Lage balken in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:25

Misschien ten overvloede maar asbestsaneringen kosten heel veel geld en mag je niet zelf doen.

Een nieuw dak kost vlot 15.000 euro bij een dak van 700m2.

Dat je je niet vergist in die kosten. Voor 2020 moet het geregeld zijn geloof ik.

bruintje123

Re: Lage balken in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:43

2024.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:01

Hier precies het zelfde probleem. Ik heb geen paarden in m'n schuur staan. Ik heb een tijdelijke stal neer gezet (gehuurd) en in de schuur heb ik wel de zadelkamer etc.
Ik heb een paard van 1,73 en vond dat echt te laag voor hem.
Standaard stalwanden zijn vaak ook 2,30.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:17

Ik zou het voor een paard niet willen. Een kleinere pony, max D maat zou ik nog overwegen maar ook dan is het erg laag.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 11:29

bruintje123 schreef:
Voor 2024 moet asbest er sowieso af door onze geweldige regering, dus is dat nog aanwezig is dat wel een overweging waard.

Dit gaat niet op voor dakbeschot (wat dus onder pannen zit). Alleen asbestdaken die met de buitenlucht in aanraking komen moeten er voor 2024 af.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... sbestdaken
Het verbod geldt voor asbestdaken die in contact staan met de buitenlucht. Bijvoorbeeld golfplaten en dakleien.
Het verbod geldt niet voor asbesthoudend materiaal aan de binnenkant van gebouwen. Zoals asbesthoudend dakbeschot of isolatiemateriaal dat onder de dakbedekking zit. En het verbod gaat alleen om dakbedekking. Dus niet om bijvoorbeeld boeidelen, dakgoten en gevelpanelen.

Ik weet niet hoe het zit bij TS, maar het is dus niet gezegd dat het dak er toch af moet vanwege deze wet.
Edit:
KPet schreef:
Er zit overigens inderdaad nog wel asbest op het dak, net als op enkele andere schuren. Dat gaat dus tzt in één klap.
Op of in het dak?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:14

Asbest houdende dakplaten moeten er af omdat Door slijtage en regen/sneeuw kleine asbest deeltjes loskomen en meestromen en in het milieu terecht komen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:42

Ik denk dat je goedkoper uit bent als je 2 stallen buiten de schuur plaatst en de schuur voor opslag te houden Dan heb je nog 7 jaar om de schuur in orde te maken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:43

Dat vind in zeker een slim plan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 14:48

Of gewoon verder kijken.

Andere optie is nog een prijsverlaging ivm het asbest ;)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 15:18

We zijn nu ruim een jaar aan het zoeken geweest in een heel specifieke sector: voormalige agrarische bedrijven. In de meeste gevallen zit er nog een agrarische bestemming op en van asbest golfplaten schrikken we echt niet meer. We zijn inmiddels bekend met de regels en prijzen om het te verwijderen. Dit pand is het eerste waar de kozijnen van de woning niet uit de muur rotten. Er zit zelfs dubbel glas in!

Kortom: verbouwen is onvermijdelijk. Deze schuur heeft alleen niet de eerste prioriteit. Ook het asbest niet.
Zou het een probleem zijn om in een zomer het dak even open te hebben liggen? Tot die tijd kunnen er toch prima boxen in? er vanuit gaande dat dat past. Ze kunnen overigens ook best tijdelijk onder een kapschuur, maar ik probeer altijd dingen zsm op hun uiteindelijk plek te hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 15:26

Het probleem aan werkzaamheden aan het dak is dat je niet zo ver van tevoren weet wanneer het droog is ;)
Aan de andere kant wil een aannemer wel graag van tevoren weten Watvoor werk hij heeft in een bepaalde periode.

Een tijdelijke oplossing zou dan kunnen zijn om het dak eraf te laten halen en bij regen plastic op de spanten te leggen, of op de spullen die nog in de schuur staan die beter droog kunnen blijven. Paarden smelten niet van een beetje regen, maar stro kan er bijvoorbeeld niet heel goed tegen ;)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 16:37

palousa_boy schreef:
Het probleem aan werkzaamheden aan het dak is dat je niet zo ver van tevoren weet wanneer het droog is ;)
Aan de andere kant wil een aannemer wel graag van tevoren weten Watvoor werk hij heeft in een bepaalde periode.

Een tijdelijke oplossing zou dan kunnen zijn om het dak eraf te laten halen en bij regen plastic op de spanten te leggen, of op de spullen die nog in de schuur staan die beter droog kunnen blijven. Paarden smelten niet van een beetje regen, maar stro kan er bijvoorbeeld niet heel goed tegen ;)

Hehe, goed punt. Ik denk dat ik ga kijken of we er gewoon boxen in kwijt kunnen en dan maar het risico nemen dat we een keer een tijdje zonder dak zitten. Als het feest allemaal doorgaat tenminste ;) Dingen die niet nat kunnen worden vallen wel te beschermen of te verplaatsen.

Over het verder kijken of niet: Ik denk dat wat wij gaan doen voor veel mensen onbegrijpelijk is. We liepen ook met de makelaar door het huis die overal aanwees wat er allemaal toch echt moet gebeuren, maar voor ons is het huis zelf prima. Er is een keuken, een douche en een dak dat niet eens lekt. Prima! ja er zit asbest op de schuren, maar waar andren werk zien, zien wij mogelijkheden. Het helpt ook wel dat we redelijk handig zijn en daardoor de kosten binnen de perken kunnen houden, maar toch. Ik maak me qua lage balken alleen maar zorgen over de veiligheid van de dieren. De rest komt wel.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 16:48

Hoever staan de spanten uit elkaar? Als alleen de spanten te laag zijn gewoon de scheidingswanden van de boxen onder of direct naast de spanten plaatsen. Als je de voorwanden precies op maat laat maken wil dat prima. Ik heb vorig jaar ook voorwanden op maat laten maken en die waren niet duurder dan de standaard maten.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 17:04

aadburg schreef:
Hoever staan de spanten uit elkaar? Als alleen de spanten te laag zijn gewoon de scheidingswanden van de boxen onder of direct naast de spanten plaatsen. Als je de voorwanden precies op maat laat maken wil dat prima. Ik heb vorig jaar ook voorwanden op maat laten maken en die waren niet duurder dan de standaard maten.

Dat weet ik dus niet precies, ik ga volgende x een meetlintje meenemen, maar ze zitten niet heel dicht bij elkaar. Ik hoop ergens tussen de 3-4 meter, maar kan ook wel iets smaller zijn.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:16

Wij hebben dit probleem met de zolder. Als we daar ooit iets mee willen doen, moeten de laagste balken hoger gehangen worden. Dit is echt geen enorm dure operatie hoor. Je kan toch gewoon een dakwerker laten komen en een offerte vragen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:20

In onze schuur hebben ook paarden gestaan, de deur is 1.80 en de dwarsbalken 1.90. Ideaal is het niet maar zolang de paarden niet zo heel groot zijn lijkt 2 meter me nog wel te doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:32

een paard heeft een schoftmaat van 1,60 of groter... Bij een spanthoogte op 2 meter kan hij zelfs met de half over de spant heen hangen met het hoofd. Om er onderdoor te kunnen moet het paard echt de hals laten zakken. Er zit maar een liniaalhoogte verschil tussen schoft en spant/dak. Dat is echt weinig hoor... Zou er een hooizolder in komen kan het dier niet eens ontspannen rechtop staan met hal.

Als de boxen tussen de spanten passen en dak is ruim hoger wordt het anders. Al is het nog steeds oppassen in de stalgang als je daar door moet

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:07

Tja, ik zou het niet doen. Ik ben mijn paard afgelopen voorjaar bijna kwijt geweest door het stoten van zijn hoofd. Hij was mee op meerdaags concours en de logeerbox liep achter wat schuin af in het dak. Ik dacht: gaat wel goed, het past prima en hij let wel op. Nou niet dus. We zijn uiteindelijk twee maanden bezig geweest en een half jaar daarna was de blessure weer terug (nekwervel scheef en dikke bult op de slijmbeurs). Heeft me honderden euro's aan behandelingen gekost en het was bijna einde verhaal.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:14

Ik kan je alleen maar waarschuwen niet te lage inloop te nemen. Wij hebben voldoende ruimte boven onze stallen, maar paard liep een keer met zijn kop in de lucht de stal in (hij schrok toen net ergens van).
Gevolg: een gat van ongeveer 5 x 5 cm in zijn voorhoofd, hersenschudding + gebroken schedel.
Mijn paard is godzijdank weer helemaal de oude (er zit nog altijd een heel klein gaatje onder de voorpluk waar netjes haartjes overheen zijn gegroeid), maar ik zou dit zeker niet riskeren! Zoals ik al zei zijn bij ons in principe de hoogtes prima, maar paard deed zijn hoofd omhoog / stijgerde half. Daarom zou ik voor wat meer zekerheid gaan en zeker niet te laag.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:50

mijn oude merrie had zichzelf gescalpeerd toen ze door een lage deuropening naar buiten sprong... iets van 7 hechtingen en flink hoofdpijn. Bloedde stevig... De deur van de stal stond open als inloopstal en ze schrokken van iets en renden naar buiten. Die schuifdeur was 210

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 00:14

joyce B schreef:
mijn oude merrie had zichzelf gescalpeerd toen ze door een lage deuropening naar buiten sprong... iets van 7 hechtingen en flink hoofdpijn. Bloedde stevig... De deur van de stal stond open als inloopstal en ze schrokken van iets en renden naar buiten. Die schuifdeur was 210

Voor mij is het wel zo dat ik in principe geen balken boven het hoofd wil hebben in 'vrije' beweging zeg maar. De vraag is dus vooral het gangpad. En daar gaan ze in principe alleen aan de hand doorheen.