Kleine pensionstalling,slopend paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Kleine pensionstalling,slopend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 08:02

Ik had zo'n merrie die alles afbrak wat niet bizon proof was. Ik ben toen zelf verhuist naar een andere stal.
Het is namelijk voor beide partijen niet leuk en voor het paard kan het gevaarlijk zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 09:17

Op de draden staat genoeg stroom,we hebben net alles door gemeten om zeker te zijn.Hij gaat er ook niet in hangen hij neemt gewoon een aanloop en rent er door.
Ik zet alle paarden apart om te eten,heb ook ouwetjes die veel eten krijgen en er lang over doen.Hij moet in de bak staan omdat hij dus ook niet onder stal kan staan ,ik sluit die idd met draden af zodat ieder paard apart staat op een stukje van 5x5 maar meneer sloopt dus de draden en pakt dan eten af en sloopt de boel ,dus hij in de bak mijn paard staat er naast dus hij staat niet alleen.Om hem er zetten moet ik de wei open doen ,maar daar wacht hij niet op hij ziet mij denkt eten!!!! en rent dan alvast door de draden.
De stroom komt rechtstreeks uit de stroomkast is bedoelt voor koeien dus best sterk.Het speelt nu over drie jaar er zijn ook al klanten weg gegaan omdat hij van hun paarden dekens sloopt.Heel banketstaaf maar dat doet hij dus alleen bij mijn merrie niet.
Ik had de dazenval op de grens van de bak en de wei staan om dat hij naar mijn idee weinig effect heeft als ik hem ver van de wei zet.

En de mensen die zeggen dat ik geen ruinen mens ben hebben gelijk,Dat heb ik nu ook alleen paar keer verzucht.Eigenlijk moet ik zelf een nieuw rijpaard hebben en ik riep al het word geen ruin :-)
Het toeval wil wel dat ik nu 5 ruinen en 2 merrie's heb staan ,en eigenlijk zijn de andere ruinen erg braaf.Eentje trapt e rmet eten maar daar kan ik wel omheen werken,Daarbij weet je wat en waarneer hij het doet.De sloopruin is altijd een verrassing.

Zoals hier ook geopperd word denk ik dat hij aan het werk moet en dat hij zich verveeld.Maar meer dan veel ruimte gras/hooi en speelkameraden kan ik hem niet bieden.Jollyballen en zo hebben ze gehad maar die worden gestolen in ieder geval die verdwijnen.Ik heb nog wilgentakken voor ze gehaald,maar er is eten genoeg dus of hij daar in geintreseerd is?Bovendien moet ook alles veilig blijven voor mijn andere paardjes en vooral voor de oudjes .

De pakken hooi staat trouwens achter stroom apart,klanten en zeker paarden :-) hoeven er niet te wezen.Ik weet dat een gaatje geen kwaad kanmaar 1 pak is meer ductape als plastick en dat is natuurlijk net het pak waar ik niet bij kan om als eerste te voeren,het zijn 500 balen.
Maar goed,ik denk dat ik het me nu meer aantrek omdat ik moe aan het worden ben de regen ,de modder begint te komen.Het word gewoon tijd voor zon...dan ziet alles er weer anders uit :-)
Maar ik ga in ieder geval nog eens met de eigenaar overleggen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:32

Mijn paard heeft ook wel eens wat gesloopt. Staleigenaresse kon hem niet houden, ze werd onderuit getrokken, paard ging door de stroomdraden en sloopte onderweg een kinderbadje en een fiets. Ben van mening dat ze hem gewoon niet de baas kon, maar toch vergoedde mijn verzekering alles en zijn we er gelukkig goed uit gekomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:45

hier een eigenaar van een sloper :')

Regulier gesloop is wat het is, maar bijvoorbeeld wanneer hij de bakletters eraf zou trekken... wat hij ook zou doen als hij erbij zou kunnen :') daar zou ik dan wel aan meebetalen.

Stroom is hoog gezet i.v.m. het doorheen lopen, Een betonnen wand is gebarricadeerd omdat hij erop probeerde te kruipen met alle gevolgen van dien. En verder goed kijken waar hij bij kan. Stalkasten, regenpijpen, vastzitten met zijn hoofd in een pion, er vandoor gaan met de kruiwagen, brandkranen die hij aan zet... zulke zaken gebeuren er wanneer hij er bij kan :+ hij en zijn weidemaat hebben bijvoorbeeld ook geen halsters om, want in het paddock seizoen gaan er 3 per week er doorheen :')
In de wei is het gras belangrijker.

Ik ben best bereid in de kosten mee te betalen, maar verwacht wel van de staleigenaar wat meedenken. En dat doen ze hier gelukkig heel erg goed.
Het is namelijk geen ongewoon gedrag voor een speelse ruin. Die van mij is gewoon goed opgevoed ook door de eigenaar voor mij. En hij heeft dagelijks veel beweging en afleiding... hij houdt gewoon van een uitdaging en slopen :Y)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:51

Wat vervelend dat de eigenaar van dit paard er lacherig om doet.

Ik voel mezelf al bezwaard als mijn paard in een speelse bui per ongeluk een plank van de paddock kapot slaat, en de staleigenaren er niet moeilijk over doen en het wegwuiven als ik voorstel een nieuwe plank te betalen.

Ik zou toch nog eens aan tafel gaan zitten en zeggen dat het vanaf nu belast gaat worden. Als het goed is heeft zij ook een aansprakelijkheidsverzekering, dikke kans dat het meeste gewoon vergoed wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:57

Opnieuw om de tafel? Waarom doet eigenaresse niks met de ruin? Of heb ik daar overheen gelezen? Ik heb ook zo'n sloper (5 jarige ruin); trekt de dekens kapot van mijn andere 2 ruinen (10 en 13 jaar), graaft gaten in mijn bak en zet zijn tanden overal in. Gelukkig heb ik ze thuis en hoef niet met een pensioneigenaar over kosten te bakkeleien. Kan me jouw ergernis wel voorstellen en zou opnieuw met eigenaresse om tafel en lijstje van de kosten presenteren en overleggen of jullie daar uit kunnen komen en wat ze aan het gedrag denkt te kunnen (gaan) doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 09:59

beatje schreef:
De eigenaresse lacht het wat weg, wat ik ook snap het is niet leuk om te horen dat je paard de hooligan van de wei is.Ik meld ook keurig iedere keer als hij wat doet ,ik heb ook al gevraagd niet extra bij te voeren,want dat is het enigste wat ze komt doen.
Buiten dat het voor zijn gezondheid niet goed is ,hij is schrikbarend dik.

Hij heeft idd een broeder in het kwaad die mee doet,maar die laat wel mijn omheining heel.Wat ik op noemt wat hij doet heb ik ook zelf gezien.Het is een soort Adhd paard,als hij vast staat bijt hij in zijn touw in de balk waaraan hij vast staat.

TS, mijn ene paard (heb er vier staan) is ook zo. Al heel z'n leven lang en hij is nu 14 jaar. Wat je zegt, een ADHD'er, zo lachen we er ook altijd maar een beetje mee...

Valt niet echt wat aan te doen, buiten je wei als een bunker inrichten. Wij hebben op sommige stukken vijf (!) draden en lint omdat hij er als een limbodanser onderdoor ging. Hij kan ook poorten openmaken, zaken slopen voor de lol,...

Het is wel heel vermoeiend zo'n paard te hebben... maar het zit gewoon in hun karakter vrees ik. Valt niet echt wat aan te doen (buiten een Alcatraz maken van je weiland en gewoon hem voor zijn ;) ik pas wel op om ook maar iets te laten slingeren wat kapot kan)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:06

Alcatraz... denk dat ik een bordje ga maken voor Uni zijn weiland :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:09

En zelfs uit Alcatraz werd uitgebroken :P

Ik denk dat veel ruinen mensen de verhalen wel kennen van 1 paard die zo ondernemend is.
En dan vaak een ander ook nog mee neemt in zijn speelse buien.
Het is inderdaad bij alles nadenken, waar kunnen ze bij, kunnen ze er onder door, erover heen, hoe lang is hun nek kunnen ze er over de draad nog bij. Staat de waterbak wel stevig.

Voordeel, heb je Alcatraz eenmaal gerealiseerd ben je voortaan voor de meeste paarden die je ooit krijgt ook klaar en bewapend.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:22

Lastige situatie.
Enige oplossing is eigenlijk een goed gesprek met de eigenaresse en samen oplossingen bedenken.
En dan niet ff vlug tussendoor op stal vragen, maar echt een afspraak maken om het te bespreken aan de keukentafel ofzo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:24

Oh ik heb er ook zo heen. Gaat ook door of onder draad heen, ondanks dat er een klap stroom op staat.
Hij doet het wel anders. Met deken sowieso, want dan voelt hij het gewoon niet. Of hij duikt, gooit het draad op zijn manenkam en schiet er dan onderdoor. Stond hij zonder deken en/of met manen in vlechten deed hij niet eens een poging. Hij weet het precies...
Als eigenaar voel ik me enorm bezwaard en we hebben dan ook gekeken naar een oplossing. De oplossing was breder lint, paaltjes om de meter en stroom erop.

Overigens ging dit wel om een afzetting tussen de groep. 2 paarden stonden apart en hij stond liever daarbij, dan bij de rest van de groep :+
Binnen de totale omheining blijft hij gelukkig wel.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 23-02-17 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:25

bruintje123 schreef:
En zelfs uit Alcatraz werd uitgebroken :P

Ik denk dat veel ruinen mensen de verhalen wel kennen van 1 paard die zo ondernemend is.
En dan vaak een ander ook nog mee neemt in zijn speelse buien.
Het is inderdaad bij alles nadenken, waar kunnen ze bij, kunnen ze er onder door, erover heen, hoe lang is hun nek kunnen ze er over de draad nog bij. Staat de waterbak wel stevig.

Voordeel, heb je Alcatraz eenmaal gerealiseerd ben je voortaan voor de meeste paarden die je ooit krijgt ook klaar en bewapend.

drinkbakken... ja daar ga ik ook altijd zelf even aan hangen zodat ik zeker weet dat hij geen fontein maakt van de drinkbak :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:32

Voor wat jij vertelt Amanda heb ik dus een extra draad op 25/30 cm gemaakt. Dan moet eerst de neus ertegen gehouden worden ipv de hals met manen.
Want er stond volle mep stroom op, maar met de manen ertussen geleid dat niet.

Waterbakken worden hier standaard omgetrokken, dus heb ik paaltjes in de grond gezet waar de bak tussen staat.
Bij de automatische staat een stroomdraadje net aan de onderkant. Bij gewoon drinken niets aan de hand, bij aan de rand hangen is toch onderlip ertegen.

Maar nu de jonge merrie test alles met de voetjes.
Hooibak, waterbak. Overal gaan de voetjes in. (automatische hangt al hoog dus geen probleem)
Dus voor haar alles moeten verhogen. Nu was dat weinig werk, want paar stenen er onder en het was klaar. Maar toch. Elk paard heeft zijn tik :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:40

Hier stonden ook 2 draden. Maar daar ging hij met zijn neus overheen, borst ertegenaan (met deken) en duwen maar :=
Er stonden te weinig paaltjes, dus dan hangen de draden toch wat slapper. Nu met meer paaltjes en lint ipv draad, maakt dat het steviger is en hij er nu niet meer doorheen gaat. Hij zal 'm wel gevoeld hebben denk ik. En terecht :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:44

bruintje123 schreef:
Voor wat jij vertelt Amanda heb ik dus een extra draad op 25/30 cm gemaakt. Dan moet eerst de neus ertegen gehouden worden ipv de hals met manen.
Want er stond volle mep stroom op, maar met de manen ertussen geleid dat niet.

Waterbakken worden hier standaard omgetrokken, dus heb ik paaltjes in de grond gezet waar de bak tussen staat.

Oh van die mooie dikke plastic bakken voor op de grond bedoelde je?
Ja daar hebben wij ook ervaring mee... :')

Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:46

hier staan nu 3 draden.
een op ongeveer 30 cm
een op 90
en 1 op 120. Deze raakt meestal wel net de hals als ze door buffelen.
Voor de precieze centimeters zou ik na moeten meten.

Buitenom heb ik alles op 160 hoog hekwerk. Met daarvoor een galagher koolstof draad.
Die geleid echt geweldig goed en daar zitten dan die tussen draden van hierboven weer op aangesloten.

c_alsemgeest
euh ja ik vermoed zoiets vergelijkbaars :D
Zo erg hebben ze hem hier nog nooit gesloopt

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:49

Oh dat is zo vreselijk frustrerend! Hier ook een paard gehad, als het paard regelmatig gereden werd waren er totaal geen problemen maar zodra er eens een week of wat niets mee werd gedaan dan ging het paard zelf wel op zoek naar iets te doen. En ja dan was het gras aan de andere kant van het hek altijd groener en denderde meneer er vol doorheen.
In gesprek met de eigenaresse gegaan en die was er niet van gecharmeerd dat ik dit vertelde, een maand later heeft ze haar boeltje gepakt en ging naar een andere plek.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:50

Zodan :=

Om het perceel heen hebben we ook een ander hekwerk. Maar dat is gelukkig het probleem niet. Daar gaat hij niet doorheen :D
Het was echt het afsplitsen van de groep. Er was een draad gespannen om de zandpaddock in 2 te verdelen en daar ging hij doorheen.
Hij stond liever bij de anderen :+
Maar goed, na e.e.a. gesloopt te hebben, blijft hij er nu keurig achter staan.

Ik heb als eigenaar overigens wel aangeboden de kosten te vergoeden (lint, paaltjes, enz), maar dit was niet nodig.

Dit is de omheining bij de verharde uitloop. Dit staat rond het hele perceel, is van gehard kunststof en heeft stroomdraad geïntegreerd (is met ijzerdraad omwikkeld). Knap paard dat daar door gaat :D
Afbeelding

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:02

Als ik het zo lees vraagt dit paard om uitdaging en zou ik met de eigenaar hier over spreken om met het paard te gaan werken. Om rustig te krijgen ook al is het even 10 minuten door de bak heen laten rennen.
Ik heb gemerkt met dit soort paarden dat ze meer willen dan geborsteld en vertroeteld worden.
Die moet je juist aan het werk zetten doe je dat niet worden ze stront vervelend.
Denk als ze hem aan het werk zet de sloop werkzaamheden van zelf gaan stoppen.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:18

tengeltje11 schreef:
waar ik dan weer in geloof,is heel eenvoudig:

als er genoeg stroom op de omheining staat,gaat geen enkel paard erdoorheen.

dus heel simpel gezegd,moet er op je omheining gewoon meer stroom komen.
1x een goeie snok krijgen en hij zal vlug geleerd zijn.
zolang het 'wat kriebelt' bij aan de draad komen,is het voor hem geen rem om met de draden te spelen.

nu,ik snap wel dat je dit dan moet doen voor 1 paard,maar als dit paard weggaat,kan er evengoed een paard komen die doorgeeft hoe weinig snok er maar op zit en ook de boel naar de haaien helpen.

1x zorgen dat overal goeie snok staat,lost ook gewoon het probleem op,nu en voor eventuele toekomstige paarden.

Helaas is dit niet waar, wij hebben 2 pony's die alleen achter gaas te houden zijn. Een aantal weken geleden een nieuw apparaat gekocht, voor 10 hectare weide, staat nu alleen stroom op de bak en de pony's schieten er gewoon onderdoor, ze krijgen wel stroom maar als je snel bent valt het best mee!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:32

Ik zou inderdaad nog een keer met de eigenaar om tafel. En anders voorstellen dat ze andere weidegang / pensionstalling moeten zoeken. Waarschijnlijk ga je er steeds meer aan ergeren en gaat het van kwaad tot erger. Heb zelf ook een sloper gehad en kan de frustratie goed voorstellen. Ondanks elke dag beweging, weidegang en hard trainen haalde hij de lampenkappen soms van de muur af. Knettergek werd je ervan.... (gelukkig thuis staan, dus niet bij iemand anders)

En nu hebben we 2 veulens, hele schattige veulens.... NOT!!!! De jongste telg komt dus ook telkens door het draad heen als ze denkt dat aan de andere kant meer gras staat. (of tussendoor of onderdoor of overheen) Moedeloos wordt ik ervan! staat stroom op, heb het zelf enkele weken ondervonden dat er best veel stroom op staat. Maar het maakt haar niks uit!! :(

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:45

Ik zou ook zeker nog een serieus gesprek aan gaan en niet even tussendoor op het woord gooien maar echt tegen de eigenaar zeggen we moeten eens even gaan zitten en het hebben over jouw paard. En dan gewoon vertellen hoe jij je er bij voelt. Ben ook wel van mening dat als het paard echt regelmatig iets stuk maakt dat de eigenaar zeker wat kan vergoeden en/of helpen. Probeer samen oplossingen te zoeken en vraag haar ook eens te helpen als haar paard weer iets kapot heeft gemaakt. Ik denk dat als je haar er meer bij betrekt wat het paard uithaalt dat ze wellicht ook meer gaat inzien hoe vervelend het is voor jou om dat extra werk weer te hebben.
Want het is toch iets waar je niet echt op rekent en komt ook meestal op momenten dat het niet uitkomt.
En als je er samen echt niet uitkomt dan is het wellicht beter om haar te laten gaan en zou daar ook eerlijk in zijn als je het gesprek aangaat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:47

Dat is mooi Amanda, heel mooi *D

Maar zeg nooit nooit.
Hier zijn ze 1 keer door dat hekwerk van gaas gegaan. Met dan die stroomdraad ervoor.
Zoiets dus:
Afbeelding
Tot de dag van vandaag weet ik niet waarom.
Geen slip en remsporen te zien. Ik heb ook niets raars gehoord van te voren zoals jagers.
Gelukkig stonden de paarden toen op de binnenplaats en hadden ze niets.
Maar goed, dat is geen dagelijkse kost. En dat zal bij die mooie omheining bij jou op stal ook niet gaan worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:50

@flint onderdoor is op te lossen, gewoon draadje erbij.

daantjuh, wat is veel.
Ik sta al echt te vloeken bij een tik van 2 lampjes op zo'n controle meter.
De paarden kijken hier kijken daar niet van op of om.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:44

Flint05 schreef:
tengeltje11 schreef:
waar ik dan weer in geloof,is heel eenvoudig:

als er genoeg stroom op de omheining staat,gaat geen enkel paard erdoorheen.

dus heel simpel gezegd,moet er op je omheining gewoon meer stroom komen.
1x een goeie snok krijgen en hij zal vlug geleerd zijn.
zolang het 'wat kriebelt' bij aan de draad komen,is het voor hem geen rem om met de draden te spelen.

nu,ik snap wel dat je dit dan moet doen voor 1 paard,maar als dit paard weggaat,kan er evengoed een paard komen die doorgeeft hoe weinig snok er maar op zit en ook de boel naar de haaien helpen.

1x zorgen dat overal goeie snok staat,lost ook gewoon het probleem op,nu en voor eventuele toekomstige paarden.

Helaas is dit niet waar, wij hebben 2 pony's die alleen achter gaas te houden zijn. Een aantal weken geleden een nieuw apparaat gekocht, voor 10 hectare weide, staat nu alleen stroom op de bak en de pony's schieten er gewoon onderdoor, ze krijgen wel stroom maar als je snel bent valt het best mee!

10 hectare zegt niet alles. Wat staat er werkelijk op de draad en hoeveel draden heb je? Duur apparaat en slecht draad en je hebt niks