Waar laten jullie de mest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:45

Ik heb een mesthoop met dikke rubber transportband-matten als vloer, en wanden van dichte plastic pallets.
ik kan er voor 1,5 jaar mest in kwijt, zo'n 12 kuub.. Ik heb 4 pony's.
maar hij komt nooit vol omdat heel veel mensen mest halen voor hun tuin of moestuin.
en dat het hele jaar door.
ideaal dus.

Zidore

Re: Waar laten jullie de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 01:28

ik volg even, ik zie dat er veel composteren (wij ook, en hoop stiekem op wat tips om de mest sneller te laten composteren) hoe lang duurt het bij jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 01:38

Hangt er van af wat je er bij gooit en hoe lang je daar al composteerd, genoeg compostwormen kweken kost tijd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 08:57

Compostwormen kan je bestellen via internet. Dan krijg je ze im emmertjes toegestuurd. :j :')

Rosedias

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 13:24

Wij hebben de mest op een hoop naast het weiland liggen, vlak aan een rustige 'straat'.
Die straat ligt aan een kanaal en aan de overkant is de wat drukkere weg.
Het is wel in het zicht van de openbare weg, maargoed.

Ik wist overigens niet dat je daar vergunning voor moet hebben?

We gaan binnenkort het weiland verdelen in stukken en de stukken waar de pony's niet staan bestrooien met ons mest. De rest wordt opgehaald door een boer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:35

Ik volg ook even.
Tot op heden heb ik zelf paar mestbakken gemaakt waar ik de eigen mest in composteer, maar omdat ik het in de eigen wei wil hergebruiken, moet het minimaal een jaar liggen. En ik heb sneller mijn bakken vol nu dan dat ik de mest kan gebruiken. Dusss ... moet nu wat anders verzinnen voor tussendoor :)

Of elders nog een mestopslagplek maken, zodat ik nog meer kwijt kan. Heb alleen pure mest, dus geen urine en stro of andere bodembedekker erbij. Pony's staan altijd buiten.

Kan het nu nog wel kwijt bij iemand op het land, maar het is zo enorm veel werk en we worden ook dagje ouder. Dus zoek vooral ook iets wat handig is hahaha

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 14:40

er zijn gemeentes die wel heel moeilijk doen als je geen vergunning hebt voor een mesthoop. Wij moesten destijds aan heel veel regels voldoen (harde ondergrond, harde zijkanten ect) dat we die hele mesthoop hebben gelaten en een tweedehands aanhanger hebben gekocht. Daar doen we de mest in en brengen die, zodra het vol is, naar een boer.
Ik weet niet meer wat al die regels waren, is al wel 13 jaar geleden, maar wij hebben daar best wel veel gedoe mee gehad uit onwetendheid.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:01

http://www.mestcontainer.com/moet-parti ... n-voldoen/

Het is in ieder geval zo dat het niet op de grond mag. Nergens.
Of het soms gedoogd wordt zou kunnen. Maar heb je pech dat er een nieuwe ambtanaar komt werken heb je problemen.
Citaat:
Zorg ervoor dat uw mestopslag voldoet aan:
- 100% vloeistofkerende of vloeistofdichte vloer.
- Opstaande randen en drempels waardoor mestvocht niet in de bodem kan wegvloeien.
- Op ten minste vijf meter afstand vanaf oppervlakte water, zoals een sloot.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:07

Ik had dit als mesthoop. Helaas poepen mijn paarden vrij veel en met 2 E maat paardjes is hij binnen anderhalve maand vol en dat is niet te doen.
Afbeelding

Omdat het dus zo snel vol is en het leeghalen duur is hebben we nu een kiepaanhangertje geregeld om op te knappen waarmee we de mest naar de boer kunnen brengen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 18:26

Maar zit er niet verschil tussen of je wel of een ammoniak in je mest heb zitten? Dus droge mestballen zeg maar tov stalmest (met stro en urine)?

Want het is wat raar dat hij niet op een hoop mag liggen, maar wel in flatsen op de wei mag blijven liggen.
Heb het over particulieren, niet pensionstallen of maneges ed

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:19

Dat is mijn gedachte ook altijd Isa. Maar blijkbaar is dat een verschil voor iemand achter een bureau die regels maakt.
Ondanks dat ik er twee heb die altijd precies op dezelfde plaats in de wei poepen en plassen, dus het ook geconcentreerd de grond in trekt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:29

Daarom moeten mestcontainers vloeistofdicht zijn. Om te zorgen dat het niet de grond is spoelt ivm bodemvervuiling. En dan graaf jij een gat en gooit het daarin??
Het is te hopen dat er nooit een ambtenaartje langs komt bij jullie, dan kan je rekenen op duizenden euri boete.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:32

Suzanne F. schreef:
Daarom moeten mestcontainers vloeistofdicht zijn. Om te zorgen dat het niet de grond is spoelt ivm bodemvervuiling. En dan graaf jij een gat en gooit het daarin??
Het is te hopen dat er nooit een ambtenaartje langs komt bij jullie, dan kan je rekenen op duizenden euri boete.

Dat was Nwktje die dat deed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:51

Isapaardje schreef:
Ik volg ook even.
Tot op heden heb ik zelf paar mestbakken gemaakt waar ik de eigen mest in composteer, maar omdat ik het in de eigen wei wil hergebruiken, moet het minimaal een jaar liggen. En ik heb sneller mijn bakken vol nu dan dat ik de mest kan gebruiken. Dusss ... moet nu wat anders verzinnen voor tussendoor :)

Of elders nog een mestopslagplek maken, zodat ik nog meer kwijt kan. Heb alleen pure mest, dus geen urine en stro of andere bodembedekker erbij. Pony's staan altijd buiten.

Kan het nu nog wel kwijt bij iemand op het land, maar het is zo enorm veel werk en we worden ook dagje ouder. Dus zoek vooral ook iets wat handig is hahaha

Briketten van persen, die van de winter opstoken in zo'n terrashaard voor de warmte als je er bent en met de as je wei bemesten?
Over het briketten persen loopt een topic nu.
[LZP] Briketten van paardenmest

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:27

Wij hebben ook een eigen mesthoop langs het weiland, afgezet met van die betonnen schotten. En dan komen ze de mest een aantal keren per jaar ophalen.

warvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:55

Wij hebben een grote aanhangwagen waar we de mest oprijden. Dit is ook makkelijk om de mest weg te brengen.

MuffinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 13:36

Onze wei grenst aan een weiland waar altijd aardappelen etc op worden geteeld. De boer die kwam bij ons zelf vragen of hij dan het mest op zijn land mag rijden. Makkelijk voor ons en makkelijk voor hemzelf ! :) Voorheen deden we het altijd op een hanger. Dit is dan makkelijk om weg te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:49

Zomers gooit mijn vader het over de wei en in de winter brengt hij het naarceen boerderij in de buurt.

Misschien kun je het laten ophalen?