Handigheidjes in en om de stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: Handigheidjes in en om de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:01

Hooinetten... Vreselijk om de knopjes weer eruit te krijgen. Ik heb dé tip. Je maakt ipv 1 zo'n slinger van het bovenste draad waar je m dicht mee hangt gewoon een stuk of 7-9 lusjes (bijvoorbeeld na elk ringetje dat touwtje pakken voor n lus). Dan verdeel je die lussen in 2 delen en met een een grote karabijn haak hang je m zo op. Ik hang het om de bovenste rand van de stal, dus niet de karabijn haak om het ijzer, maar die maakt de lussen aan elkaar aan de bovenkant. Zo heb je geen ellendige knopen en echt zo los. Zal nog wel even een foto maken :o

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:06

mavantos schreef:
Hooinetten... Vreselijk om de knopjes weer eruit te krijgen. Ik heb dé tip. Je maakt ipv 1 zo'n slinger van het bovenste draad waar je m dicht mee hangt gewoon een stuk of 7-9 lusjes (bijvoorbeeld na elk ringetje dat touwtje pakken voor n lus). Dan verdeel je die lussen in 2 delen en met een een grote karabijn haak hang je m zo op. Ik hang het om de bovenste rand van de stal, dus niet de karabijn haak om het ijzer, maar die maakt de lussen aan elkaar aan de bovenkant. Zo heb je geen ellendige knopen en echt zo los. Zal nog wel even een foto maken :o

_/-\o_ _/-\o_
Elke keer weer gedoe met die knopen eruit krijgen, nu nooit meer. Wat slim!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:09

die plaspotjes XD geweldig haha

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:10

Bij oude boerderijen zie je nog weleens hooizolders met gaten boven de ruiven. Werkt wel makkelijk maar geeft idd best veel stof. Hele balen naar beneden gooien geeft ook nog stof maar vaak een stuk minder.

Verder zou ik zo even niet kunnen noemen wat hier de "handigheidjes" zijn, de paarden staan amper op stal (misschien een paar dagen per jaar), en andere zaken zijn zo normaal geworden dat ik er nieteens bij nadenk ;)

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:12

En hooinetten vullen gaat en stuk makkelijker als je een stuk brede (pvc) buis gebruikt. Je zet de buis op de grond en daar doe je het lege net in en slaat de opening om de rand van de buis. Zo kun je veel makkelijker het net vullen omdat je het niet met de hand open hoeft te houden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:17

Wat een leuk topic!

Wat een mooie slowfeeder hooiruif met dag op de vorige pagina! Ik bedenk me net dat als ik mijn houten klimtoestel van de kinderen niet verkocht krijg, ik dat dak en palen daar ook perfect voor kan gebruiken :Y)

Hihi die plaspotjes zijn leuk! Ik gebruik hiervoor balkon bloempotten van de action. €2,19 per stuk en ook in allerlei kleuren.
http://www.imgrum.net/media/12478875044 ... 1290982182

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 09:57

Leuk topic :D

Mijn favo handigheidje is toch wel de heksenbezem. Eindelijk vegen zonder te hangen en rugpijn op de gewone bezem, die vol zit met het zand dat net geveegd is.
Maar, wat is het lastig een nieuwe te vinden. Alles wat ik tot nu toe tegen kom is voor de sier, daar valt niet echt mee te vegen..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:13

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:22

mavantos schreef:

En nog veeeeeel makkelijker en sneller:

klein ringetje om het touw waar je 'm aan ophangt. Dikke knoop in uiteinde van dat touw. Touw dubbel slaan (met dat ringetje nu aan het uiteinde). Touw met ringetje voorop door een grotere ring. Touw aan het kleine ringetje naar beneden trekken. Daar ringetje vastmaken aan een haakje wat daar in je paal of wand zit. Als een soort vlaggenmastje.

Natuurlijk wel alleen handig voor als je je netten steeds op de zelfde plek hangt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:46

@koper foto? Ik vind deze ingewikkelder klinken haha :+

Leuk topic wel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:49

Je hoeft gewoon alleen dat ringetje halverwege maar te pakken en dat ergens aan vast te maken. Als je het kleine ringetje door een grotere ring haalt zorgen het net aan de ene kant en de knoop aan de andere kant ervoor dat het goed blijft zitten.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 10:57

Koper schreef:
Je hoeft gewoon alleen dat ringetje halverwege maar te pakken en dat ergens aan vast te maken. Als je het kleine ringetje door een grotere ring haalt zorgen het net aan de ene kant en de knoop aan de andere kant ervoor dat het goed blijft zitten.

Kan die dan nog wel helemaal open?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:11

Ja natuurlijk. Het kleine ringetje zit los om het touw. Het kan schuiven. Om het hooinet te vullen schuif je 'm naar het einde van het touw (waar de knoop zit). Om het hooinet op te hangen schuif je 'm naar halverwege, zodat je het touw dubbel kunt slaan en in 1 beweging door de grotere ring kunt halen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:13

Deze is echt geniaal voor stripbegrazing:
Afbeelding
makkelijk te verplaatsen en te verstellen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:33

Wauw polo, zoiets zou ik nou inderdaad moeten hebben!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:35

Polo waar heb je deze weg en wat kost ie. Is het ook in hoogte verstelbaar en wordt ie geleverd inclusief haspels met draad /lint.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:38

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:46

Die schraagjes idd, en wij gebruiken standaard kinderharkje bij de mestboys ipv de meegeleverde harkjes, werkt veel makkelijker.
Ik zie hier ook fijne tips voorbij komen!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:53

De haspel paal is niet in hoogte verstelbaar. Je kunt op 3 verschillende hoogtes de haspel ophangen. Maar met een prikpaal er direct naast kun je natuurlijk verder gaan op de hoogte die je zelf wil.
er zijn 2 verschillende hoogtes paal verkrijgbaar:
http://www.agrishop.nl/afrastering/mobi ... 2523_0.htm

Ik geloof dat de complete set incl 2 haspels op 80 euro komt. Maar zo blij mee.
Even in een hoek een weilandje afzetten is nu super makkelijk. Alsook strookbegrazing op een schuin perceel.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-02-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:55

ik volg ook zeker,.
ik denk datgene op foto hierboven tegenvalt in gebruikt, ziet er makkelijk uit maar denk niet makkelijk in real life.

ik dacht vorig jaar ook zo me stripbegrazing te doen (aan de rol laten zitten/) maar heel je lint rolt en krult zo op niet makkelijk met netjes opbergen en je lint zit geheel gedraaid.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:57

Stal nollie: wij werken hier nu dik een jaar mee. Hebben 3 palen staan en het is juist ideaal! ook het opruimen van je omheining en weer opnieuw opzetten was nog nooit zo makkelijk. Wij verplaatsen de omheining soms wel 2 keer per dag. We zouden er echt al wel achter zijn gekomen als het onhandig is.

Nu hebben wij wel draad en geen lint. Er zit een keurige doorvoer voor de halspel dus je kunt eigenlijk lint niet eens echt verkeerd oprollen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:58

Wauw Polo, dat lijkt me echt super de super handig!!
Lint hebben wij nu ook op een haspel, maar die hangen dan elke keer maar aan het hek. Dit lijkt me echt fijn.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:18

Ik zit net naar de hooinetvulhulp te kijken, volgens mij moet er ook iets te fabriceren zijn met een goedkope flexibele emmer, van de Action ofzo, zonder onderkant.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:21

Miran schreef:
Ik zit net naar de hooinetvulhulp te kijken, volgens mij moet er ook iets te fabriceren zijn met een goedkope flexibele emmer, van de Action ofzo, zonder onderkant.

Misschien met haakjes/ringetjes aan de onderkant waar het het net aan kunt ophangen. En de emmer zelf moet je natuurlijk ook op ergens aan ophangen..

kasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:35

Miran schreef:

klopt, zo doen wij het ook