Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:04

MarjaR schreef:
linda_arnold schreef:
[ [url=m/Sw0Ipk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen idee of de nieuwe wetgeving ontrend de grote van de boxen ook voor vakantie huisvesting geld maar anders lijkt me dat een mooi uitgangs punt.

Is dat echt wetgeving? Of is het alleen maar een richtlijn/advies?

Boxen van 3x3 zijn nl. heel erg gangbaar/standaard (en volop te koop bij de boxenleveranciers), maar die komen dus ook niet aan die min. 10m2.

Ik begreep van mijn oude stalhouder wetgeving voor nieuw te bouwen stallen. Ik stond daar op zo'n nieuw gebouwde stal in een box van 12 m2. Stal gericht op fokkerij. Paard is 164 cm

Mijn huidige stalhouder is zich momenteel ook aan het verdiepen in deze nieuwe richtlijnen daar hij door de grotere oppervlaktes minder boxen kwijt kan. Mijn pony 155cm staat nu in bijna 3 bij 3, zelfde paard (164) in 3 x 3,5. Met 2 reuzen op stal wil hij stokmaat *2 aanhouden als minimale basis maat voor de breedte en lengte.

Citaat:
Per 1 januari 2012 worden de oppervlakte-eisen meegenomen in de toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Voor bestaande stallen geldt een overgangstermijn van 15 jaar. Per 1 januari 2017 moeten alle stallen dus voldoen aan bovengenoemde oppervlakte-eisen.

Bron: http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf

Particulier zal het ongetwijfeld minder voeten in aarde hebben dan bedrijfsmatig/pensionstalling maar het is denk ik wel een mooi uitgangspunt op de toekomst.

Als vond ik het paardenwisselen bij gasten ook een sterke optie.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:16

linda_arnold schreef:
Citaat:
Per 1 januari 2012 worden de oppervlakte-eisen meegenomen in de toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Voor bestaande stallen geldt een overgangstermijn van 15 jaar. Per 1 januari 2017 moeten alle stallen dus voldoen aan bovengenoemde oppervlakte-eisen.

Bron: http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf

Ik denk dat dit voor bedrijfsmatige stalling wel te doen is, zeker bij nieuwbouw.
Maar het lijkt me dat dit niet haalbaar zal zijn voor al die mensen die bijv. zelf een stalletje aan huis hebben voor een paar paardjes.

(Overigens kunnen ze niet rekenen. Een overgangstermijn van 15 jaar zou dan gelden tot 1 januari 2027 en dus niet 2017.)

linda_arnold schreef:
Particulier zal het ongetwijfeld minder voeten in aarde hebben dan bedrijfsmatig/pensionstalling maar het is denk ik wel een mooi uitgangspunt op de toekomst.

Eens.

linda_arnold schreef:
Als vond ik het paardenwisselen bij gasten ook een sterke optie.

Nou, ik denk niet dat ik dat ga doen.
Als er gasten zijn krijgen die ook al de beschikking over het weiland.
Daar kunnen mijn eigen pony's dan ook al niet in. Ik gun ze dus graag hun eigen vertrouwde stal met uitloop naar hun paddock.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:24

Voor mij een reden om ergens anders heen te gaan. Ik vind het te klein.

Duhelo

Re: Boxmaat voor vakantiepaarden: 2,5m x 3m acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:02

ts: heb je mogelijkheid om aan die boxen buiten een kleine paddock te maken? (in zand of verhard). Zoja, wat zijn de mogelijkheden, hoe groot kunnen die worden? Kan je bv een afdak over 2 meter bouwen, is het mogelijk om te werken met draaibare wanden tussen de boxen en de eventuele paddocjes om er een grote stal en grotere paddock van te maken indien iemand dat wenst?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 19:16

Dat bovenstaande zijn richtlijnen en helaas totaal niet wettelijk.
Als je je paard nu nog in stands zat mag dat gewoon. Ook 24/7 als je er maar redelijk op tijd wat hooi voor gooit.

Voor ts zou ik ook zeker voor groter gaan.
En ik denk dat je het nog wel eens meer verhuurt kan hebben als je nu denkt.
Onze buren hebben twee huisjes en zitten bijna jaar rond vol.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:18

Duhelo schreef:
ts: heb je mogelijkheid om aan die boxen buiten een kleine paddock te maken? (in zand of verhard). Zoja, wat zijn de mogelijkheden, hoe groot kunnen die worden? Kan je bv een afdak over 2 meter bouwen, is het mogelijk om te werken met draaibare wanden tussen de boxen en de eventuele paddocjes om er een grote stal en grotere paddock van te maken indien iemand dat wenst?

Nee, helaas. Paddocks aan die boxen maken gaat niet lukken. Tegen de buitenkant van die muur zit nl. onze kippenren.

Een draaibare/uitneembare tussenwand tussen de boxen is wel te overwegen. Daar gaan we eens over nadenken.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 21:28

Ik ga regelmatig op vakantie en je komt alles tegen. Ik zoek zelf altijd een stal met buitenluik en op vlas/zaagsel (ivm stofallergie), met wei of paddock erbij. Lekker los voor en na het rijden.

De maat stal vraag ik niet, maar ga er vanuit dat ze 3 bij 3 zijn. Mijn pony stond voorheen in een container, dus ook niet al te groot.
Heb een keer meegemaakt dat ze kleiner zijn, en we hadden een groot paard mee. Dat kan dan niet, is niet fijn voor paard en ruiter. Ter plaatse is dat opgelost gelukkig.

Ieder heeft zijn eigen wensen. Zolang je duidelijk vermeld wat je aanbiedt kunnen mensen zelf kiezen toch?
Misschien een schuilstal in de wei zetten als extraatje, dan kunnen paarden makkelijker buiten blijven.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 21:51

Smotz schreef:
Heb een keer meegemaakt dat ze kleiner zijn, en we hadden een groot paard mee. Dat kan dan niet, is niet fijn voor paard en ruiter. Ter plaatse is dat opgelost gelukkig.

Hoe is dat opgelost dan? Was er toch ook nog een grotere stal beschikbaar?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 22:04

Het is allemaal erg betrekkelijk.
Een box van 2m50 bij 3m met een open voorkant geeft meer ruimte dan een van 3 x 3m die aan alle kanten gesloten is.
Desnoods een stukje tralies aan weerszijde van de tussen wand (een halve meter op zo).
Als ze dan ook een groot deel van de dag buiten kunnen, is dat goed te doen voor een paard met een normale schofthoogte.
Torenhoge exemplaren of tekkelmodellen daargelaten.
Het is tenslotte ook maar voor een zeer beperkte tijd.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:04

Is het niet mogelijk om je eigen ponystal iets kleiner te maken? Ik begrijp dat het puur om een schuilstal gaat, dat ze altijd toegang naar de paddock hebben.
Ik heb twee paarden, maar die staan om te schuilen in een stal van 3.5 x 3.5, gaat prima. Zelfs met 2 shetjes erbij. (ze hebben twee van die boxen, maar vinden het blijkbaar gezelliger om met zijn allen in 1 stal te gaan staan). ;)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:13

Voor een kortere periode en in combinatie met een uitsparing in de deur en veel weide/paddock-uren zou ik het prima vinden. In een nieuwe omgeving ligt mijn paard zelden, dus vastliggen zou ze niet gaan doen. Voor mij zou t belangrijker zijn om te weten of de stal licht, fris en niet stoffig is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:26

sanne_xxxx schreef:
Persoonlijk zou ik mijn paard altijd buiten willen hebben, ook tijdens een vakantie. Zeker omdat het dan vaak ook goed weer is. Ik zoek dus ook naar vakantieadresjes met een weiland, stallen zijn voor mij dan echt niet nodig. En mochten ze er wel bij zitten, zou ik minimaal 3x3 willen. Succes!

Dat bovenstaande ook, maar het is voor onze c-pony niet bezwaarlijk.Maar voor ons trekpaard dus wel want 3x3 is dan al het minimum.
Zet een schuil stal is dat een optie?

( en uit eigen ervaring let je dan ook op ziekte preventie en wormen, bij ons brak de droes uit na een vakantie pony de slechts snotterde licht verkouden was)

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 12:46

Even wat schetsen gemaakt van de actuele en de nieuwe situatie. Als iemand op basis hiervan andere goede ideeën heeft voor de nieuwe indeling hoor ik het graag.

Huidige situatie:
Afbeelding
In de praktijk staat het deurtje tussen de huidige 2 boxen altijd open, dus daarom mag het in de nieuwe situatie gewoon een grote box worden.

Nieuwe situatie:
Afbeelding
Het binnengedeelte van de kippenren gaat dus verdwijnen. Die krijgen in plaats daarvan een nachthok in de buitenren.

En dit is het buitenaanzicht van de schuur, inclusief paddock:
Afbeelding
Het dak wordt binnenkort vervangen, want dat is nu van asbest en dat mag op termijn niet blijven zitten.
En omdat we dan toch aan het verbouwen zijn, wordt dan ook de indeling binnen meteen gewijzigd.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:53

Hangt natuurlijk ook van het formaat paard af. Voor eentje van 1,80 nee. Maar als je ook de mogelijkheid bied tot weidegang zou ik het gewoon doen. Dan valt er nog wat te kiezen en voor een pony is het wél een prima maat.

Kan je / mag je de gevel van de schuur veranderen? Dan zou ik stallen tegen de paddock muur aan maken met buiten luik, of nog beter een staldeur (2 delen). Dan kan je ze dicht doen, half open of helemaal open en eventueel een stuk van de paddock afzetten als uitloop, als dat gewenst is voor de vakantiepaarden.

Voor mij zou een buitenluik veel goed maken.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 01-03-17 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 12:59

jorretje schreef:
Kan je / mag je de gevel van de schuur veranderen? Dan zou ik stallen tegen de paddock muur aan maken met buiten luik, of nog beter een staldeur (2 delen). Dan kan je ze dicht doen, half open of helemaal open en eventueel een stuk van de paddock afzetten als uitloop, als dat gewenst is voor de vakantiepaarden.

Ik weet niet of die gevel veranderd zou mogen worden, maar het is sowieso de bedoeling dat de paddock puur voor onze eigen pony's blijft. De gastpaarden mogen in de wei en/of stal.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:12

Ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar toen wij onze stallen hebben laten zetten 4 jaar geleden werd aangeraden om ze minimaal 3x3 en liefst 3*4 te maken.
Iets met regelgeving, wij hebben er toen voor gekozen om een stal minder te zetten maar wel 3*4 te gaan.

2,5 zou ik toch net de klein vinden voor een paard van normaal formaat
Dan liever 3 op 3 en de hooiopslag elders plaatsen

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:22

Ik zou 3 bij 2,5 voor mijn D-pony helemaal prima vinden voor een paar dagen als hij daarnaast wel op de wei kan.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 13:31

Ik zou het gewoon doen. Als je op vakantie gaat met het paard dan ga je toch wel veel rijden en voor je paard is het toch ook echt vakantie op de wei. Als je maar van te voren duidelijk vermeld hoe groot de boxen zijn dan kan iemand die een grote stal wenst besluiten om ergens anders een plekje te zoeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:17

ik zou ook opteren om de stallen aan de andere kant te plaatsen met een stukje paddock aan vast, ik snap dat de paddock voor eigen paarden bedoeld is, maar ik zou het op vakantie niet fijn vinden als mijn paarden de ganse nacht op de box moeten blijven, zeker omdat ze dan vaak wat km's in de benen hebben en wel stijf zijn. KWa paddockje is een stuk van 5*5 ook al prima hoor, groter uiteraard beter.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:34

Voor mij zou het een reden zijn om met dergelijke maat boxen niet te boeken voor vakantiestalling. We hebben zelf boxen van 3x 4 met paddock er aan vast en onze paarden zouden niet blij worden in dergelijk kleine boxen. 3 x 3 vind ik eigenlijk al te klein.
Kan je de hooiopslag niet elders maken en gang pad iets smaller? Of alleen het gangpad wat smaller zodat je bijv. boxen van 2,5 bij 3,5 kan maken? In sommige gevallen mag je bestaande bouw ook wel iets uitbreiden en je hebt natuurlijk altijd recht op vergunningsvrije bebouwing. Op vergunning mogen wij hier 100m2 bouwen en vergunningsvrij nog eens 30 m2. Misschien een optie om het geheel wat uit te breiden als er toch gebouwd gaat worden.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:29

Andere oplossing; De ingang van de stallen buitenom. Dus staldeuren in de gevel maken, dan kan je wat je nu als gangpad hebt getekend gebruiken als opslag en heb je ruimte genoeg om er 3x3 boxen van te maken.
Moet natuurlijk wel mogen en kunnen. Dan offer je wel je overdekte gang op en moet je óf een paadje langs de paddock leggen, óf je kippenren ietsjes inkorten zodat er daarnaast een staldeur kan komen.
Laatst bijgewerkt door jorretje op 01-03-17 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:33

jorretje schreef:
Andere oplossing; De ingang van de stallen buitenom. Dus staldeuren in de gevel maken, dan kan je wat je nu als gangpad hebt getekend gebruiken als opslag en heb je ruimte genoeg om er 3x3 boxen van te maken.
Moet natuurlijk wel mogen en kunnen en dan offer je wel je overdekte gang op.

Dan kijkt een paard in de kippenren :P .

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:37

Josien_ schreef:
jorretje schreef:
Moet natuurlijk wel mogen en kunnen en dan offer je wel je overdekte gang op.

Dan kijkt een paard in de kippenren :P .

Ik was het er al bij aan het zetten ;)
Dan heb je wel de ruimte voor 2 stallen van 3 x 3 en kan je de stal voor je eigen pony's 2,9 x 5 maken, of je de gaststallen kunnen nog groter; 3,4 x 3.

De kippen ren moet dan inderdaad wat korter, maar ingangen aan de overkant kan ook dan moet de paddock iets wijken voor een paadje.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 18:44

De schuur helemaal verbouwen is een brug te ver. Het dak moeten we sowieso aan vanwege het asbest. Maar verder willen we de schuur in principe laten zoals 'ie is.

Dus geen ingangen verplaatsen of bijmaken in andere gevels.
Om buiteningangen te maken in die muren zou het dak zelfs een eindje omhoog moeten, want die muren zijn daarvoor niet hoog genoeg.

Al met al loopt het dan uit de hand kwa kosten. En we moeten nog maar zien of dat met die vakantieverhuur wel zal gaan lopen.

Het moet wel leuk blijven! :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 18:48

Je kunt ze altijd als ponyboxen verhuren natuurlijk. Wel vindt ik het belangrijk dat je dan altijd de boxmaten er duidelijk bij vermeld. Ik zou zachtjes gezegd not amused zijn als dit niet aangegeven zou worden en ik sta daar met mijn paard.