nadelen van 24/7 buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:02

Arienette schreef:
*hij staat altijd onderaan in rangorde, mag hij wel de inloopstal in waar het hooi is
*verwondingen, hoewel alles zonder ijzers staat
*liggen/slapen, de grote inloopstal is beton met een paar rubberen matten maar geen bodembedekking.
*rust, hij heeft nu natuurlijk een rust plekje op stal en buiten is er continu beweging en van alles, maar misschien is dat menselijk denken van mij. als hij nu buiten staat wil hij na een paar uur altijd graag naar binnen.

1. dat is erg afhankelijk van hoe groot de loopstal is, mijn ervaring is dat als de rangorde eenmaal bevestigd is, de groep hier ook naar beweegt. Maar er moet daar dan ook wel de ruimte voor zijn.
Voorbeeld; in onze groep van 3 hoeft de leider maar aanstalten te maken om zich te verplaatsen en de andere 2 zijn al in beweging, waardoor ze als een geoliede machine zich mee verplaatsen.
Het is in elk geval erg belangrijk dat er voldoende eetplekken zijn.
2. dat blijft altijd spannend, maar valt in de praktijk erg mee, de paardentaal is duidelijk genoeg. Wederom, als er maar genoeg ruimte is.
3. bij ons slapen/rusten ze altijd in het zand. Tot nu toe is bij het natste weer altijd nog wel ergens een droge zandplek, ze gaan nooit op de rubbermatten liggen. Sommige paarden doen dit wel.
4. het kan best weken duren voor hij zich veilig genoeg voelt om te gaan liggen, verschilt ook per paard, maar vooral in een groep van 8 is de kans groot dat hij wel aansluiting vind en daar gewoon bij staat/ligt te rusten. Zo'n groep is ook niet continue in beweging.
Het naar binnen willen is vaak gekoppeld aan het eten wat ze daar krijgen of de gewoonte/gewenning daar te staan.

Er zijn altijd uitzonderingen, maar de enige manier om te weten of het werkt is het doen en het een tijd de kans geven.

Nadeel is inderdaad dat je een vies nat zanderig paard aan treft als hij geen deken op heeft. Maar dat is vervelender voor jou dan voor hem :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:06

Gypsy schreef:
Met voer is gewoon een kwestie van onbeperkt en voldoende voerplekken. Dan komt ook de laagste in rang wel aan bod.

Alleen eet de dominantere zich dan een paar maatjes teveel. Dus bij ons werkt dat niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:09

Het nadeel vind ik vooral voor mezelf ,met weer en wind buiten.
De paarden worden allemaal te gelijk apart gezet om krachtvoer te eten,hooi is er meer dan voldoende voor iedereen.Ze hebben een schuilstal van 200m2. Maar slapen doen ze buiten op de wei in de groep,een paar slapen een paar waken.
Het grote voordeel,sinds ze 24/7 buiten staat komt de DA alleen nog om te enten,toen ze nog op stal stond was hij er minstens 1x per maand.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:15

Grootste nadeel vind ik ook het voeren. Wij hebben een groep van 5 en 2 daarvan worden er snel dik en 1 is wat ouder en dus snel mager. Moeilijk om een tussenweg te vinden om ze allemaal toch enigszins op gewicht te houden.
Krachtvoer bijgeven is hier geen probleem. De oudste krijgt 2 á 3 keer in de week extra eten en die krijgt hij in de schuilstal en de rest krijgt dan hooi en iedereen laat hem gewoon met rust. Ook ieder avond met het krachtvoer staan ze samen, ze hebben allemaal een eigen plek en eten ook alleen hun portie op en gaan dan hooi eten.

Bij ons komt de nieuwste nog niet in de schuilstal als de andere binnen staan. Als er niemand binnen is gaat ze wel. Maar dat ligt wel aan de afmeting als je een ruime inloopstal hebt waarbij de in/uit gang breed genoeg is en ze dus niet te kort langs andere moeten zal dat weinig problemen opleveren. Bij ons staat de leider altijd bij de in/uit gang en dat vindt de "nieuwe" nog steeds eng.

Verder zorg ik met hooi dat er in ieder geval even veel eet plekken zijn als paarden dus altijd 5. Zijn er wel een aantal die samen eten maar ook vaak genoeg dat ze ieder hun eigen plek opzoeken. Zorgt toch voor meer rust als ze ieder hun eigen plek hebben.

woepsie90

Re: nadelen van 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:32

Mijne staat sinds dit jaar, nog maar kort dus, 24/7 buiten met een ander paard.
En ik heb niet echt nadelen te noemen, maar onze situatie is niet compleet vergelijkbaar.

Ja er is overal modder, maar ik vind poetsen leuk :+ en ja, krachtvoer voeren is wat behelpen, maar ik zet mijne gewoon apart. En rangorde + hooi eten is ook lastig kan ik me voorstellen, gelukkig kan ik hier op verschillende plekken hooi ophangen. Misschien kan dat bij jou ook? Daarnaast geef ik niet echt krachtvoer maar bietenpulp met gehakseld luzerne en lijnzaadolie, dat voedt goed :).

Moet je ook de wei uitmesten? Dat lijkt me echt vreselijk en zou voor mij een echt nadeel zijn :')

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:47

Grootste nadeel is al meerdere keren gezegd: de diverse voerbehoeftes. Mijn inmiddels bijna 23-jarige e-pony heeft duidelijk meer nodig dan de andere 2 (Ijslander en Tinker). Ik zie haar dit jaar voor het eerst echt oud worden; ze valt vlugger in bij de flanken, en zelfs nu op haar kont.

Ze lopen in principe 24/7 vrij. Hebben alle 3 hun eigen stal waar ze in kunnen schuilen. Maar als we ze voeren (elk een paar plakken in hun eigen stal) dan gaan ze de stallendans doen. De tinker vertrekt meestal het eerst uit haar stal. Daar "schrikt" de Ijslander dan van, die dan vlug haar stal uit rent. Tinker in Ijslanderstal. Omdat mijn e-pony de anderen hoort rondwandelen loopt ze zelf ook haar stal uit en wordt haar stal in beslag genomen door de Ijslander en dan gaat de e-pony na een tijdje in stal van de Tinker.

Of...e-pony en Ijslander staan samen in 1 stal te eten. Maar op het moment dat de tinker haar eten op heeft gaat ze op zoek naar meer en verdenk ik haar ervan dat ze de andere 2 wegjaagt en zo dus het meest binnenkrijgt.

Ik voer dus niet onbeperkt, maar een aantal keren per dag 2 flinke plakken per pony. Waarom? Omdat de Tinker en Ijslander vlug te dik worden.
Vooral als ze overdag ook nog eens op wei lopen i.p.v. op de kale uitloop.

Als de uitloop droog is, dan gooi ik ook wel eens een aantal hopen hooi verdeeld over de uitloop, maar dan wordt er heel veel gewandeld, want de tinker denkt waarschijnlijk altijd dat de anderen een lekkerder hoopje hebben.

In de winter als het echt slecht (nat en/of koud) weer is, dan sluit ik de paarden op in hun stal. Vooral als het langere tijd koud blijft. Dan weet ik tenminste zeker dat de e-pony voldoende binnen krijgt.
Als ik haar brokken voer, dan moet ik blijven tot ze het op heeft, zodat de Ijslander niet stiekem mee komt eten. Die krijgt ook wel een handje, maar de e-pony krijgt bijna een heel blik en is dus langer bezig.

Tja, en met dit weer (regen) worden ze nat en vies. Natuurlijk rollen ze ook in de modder. Ik heb nu ook een paar varkentjes in de wei staan. Ben niet zo van de dekens, alleen als daar echte noodzaak voor is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:53

Ik heb ook een tijd ergens gestaan met grote weide, grote stal, goed voer etc.
Maar de groep was niet gelijkwaardig kwa voerbehoefte en daardoor had de mijne op den duur 24/7 een graasmasker om in de winter omdat het hooi te goed was.
Ook niet echt optimaal.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:04

Het weer in de winter is het meest vervelend. Voor ons meer eigenlijk. Al is het altijd even aftasten hoe de grond is en daarop wordt gehandeld. Paarden gaan alleen naar binnen bij écht slecht weer of voor een paar uur om even op te drogen en op te warmen.

De paarden hebben verschillende eet plekken en zijn allemaal in hun nopjes. Zet ze een nacht op stal, dan staan ze sochtends te popelen om
Naar buiten te gaan.

Zijn niet mijn eigen paarden, maar bijrijdpaarden, maar de manier waarop ze gehouden worden is enorm fijn!

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:21

Allereerst: het ligt aan het paard. Ik heb er 1 (65% arab) die het absoluut niet trekt. Zelfs lange dagen op de wei in de zomer is niet goed voor hem. Hij vermagert waar je bij staat. Niet uit gebrek aan voer, hij staat niet laag in de rangorde, maar hij maakt zich druk en van die stress valt hij af.

Ik heb ook een KWPNer die ik na een zeer gelukkige zomer op de wei ook voor de winter daar heb laten staan. Hij is absoluut de baas in de kudde en heeft dus altijd toegang tot het eten. Ik voer hem al maanden geen krachtvoer meer bij, maar hij is nog steeds eigenlijk te dik.Niet blubberbillenkoudbloed te dik, maar er mag wel wat af.

Nadeel is ook dat er rond de ruif 50cm modder ligt. Ze kunnen op betere grond staan, maar ja, eten is fijn he.
Dit paard gedijt goed in de kudde permanent buiten. Toch ga ik m weer op stal zetten, voor een paard in training vind ik het lastig, voornamelijk omdat ik weinig controle heb op het voerbeleid en fysieke conditie. Dus wat mij betreft is de combi 24/7 buiten en sportgericht trainen tricky. Wel zal hij veel buiten blijven komen in een stabiele kudde.
Vooral die stabilteit blijkt erg belangrijk. Hoe meer tijd ze in de kudde spenderen, hoe minder wisselingen erin kunnen plaatsvinden. Verder ben ik er achter gekomen dat de kudde niet te groot moet worden (max 8-10) en qua persoonlijkheden goed samengesteld moet zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 02:40

Arienette schreef:
Ik ben aan het kijken voor een andere stalling omdat ik wil dat mijn paard meer buitenkomt dan nu. Nu is het een dagdeel ongeveer. Dit is geen help me kiezen met een stal vraag, maar een van de opties die ik overweeg is een kudde van max 8, met een grote inloopstal, snachts met een paddock en track, overdag gaat draadje naar wei open. Er zijn stallen voor noodgevallen/blessures. Als ik het doe zou ik het erg spannend vinden en zou het liefst de eerste nachten zelf in die stallen gaan kamperen om te kijken of het wel goed gaat.

Maar wat wel mn vraag is, wie heeft zn paard zo staan en waar loop je tegenaan? Of wie heeft zn paard 24/7 buiten gehad en nu toch weer 's nachts binnen staan en waarom?

omdat alles zo positief is zal ik ook zeggen waar ik bezorgd over ben:
*hij staat altijd onderaan in rangorde, mag hij wel de inloopstal in waar het hooi is

Als er 24/7 ruwvoer is en over meerdere plekken krijgt hij wel een kans om te eten. Anders kun je zelf (in het begin) wat bijvoeren.

Arienette schreef:
*verwondingen, hoewel alles zonder ijzers staat

ALs er niet te veel onrust is in de groep hoef je daar niet bang voor te zijn. Met onrust bedoel ik verandering van groepssamenstelling. Komt er elke maand een paard bij, gaat er een weg, komt er een bij enz. wordt die kans wel groter. Zolang ze genoeg ruimte hebben verwonden ze elkaar doorgaans niet.

Arienette schreef:
*liggen/slapen, de grote inloopstal is beton met een paar rubberen matten maar geen bodembedekking.

Paarden liggen graag buiten. Veel veiliger (met een uitkijk paard).

Arienette schreef:
*rust, hij heeft nu natuurlijk een rust plekje op stal en buiten is er continu beweging en van alles, maar misschien is dat menselijk denken van mij. als hij nu buiten staat wil hij na een paar uur altijd graag naar binnen.

Paarden slapen alleen korte periodes, niet zoals wij 8 uur aaneen.
Dat je paard graag naar stal wil kan ook puur en alleen te maken hebben met dat er eten is/komt. Wil niet zeggen dat ze na het eten daar ook zelf voor zouden kiezen om te blijven. :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 03:54

Nadelen; zelf door weer en wind de paarden doen. Voordelen: ruimte en keuze voor de paarden wat ze doen en laten, ik heb grond laten omgooien waardoor ze altijd droge voeten houdne. Kunnen kiezen voor schaduwrijke en beschutte plekken, voor een sprintje of juist niet, voor gezelschap, ff stoeien of juist ff alleen blijven staan. Die keuze maakt voor mij dat ik ze nooit meer op stal wil. Dat ik dan af en toe vloek om dat ze vies en nat zijn als ik wil rijden...handdoek erbii, geduld en gaan maar weer. Idd paard wel kans geven om om te laten schakelen. Wij scharen het liefst in voorjaar/zomet in zodat vacht ook mee kan groeien de winterperiode in.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 07:22

Vind dit altijd wel interessant om te volgen!
Ik vind 24/7 buiten een mooie gedachtegang maar niet hier in NL. Vind de weersomstandigheden echt te wisselend en vooral te nat! In de zomer vind ik het nog wel een optie. Maar met zware onweer en hevige regenval vind ik het echt niets! Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld mok snel opkomt bij heel nat weer! Ook voor een ouder paard met misschien wat mankementen lijkt het mij behelpen ( voer, misschien opgejaagd worden ). Uiteraard vind ik het wel enorm belangrijk dat paarden er langdurig uitkomen overdag ( geen 4 uurtjes).
De modder en blub lijkt me ook verschrikkelijk! Maar ook in hitte en bijvoorbeeld als het dazenseizoen begint lijkt het mij een verschrikking! Mijn hypergevoelige paarden willen echt naar binnen bij extreem veel dazen! Mijn oudje graag bij de ventilator bij 30+..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 07:56

Voor mijn IJslanders zie ik geen enkel nadeel aan 24/7 buiten. Veel genoemde nadelen, zoals modder en blubber, zijn een kwestie van goed beleid.

Voor mezelf is het enige nadeel dat ze vaak ontzettend smerig zijn, maar ik rijd geen wedstrijden of shows, dus ach... Dan maar een vies paard.

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 08:19

Ik heb beide geprobeerd en ik ben tot de conclusie gekomen dat iig 1 paard van mij niet echt geschikt is voor 24/7 buiten. Onze pony deed het prima, wel tonnetje rond met onbeperkt ruwvoer maar leek verder gelukkig. Mijn merrie deed het verder ook wel prima ( helaas ook tonnetje rond geworden) maar wat mij betreft echt een nadeel is dat mijn beide paardjes hele slechte zachte hoeven kregen. Hoewel er ook voldoende bestraat was toch zeer gevoelig. In de zomer is het gras vochtig s'nachts en tijdens de herfst is alles natuurlijk kletsnat enz.
Nu staan ze in pension overdag lekker buiten en s'nachts op stal. Waar beide het ook super op doen.
En ik ben zelf toch wel gehecht aan iets meer comfort als ik eerlijk ben. Lastig om een balans te vinden waar je paarden het super hebben en waar je als eigenaar ook comfortabel bent.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 08:41

beatje schreef:
Het nadeel vind ik vooral voor mezelf ,met weer en wind buiten.
De paarden worden allemaal te gelijk apart gezet om krachtvoer te eten,hooi is er meer dan voldoende voor iedereen.Ze hebben een schuilstal van 200m2. Maar slapen doen ze buiten op de wei in de groep,een paar slapen een paar waken.
Het grote voordeel,sinds ze 24/7 buiten staat komt de DA alleen nog om te enten,toen ze nog op stal stond was hij er minstens 1x per maand.

Hier ga ik in mee. Heb vier paarden 24/7 buiten, aan huis, al tien jaar. Zeker mijn oudje met COPD is enorm opgeknapt daardoor.

Door omstandigheden heb ik één paard nu een maand op stal op pension (herstel na een zware operatie) en wat een gemak :o je propere paard uit de stal plukken, wasplaats op voor wondverzorging, rondje wandelen in een overdekte ruimte. Ook voerbehoefte, hij is nu mooi slank want krijgt voldoende, bij mij worden er drie overvoerd met hooi, zodat mijn vierde (oudje) voldoende binnenkrijgt, daar heb ik nog niks op gevonden...

Ik weet wel dat mijn paarden buiten heel happy zijn en zal blij zijn als 'k hem terug kan meenemen na die maand, maar echt, wat een gemak zo paard op stal :P

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 08:43

Mijn pony staat sinds september in kuddeverband 24/7 buiten. Hij staat altijd als laagste in rang dus ik was van tevoren erg bang dat hij niet zou kunnen eten en steeds weg zou worden gejaagd door de andere paarden.

Niets bleek minder waar. Hij heeft veel respect voor de andere paarden waardoor hij als snel met iedereen kan en mag eten. De kilo's zijn eraan gevlogen en hij heeft geen enkele verwonding gehad in tegenstelling tot de dominantere paarden die ietwat hardhandig de rangorde hebben bepaald. Nu na 5 maanden zie je dat ze allemaal rustig bij de slowfeeder staan te eten en daar staat mijn pony gewoon tussen :) .

De paddocks zijn gedraineerd dus last van modder heb ik niet. Verder is de stal voor de ruiter ook luxe dus het is mooie combinatie. Luxe voor de ruiter en een top plek voor mijn pony.

Het enige 'nadeel' wat ik zou kunnen is dat hij, zeker als het heeft geregend, een wandelend zandmonster is dus als de osteopaat/masseur/trainer of iets komt moet ik er wel rekening mee houden dat ik hem eerst schoon/droog boen voordat ze aan de slag kunnen :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:22

Als je het een beetje goed aanlegt heb je amper last van modder. Bij mij is het wel nat als het dagen geregend heeft, maar niet van die vieze drek waar een hele hoef in wegzakt. Daarnaast heb ik een stuk betegeld en heb ik ze geschoren en dus met dekens. Ik zou zo echt geen nadeel kunnen noemen. Het kuddeprobleem kun je natuurlijk net zo goed hebben als ze maar vier uur samen buiten komen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:14

Romy1234 schreef:
Nadeel vond ik dat ik mijn paard ongelukkig zag worden met de dag, ze stond alleen bog maar voor bij het hek te wachten tot ik er was en ze eindelijk de wei uit mocht.
Maar nu moet ik zeggen dat die van mij ook wel erg veel behoefte heeft aan momenten voor haar alleen, ze kan prima met andere paarden maar ook prima zonder.
Ik had het daar echt wel goed voor elkaar hoor maar ik denk niet dat 24/7 buiten geschikt is voor elk paard, die van mij viel af, was chagrijnig etc, zag haar met de dag opknappen toen ik haar weer verhuisd had naar een stal waar ze snachts in een box stond.

Hier exact hetzelfde verhaal in de winter. Serieus afgevallen, glans uit vacht, ogen dof en gewoon in je willen kruipen terwijl het normaal een merrie was die zeer onafhankelijk was. Continu ziek, mok die niet meer wegging, gescheurde hoeven, beestje heeft veel de DA gezien...
Verhuisd naar stal, dier knapte zienderogen op.

Voor mij dus geen 24/7 buiten met deze merrie in de winter. Met mijn vorig paard ging dat perfect en ben er zelf ook voorstander van maar mijn paard trekt het gewoon niet. Altijd blijven kijken naar je paard als je omstandigheden wijzigt of ze ermee om kunnen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:43

Ik vind blubber zélf niet erg.
Helemaal omdat ze bij ons ook droog kunnen staal en liggen.
Verkiest mijn paard de grote plas om in de rollen en het boeit haar niet wáár ze ligt áls ze maar ligt.
Play that picture zou ik zeggen. :')

Voer is hier géén probleem.
Ze lopen namelijk 150-200 per voerplek.
En dat wordt goed verwisseld door de rangorde.
Nat... nat... ja weetje zolang ze maar droogkkunnen staan. Ze zijn niet van suiker! Het zijn paarden. Geen elektronica dat weigert na vocht.
Hier zijn de hoeven juist verbeterd.
Géén rotstraal meer.

Voor mij niet meer anders

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:50

Ik heb hier andere ervaring met mok en rotstraal. Sinds ze bij ons 24/7 buiten staan hebben geen last mee van dat soort dingen. Toen ze in de winter 's nachts op stal gingen hadden we die kwaaltjes wel en er van afkomen zat er ook niet in dat gebeurde pas als ze weer 24/7 buiten staan. Het scheelt wel natuurlijk dat ze bij ons niet in de blubber staan. Als je paard daar 24/7 in staat is het stuk niet geschikt als je het mij vraagt. Maar ze gaan uiteraard altijd wel lekker in de modder liggen rollen maar goed dat doen ze net zo goed als ze maar 8 uurtje buiten komen. Wat trouwens bij ons ook een nadeel is dat bij ons een vrij groot stuk verhard is en daar word ook hooi gevoerd dus ze staan best veel op de stenen dat de hoeven snel slijten mijn paard is daardoor paar weken terug op ijzer gegaan. De andere 3 hebben er geen last van maar staan er nu dus 2 op ijzers omdat de hoeven het anders niet redden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:54

Het grootste 'probleem' is dat vaak zonder nadenken van alles bij elkaar gepletterd wordt en er op pensionstalken vaak erg veel wissel is.
Ik ben afgezien van mijn laatste stal nog geen andere stallen tegengekomen die meerdere groepen hebben die nauwkeurig aangepast zijn kwa voer en interactie behoefte.
Voor de merries was er naast de grote doorloopstal (3 uitgangen) ook nog een box met 2 uitgangen omdat als allles tegelijk hengstig was er altijd 1 niet welkom was in de grote stal. Die lag dan prinsheerlijk in haar 'eigen' prive kamer.
Mijn paarden hebben altijd gebruik gemaakt van de stal om te slapen, ook al was het nog zo mooi weer. Dat zou ik ze dus ook nooit willen afnemen.

Kwa mok had ik met 24/7 ook beduidend meer problemen trouwens, maar dat was goed te behandelen door opscheren.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:58

Het is zo afhankelijk van je paard. Mijne staat al 6 jaar 24/7 buiten met hetzelfde maatje.
Zij heeft nooit echt van op stal staan gehouden.
Mok heeft ze juist sinds ze zo staat nooit meer gehad.
Mijn shets staan ook 24/7 buiten, we hebben een stal met stro erin waar alleen de jongste echt regelmatig in ligt. De oudste van 22 heeft die behoefte niet.
In de shettenkudde hebben we wel vorig jaar veel wisselingen gehad waarbij het met eentje maar niet ging. Nu hebben we gelukkig kunnen afspreken dat er niks meer bij komt of een van de huidige eigenaren zou er nog iets bij kopen.

Qua voeren gaat het prima, ze hebben onbeperkt ruwvoer en eten naar behoefte gelukkig.

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:13

ik zou kijken voor een plekje waar ze in de zomer 24/7 in de wei kunnen staan met een ruime inloopstal. ( jij zei dat je paard onderaan in de rangorde staat maar als er genoeg ruimte is veranderd dat ook wel). en waar ze in de winter los kunnen in de padock en in de stal kunnen staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:32

Hoe mooi het ook klinkt, niet ieder paard doet het goed met 24/7 buiten. Mijn kwpn merrie heeft 2,5 jaar in onze buitengroep doorgebracht en dat was in de zomer geen probleem, maar in de winter werd ze mat en koliekerig. Ze stond heel veel tijd van het etmaal in de schuilstal en was daarbij duidelijk niet een blij paard. Nu staat ze in de groep die in de winter 's nachts op stal gaat en er is geen enkel probleem, ze is levendig en gezond en doet het super zonder deken, ook op de natte dagen. Voor haar dus alleen in het weideseizoen 24/7 buiten.
Daarnaast is inderdaad het op maat voeren (ruwvoer!) erg lastig in een buitengroep. Met nachten op stal kun je zorgen dat ze dan een passende hoeveelheid en soort ruwvoer krijgen en kun je eventueel wat aanvullen met zaken als pulp, luzerne, enzo.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:38

pol1 schreef:
Vind dit altijd wel interessant om te volgen!
Ik vind 24/7 buiten een mooie gedachtegang maar niet hier in NL. Vind de weersomstandigheden echt te wisselend en vooral te nat! In de zomer vind ik het nog wel een optie. Maar met zware onweer en hevige regenval vind ik het echt niets! Kan me ook voorstellen dat bijvoorbeeld mok snel opkomt bij heel nat weer! Ook voor een ouder paard met misschien wat mankementen lijkt het mij behelpen ( voer, misschien opgejaagd worden ). Uiteraard vind ik het wel enorm belangrijk dat paarden er langdurig uitkomen overdag ( geen 4 uurtjes).
De modder en blub lijkt me ook verschrikkelijk! Maar ook in hitte en bijvoorbeeld als het dazenseizoen begint lijkt het mij een verschrikking! Mijn hypergevoelige paarden willen echt naar binnen bij extreem veel dazen! Mijn oudje graag bij de ventilator bij 30+..

Ook dit kan je aanbieden. Als je maar creatief ben.