Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Ervaringen met rubber tegels in stal zonder bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:44

@Delphi: hier eten ze ook alles, dus ik heb ze op houtkrul staan.

faytjefay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:02

Wij hebben vochtdoorlatende rubbere matten in de (inloop)stal maar de paardjes zijn zindelijk dus plassen/poepen alleen in de paddock. Wij hebben geen bodem beddeking maar ze knoeien best veel hooi (en lopen zand naar binnen) wat ze niet opeten en dat is dus de beddeking: (pony was aan t uitrekken)
Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:08

Ik heb ook de granuflex staltegels in mijn 2 stallen liggen. In de zomer doe ik hier geen bodembedekking op want dan slapen ze buiten in het zand en dient de stal enkel als schuilmogelijkheid voor de steekbeesten. Omdat ik in de winter wel een fijne slaapplaats wil voor de paarden gooi ik er wel wat stro op. Dit gebruiken ze enkel als toilet. Wat een smeerboel wordt dat! Ook gemorst hooi wordt ondergeplast en gemest en zeker niet meer opgegeten. Slapen doen ze volgens mij ook in de winter nog even vrolijk buiten.

Heeft er iemand ervaring met houtkrullen op de granuflex vochtdoorlatende tegels? Ik heb echt vieze smeerkezen die heel de stal onder plassen en ik ben bang dat de houtkrullen als ze nat worden nogal aan de tegels blijven plakken waardoor de kanaaltjes verstoppen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:19

mijn paarden staan dit jaar 11 jaar op enkel rubber matten op stal.

moet zeggen,voorheen stonden de paarden op stro geen matten eronder en mijn friese merrie had mega vochtbulten aan haar ellebogen,nu ze op matten staan zijn deze volkomen verdwenen.

By_Chantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 17:21

TS mijn pony heeft zelf een poos op 'niet vocht doorlatende rubberen matten' gestaan en het vocht liep niet weg, alleen tussen de kieren maar niet door de mat zelf. Het stro was daarom steeds zeiknat. ( waren wel grote matten dus hierdoor maar 2 kieren in de matten ) Als ze had gelegen en op wilde staan en per ongeluk het stro opzij schraapte met haar hoef, was opstaan echt een uitdaging.. ;(

De reden dat mensen voor 'niet vochtdoorlatende matten' kiezen? Puur nieuwsgierig..

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:32

Ik denk dat als je deze matten gebruikt, zorgt dat het vocht beter weg kan en er daarna een laagje stro overheen legt, het dan allemaal wel goed gaat komen. Als ik zie hoe snel mijn paard dat laagje stro helemaal smerig heeft gekregen, terwijl hij gewoon achter in zijn stal poept (waar ik dus speciaal nooit stro neerleg), dan zou je denken dat jouw Shetten het nog wel sneller vies maken ;) En ik gok dat ze vies stro liever niet eten! Het kleine beetje wat ze dan tussendoor knabbelen zou in principe niet veel kwaad kunnen doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 00:14

By_Chantal, geen idee waarom mensen eerder kiezen voor niet doorlatend. In mijn geval lagen ze er al en ligt er een stevige betonnen roostervloer onder. Hier loopt het dus van de matten af de roosters in. Er blijven hier geen plassen op staan. Het zijn matten van ik gok zo'n 130 x 90 cm.

Joyce2, ik vrees dat ze dat inderdaad wel gaat lukken hahaha. En als ik zorg dat ze altijd hooi ter beschikking hebben, gaat het stro eten misschien wel meevallen. Ook hebben ze 's nachts een uitloop van 4,70 x 3,60M en overdag staan ze altijd buiten.