Arienette schreef:*hij staat altijd onderaan in rangorde, mag hij wel de inloopstal in waar het hooi is
*verwondingen, hoewel alles zonder ijzers staat
*liggen/slapen, de grote inloopstal is beton met een paar rubberen matten maar geen bodembedekking.
*rust, hij heeft nu natuurlijk een rust plekje op stal en buiten is er continu beweging en van alles, maar misschien is dat menselijk denken van mij. als hij nu buiten staat wil hij na een paar uur altijd graag naar binnen.
1. dat is erg afhankelijk van hoe groot de loopstal is, mijn ervaring is dat als de rangorde eenmaal bevestigd is, de groep hier ook naar beweegt. Maar er moet daar dan ook wel de ruimte voor zijn.
Voorbeeld; in onze groep van 3 hoeft de leider maar aanstalten te maken om zich te verplaatsen en de andere 2 zijn al in beweging, waardoor ze als een geoliede machine zich mee verplaatsen.
Het is in elk geval erg belangrijk dat er voldoende eetplekken zijn.
2. dat blijft altijd spannend, maar valt in de praktijk erg mee, de paardentaal is duidelijk genoeg. Wederom, als er maar genoeg ruimte is.
3. bij ons slapen/rusten ze altijd in het zand. Tot nu toe is bij het natste weer altijd nog wel ergens een droge zandplek, ze gaan nooit op de rubbermatten liggen. Sommige paarden doen dit wel.
4. het kan best weken duren voor hij zich veilig genoeg voelt om te gaan liggen, verschilt ook per paard, maar vooral in een groep van 8 is de kans groot dat hij wel aansluiting vind en daar gewoon bij staat/ligt te rusten. Zo'n groep is ook niet continue in beweging.
Het naar binnen willen is vaak gekoppeld aan het eten wat ze daar krijgen of de gewoonte/gewenning daar te staan.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar de enige manier om te weten of het werkt is het doen en het een tijd de kans geven.
Nadeel is inderdaad dat je een vies nat zanderig paard aan treft als hij geen deken op heeft. Maar dat is vervelender voor jou dan voor hem
en ja, krachtvoer voeren is wat behelpen, maar ik zet mijne gewoon apart. En rangorde + hooi eten is ook lastig kan ik me voorstellen, gelukkig kan ik hier op verschillende plekken hooi ophangen. Misschien kan dat bij jou ook? Daarnaast geef ik niet echt krachtvoer maar bietenpulp met gehakseld luzerne en lijnzaadolie, dat voedt goed
.
je propere paard uit de stal plukken, wasplaats op voor wondverzorging, rondje wandelen in een overdekte ruimte. Ook voerbehoefte, hij is nu mooi slank want krijgt voldoende, bij mij worden er drie overvoerd met hooi, zodat mijn vierde (oudje) voldoende binnenkrijgt, daar heb ik nog niks op gevonden...