Nog meer mensen met een kleine rijbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nannyrana7

Re: Nog meer mensen met een kleine rijbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:41

Vind het prima te doen wij hebben een buitenbak van 19,5 bij 40 maar die is regelmatig in de winter heel nat en bij vriezen hard is en kunnen dan binnen . De binnenbak is 30 bij 19 en rij hier mijn privé les in en geven les aan groepjes van max 6 pony's of 4 paarden . Het rijd prima maar mochten er wel wedstrijd ambities zijn zou ik in een 20 bij 40 bak mijn proefjes oefenen kom je beter uit met je figuren . En moet zeggen dat als ik tijd heb en het gewoon droog is ik ook vaak bij de buurvrouw 20 meter lopen of mijn lesgever 1,4 km in de bak rij want die veert meer vanwege dat daar tapijt in zit .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:51

Ik had vroeger een paddock aan huis van 10x18 ongeveer en die liep naar een kant ook nog taps toe. Als ik wilde trainen thuis moest het daarin. Nu reed ik vooral heel veel buiten en pakte ik op de lange zandpaden ook de zijgangen, uitgestrekte gangen ed allemaal mee. En springen deed ik bij de rijvereniging. Maar ik reed toch ook zo'n 2x in de week in de kleine paddock. Is een kunst op zich om dan goed verzameld de bocht door te komen, of een paar passen uit te strekken en weer mooi terug te komen voor de wending. Had mijn paarden ook altijd super soepel en wendbaar, ook het jonge spul, dus het heeft wel voordelen.

_Priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:57

Ik heb thuis een bak van net 15x30 en rij hier prima in met mijn (lange) paard van 1,70 :) Worden ze lekker soepel van haha :D Op wedstrijden alleen wel te probleem dat je de volte altijd te scherp wilt inzetten haha

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:17

Wij hadden voorheen thuis een bak van 17 bij 30 oid. Is nu de paddock maar dat reed prima hoor. Ook met de grotere paarden. Huidige bak is 20 bij 37/38. Ze worden er handig van.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:49

Onze bak is 18 bij 23 en dat gaat ook best goed. We hebben geen andere keus

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 23:51

Hier een bak van 35x17. Altijd met grote paarden gereden. Soms mis je net wat meters voor het hogere werk of een keer doordrukken, maar op concour valt het altijd mee (je hebt ineens meters extra *\o/* )

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:14

Wat fijn om te lezen dat er meerdere mensen het met een kleine bak moeten doen en daar prima mee uit de voeten komen. Op mijn 'rijschool' hebben we een bakje van ongeveer 25x15m (op het gunstigste punt, de andere korte zijde is ongeveer 12 meter).

Nu heb ik daar lessen in gehad met een klein paardje, misschien 1,60m, maar straks heb ik een leasepaard van 1,70m. De eigenaresse zegt dat hij door zijn grootte niet kan galopperen in de bak, maar dit is dus wel te trainen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:28

Tjah als je maar genoeg verzameld kun je zelf een galoppirouette maken op een meter of 2 dus in principe moet het gewoon kunnen. Maar als het een slappe langgerekte 4 jarige is heb je natuurlijk meer moeite dan wanneer hij bv al L loopt.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 00:33

Nissima, als je hem longeerd kan hij toch ook in galop?
Voor een paard wat je nog niet bij elkaar kan rijden zal het moeizaam gaan denk ik maar daar kun je aan werken natuurlijk, het is niet veel anders dan een volte in galop rijden.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 01:33

Ja, daar hebben jullie beiden natuurlijk ook gelijk in. :j

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:04

Ik ben nu bezig met een pony inrijden bij mensen thuis en zij hebben een bak van 15 x 30. Het lukt wel maar wat meer ruimte is fijner. Heb er niet heel veel last van omdat het een vrij kleine pony is maar ik zou daar niet met een paard willen rijden.
Ben met mijn eigen pony een 20x60 piste gewend.

Mariska14015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:19

Op de manege waar ik reed hadden we een bak van 10 bij 20. Dit was de enige binnenbak dus alleen in geval van hele erge nood reden we binnen, maar hebben daar met ongeveer 6-7 tegelijk gereden, stap en draf. Bij galop stond iedereen op het midden en galoppeerden 2 op de hoefslag. Het waren wel voornamelijk pony's, maar ook wel 1 of 2 paarden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:37

Waarom zou je niet van het hele stuk een zandbodem maken?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 19:56

Getup schreef:
Prima te doen! Wordt je vanzelf handig in. En n grote volte van 15 m doorsnee is echt niet klein.

Leuk, dat er n.pony komt! Zie regelmatig zulke leuke E ponys voorbijkomen :-)

Ja we hebben er echt zin in!!! Ik kijk bewust nog even niet tot de stallen e.d. klaar zijn :D In het voorjaar lekker op zoek naar een grote pony!

jenn0vd, ohhhh Noorwegen .... mooi! Ja jij wint het inderdaad met je bak :D

nienke555, als ik de keuze had zou er een mooie overdekte rijbak van 70 x 30 komen maar die keuze heb ik helaas niet :') Ik ben al erg blij met deze bak, helemaal nu ik veel mensen hoor die het prima te rijden vinden. Natuurlijk is groter fijner. Maar wij zullen ook veel buiten rijden en hebben niet echt wedstrijd ambities.

Kohtje, dan zou het echt een driehoek worden. Dat lijkt mij erg lastig met rijden. Nu staan de shetten er ook wel eens in en dan hebben ze nog lekker wat gras te knabbelen. En het is mijn uitzicht vanuit het raam en ik vind het ook fijn wat groens te zien :')

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!!! Ik lees erg veel bakken van 15 x 30 waar goed in te rijden is, soms met meerdere tegelijk, dus ik heb er vertrouwen in dat het bij ons prima gaat lukken!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:54

Ik heb de kleinste denk ik :P
Nou ja, het is dan ook geen rijbak maar een paddock. Maar gebruik hem wel om in rond te hobbelen en andere leuke dingen. Vrijheidsdressuur en schriktraining :) Rijden alleen stappen en af en toe een drafje. Als de paddock leeg is dan galloperen jut en jul er ook wel eens in :')
Hij is 20x10 ongeveer.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PrutjeTootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 13:30

ik denk dat het prima te doen is met een e pony

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 00:51

Ik denk ook dat het prima te doen is. Ik heb een bak van 20x32 en een shire! :P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 01:02

Depende schreef:
Mijn instructrice heeft een binnenbak(je) van 15 x 28 ongeveer, hier rijd ik menles in met een enkelspan shetlander. Het is te doen, wel zonder galop dan.

Iemand op bokt (ben even kwijt wie, maar met een kasteel in Duitsland) heeft ook een vrij kleine bak en op de foto's doen die er echt alles in (pirouttes piaffe etc.) met meerdere mensen tegelijk.

Paarden die wat verder zijn en meer verzameld kunnen lopen zullen makkelijker op zo'n kleine oppervlakte kunnen lopen. Een paard met minder balans of die je nog even goed naar voren moet rijden komt eerder in de problemen.
Ik heb een tijdje in een 15x28 binnenbak gereden en vond het erg beperkt. Galop was lastig en het vraagt veel van je paard; alsof je alleen maar op een volte rijdt.
Ik gebruikte dat bakje alleen bij erg slecht weer, ik reed veel liever in de grote buitenbak.

Edit: logeren doe ik nooit op een volte kleiner dan 20 m. Vind ik niet goed voor mijn paard. Ik heb een paardje van ongeveer 1.60

Zamora98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:09

Een kleine bak is met een paard wat iets verder is qua africhting vaak makkelijker dan een paard wat nog veel ruimte nodig heeft inderdaad. Ik kan ook kiezen tussen twee bakken en gebruik de kleine vaak om te longeren en de grote om lekker in te rijden. :D

jasmijnvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:10

Depende schreef:
Mijn instructrice heeft een binnenbak(je) van 15 x 28 ongeveer, hier rijd ik menles in met een enkelspan shetlander. Het is te doen, wel zonder galop dan.

Iemand op bokt (ben even kwijt wie, maar met een kasteel in Duitsland) heeft ook een vrij kleine bak en op de foto's doen die er echt alles in (pirouttes piaffe etc.) met meerdere mensen tegelijk.

Hoi Hooi!
Zou dan ook achterhuis een bak van 15x20 kunnen om in grondwerk te doen en om te rijden met een fjorden pony? :o

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 16:16

Stal waar ik heb gestaan had ook een kleine rijbak. Opzich was de bak zelf erg fijn en ging het met stap en draf ook prima maar met galop had ik wel veel moeite en mijn paard ook. Als je dan net even gas wilt geven op de lange zijde dan kwam de bocht er alweer aan.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 00:00

Hier ook een kleine rijbak/paddock aan huis, vibd het super alles thuis te hebben. mijn bak is ongeveer 15 bij 25 mijn tinker ongeveer 1.55.
maar rij zelf liever buiten.. en anders kan ik altijd bij de buren hebben 20x 40 bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:35

Ik rij met een reus van 1.75 in een 20*30 winterpaddock :+

Is alleen maar goed voor onze coördinatie :D

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:44

Die afmetingen zijn idd prima te doen met een E pony.
Rijd nu ook in een bakje van ong 15 bij 30 met een paard van 1.64 en dat gaat zonder problemen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:57

Onze binnenbak is 15 x 25 ( buitenbak is ruim 30 x 30 dus vierkant en wel lekker ruim). In de binnenbak rijden we regelmatig met zijn 2'en en dat gaat prima. Ons grootste paard is 165 cm.
We hebben echt geen problemen met de kleine bak, het is prima te doen zelfs voor een uitgestrekte galop :D .
In december hadden we hier een 3-daagse clinic met toen reden er zelfs 3 combinaties in de bak.