[volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Re: [volg] ons eigen droomstekje opknappen en gezellig maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:12

Dat is nog een hele klus. Wij stonden voor dezelfde keuze maar heb mijn paarden bij iemand gestals. Ik durf ze met al die gekke verhalen toch niet zo neer te zetten. Ga je beveiligings maatregelen nemen?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:33

Ziet er goed uit, kun je je prima mee redden.

Veel succes en ik volg :D

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:58

mvdbijl schreef:
Dat is nog een hele klus. Wij stonden voor dezelfde keuze maar heb mijn paarden bij iemand gestals. Ik durf ze met al die gekke verhalen toch niet zo neer te zetten. Ga je beveiligings maatregelen nemen?

Dat is voor mij ook een reden om niet een afgelegen stukje te kopen. De verhalen die tegenwoordig de ronde gaan vind ik doodeng.

Verder wel een heel mooi stukje ts. En de overburen kunnen vast een oogje in het zeil houden?

SparkYY_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:54

Zeker wat leuks van te maken!! :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 21:07

Leuk zo veel volgers!! :)

Nee geen beveiligingsmaatregelen in eerste instantie.. het ligt langs een vrij drukke weg en er staat een huis tegen over. Er hebben 15 jaar paarden gestaan zonder problemen, natuurlijk het kan altijd wel een keer mis gaan, maar dat kan ook als je ze aan huis hebt.

Er komt waarschijnlijk wel iets van een track in de voorste wei. Een te grote track kan niet, want dan groeit er gras doorheen. Het moet wel een zo kleine oppervlakte blijven dat het gras niet de mogelijkheid krijgt om erdoorheen te komen.

Totaal is het 3300 m2, de pony's staan nu op 400 m2 jaarrond, dus erop vooruit gaan ze sowieso:)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:12

Ik volg ook! Leuke plek! Je kan er zeker wat moois van maken!! :) Hopelijk zijn de buren ook paardenliefhebbers en willen ze in ruil voor af en toe een ritje wel een oogje in het zeil houden. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:42

3300 m2 kun je best wat leuks van maken qua PP. Ons weiland was ca 60 x 60 meter, daar hebben we een track van ca 5 m. breed omheen gelegd. In het middenvlak hebben we een logeerbakje (15 x 15 m), een rijbak (45 x 20 m), wat tussenpaden en nog een vak van 20 x 20 m. Alles is wel gras gebleven (op de track na), dus in de zomer mogen ze hun eigen rijbak bijgrazen.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 09:11

Is die 3300 met bak en stal inbegrepen? Of enkel weiland?
Want dat maakt een groot verschil namelijk...

En is dit stukje in volle eigendom of huur je dit?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 10:21

Leuk om te horen Hilary dat er wel wat leuks te maken is van zoiets kleins :) er komt bij ons wel een nieuwe lading wit zand in de bak, hopelijk gaat dat de gras groei wat tegen, anders moeten ze een kleiner stukje of een paard erbij :+

Little_Gift: voor wie maakt dat verschil? Volgensmij is het het totale oppervlakte. Alleen voor ons maakt het geen verschil :)
Onze belangrijkste eis was dat onze pony met cushing en chronische hoefbevangenheid (10 minuten grazen en hij is al kreupel) er niet op achteruit ging. Dat is gelukt, hij krijg meer ruimte in de stal en meer vrije uitloop ruimte. Wij zijn happy :D of die ene andere pony dan 2000m2 heeft om te grazen of 3000m2 maakt voor mij echt geen verschil.
Het is huur trouwens.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:07

Ehh sorry hoor, bedoelde gewoon dat het verschil maakt in wat het vrije oppervlakte is dat de dieren zelf over beschikken.
Als daar piste en stal in inbegrepen is, is dat minder vrije oppervlakte weide hé...

En ik moet eerlijk zijn, mijn stukje is 1ha maar mijn buur zijn stukje 3500m² en daar heeft hij zelf 1 paard en 1 pony op maar dat ist toch echt wel krap hoor... gras is ook meteen op en in de winter wordt het 1 modderboel wegens het telkens belopen van hetzelfde oppervlakte...

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:42

We gaan zien hoe het wordt. Ik ga verder geen discussie voeren over de oppervlakte. Als je zou lezen, zou je lezen dat wei geen vrije oppervlakte is voor het grootste deel van onze pony's. Is verboden gebied, dus hoe minder weide hoe beter.

Het plan is om ze voornamelijk in de bak (goed gedraineerd dus geen modder probleem), betegeld stuk en inloop stal te houden. Eventueel een track om het voorste weiland.
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 07-01-17 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:42

_suus19_ schreef:
Leuk om te horen Hilary dat er wel wat leuks te maken is van zoiets kleins :) er komt bij ons wel een nieuwe lading wit zand in de bak, hopelijk gaat dat de gras groei wat tegen, anders moeten ze een kleiner stukje of een paard erbij :+

Wij hebben ook een hb-gevoelige lopen (mijn merrie). In de zomer kan ze met rustig opbouwen gewoon naar 24/7 op het gras. Ze kunnen dan de wei uit over de track naar de paddock / schuilstal en moeten daar ook heen om water te drinken. De afstand tussen wei en waterbak maken we graag zo groot mogelijk en we merken dan ze dan best veel lopen. De langste afstand tussen waterbak en het lekkere gras (want: vers strookje) is 300 meter, maar met wat kunst- en vliegwerk en een extra schrikdraadje kan ik daar nog meer meters van maken.

Onze paden zijn minimaal 5 meter breed; voor voeren op de track is dat heel fijn, maar je krijgt wel sneller grasgroei. We staan nu twee jaar op dit stuk en hebben beide jaren in de herfst (september) de track gefreesd (frees huren bij Boels). Dat werkte heel goed om het gras weg te halen. Verschilletje: wij zitten op zandgrond en onze track is eigenlijk jaarrond begaanbaar.

Wat ik in jullie geval zou doen, denk ik, is zorgen dat er een altijd begaanbare, vrije uitloop is van schuilstal naar bak en van bak naar een andere voerplaats zo ver mogelijk weg. Dan kun je bij de stal water geven en het hooi zo ver mogelijk weg geven. Heb je een plattegrondje?

ChuntGrander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:25

Heerlijk om zo je eigen stekje te hebben, mooie plek!

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 19:37

Is het dan niet een idee om je wei een paddock van te maken? Hebben ze een mooi grote paddock. Eventueel me uitloop naar de stallen. Kun je ze 24/7 buiten laten

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:38

Als het goed is staat er een Plattegrondje van Google maps in de OP.

Bedankt voor de tips :)
Voer en water ver uit elkaar is inderdaad wel een goed idee.
Voeren gaan we alleen doen op het bestraten stuk, ivm snel zandkoliek krijgen van de kleinste (jaja ze hebben allemaal wat :+).

Ze komen 24/7 buiten, de bak gaat ook als paddock dienen. Van de wei een paddock maken is niet te doen denk ik. Het is op veengrond dus wordt erg duur met zand aanbrengen en draineren.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 00:50

Hier is de natte grond een hele fijne paddock geworden, is alles omgekeerd. Maar als je (goedkoop) aan een lading geel zand kan komen kom je al een heel eind hoor!

Afbeelding

Afbeelding

naomivl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:09

Wat leuk zeg
Ik ga het ook volgen :D

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 01:33

Dit is echt mijn droom voor later! Alleen dan een stuk grond kopen en er een huis laten bouwen met stallen.

Echt een heel erg leuk project! Ik ga zeker volgen. Heel veel succes! :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:22

Voor stroom:kijk eens naar zonnepanelen.
Wij hebben op stal ook geen aansluiting op het stroom net
Maar middels een zonnepaneeltje gekoppeld aan een auto accu hebben we het schrikdraad apparaat draaien
Bakverlichting en waterpomp zitten op een benzine aggregaat en we hebben lampen in en om stal met eigen zonnepaneeltje

zeker als je goede verlichting metflibke lichtopbrengst wil hebben (bij bak etc) is een sloot zonnepanelen of een aggregaat een luxe (aggregaat op benzine bij de cranenbroek )

Flinke lichtopbrengst met lage wattages is ook aan te raden (led lampen)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:28

Zo
Verder in een tweede bericht ivm mobiel bokken ;)

Maar zou idd ook kijken naar hoe je het mooiste een track op het perceel kwijt kunt
3300m2 is geen eindeloos perceel, maar met goed indelen kun je er een mooi PP van maken met een snackweiland er in
Zeker aangezien je dieren hebt die je niet of weinig op de wei wil hebben
Kun je de bewegingsvrijheid op die manier optimaliseren

Voer op verschillende plekken(je kunt voerplekken maken van een stuk rubber of andere bestrating om het hooi van het zand af te houden )
Water op een plek waar ze voor moeten lopen en goede kwaliteit hooi

Wei om te snacken in het seizoen voor de dieren die wel op het gras mogen

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 17:52

Jester_; maar jij zit midden in een bos met waarschijnlijk zandgrond. Hier is geen zand te vinden hoe diep je ook graaft. Het is veen-win gebied, zo zijn ook de nieuwkoopse plassen ontstaan die er vlak naast liggen. Een fatsoenlijke bak aan laten leggen kost hier 20000€. Ik ben bang dat we het moeten doen met de bak en voor de rest hopen dat de wei een beetje droog blijft. Maar iig bedankt voor het meedenken :)

_mjwb; ja idd :D mijn grote droom is ook aan huis en liever nog wat groter. Maar dat kan ik niet betalen, dus voor nu nemen we hier maar genoegen mee.

Sonja_vr; bedankt voor de tips! We gaan donderdag waarschijnlijk naar de van cranenbroek, ben benieuwd wat we daar kunnen vinden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:57

Een luxe moest : Geen luxe zijn :+

Wij hebben op stal een handpomp en sinds vorig jaar een elektrische pomp voor het water(bron)
Maar die elektrische pomp is echt een verademing. Hoewel de kipfilets nu natuurlijk een stuk minder getraind worden :+
Maar het scheelt ontZettend veel tijd en energie om ipv kruiwagens water te pompen , gewoon het benzine aggregaat aan te slingeren en de knop van de pomp om te Zetten.

Het schrikdraad apparaat is aangesloten op een auto accu Welke gevoed word door 1 paneel (zit dan wel een omvormer oid tussen de accu en het paneel eens in de aantal maanden verwisselen we de accu en gaat die van de wei thuis bij eigenaresse aan de druppelader

Aanrader is ook om materieel als apparaat, eventuele pomp en dat soort Zaken achter een gesloten deur op te hangen, neer te Zetten. En te installeren zodat er alleen kabels en een slang etc door een gaatje/luikje naar de heining etc gaan
Schrikdraad apparaten etc krijgen nog wel eens pootjes helaas

Verharden/stabiliseren van een eventueel track
Je hebt verschillende aanbieders van paddock rooster en gras tegels(die laatste zijn beton, maar tegenwoordig ook kunstof rooster zoals die paddock roosters

Zoek hier op bokt eens op vloerbedekking
, daar loopt ook een topic over ; als oplossing voor droge/ stevigere bodem
Is ook makkelijk weer te verwijderen (afvoeren misschien weer wat minder makkelijk)

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:34

Straks op pad naar de van cranenbroek. Hopelijk kunnen we daar veel wat we nodig hebben halen :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:02

En, geslaagd ?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:44

Ja, goed geslaagd!
Tweewieler kruiwagen, hark, schep, prikpaaltjes, handgrepen, H2O bag, afdekzeil, 150 L speciekuip, en een lamp op accu die je op kan hangen, neer kan zetten en mee kan nemen op accu. We hopen dat hij zelfs genoeg licht geeft om wat mee te kunnen zien in de bak savonds. En dat alles voor net iets meer dan waarvoor we anders alleen een kruiwagen hadden gehad :D