[VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Re: [VOLG] Droom komt uit, grote pony met stal in de achtertuin!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:21

Leuk ik volg :)

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:53

Altijd leuk om die opknapprojecten te volgen! Hier ook een stipje

*kruipt vervolgens onze meeleessteen*

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:19

Wat een super leuk project zeg! Ga dit zeker even volgen :j

Marit_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:41

Wauw superleuk! Ik volg!
Wat ik mij wel meteen afvroeg, die deuren die jullie eruit hebben 'gesloopt', worden dat dan de deuren waar de pony's door naar buiten gaan? Zo ja, dan vroeg ik mij ook af hoe breed en hoog die dan zijn, want zo op het eerste gezicht zien ze er best smal en laag uit voor een E pony. Foto's kunnen vertekenen natuurlijk :)

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 15:43

Wat een mooie kans om een super plek te maken, veel succes. Kom zeker geregeld kijken hoe het gaat. Succes!

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 19:24

Ziet er al goed uit zeg. Erg leuk project! Ik ga ook volgen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 20:22

Marit_P schreef:
Wauw superleuk! Ik volg!
Wat ik mij wel meteen afvroeg, die deuren die jullie eruit hebben 'gesloopt', worden dat dan de deuren waar de pony's door naar buiten gaan? Zo ja, dan vroeg ik mij ook af hoe breed en hoog die dan zijn, want zo op het eerste gezicht zien ze er best smal en laag uit voor een E pony. Foto's kunnen vertekenen natuurlijk :)

Ze zijn inderdaad aan de smalle en lage kant hoor. 1.90m hoog en 1.10m breed. Hoger kan helaas niet. Breder zou kunnen, maar dan passen de deuren niet. Ik verwacht wel dat dit moet lukken. De E pony komt alleen in de stal en uitloop dus kan niet opgejaagd worden door de shetlanders als hij/zij door de deur in/uit gaat. Ook hoeft hij/zijn bij het binnenkomen of naar buiten gaan geen draai te maken.

Mocht het echt niet gaan kunnen we het sowieso breder maken. Hoger zou kunnen maar is veel ingrijpender, dan moeten we er echt een soort koof op gaan maken.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:21

Wat leuk, ik volg :)

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 21:34

Hele leuke ontwikkeling!

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 22:02

Leuk project! Zo te lezen heb je er goed over nagedacht! :j

idion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 10:48

Ik volg ook je project.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 11:40

Leuk dat jullie volgen!! Wilde net de nieuwe deuren omdraaien en de achterkant in de beits zetten, maar de laag van gisteren voelde nog wat plakkerig aan dus we wachten nog maar een dag.

Gisteren is de hoefsmid geweest en die gaf aan dat ik moest bellen als ik een pony op het oog had. Hij wilde dan voor niks best even meekijken naar de hoeven .... fijn!!!

Vandaag wordt als het goed is het hek geleverd dat als stal scheiding gaat dienen. Straks ga ik het uitloopje even uitzetten en de wei palen erin slaan. Leuk, want dan kan ik echt goed zien of het qua grootte een mooi uitloopje wordt en of het padje rondom breed genoeg is. En dan ook de draad gelijk maar hangen. Dan laten we de shetlanders eerst dat stukje kaal lopen. Later willen we dit gaan bestraten. Het padje rondom ook trouwens, want anders is het niet te doen met grasmaaien. En sowieso fijn met natte periodes.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 11:48

Wat ontzettend gaaf! Ik volg je project.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:07

Wat leuk. Ik volg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 13:34

Ik volg ook! Super leuk om de vorderingen te zien!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 16:33

De uitloop stond zo. Palen de grond in en draad gespannen. Het gras vooraan bij de poort was al wat kapot doordat weer met de kruiwagen en heftruck overheen gereden zijn. Maar nadat de deuropeningen helemaal klaar waren, liepen ze al volop op dat stukje gras. Het is nu dus helemaal kaal en dor. Prima, want we gaan alles toch bestraten.

Afbeelding

Tussenin komt nog een scheiding. De uitloopjes zijn 3.80m diep. De helft van de scheiding zal hout worden, zodat ze contact met elkaar kunnen maken zonder onder stroom te staan. De andere helft zal stroomdraad worden die open en dicht kan.

Vooraan kan de draad ook open. We hebben namelijk een gangetje met een halfhoge betonnen muur. Daar willen we een overkapping maken en een soort simpele poetsplaats van maken. Met de tuinslang kan ik daar ook makkelijk komen. Ook zijn we dan dicht bij de deur waar het zadel en poetsspullen e.d. zullen komen te hangen/staan. Dan hebben we alles een beetje bij de hand.

Afbeelding

Rechts nog ruimte genoeg voor een looppadje. Dat drinkfonteintje, melkbussen en die stenen voor de deur gaan allemaal nog weg. De deur kan ook open zonder tegen de draad aan te komen, wel zo handig :+ .

Afbeelding

Nu gaan we eerst de deur van de oude ingang/uitgang aanpakken. Die is er nu uit, want de verf was behoorlijk afgebladderd. Ik heb hem kaal geschuurd en die staat ook in een eerste laag buitenbeits. Als hij helemaal rondom goed in de beits staat en droog is komt hij terug te hangen. Aan de buitenkant schroeven we twee balken vast op de muur zodat deze deur niet meer open kan. Maar mocht er ooit iets zijn, kunnen we daar wel zorgen dat de deur open kan.

Naast die deur zit rechts nog een opening. Daar zit geen deur in. Dat is een soort gangetje wat een voergang was om de schapen langs te voeren.
Daar gaan we een hele dikke houten plaat tegenaan maken die ook in dezelfde beits komt te staan.
Dat gangetje gaan we bij de stal betrekken. Het enige dat we moeten doen zijn de houten palen op de grond wegzagen. Deze zitten helaas in het beton gestort. We gaan ze zo laag mogelijk bij de grond wegzagen en gelijk met het beton proberen te krijgen.
Dat gangetje ligt ook iets hoger (enkele cm's), maar dat maakt niet uit want dat beton kunnen we gebruiken op hooi op de voeren bijv. Op het rubber ervoor zal stro komen. In totaal wordt elke stal 3.80 x 4.70 m dus een stukje kaal beton zal geen probleem zijn.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 16:44

Super leuk, ik volg ook!
Vraagje, hoezo laat je ze niet met z'n drieën bij elkaar in de nacht? Of is dat alleen voor het begin als ze nog aan elkaar moeten wennen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 17:51

Bliksem schreef:
Super leuk, ik volg ook!
Vraagje, hoezo laat je ze niet met z'n drieën bij elkaar in de nacht? Of is dat alleen voor het begin als ze nog aan elkaar moeten wennen?

Overdag hebben ze alle ruimte om elkaar uit de weg te gaan, maar 's nachts wil ik ze op stal. Natuurlijk hebben ze een uitloopje en is het een zeer royale ruimte, maar ik vind de ruimte toch te klein om ze (zeker in het begin) met zijn drieën in op te sluiten. De stal is totaal (twee stallen samen) 9.40 x 3.80m en de uitloop buiten is totaal ook 9.40 x 3.80m. Alles bij elkaar dus 9.40 x 7.60m.
Daarbij zijn de deuropeningen wat lager dan gemiddeld en wat smaller dan gemiddeld. Daar willen we geen gejaag/geren doorheen hebben. Ook is dit makkelijker met voeren, aangezien de E pony anders gevoerd gaat worden dan de shetlanders.
Zowel buiten als binnen kunnen ze goed fysiek contact met elkaar maken. En dagelijks zullen ze heel de dag met zijn drieën buiten staan.

Wel gaan we het zo maken dat we de weidepoort in stal open kunnen zetten en buiten de scheiding tussen de uitloopjes ook makelijk open kunnen zetten of weg kunnen halen. Zo kunnen we er toch makkelijk één geheel van maken mochten we ons bedenken.
Maar zeker in het begin gaan ze apart van elkaar komen te staan.

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:02

Wat leuk om te zien! Ik volg :)

Over de breedte van de deur zou ik me niet zo veel zorgen maken, hier gaan de dikke tinkers en grote KWPN'ers ook makkelijk door de gewone deur heen ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-17 18:11

xLisaSpelt schreef:

Over de breedte van de deur zou ik me niet zo veel zorgen maken, hier gaan de dikke tinkers en grote KWPN'ers ook makkelijk door de gewone deur heen ;)

Heel erg fijn om te horen!!! We hebben er echt over getwijfeld en het is zo moeilijk om er een voorstelling van te maken als je geen e pony hebt staan om te passen :+
Ook de hoogte heeft even voor twijfel gezorgd, maar zodra de pony binnen is loopt de hoogte sterk op. De pony zal zo'n schofthoogte van +/- 1.50 hebben dus dan is er nog ruim 40 cm. over. Ideaal is het vast niet, maar we verwachten hier geen problemen mee. Op de manege is de hoogte 2.20, maar daar gaan ook paarden van bijna 1.80m doorheen dus in verhouding eigenlijk hetzelfde.

vuurtoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:13

Ik volg ook ....wat een leuk project en het schiet al op....

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-17 18:19

Delphi schreef:
xLisaSpelt schreef:

Heel erg fijn om te horen!!! We hebben er echt over getwijfeld en het is zo moeilijk om er een voorstelling van te maken als je geen e pony hebt staan om te passen :+
Ook de hoogte heeft even voor twijfel gezorgd, maar zodra de pony binnen is loopt de hoogte sterk op. De pony zal zo'n schofthoogte van +/- 1.50 hebben dus dan is er nog ruim 40 cm. over. Ideaal is het vast niet, maar we verwachten hier geen problemen mee. Op de manege is de hoogte 2.20, maar daar gaan ook paarden van bijna 1.80m doorheen dus in verhouding eigenlijk hetzelfde.

Wij hebben 2.20 en daar gaat de grootste van stal ( 1.80 haalt 'ie zeker wel ) ook makkelijk doorheen . Tijdje terug kwam er een fjord bij ons op stal die al dik was, en nu ook nog drachtig :+ . Moet eerlijk zeggen dat dat qua breedte nog nét gaat :')

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:36

Ik zou me over de deuren ook niet druk maken.
Afbeelding
Deze opening op de achtergrond is de deur naar de stal van de vos die je ziet. Hij heeft er geen enkel probleem mee

Roosje1606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 09:42

Super leuk project, ik volg. Veel succes!!

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 10:39

Ik ga vanmiddag naar stal, en zal - als ik het niet vergeet :') - even een foto maken van mijn paard (1,62m) in de deur opening !