Stuk "bosgrond" huren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:08

GDG schreef:
Moos99 schreef:
Risico van bomen die vallen is er natuurlijk altijd, de paarden die van mij in pension staan hebben bomen staan achter de stallen die er zo op zouden kunnen vallen.

Insecten zijn vervelend maar vind ik te overzien, paarden in natuurbieden etc is niet ongebruikelijk.

Het gaat om 4 hectare, met overal flinke lappen gras ertussen. Ik heb het eerder gezien in het voorjaar, er groeit genoeg gras. Daar komt bij dat we gewoon gaan bijvoeren.

Maar dat de bomen eraan gaan, is niet zozeer voor mij maar voor de eigenaar wel een echt probleem. :D

Je begrijpt dat hij je aansprakelijk kan stellen voor schade?

Jij begrijpt dat als het een gegeven is dat paarden de bomen gaan beknagen ik het helemaal niet ga huren als het een voorwaarde is dat de bomen heel moeten blijven?

Als ik zeg dat het een probleem is voor hem en niet voor mij, bedoel ik dat het mij niet tegen zal houden de weide te huren omdat ze aan bomen kunnen knagen, maar het voor hem wel een probleem is te verhuren als het zeker is dat zijn bomen dan dood gegeten zullen worden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:08

Bomen beschermen lijkt me onmogelijk. Maar zoveel bomen, ze zullen ze vast niet zo aanvreten dat ze dood gaan met zo'n ruime keus. Je zou het moeten proberen. Het is natuurlijk wel superleuk voor paarden om zo'n ruimte ter beschikking te hebben!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:10

josien_m_ schreef:
Bomen beschermen lijkt me onmogelijk. Maar zoveel bomen, ze zullen ze vast niet zo aanvreten dat ze dood gaan met zo'n ruime keus. Je zou het moeten proberen. Het is natuurlijk wel superleuk voor paarden om zo'n ruimte ter beschikking te hebben!

Dat was wel een beetje mijn gedachte. Ik en de eigenaar gaan uiteraard een contract aan en daarin zou ik dan wel erg duidelijke afspraken willen over wat er gebeurd als er wel aan de bomen wordt geknaagd. Ik ga ook aan de eigenaar doorgeven dat er een grote kans bestaat dat ze aan de bomen gaan knagen. Hij moet zelf ook weten waar hij aan begint, heb niet het idee dat hij paarden heeft.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:10

Moos99 schreef:
Ik denk dat er wel 10 meter tussen zit. Het gaat om een agrarische bestemming.

Bijzonder dat er (zoveel) bomen mogen staan op agrarische grond! Is dit in Nederland?

Tien meter is niet weinig, maar ook weer niet heel veel. Niet echt te doen om dan telkens een strook af te zetten tussen twee bomenrijen.
Dikke kans dat ze aan de bomen gaan knagen, maar ten eerste hoeft dat geen bezigheid van 24/7 te worden en ten tweede zijn er zo te lezen héél veel bomen, dus de schade kan een beetje verdeeld worden :') . Wellicht kiezen ze wel een paar uitverkoren bomen uit die extra favoriet zijn en dus meer schade ondervinden... die afzetten heeft dan niet veel zin denk ik want dan gaan ze naar de volgende.

Het lijkt me een heerlijke plek voor de paarden, maar ik zou wel een plek achter de hand houden voor het geval het toch niet samengaat.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:12

Ik heb ca 5 kersenbomen in mijn wei.
Ik heb vooral de bast een beetje ingesmeerd met antibijt /cribox. Ze blijven hier best goed van af. Shet vindt de bomen een ideale schuurpaal.
Alleen als de kersen er aan hangen moet ik mijn paard er bij weg houden. Deze plukt de kersen er uit. Inclusief stukken tak.
Echter heb ik de bomen al lang niet meer ingesmeerd. Ze blijven er toch af. Heel af en toe een tak die er af gaat. Wel geef ik de paarden af en toe wilgentakken.

Wat betreft het omvallen van dode bomen zou ik niet zo bang zijn. Afhankelijk van het karakter van de paarden. Ik denk dat zodra ze iets horen het wel op een lopen zetten en er is genoeg plek om te vluchten. Tenzij de paarden heel koelbloedig zijn en niet zulle verschieten. En de kans dat ze net onder de boom staan die omvalt is niet zo groot.
Maar een garantie heb je niet.

Bomen hebben ook voordelen. Schaduw, wat schuilgelegenheid tegen regen en hagel. Vangt wat wind. Schuren bij jeuk. En het is een mooier gezicht.

Nadeel is wel dat inzaaien lastiger is.

En mochten er toch een aantal bomen sneuvelen, kun je aanbieden om nieuwe te planten.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:13

Ik twijfel nu enorm. Ik wist namelijk wel dat er een kans bestond dat ze wat zouden knagen, maar ik wist niet dat het ook echt zoveel voorkwam en je er wel vanuit kan gaan dat ze bomen gewoon dood vreten. De bomen hebben waarde voor hem en ik zou het ook erg rot vinden.

Nogmaals mijn vraag: wat gebeurd er eigenlijk als een boom dood gaat?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:15

FrNo schreef:
Ik heb ca 5 kersenbomen in mijn wei.
Ik heb vooral de bast een beetje ingesmeerd met antibijt /cribox. Ze blijven hier best goed van af. Shet vindt de bomen een ideale schuurpaal.
Alleen als de kersen er aan hangen moet ik mijn paard er bij weg houden. Deze plukt de kersen er uit. Inclusief stukken tak.
Echter heb ik de bomen al lang niet meer ingesmeerd. Ze blijven er toch af. Heel af en toe een tak die er af gaat. Wel geef ik de paarden af en toe wilgentakken.

Wat betreft het omvallen van dode bomen zou ik niet zo bang zijn. Afhankelijk van het karakter van de paarden. Ik denk dat zodra ze iets horen het wel op een lopen zetten en er is genoeg plek om te vluchten. Tenzij de paarden heel koelbloedig zijn en niet zulle verschieten. En de kans dat ze net onder de boom staan die omvalt is niet zo groot.
Maar een garantie heb je niet.

Bomen hebben ook voordelen. Schaduw, wat schuilgelegenheid tegen regen en hagel. Vangt wat wind. Schuren bij jeuk. En het is een mooier gezicht.

Nadeel is wel dat inzaaien lastiger is.

En mochten er toch een aantal bomen sneuvelen, kun je aanbieden om nieuwe te planten.

Maar dat is niet zo simpel denk ik toch? Het zijn enorme bomen en die groeien niet snel neem ik aan. Plus een oude boom eruit krijgen is ook geen simpel karwei?

Sjolvir

Re: Stuk "bosgrond" huren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:19

Als boom dood gaat (stel omdat paard bast rondom heeft afgegeten) Dan is boom zijn transport system voor water en voedingsstoffen om zeep geholpen en gaat dus dood. Blaadjes zullen bruin worden en afvallen, hout van boom krijgt geen voedingsstoffen meer gaat dood en gaat rotten.
Rotten is process waarbij insecten, schimmels, paddenstoelen, bacterien de dode boom langzaam opeten, als boom dan ver genoeg verder opgegeten is dan valt hij een keer om met of zonder hulp van storm. Als ie op de grond ligt gaat het nog sneller, met rotten.
Ook gaan er op dood hout bv meer mossen, varens en andere planten groeien die het hout ook verzwakken, dit begint ook al als de boom dood is en gaat door totdat ie helemaal vergaan is.....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:21

GDG schreef:
Moos99 schreef:
Ik denk dat er wel 10 meter tussen zit. Het gaat om een agrarische bestemming.

Bijzonder dat er (zoveel) bomen mogen staan op agrarische grond! Is dit in Nederland?

Tien meter is niet weinig, maar ook weer niet heel veel. Niet echt te doen om dan telkens een strook af te zetten tussen twee bomenrijen.
Dikke kans dat ze aan de bomen gaan knagen, maar ten eerste hoeft dat geen bezigheid van 24/7 te worden en ten tweede zijn er zo te lezen héél veel bomen, dus de schade kan een beetje verdeeld worden :') . Wellicht kiezen ze wel een paar uitverkoren bomen uit die extra favoriet zijn en dus meer schade ondervinden... die afzetten heeft dan niet veel zin denk ik want dan gaan ze naar de volgende.

Het lijkt me een heerlijke plek voor de paarden, maar ik zou wel een plek achter de hand houden voor het geval het toch niet samengaat.

Populieren zijn 'productiebos' en daarom uitzondering op de bosregel (anders idd, geen bosbegrazing dus mag je geen dieren opzetten). Geloof dat kerstbomen, onder de vier meter, ook zo'n uitzondering zijn (maar voor 100% zekerheid zou 'k m'n cursus bosbeheer nog eens moeten bekijken)

TS: mijn paarden hebben de populieren in onze wei stevig te grazen genomen, de bast rondom weggeknaagd en de bomen zijn doodgegaan. In de wei stonden ook enkele kerstbomen, wilgen, etc en die hebben ze vreemd genoeg gerust gelaten.

Je zou de gok kunnen wagen, als je snel daar weer weg kan als ze beginnen vreten aan de bomen? Ik zou het waarschijnlijk niet doen omdat 'k niet constant in de stress wil zitten of mijn paarden wel van de bomen afblijven. Populieren zijn ook heel gevoelig voor windworp (vallen snel om).

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:22

Ts, aangezien je zo veel ruimte hebt, denk ik dat je met een draadje langs alle bomen de paarden weg kan houden. Het verlies vh gras is jammer, maar er is zoveel meer :P

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:22

Is het niet gewoon een populierenproductiebos?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:24

eclair98 schreef:
Ts, aangezien je zo veel ruimte hebt, denk ik dat je met een draadje langs alle bomen de paarden weg kan houden. Het verlies vh gras is jammer, maar er is zoveel meer :P

Maar zelfs dan is het niet te doen, er staan echt heel veel bomen -O-

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:26

Niet de meest duidelijke foto, maar op de achtergrond zie je de populieren. Tot twee meter is de schors weggegeten, zoals hier al gezegd werd, boom krijgt zo niks meer binnen en gaat dood (zie zijn zielige witte kleurtje ;) ). Deze staan nog recht, maar uiteindelijk zullen ze wel omvallen (ondertussen zijn we verhuisd)

Populieren productiebos wordt gekapt als bomen ongeveer diameter 40 cm of meer hebben, gaan je bomen daarvoor kapot dan verlies je je houtopbrengst.

Afbeelding

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:31

Nou, ik dacht eindelijk een stuk grond te hebben gevonden na maanden zoeken en teleurstellingen. Ik dacht toch nog even op bokt gooien, om zeker te weten waar ik aan begin, maar ben bang dat ook dit avontuur hier op houdt :+

Better safe than sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:33

Hoe lang moeten de bomen nog staan? Als het een productiebos is dan wordt het op een gegeven moment gerooid en opnieuw aangeplant. Als het over 1 jaar gerooid wordt dan maakt het wegknagen van de bast niet meer zoveel uit, die blijven nog wel een jaartje staan. Het nadeel is dat na het rooien er waarschijnlijk meteen weer nieuw bos wordt aangeplant en al dat jonge grut wordt door paarden meteen met de grond gelijk gemaakt.
Stel dat de bomen nog 3 jaar moeten, dan is de kans dus vrij groot dat je over 3 jaar alsnog dit stuk land kwijt bent. Met grote bomen is vraat al een risico, maar paarden laten lopen tussen jonge aanplant gaat 100% zeker fout, ook omdat je dan niet alleen meer zit met vraat maar ook met omver schuren.

Ik zou dus niet alleen nagaan wat jij zou willen, maar ook even heel goed bij de eigenaar navragen wat de productieplannen precies zijn, want als hij weer (een deel) gaat aanplanten dan weet je vrijwel zeker dat jij dat stuk de eerste jaren kwijt bent.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:34

Fatsoenlijk afzetten kan wel, mits je het gras afzet ipv de bomen en een echt sterke klok er aan hangt (4Joules of meer). Je bent in elk geval een hoop geld kwijt aan de afrastering en ik vermoed dat dat financieel niet rendabel is. Gratis en voor minimaal 5 jaar misschien. Samen met een goede afrastering voor de buitenkant en schapen voor tussen de bomen + mestplekken paarden is er zeker wat van te maken, maar je startinvestering is fors.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:36

Eenmaal dode (aangevreten) bomen zijn qua productiehout ook geen fluit meer waard! Vooral populier niet, dat wordt keihard als het te droog wordt (en dood hout wordt droog); populier wordt daarom relatief nat verwerkt (meestal tot klompen).

Ik vermoed dat de eigenaar van de grond geen idee heeft van de vraatneigingen van paarden en ipv geld spenderen aan het gras te laten maaien denkt geld te kunnen beuren voor het verhuren om te laten begrazen. Dit gaat voor beide partijen op een teleurstelling uitlopen ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:45

Morgen op de voorpagina: Bokt redt bos. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:52

Let heel goed op zodra er bomen op een stuk grond staan. In België is natuur en bos (sorry Solleke noah) dan heel snel om te komen zeuren. Ook als het agrarische grond is. Ligt er bos rond het stuk?

Verder vreten ze ook aan oudere bomen. Het schijnt heel leuk te zijn om de schors er af te trekken (en verder niks mee te doen)....

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 21:54

edit: even een paar gegevens weggehaald ivm privacy eigenaar.
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 13-01-17 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:55

Ayasha schreef:
Let heel goed op zodra er bomen op een stuk grond staan. In België is natuur en bos (sorry Solleke noah) dan heel snel om te komen zeuren. Ook als het agrarische grond is. Ligt er bos rond het stuk?

Verder vreten ze ook aan oudere bomen. Het schijnt heel leuk te zijn om de schors er af te trekken (en verder niks mee te doen)....

Ik voel me niet beledigd hoor, werk niet bij ANB :D

Populierenbos is normaal gezien wel een uitzondering (je moet wel een kapvergunning aanvragen, maar krijgt die normaal gezien zonder problemen bij populieren-productiebos :) ) Maar zou zoals eerder gezegd het risico ook niet durven nemen met paarden.

edit: mogelijk staat het voor die prijs te koop omdat de bomen erop ook geld waard zijn, je houtopbrengst.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:57

xyzutu2 schreef:
Hoe lang moeten de bomen nog staan? Als het een productiebos is dan wordt het op een gegeven moment gerooid en opnieuw aangeplant. Als het over 1 jaar gerooid wordt dan maakt het wegknagen van de bast niet meer zoveel uit, die blijven nog wel een jaartje staan. Het nadeel is dat na het rooien er waarschijnlijk meteen weer nieuw bos wordt aangeplant en al dat jonge grut wordt door paarden meteen met de grond gelijk gemaakt.
Stel dat de bomen nog 3 jaar moeten, dan is de kans dus vrij groot dat je over 3 jaar alsnog dit stuk land kwijt bent. Met grote bomen is vraat al een risico, maar paarden laten lopen tussen jonge aanplant gaat 100% zeker fout, ook omdat je dan niet alleen meer zit met vraat maar ook met omver schuren.

Ik zou dus niet alleen nagaan wat jij zou willen, maar ook even heel goed bij de eigenaar navragen wat de productieplannen precies zijn, want als hij weer (een deel) gaat aanplanten dan weet je vrijwel zeker dat jij dat stuk de eerste jaren kwijt bent.

Vanaf het moment van planten tot rooien duurt 30 jaar. Ze moeten binnen die periode gerooid worden anders vervalt het productiebos en is het een bos geworden. Dan heb je ook een kapvergunning nodig. Is het echter gekapt dan zal over het algemeen de grond verkocht worden.

De winst zit hem in de waardestijging over 30 jaar en het hout levert nog wat extra op. De eigenaar zal er nu kleingeld van willen maken en dus worden die gronden vaak weer grasland.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:58

. Bericht weggehaald op verzoek van TS.
Laatst bijgewerkt door robert45 op 13-01-17 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:02

Moos99 schreef:
edit: even een paar gegevens weggehaald ivm privacy eigenaar.

Jep, dat zat er bij mij ook bij. Heb alsnog flink ruzie gehad met Natuur en bos. :)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:03

Ik vind de prijs ook schappelijk, maar om nou bijna 4 ton neer te leggen voor grond en puur alleen grond. Het is niet niks. Het wordt in zijn geheel verkocht.