MarjaR schreef:linda_arnold schreef:[ [url=m/Sw0Ipk.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen idee of de nieuwe wetgeving ontrend de grote van de boxen ook voor vakantie huisvesting geld maar anders lijkt me dat een mooi uitgangs punt.
Is dat echt wetgeving? Of is het alleen maar een richtlijn/advies?
Boxen van 3x3 zijn nl. heel erg gangbaar/standaard (en volop te koop bij de boxenleveranciers), maar die komen dus ook niet aan die min. 10m2.
Ik begreep van mijn oude stalhouder wetgeving voor nieuw te bouwen stallen. Ik stond daar op zo'n nieuw gebouwde stal in een box van 12 m2. Stal gericht op fokkerij. Paard is 164 cm
Mijn huidige stalhouder is zich momenteel ook aan het verdiepen in deze nieuwe richtlijnen daar hij door de grotere oppervlaktes minder boxen kwijt kan. Mijn pony 155cm staat nu in bijna 3 bij 3, zelfde paard (164) in 3 x 3,5. Met 2 reuzen op stal wil hij stokmaat *2 aanhouden als minimale basis maat voor de breedte en lengte.
Citaat:Per 1 januari 2012 worden de oppervlakte-eisen meegenomen in de toetsing van aanvragen voor nieuw- en verbouw van stallen. Voor bestaande stallen geldt een overgangstermijn van 15 jaar. Per 1 januari 2017 moeten alle stallen dus voldoen aan bovengenoemde oppervlakte-eisen.
Bron: http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf
Particulier zal het ongetwijfeld minder voeten in aarde hebben dan bedrijfsmatig/pensionstalling maar het is denk ik wel een mooi uitgangspunt op de toekomst.
Als vond ik het paardenwisselen bij gasten ook een sterke optie.

.