen wat betreft stalgeld, reistijd of faciliteiten waar jij blij van wordt. Een paard hoort dagelijks meerdere uren buiten te staan, niet opgehokt op stal.

Heb je al bedacht dat je paard - die een stuk meer bloed heeft als je vorige paard, zo vertel je - ook in gedrag zal veranderen wanneer hij 's winters 24/7 op stal zal staan behalve dat uurtje dat jij hem losgooit/rijdt?

Feit is dat paarden stalbenen kunnen krijgen, opgekropte energie dat zich uit in harde mond/bokken/concentratieverlies, neurotisch gedrag door geëlimineerd natuurlijk contact met andere paarden, pijnlijke spieren of gewrichten door mogelijk weven of ijsberen, en het nauwe draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:58

Ik zou op de nieuwe stal blijven en wachten tot er een plekje vrijkomt op een derde stal. Je schrijft dat de binnenbak regelmatig in gebruik is voor lessen en in de winter als paddock. Op den duur gaat dat ergeren. Ik weet niet of dat ook voor jou geldt, maar als je een druk leven hebt én je bent een fanatieke ruiter , wil je kunnen rijden als het je uitkomt. Dan wil je niet dat dat alleen op bepaalde momenten kan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:06

TS je hebt het hier naar je zin. Het weide seizoen komt er aan. Neem je tijd. Het bedrijf is in ontwikkeling. Kijk hoe het aan het einde van de zomer is. Of er paddocks zijn of niet.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:11