Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Uitmesten weiland: wat werkt handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:00

Ik mest uit met zo'n kunststof mestvork.
Gaat hier prima werkt prettig.
Afbeelding

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:07

Wat is een vlasvork? :?

Hier gebruiken we een mestvork (5 tand) met kruiwagen. De mestboy (dat bakje met opschepper toch?) voor de net gelegde drollen in de rijbak.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:07

Ik heb een mestboy met een uitschuifbare steel van zowel het harkje als het 'blik'. Dat werkt heel fijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:20

pinto_1 schreef:

Hier gebruiken we een mestvork (5 tand) met kruiwagen. De mestboy (dat bakje met opschepper toch?) voor de net gelegde drollen in de rijbak.

een vlas vork, is een mestvork voor vlas (hint, het zat m in de naam :') )

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:24

elenaMM77 schreef:
pinto_1 schreef:

een vlas vork, is een mestvork voor vlas (hint, het zat m in de naam :') )

Grappenmaker... :')

Zal gaan googlen. Maar gebruik nooit vlas, dus dat zal het zijn..... ;)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:28

Kijk maar bovenaan deze pagina...

Indent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:33

Renske_W schreef:
Ik mest uit met zo'n kunststof mestvork.
Gaat hier prima werkt prettig.

'Hark'. Ik bedoelde dus mestvork, maar kon even niet op de naam komen.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:36

Een vlasvork idd, maar een metalen. Kan ik iets beter mee door het gras trekken zonder dat ie breekt :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:40

Ik zelf vind een mestboy het makkelijkste.
Mijn vader vind juist een ijzeren vork het handigst.
https://www.agradi.nl/kerbl-mestvork-me ... tanden.htm
Deze

Het is maar net wat je makkelijk vind. Hier boven worden van die plasticen dingen aangeraden. Ik zou dat niet doen. Je zet wat kracht en ze zijn zo dwars door. Of ik ben te sterk :+

Fauvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:41

mag ik vragen wat voor sleepje je achter je shetlander hangt ? ik ben op zoek naar zoiets om deze zomer te gebruiken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:43

Ik heb een Golden Gark. Ik gebruik hem om de stal (koolzaad) en het land en paddock uit te mesten. Ook voor het bladeren en onkruid ruimen. Hondendrollen , schapenkeutels kortom alles. Een fantastisch ding, ik wil nooit weer zonder. En een goede garantie, ik had er eens 2 tanden uit omdat het paard er op had gestaan, kreeg ik zo een nieuwe.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:45

Kabayo schreef:
Ik zelf vind een mestboy het makkelijkste.
Mijn vader vind juist een ijzeren vork het handigst.
https://www.agradi.nl/kerbl-mestvork-me ... tanden.htm
Deze

Het is maar net wat je makkelijk vind. Hier boven worden van die plasticen dingen aangeraden. Ik zou dat niet doen. Je zet wat kracht en ze zijn zo dwars door. Of ik ben te sterk :+

De mijne gaat toch al weer even mee zonder problemen. :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:47

pillow schreef:
Ik heb een Golden Gark. Ik gebruik hem om de stal (koolzaad) en het land en paddock uit te mesten. Ook voor het bladeren en onkruid ruimen. Hondendrollen , schapenkeutels kortom alles. Een fantastisch ding, ik wil nooit weer zonder. En een goede garantie, ik had er eens 2 tanden uit omdat het paard er op had gestaan, kreeg ik zo een nieuwe.

En bedankt, nu wil ik ook een Gark >;) :') .

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 09:29

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik denk dat ik maar eens zo'n kinderharkje met langere steel moet gaan aanschaffen, ter vervanging van het harkje van de mestboy.
En dan een paar kruiwagens mest per dag uit het weiland halen, en niet meteen het hele weiland willen doen. :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:37

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:44

Wij doen het om de dag met z'n 2 met de mestboy en 1 rijd het Sjoveltje waar we de mest in deponeren.
Het is wel handiger scheppen als het gras niet te lang is. We maaien de kanten daarom.
Paarden poepen over het algemeen vaak op dezelfde plekken dus na verloop van tijd weet je waar je moet zoeken. Ook op die plekken waar het gras dan vaak wat langer is maaien we.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:48

een vlasvork vind ik het handigst werken :) en dan niet een van plastic, die bleef makkelijker achter gras en modder haken.
de kruiwagen nam ik natuurlijk mee, en wel 1 met 2 voorwielen :+

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 10:50

MarjaR schreef:

Ik denk dat ik maar eens zo'n kinderharkje met langere steel moet gaan aanschaffen, ter vervanging van het harkje van de mestboy.
En dan een paar kruiwagens mest per dag uit het weiland halen, en niet meteen het hele weiland willen doen. :)

Een paar kruiwagens per dag? met een mestboy? Die dingen vind ik helemaal niks, je staat krom om het er zeer onhandig in te schoffelen en vervolgens onhandig omkiepen. Wees verstandig en koop een Golden gark, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. En je doet het 3 keer zo snel

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 11:42

pillow schreef:
MarjaR schreef:

Een paar kruiwagens per dag? met een mestboy? Die dingen vind ik helemaal niks, je staat krom om het er zeer onhandig in te schoffelen en vervolgens onhandig omkiepen. Wees verstandig en koop een Golden gark, kost een paar centen maar dan heb je ook wat. En je doet het 3 keer zo snel

Heb die gark even opgezocht en het lijkt zo te zien erg op een vlasvork. Wat werkt er anders aan?

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:49

Ik doe bij mensen 2x in de week hun weides uitmesten waar 24/7 IJslanders lopen. Een vlasvork, een (plastic) hark en een kruiwagen gebruik ik dan. Nu is het gras kort, maar eind zomer ben ik daar begonnen en heb ik gemerkt dat het met lang gras ook redelijk goed werkt. Met mijn rug die snel lastig kan doen is dit heel goed te doen merk ik :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:52

vlasvork en dan iedere dag even erdoorheen met kruiwagen. hier vier volledig op de wei nu bijgevoerd met volledig hooi.. binnen 15 minuten ben ik rond en verdeeld over verschillende weides.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 11:56

StalNollie schreef:
vlasvork en dan iedere dag even erdoorheen met kruiwagen. hier vier volledig op de wei nu bijgevoerd met volledig hooi.. binnen 15 minuten ben ik rond en verdeeld over verschillende weides.

Zo zeg, binnen 15 minuten.... jij werkt wel met je versnelling in de turbostand dan! ;-)

Als de pony's hier in de zandpaddock staan doe ik daar al pakweg 10 minuten per dag over. En dat gaat maar over een oppervlakte van ca. 14x14 meter en mest van 2 pony's (meestal 1 kruiwagen per keer, niet helemaal vol).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:00

ja maar ik mest dan ook echt iedere dag uit (soms 2 keer ) je bent dan wel echt zo klaar. alle spullen staan iedere klaar voor gebruik netjes op zelfde plek om zo te pakken etc.

en ja werk dan ook best redelijk snel door, (meer tijd voor andere dingen )

als ik snel moet doen heb ik binnen 25 minuten alles gemest, water gegeven en hooi gegeven

en een makkelijke is een kruiwagen met dubbele banden,

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:02

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 12:04

Ik doe uitmesten, en eigenlijk alles, op zeeeer rustig tempo (ben chronisch ziek en wanneer ik te snel werk zie ik lichtflitsen die er in werkelijkheid helemaal niet zijn. Daarom dus). Gewoon rustig met m'n mestboytje doe ik elke dag even de nu tot paddock verworden wei en zorg dat ik veel rechtop ga staan tussendoor. Niet gebogen blijven lopen wanneer de drol eenmaal is opgeschept enzo.
Ik heb 2 paardjes (IJslander en shetlandpony) die onbeperkt eten en dus ook onbeperkt mesten. In de winter heb ik 6 a 7 keer de mestboyschep vol, en in de zomer 8 of soms 9. Ik hark 'm dan wel helemaal vol. Er passen een stuk of 6 -8 drollen van mijn shet in. Haar mest doe ik altijd eerst. Een soort psychisch bedrog voor mijzelf. Zij maakt veel kleine hoopjes en als dat klaar is lijkt het net of ik al heel veel gedaan heb. Die paar grote hopen van mijn ruin, die meer dan de helft van de productie zijn, lijken dan veel minder en onoverzichtelijker.

Uitmesten duurt bij mij ongeveer een kwartier, inclusief veel lopen.