Wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

Re: Wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:50

waarom niet trainen tijdens die 3,5 km onderweg? Rij je een half uurtje in de bak ipv een uur?

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 11:53

mystery1980 schreef:
waarom niet trainen tijdens die 3,5 km onderweg? Rij je een half uurtje in de bak ipv een uur?

Ja dat kan idd ook en dan de galopoefeningen in de bak doen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:04

Aantal mensen hebben het al voor gerekend.

Normaal paard stapt zo'n 6 km/u en in draf gaan ze ca 14 km/u, reken maar uit.
Verder moet je even in gedachten houden dat als het glad is, of glad dreigt te gaan worden in voorspellingen je 's avonds niet over straat kan, zeker niet met ijzers rondom. Anders krijg je Bambi op het ijs tafrelen.

Tegen regen kan je je best wel kleden, kou ook en verlichting en refelctie is aan te schaffen, hou ook in gedachten dat je onderweg in de woonwijk je mest op moet ruimen. (trekband vuilniszakken zijn hiervoor ideaal, zijn reuzenhondepoepzakken voor paarden in mijn ogen en makkelijk mee te nemen)

Ik moet altijd zo'n 10 minuten stappen over de weg om bij een bak te komen, op terug weg nat regenen is niet zo erg, op heenweg is balen... Als het glad dreigt te worden gaan we 's avonds niet meer rijden, te veel risico dat we niet meer veilig terug komen, verder gaan we eigenlijk altijd, regen, wind, storm.

Echter 3.5 km, zou ik echt te ver vinden, de 10 minuten die wij stappen is precies perfect! (voor paard en ruiter).

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 12:06

Het klinkt eigenlijk alsof je er heel blij van wordt en je het liefst zou horen dat het een goed idee is := alsof je gevoel al ja heeft gezegd, maar alleen je hoofd nog twijfelt. Je kunt het ook gewoon proberen, en als het niet bevalt weer op zoek gaan naar een andere stal. Niks is definitief en voor altijd he. Zelf zou ik er echt geen trek meer in hebben, ook omdat je met jouw werkweek en huishouden weinig ruimte hebt om doordeweeks aan het donkere, koude scenario langs de weg te ontsnappen (blegh). Maar als jij er warm voor draait probeer je het toch gewoon?

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 12:29

Shalimar schreef:
Het klinkt eigenlijk alsof je er heel blij van wordt en je het liefst zou horen dat het een goed idee is := alsof je gevoel al ja heeft gezegd, maar alleen je hoofd nog twijfelt. Je kunt het ook gewoon proberen, en als het niet bevalt weer op zoek gaan naar een andere stal. Niks is definitief en voor altijd he. Zelf zou ik er echt geen trek meer in hebben, ook omdat je met jouw werkweek en huishouden weinig ruimte hebt om doordeweeks aan het donkere, koude scenario langs de weg te ontsnappen (blegh). Maar als jij er warm voor draait probeer je het toch gewoon?

Ik twijfel eigenlijk nog heel erg, op dit moment heb ik de tijd wel maar ik ben bang dat ik het straks als ik weer volledig werk de tijd moeilijk kan opbrengen naast mijn privéleven. Daarnaast zit ik erg in dubio over de kosten, ik heb gewoon zo'n gevoelsmatige grens wat ik per maand kwijt wil zijn aan mijn paard ondanks dat ik er wel heel fanatiek mee ben en gewoon een modaal inkomen heb en het makkelijk kan missen. Op deze manier kan ik de kosten drukken en er wel de dingen mee doen wat ik graag wil, de sociale contacten hebben op een vereniging en nog wedstijden/trainingen rijden.

Ik heb een berekening gemaakt en misschien ben ik ook wel gewoon niet realistisch hoor wat ik allemaal wil.. De stal waar ze nu staat kost mij:
265 stal + 30 euro brok + 21 euro benzine + 4x les pm a 25 euro + lidmaatschap rijvereniging a 14 euro pm.

De stal waar ik nu naar kijk:
180 stal + 30 euro brok + 28 euro benzine + 14 euro lidmaatschap rijvereniging (=incl. 4x les pm)

Een stal die dichter in de buurt van de bak ligt of zelf een binnenbak heeft is natuurlijk het mooiste. Maar op dit moment is er niets in de buurt van een vereniging of vrij..

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:05

ik heb een poos op 4 km van de manege waar ik leste gestaan, daar ging ik 1 keer per week onder de man naartoe, ( zomer en winter) was 3 kwartier stappen heen en 3 kwartier stappen terug, en de mijne stapt echt door. al met al zat ik incl les 2.5 uur op mijn paard, en dan de rest nog. ik was toen echt mega blij dat ik mijn E bij B had en een andere auto had, zodat ik eindelijk met de trailer kon.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:19

Als er een goede verlichte buitenbak bij die nieuwe stal had gezeten had ik ja gezegd.

Als je vaak overdag tijd zou hebben omdat je parttime werkt, was het ook een optie geweest.

Als de binnenbak op 1,5 km had gezeten ipv 3,5 was het ook prima geweest.

Maar bij aangewezen zijn op de avonden, een onverlichte wei om in te rijden (dus geen zandpaddock, maar zwarte weidegrond) gecombineerd met de afstand naar stal en binnenbak... Nee, dat kan ik je niet aanraden. Ik zou dat niet volhouden.

Ik heb paarden aan huis en wel een gedraineerde en verlichte buitenbak, maar geen binnenbak. Dichtstbijzijnde binnenbak waar de club lest zit op 2 km langs fietspad en dwars door dorp (of buitenom 2,5 km langs landweggetje, schelpenpad en fietspad) Andere binnenbakken liggen op ongeveer 4 tot 7 km afstand. (tussen de 5 en 10 minuten met de trailer)

De bak is het grootste deel van het jaar te rijden, in de winterperiode met langere perioden slecht weer waarvan meestal hoogstens 1 tot 3 perioden van maximaal een week of 3 achter elkaar vorst/gladheid/sneeuw waarbij je 2 of 3x per week naar de binnenbak moet om door te kunnen trainen en een keer (of 2) een buitenritje overdag, is prima te doen en dan kun je het nog wel volhouden (en dan zou ik dus met de trailer gaan, ook naar de dichtstbijzijnde binnenbak omdat de route door het dorp gaat en ik een kijkerig paard heb en liever niet alleen buiten rijd)

Maar zo'n 5 tot 7 maanden per jaar echt elke dag afhankelijk zijn van een binnenbak op 3,5 km afstand (ongeveer 35/40 minuten stappen, met wat stukjes draf erbij 25/30 minuten) omdat de rijwei te nat en glad is en er geen licht is in de avond? (En ook extra koud omdat het zonnetje weg is, niet leuk...) Met een (zo goed als) full-time baan overdag en de afstand tot huis... Nee, dat zou ik persoonlijk niet volhouden.

Ik zou dus op zoek naar een vergelijkbare stal maar dan met op zijn minst een goede buitenbak zodat je het grootste deel van het jaar het grootste deel van de week gewoon bij stal (of bij de buren) in de buitenbak kunt rijden. En anders een stal dichter bij de club/binnenbak.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:43

Als je een beetje fanatieke ruiter bent zou ik het je afraden. Ik heb het jaren gedaan (geen bak bij stal, vereniging op 3,5 km), maar toen zat ik nog wel op school en was ik in de middag vrij. Als je voornamelijk in de avond moet rijden is het toch behoorlijk pittig. Wij deden dat slechts af en toe, maar ik vond het niet heel fijn in het donker.

Ik ben toen langzaam naar luxere stalling gegaan, van een (goede) buitenbak bij huis naar binnen en buitenbak bij stal. Zou nu niet meer zonder willen. Maar een goede buitenbak is voor mij toch wel het minimum.

Als je het prima vind om vooral in de zomer te rijden en graag buiten rijd, dan zou het wel een goede keuze kunnen zijn.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 12:54

En, ben je er al uit wat je gaat doen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-17 13:50

Kun je niet gewoon in donker rijden in je eigen bak?
Ik doe dat hier ook wel eens. Geen probleem

Overigens is het voor een goede training helemaal niet noodzakelijk om 6 dagen per week te rijden. 3-4 is ook vaak zat. Misschien dat je daar nog wat mee kunt schuiven