Ervaring met paddock aan stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:47

Op de pensionstal waar mijn tinker voor de winterperiode staat hebben ca. 15 van de totaal 30-35 stallen een paddock aan stal. Qua grootte is de paddock net zo groot als de stallen (4x3,5 meter). De paarden die in deze stallen staan komen ook gewoon met de rest mee op de weide.

Er is veel vraag naar en voor de paddockstallen is zelfs een wachtlijst.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:06

flettie schreef:
Op de pensionstal waar mijn tinker voor de winterperiode staat hebben ca. 15 van de totaal 30-35 stallen een paddock aan stal. Qua grootte is de paddock net zo groot als de stallen (4x3,5 meter). De paarden die in deze stallen staan komen ook gewoon met de rest mee op de weide.

Er is veel vraag naar en voor de paddockstallen is zelfs een wachtlijst.

Op deze manier vind ik het ook echt een toevoeging iets extra. Maar als de paarden niet meer los samen mogen dan heb je er in mijn ogen helemaal niets aan en het paard nog minder dan liever een gewone stal en overdag los met de rest.

Dunesjka

Re: Ervaring met paddock aan stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-17 18:11

Ja bij ons is de stal ook zo weer gevuld als er een plekje vrij komt.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:37

Maar wat ik me dan afvraag: Heb je dan niet veel trek (wind) in stal als bij alle boxen de deuren open staan?!

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:52

Hier ook paddock aan de stal voor de mini's. Via de paddock kunnen ze dan ook naar de wei dus ten alle tijde kunnen ze hier in hun stal. Vind het echt super zo hoeven ze bij slecht weer niet de hele dag op stal te staan. Al het bv tegen de middag terug zon komt kunnen ze zo naar buiten ookal ben ik er niet.

Mijn paarden staan in kuddeverband dus merries groepsstal. Hengsten hebben elk hun eigen stal maar delen hun paddock. Wanneer ze dekken kan ik de paddock opdelen. Doordat ze met meerdere samen staan heb ik ook grotere paddocks.

Omdat dus hun deur naar buiten altijd open is heb ik er zo van die flappen voor gehangen tegen regen en wind. Bij erg slecht weer gaat ook de bovendeur vd stal ook dicht, handige aan mini's :P lopen er zo onder door.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 19:59

supertammy schreef:
Maar wat ik me dan afvraag: Heb je dan niet veel trek (wind) in stal als bij alle boxen de deuren open staan?!

Niet als je gewoon een buitenstal hebt met een uitloop ervoor. Dan heb je geen last van tocht.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:07

De stal die ik ken met dit systeem heeft plastic flappen hangen, scheelt met het binnen regenen en de wind.
Zal in het begin vreemd zijn voor een paard, maar went schijnbaar snel genoeg.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 20:08

Onze stal staan in de mega paddock deur sochtends open en kunnen zelf kiezen wat ze willen :D

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 21:37

Sieltjuh schreef:
supertammy schreef:

Niet als je gewoon een buitenstal hebt met een uitloop ervoor. Dan heb je geen last van tocht.

Volgens mij is de stal waar ts staat een grote binnenstal met boxen erin met uitlopen. Lijkt mij dat er dan toch veel deuren tegenover elkaar open staan waardoor je tocht krijgt. Van die plastic flappen is wel een mooi systeem om dit tegen te gaan.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 22:53

supertammy schreef:
Volgens mij is de stal waar ts staat een grote binnenstal met boxen erin met uitlopen. Lijkt mij dat er dan toch veel deuren tegenover elkaar open staan waardoor je tocht krijgt. Van die plastic flappen is wel een mooi systeem om dit tegen te gaan.

Volgens mij ook ja en als het tegenover elkaar open staat kan ik me idd tocht voorstellen.
Van die flappen lijkt goede oplossingen denk ik :)

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 00:06

supertammy schreef:

Nee valt best mee of je moet op een kant vol de wind hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:11

Ik vind het een erg mooi systeem! Wij willen dit zelf ook gaan realiseren. Wij willen twee stallen maken van 4 x 4,5 m en ieder een uitloopje van 3,20 x 4,50m.
In de ene stal zal een grote E pony komen en in de andere stal mijn twee shetlanders.

Jaarrond gaan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds naar buiten. Daar hebben ze een track waarmee ze helemaal rondom de weides kunnen, op diverse plaatsen hooi kunnen eten, een geelzand paddock op kunnen en dus beperkt de wei op als wij die open zetten.
's Nachts wil ik ze graag op stal en dan bied ik ze graag een extra uitloopje aan, ook al is het maar klein.
Wij overwegen om die uitloop te overkappen, zodat ze wel buiten zijn maar toch droog kunnen staan bij regen. Als ze overdag buiten lopen kunnen ze hier lekker schuilen en ze kunnen ook hun stal in.

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 00:38

Het is ideaal om een uitloop te hebben. Nu tijdens de vorst periode bewijst het maar weer eens hoe handig het kan zijn. Overal ligt nog steeds een dikke laag sneeuw die opgevroren blijft. De uitloop heb ik direct schoongemaakt en er is geen neerslag meer geweest. Aangezien mijn paard vierkant op ijzers staat en dit ook niet anders kan, heb ik weinig mogelijkheden. Het is dan toch erg fijn dat hij toch naar buiten kan. Helemaal binnenhouden is voor mij geen optie. En ik weet niet hoe het met jullie paarden zit, maar die van mij loopt echt alleen de stal in bij een enorme plens regen. Voor de rest is hij eigenlijk altijd buiten. Hopen dat het snel weer gaat dooien en hij gewoon weer lekker zijn weiland in kan stuiteren.

nbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 09:32

Ik rij bij een pony club waar we beschikken over 6 geweldige pony's.
Kort geleden hebben ze nieuwe stallen gekregen maar dat niet alleen ze hebben ook paddock's aan hun stallen gekregen.

De 2 grote pony's delen 1 paddock en de kleintjes delen ook 1 paddock.
Hoewel het nu nog winter is verwacht ik dat ze er in de zomer vollop kunnen genieten van de nieuwe paddocks.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 09:56

Op de stal waar ik sinds kort sta, zijn er ook paddockboxen. Die paarden staan overdag wel met een groepje buiten in een grote paddock, maar snachts kunnen ze kiezen of ze binnen of buiten willen. Volgens mij zijn ze bij ons ook 3x6 ongeveer. Ideaal!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:53

Dunesjka schreef:
Mijn paardje staat bij een stalling met de paddock aan de stal vast. Ik vroeg mij af of je dat nu al meer ziet? Bij ons op Walcheren ken ik verder geen stal als ik het goed heb?

Het is echt ideaal je paard kan zelf kiezen wat ze willen.
ja, hier (Tholen) ook stal met paddock en het bevalt super *\o/*

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:57

Na de verbouwing van de zomer krijgen wij aan onze boxen ook paddocks van 3 bij 10 meter.
Ik vind het een fijn idee, mits er ook nog een plek is waar de paarden samen losgegooid kunnen worden, want het beperkt inderdaad wel in het sociale contact. Bij ons op stal is het namelijk wel vervanging van de huidige paddock uren waarbij ze 7 uurtjes met z'n tweetjes staan.
Dubbel gevoel dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:10

Vanaf volgende week gaan mijn paarden verhuizen naar de boerderij van een van mijn buren. Zij zijn zo lief geweest een deel van een schuur af te staan. Hierin hebben we een hele grote box gemaakt waar ze met z'n tweeën in komen te staan. Overdag kunnen de schuifdeuren open en hebben ze de beschikking tot een paddock van 50x8 meter en kan de box als schuilstal worden gebruikt. In de zomer kunnen ze lekker buiten blijven en zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan, in de winter gaan de deur 's-nachts dicht. Straks krijgen ze ook nog een flink stuk gras tot hun beschikking.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:17

Wij hadden dit tot voorkort thuis ook.
Paarden stonden overdag gewoon buiten op de wei of paddock maar de momenten dat ze op stal stonden hadden ze de beschikking over een uitloop van 3,5 x 6.
Helaas nu verhuisd en geen paarden meer aan huis maar als ik ooit weer stallen aan huis heb ga ik het zeker weer zo doen!Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:22

Ik heb thuis ook uitloopjes aan de stallen. Paarden vinden het heerlijk.
Zeker met dit weer ook ideaal. Ze zijn vlak, dus paarden kunnen ook bij bevrozen weer buiten. Beter dan steeds op stal.
Normaal staan ze natuurlijk ook op de grote paddock/weide.
De stallen blijven ook veel beter proper. Ik werk zonder stalbedekking en heb veel minder werk met de paddocks dan dat ze op stal blijven.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:50

Ik heb mijn mini's ook aan huis, en die kunnen ook vrij uitlopen naar buiten (stuks van 8x 6) de paddock is nog niet helemaal 'af' zoals ik hem wil, maar daar gaan we dit voorjaar mee verder. Dan wordt er een stuk afgegraven en komt er meer zand op, en goede drainage!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:25

ajesca123, ik zie dat je ze gewoon omheind had met schriklint. Ik twijfel erg tussen dikke ronde palen of net als jij palen in de grond met schriklint. Is jouw manier je achteraf goed bevallen of zou je het anders doen als je het opnieuw zou gaan maken?

Kirr, heb jij in de stal echt een matras of gewoon iets van rubbertegels/mat? Ik ga vocht doorlatende rubberen puzzeltegels leggen. Nadat mijn shetten laatst beide verstoppingskoliek hadden door stro te eten twijfel ik erg over wel of geen bodembedekking.
Met stro lijkt me lekkerder liggen 's nachts, maar als dat zo massaal gegeten wordt ben ik bang voor koliek. Liggen ze bij jou wel eens in de stal?
Wat voor bodem heb jij in de uitloopjes? Ik twijfel erg over verharden, verharden en een klein laagje geel zand of enkel geel zand. Ik wil de uitloopjes waarschijnlijk (gedeeltelijk) overkappen. Geel zand wordt dan misschien wel erg vies als ze daar op plassen en de regen spoelt het niet weg.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:29

Rubberen tegels. Ze liggen regelmatig en ik heb nog nooit problemen ontdekt.
Ideaal, goedkoper, minder mest, minder grote mesthoop, geen stro stockeren of halen, kortom minder werk. Ze staan nu 3 jaar zo.
Oorspronkelijk zat er steenpuin in de paddocks, maar dit is nu bijna allemaal weg en plat gedrukt.
Wil tegen volgend jaar graag sleuven trekken, drainage erin en dan wit zand erin.
Had eigenlijk klinkers klaarliggen, maar dan kunnen ze er ook weer niet op als het zoals nu is, omdat het toch glad is. Dat heb je met zand veel minder.

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:40

Hier is de stal zelfs een stukje betegeld (ongeveer één derde deel) daar hangt hun hooinet, en het andere deel van de stal is aangetrapte zand met daaroverheen beetje vlas, en sinds gisteren stro. Maar wij willen ook over op rubber tegels zodat we helemaal geen strooisel meer hoeven te gebruiken, want als ik bij ze kom dan liggen ze vaak op de tegels :?

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:46

Delphi schreef:
ajesca123, ik zie dat je ze gewoon omheind had met schriklint. Ik twijfel erg tussen dikke ronde palen of net als jij palen in de grond met schriklint. Is jouw manier je achteraf goed bevallen of zou je het anders doen als je het opnieuw zou gaan maken?

Kirr, heb jij in de stal echt een matras of gewoon iets van rubbertegels/mat? Ik ga vocht doorlatende rubberen puzzeltegels leggen. Nadat mijn shetten laatst beide verstoppingskoliek hadden door stro te eten twijfel ik erg over wel of geen bodembedekking.
Met stro lijkt me lekkerder liggen 's nachts, maar als dat zo massaal gegeten wordt ben ik bang voor koliek. Liggen ze bij jou wel eens in de stal?
Wat voor bodem heb jij in de uitloopjes? Ik twijfel erg over verharden, verharden en een klein laagje geel zand of enkel geel zand. Ik wil de uitloopjes waarschijnlijk (gedeeltelijk) overkappen. Geel zand wordt dan misschien wel erg vies als ze daar op plassen en de regen spoelt het niet weg.

Ik had alleen bij de doorgangen lint waar stroom op stond zodra ze dicht waren. Tussen de uitloopjes in zaten steigerbuizen zodat ze gewoon lekker met elkaar konden kroelen. Alles zat bevestigd aan dikke ronde palen.
Er lag overigens bewust bestrating in de uitloopjes. Ten eerste is dat goed voor de voeten, ze kregen er hun hooi in netten aan de steigerbuizen dus geen geknoei in zand en ik vind de uitloopjes te klein om uitgebreid te gaan rollen zonder in de omheining te komen met de benen.
Als ik de paarden weer aan huis heb zou ik het precies zo doen.