Opfok goed voor een veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: opvok goed voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:08

Maar opfok is ook heel vaak gemengt.
Ik zie het probleem dus niet.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:12

Zolang het gemengd is, zie ik het probleem ook niet. Wilde die van mij gewoon lekker thuis hebben :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:15

wapitie schreef:
Ik vraag mij echt af of een opfok voor veulens wel zo goed is voor de jonkies.

Mijn inmiddels 6 jarige hield er een deuk aan over op haar hoofd (schop gehad van een ander)

Ik denk dat de meest ingrijpende trauma’s ontstaan, wanneer sensitieve jonge paarden in een grote kudde van leeftijdsgenoten het onderspit delven. Een opfokgroep van jonge paarden zonder zorgzame leider, kun je volgens mij vergelijken met een peuterklas zonder leerkracht. Dan geldt het recht van de sterkste en zijn de meest sensitieve en de wat minder sterke paarden, extra kwetsbaar. Ik denk dat het beter is om een veulen wat langer bij zijn moeder te laten of,  indien mogelijk, een aantal merries en ruinen met veulens samen te zetten.

Waar komt het idee vandaan dat een opfok goed is voor veulens?

Ik denk dat je hier twee dingen door elkaar haalt, een grote veulen groep, versus een goede opfokgroep. zoals je zelf al correct opmerkt, het een is een kleuterklas zonder leerkracht, daar kunnen problemen ontstaan.. Maar een goede groep met volwasse stabiele dieren, dat is toch hetzelfde als een weide groepje in Nederland? of ze dan hier een deuk oplopen omdat ze een dier irriteren (hun moeder of een weidegenoot), of ze krijgen dat in een opfokgroep..

persoonlijk zou ik een jong dier graag in een opfokgroep zetten bijvoorkeur in sterk glooiend gebied.. goed voor de ontwikkeling van de spieren, pezen en botten.. op een veel groter stuk land dan in Nederland mogelijk is.. Voorwaarde is wel dat er dagelijkse controle is, goed voerbeleid en een stabiele groepssamenstelling met volwassen dieren erbij in.

een grotere groep kan een jong dier meer leren over paardencommunicatie onderling, dan dat ik het als mens kan bijbrengen, en een mooi variërend stuk grond is voor mijn gevoel beter voor de ontwikkeling dan een relatief klein stukje platte pannenkoek grond en de halve winter in de box, voor een jong paardenlijf.

dat ze wat minder in handen komen en daarom wellicht iets minder 'tam' zijn, dat heb ik er voor over.. dat is zo weer recht te zetten met een beetje tlc.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:29

Gemengd is uiteraard het mooist, maar voor jonge hengsten is dat er denk ik bijna niet. Die kunnen niet meer bij de merries en er zijn volgens mij maar weinig opfok adressen die oudere hengsten of ruinen beschikbaar stellen voor dit doeleinde.

In dat geval ga ik voor 24/7 weidegang met soortgenootjes en dan kom je toch al gauw bij een opfok uit. Er kan altijd iets mis gaan met paarden in een kudde. Ook wanneer er oudere dieren bij staan. Ik zou wel kijken naar een opfok bedrijf die de kudde nauwlettend in de gaten houdt. Dat de echte etterzakjes er wel op tijd tussenuit gevist worden en ook de paarden die ondergesneeuwd raken. Een stabiele groep dus.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:52

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn veulen wel in de opfok te zetten.
Puur omdat ik de pensionstal waar we nu staan niet geschikt vind om een veulen verder te laten opgroeien. Te weinig jongere leeftijdsgenootjes, geen 24/7 weidegang met de zomer.
Er staan wel wat jonge paarden die wel zijn blijven staan, maar die zijn niet sociaal te noemen naar andere paarden.

Een goede opfok vinden is niet makkelijk dat geef ik eerlijk toe.
Heb er diverse gezien, en waarvan er diverse bij waren waar ik haar voor geen goud neer gezet zou hebben. Alleen al omdat ze met de winterperiode niet buiten kwamen, of met een grote groep op een kleine vieze natte prutbende zo groot als een postzegel.

Ze staat nu op een uurtje rijden van mijn huis. Ze komt iedere dag met haar vaste groepje buiten in een grote ruimte waar ze zich heerlijk kunnen uitleven. Onbeperkt hooi.
Meerdere keren per dag worden ze gecontroleerd.
Enten, ontwormen, bekappen alles word netjes en op tijd met beleid gedaan.
Van de zomer gaan ze de weide op in een soort van natuurgebied onder de zeedijk. Waar ook dagelijks alle paarden worden gecontroleerd.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 16:39

Ik vind een goede! Opfok altijd aan te raden boven gewoon in een situatie tussen de rijpaarden
Ik heb het al Zo vaak fout zien gaan als mensen denken dat ze een jonkie wel kunnen opvoeden
Paarden met slechte sociale kennis en kunde
Vervelend opdringerig gedrag en ander geëtter (tot aan het levensgevaarlijke toe dan ook he ... als in pak maar even een. Heiningpaal mee de wei in :=. Daar word je echt niet gelukkig van )

De beste opvoeders van paarden zijn en blijven andere paarden
Die zijn namelijk een stuk consequenter en duidelijker naar elkaar toe als wij mensen naar paarden ooit zullen zijn

Goede opfok is wat mij betreft een situatie waarbij jonge dieren samen met oudere dieren staan
Niet alleen maar kleuters bij elkaar
En de dieren komen voldoende in de hand ter controle , hoefsmid, dierenarts, ontwormen en een aai over de bol

Maar het probleem met in een gereden groep of stal staan is dat daar vaak ook veel mensen komen die allemaal wel of noet consequent zijn en dan kun je nog zo stellig zeggen dat ze niets met je jonkie mogen doen
Ze komen er toch mee in contact , paard komt toch naar ze toe en er is interactie en daarbij zal de mens wel of niet correct reageren, al dan niet goed getimed
Etc etc

En ook in de opfok kan het fout gaan hoor
Die van mij heeft waarschijnlijk helaas een paar keer gewonnen in de opfok van mensen die interactie met haar hebben gehad
Dus kon ik met mijn goede bedoelingen gedrag gaan oplossen wat ik door de opfok had willen voorkomen
Maar een volgend jonkie gaat weer de opfok in

CandyAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:41

Mijn hengstje van nu 1,5 jaar heb ik bewust in een begrazing staan, met alleen hengsten en ruinen, van verschillende leeftijden. Vanaf dat hij 1 jaar is, heb ik hem daar naartoe gebracht.
De mannen staan het hele jaar door lekker buiten met gelegenheid om te schuilen. In de herfst en winter krijgen ze ook hooi bijgevoerd.
De leidinggevende oudere ruin in deze kudde zorgt er voor dat de jonge paarden worden opgevoed op sociaal vlak.
Ook zijn ze héél veel in beweging met z'n allen, er wordt heel wat afgespeeld en gerend daar. Prachtig om te zien!
Ik heb thuis overigens ruimte genoeg om hem thuis te houden, maar in mijn ogen is het héél belangrijk voor een jong paard om fijn in een grotere kudde op te groeien, met leeftijdsgenootjes én volwassen paarden.
Ik heb hier alleen mijn 2 volwassen merries staan, en dat is in mijn ogen veel te saai voor zo een jong paard.
Ik ben van plan om hem zeker tot zijn 3e jaar daar te laten staan. Misschien wel langer... Hij heeft het daar zó leuk.
Geregeld ga ik er op afspraak even langs om te kijken hoe hij het doet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 22:01

Dat is idd ook een dingetje
Kun je thuis onbeperkte beweging bieden zodat je jonkie de hele dag in gezelschap van anderen zelf voor beweging kan kiezen (scharrelen, even spelen, sprintje en weer lekker scharrelen )
Als dat niet kan is het naar mijn mening geen geschikte situatie voor een opgroeiend dier

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 06:56

Ik ben een groot voorstander van opfok, maar niet zoals 99% van de plaatsen zoals we ze in Nederland kennen (loop stal, zelfde leeftijd bij elkaar, kleine ruimte).
Ik heb mijn merrie veulen dan ook lekker in Tsjechie staan. eerste jaar in een veulen groep waar een alfa paard bij staat. Vanaf de zomer dat ze 1 worden gaan ze de grote groep in (waarom dan? dan hoeven ze met de winter niet te vechten voor een plekje in de kudde). In de grote groep staan alle leeftijden tot een jaar of 30. Ze worden dus volgens de kudde regels opgevoed, komen niet bizar veel in de hand (in de zin van halstermak/meelopen etc) maar alle paarden daar zijn zo mensgericht.
Ik ga geregeld daarheen, lekker kroelen met mijn veulen, even halstertje om, borsteltje oefenen en hoefjes op tillen. Langzaam laat ik haar spelenderwijs mee lopen aan het halster, maar niks moet en alles lekker rustig aan. als ze straks 4 is komt ze naar 'huis' en dan komt de rest wel. we hebben alle tijd :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:32

Mijn merrieveulentje is gewoon thuis gebleven.. staat nu ( even voor het afspenen ) met haar verkering ( ruin van bijna 25). Mijn veulen is stapelgek op opa..Ze spelen samen, doen een tukje samen, eten samen en zijn gek op elkaar lekker kroelen!

Afbeelding

Ik wil juist liever thuis mijn kleintje laten opgroeien! Ik heb haar elke dag in handen en ben ervan overtuigd dat de binding zo vele malen sterker en eerder ontstaat. Wij doen al paar x per week een wandeling naar de weg, haar een paar x per week lekker verzorgen, voetjes geven, vaststaan..Ze kan het allemaal!
Ik zie een heel gelukkig veulen. ( misschien ook een verschil dat ze een merrie is). Grote voordeel vindt ik ook dat ze veel langer bij moeders kon blijven.. ( ik vind na 4 mnd weg bij moeders, wat veel gebeurd erg onnatuurlijk ). Mijn merrie nu bijna 9 mnd is sinds gisteren van haar moeder af ( tijdelijk zodra de melkproductie en het uier geslonken is gaat moeders ook weer terug in de groep).
Ik denk dat opfokbedrijven vooral onstaan zijn voor het gemak vd mens, of voor mensen die thuis of op de pensionstal geen mogelijkheden hebben het veulen te houden.
Het lijkt me best knap beangstigend voor een veulen uit zijn vertrouwde omgeving te worden weggehaald! + ik wil ook geen gestreste moeder. Nou zal de ene moeder daar beter mee kunnen omgaan dan de andere maar ik weet dat mijn moedermerrie ook nog eens de alpha en zeer sensibel van karakter hier dramatisch op zou reageren! Betekent niet dat ze nooit gescheiden worden..Zeker wel!
Wat betreft de grote kleutergroepen zonder oudere paarden daar geloof ik absoluut niet in..kleuters die kleuters moeten opvoeden + de zwakkere die altijd het onderspit delven. Ik denk dat paarden daar in hun latere leven gedragsstoornissen van kunnen ontwikkelen. Een gemengde groep zou dan Veel meer mijn voorkeur hebben!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:48

Zelf zou ik noot m'n veulen naar de opfok doen. Te veel ellende van gezien. Bij mn familie op de boerderij wordt ook wel eens wat gefokt. Dat blijft dan gewoon bij de kudde (ongeveer 5 paarden) Geen leeftijd genootjes maar wel anderen. Deze dieren groeien in allle rust en gemak op. Spelenderwijs leren ze dingetjes. En als het dan zover is dat ze beleerd of betuigd moeten worden dan gaat het zo simpel. Maar het is ook zo leuk om die kleine dingetjes tijdens het opgroeien mee te maken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 07:56

Jennyj01 schreef:
Zelf zou ik noot m'n veulen naar de opfok doen. Te veel ellende van gezien. Bij mn familie op de boerderij wordt ook wel eens wat gefokt. Dat blijft dan gewoon bij de kudde (ongeveer 5 paarden) Geen leeftijd genootjes maar wel anderen. Deze dieren groeien in allle rust en gemak op. Spelenderwijs leren ze dingetjes. En als het dan zover is dat ze beleerd of betuigd moeten worden dan gaat het zo simpel. Maar het is ook zo leuk om die kleine dingetjes tijdens het opgroeien mee te maken.

Dat vind ik ook! Je mist nou net de leuke tijd van het opgroeien!! En wat je zegt het beleren lijkt bijna vanzelf te gaan!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 08:15

wapitie schreef:
Ik vraag mij echt af of een opfok voor veulens wel zo goed is voor de jonkies.

Mijn inmiddels 6 jarige hield er een deuk aan over op haar hoofd (schop gehad van een ander)

Ik denk dat de meest ingrijpende trauma’s ontstaan, wanneer sensitieve jonge paarden in een grote kudde van leeftijdsgenoten het onderspit delven. Een opfokgroep van jonge paarden zonder zorgzame leider, kun je volgens mij vergelijken met een peuterklas zonder leerkracht. Dan geldt het recht van de sterkste en zijn de meest sensitieve en de wat minder sterke paarden, extra kwetsbaar. Ik denk dat het beter is om een veulen wat langer bij zijn moeder te laten of,  indien mogelijk, een aantal merries en ruinen met veulens samen te zetten.

Waar komt het idee vandaan dat een opfok goed is voor veulens?

Een deuk of andere letsels kunnen veulens overal oplopen. Opfok of thuis. Heb ooit een veulen te koop zien staan met een deukje in de kaak. Kwam door een stamp van zijn eigen moeder maar verder zou er niks mis zijn betreft kauwen van voedsel ofzo.

Verder ga ik ook met je mee wat betreft kleutersgroepen. Enkel kleuters samen is vragen om problemen.

Een goede opfok is met jonge en oudere dieren samen waar er een leiderdier is van bv 25 jaar die de groep kan leiden. En waar er leeftijden van 0 tot 20-25 zijn zodat de oudere de jongere generatie kunnen opvoeden en daar hoort ook een standje geven bij als een veulen te veel praatjes krijgt. Een ouder dier kan dit standje veel beter onderbouwen dan een veulen naar een ander veulen toe.

Een goede opfok is ook waar de veulens ingeënt, bekapt en.verzorgd worden en dus ook in handen komen van de juiste mensen.

Ik heb spijt dat ik mijn vorige pony niet naar een opfok gebracht had. Hij was heel sociaal naar andere paarden en dieren maar toch werd hij niet in diverse kuddes op de pensionstal geaccepteerd. Of het aan zijn communicatie lag weet ik niet. Maar stond hij eerst op een opfok ben ik er zeker van dat hij sterker zou zijn door stoeien met anderen en niet zo een onderdanige kleuter die over zich heen liet lopen.
Anderzijds zie ik hier op bokt gespierdere veulens en paarden die op opfok hebben.gestaan in Duitsland of Tsjechië. Die spieren hebben zich kunnen ontwikkelen door de looiende gebieden. En die spieren mistte ik ook bij mijn jonkie.

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 09:22

pol1 schreef:
Mijn merrieveulentje is gewoon thuis gebleven.. staat nu ( even voor het afspenen ) met haar verkering ( ruin van bijna 25). Mijn veulen is stapelgek op opa..Ze spelen samen, doen een tukje samen, eten samen en zijn gek op elkaar lekker kroelen!

[ [url=m/KxsFiL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wil juist liever thuis mijn kleintje laten opgroeien! Ik heb haar elke dag in handen en ben ervan overtuigd dat de binding zo vele malen sterker en eerder ontstaat. Wij doen al paar x per week een wandeling naar de weg, haar een paar x per week lekker verzorgen, voetjes geven, vaststaan..Ze kan het allemaal!
Ik zie een heel gelukkig veulen. ( misschien ook een verschil dat ze een merrie is). Grote voordeel vindt ik ook dat ze veel langer bij moeders kon blijven.. ( ik vind na 4 mnd weg bij moeders, wat veel gebeurd erg onnatuurlijk ). Mijn merrie nu bijna 9 mnd is sinds gisteren van haar moeder af ( tijdelijk zodra de melkproductie en het uier geslonken is gaat moeders ook weer terug in de groep).

Ik denk dat opfokbedrijven vooral onstaan zijn voor het gemak vd mens, of voor mensen die thuis of op de pensionstal geen mogelijkheden hebben het veulen te houden.
Het lijkt me best knap beangstigend voor een veulen uit zijn vertrouwde omgeving te worden weggehaald! + ik wil ook geen gestreste moeder. Nou zal de ene moeder daar beter mee kunnen omgaan dan de andere maar ik weet dat mijn moedermerrie ook nog eens de alpha en zeer sensibel van karakter hier dramatisch op zou reageren! Betekent niet dat ze nooit gescheiden worden..Zeker wel!
Wat betreft de grote kleutergroepen zonder oudere paarden daar geloof ik absoluut niet in..kleuters die kleuters moeten opvoeden + de zwakkere die altijd het onderspit delven. Ik denk dat paarden daar in hun latere leven gedragsstoornissen van kunnen ontwikkelen. Een gemengde groep zou dan Veel meer mijn voorkeur hebben!

Hier hou ik van!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:30

Jennyj01 schreef:
Zelf zou ik noot m'n veulen naar de opfok doen. Te veel ellende van gezien. Bij mn familie op de boerderij wordt ook wel eens wat gefokt. Dat blijft dan gewoon bij de kudde (ongeveer 5 paarden) Geen leeftijd genootjes maar wel anderen. Deze dieren groeien in allle rust en gemak op. Spelenderwijs leren ze dingetjes. En als het dan zover is dat ze beleerd of betuigd moeten worden dan gaat het zo simpel.

Dat laatste vind ik niet echt een argument om veulens thuis te houden. Wij brachten ze altijd weg naar de opfok,en zolang je in de eerste maanden maar de basis goed bevestigd hebt voordat je ze weg brengt heb ik nooit problemen ervaren met beleren na terugkomst. Als dat zo is, heb je in de eerste maanden wat verkeerd gedaan of nagelaten. Die zijn imo het belangrijkst voor de opvoeding door mensen. Het is voor mij als eigenaar wel jammer veel te missen, daar ben ik het zeker mee eens.

Te veel dagelijks gepruts met jaarlingen en tweejarigen ben ik geen voorstander van. Laat ze eerst maar eens paard zijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:52

Mijn hengst komt van een plek met prachtige opfok mogelijkheden.
Flinke weides, eerst enkel met de jonge hengsten (tot een jaar of 2), en dan nog één of twee ex-verwaarloosde volwassen hengsten, die duidelijk maakten wie de baas was en hoe het allemaal in z'n werk ging. Lekker crossen door de heuvels, water en bosje er bij. Die hebben alles wat hun hartje begeerd!
Vervolgens in de oude hengstenkudde.
Door de weides waar ze op stonden, werden ze heel makkelijk halster en trailer mak (ze moesten regelmatig met de trailer verplaatst worden). Verder ook echt makke dieren!
Voor de merries hebben ze een soortgelijk systeem.

Op zo'n manier vind ik de opfok echt heel goed.

Underscore1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:59

Denk dat het minder stresserend voor het veulen is als hij ipv opfok gewoon bij de paarden kan blijven staan die hij al kent (als het een stabiele groep is natuurlijk)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:41

Underscore1 schreef:
Denk dat het minder stresserend voor het veulen is als hij ipv opfok gewoon bij de paarden kan blijven staan die hij al kent (als het een stabiele groep is natuurlijk)

Ben ik met je eens..Vaak ook minder stress voor de moeder!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:50

Mijn mening is dat een opfok wel goed is voor de opvoeding.
Ik zal even mijn situatie schetsen.

Paard met 6 maandjes naar huis gehaald met het idee haar op te laten groeien in een normale kudde met weidegang met schuilstal.
Echter bleek dat ze niet genoeg gevoerd werd en moest ik bijvoeren.
Vervolgens zijn we verhuist naar een andere stal waar wel veel gras stond en waar de landen beter onderhouden werden (en onbeperkt hooi).
Ze zou daar met 2 fjorden veulens komen te staan.
Na 3 maanden tussen de volwassen merries te hebben gelopen mocht ze eindelijk bij haar leeftijdsgenootjes.
Erg leuk om te zien hoe ze uiteindelijk toch het spelen oppakte (dit had ze eerder nooit gedaan).
Vervolgens ging ik op vakantie....

Ik had gevraagd aan iemand op stal of ze haar konden voeren en verzorgen.
Toen bleek dat me paard zich zo aan mij gehecht had dat ze andere mensen begon aan te vallen omdat ik het niet was.
Na mijn vakantie ben ik erheen gegaan, helemaal niks aan de hand.. kwam ze hoor madam vrolijk aangedraven met een lief hinnikje.
Toen heeft de staleigenaar gezegd dat ik haar beter kon verhuizen omdat ze het te gevaarlijk vond.

Toen heb ik het besluit gemaakt om haar in de opfok te zetten. (wilde het eerst echt niet omdat je vaak van die verhalen hoort over hoe ze met de paarden omgaan).

Nu staat ze in de opfok en heeft laatst een wond opgelopen van wel 3 cm diep.
Ze hebben zonder met mij te overleggen de DA gebeld omdat ze een been had zo dik als een olifanten poot en 40 graden koorts.
Dus ze hebben juist gehandeld.
Ik was die dag aan het werk en had zowiezo niet de tijd de telefoon op te pakken.

Ik ben erg tevreden over de opfok waar ze staat!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 17:57

Ik weet niet wat er met het aanvallende paard van hierboven is gebeurd maar dit gedrag herken ik echt niet in mijn heel erg mensgerichte paardenkind hoor die ook gewoon "thuis"staat. Aanvallen omdat ik het niet ben? Nee hoor dat zou niet in haar opkomen. Iedereen is lief, gezellig en welkom, zelfs de dierenarts met haar spuit. Ik denk dat er ergens bij het aanvallende paard een flinke steek is laten vallen in de opvoeding...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:33

Juulxx schreef:
Mijn mening is dat een opfok wel goed is voor de opvoeding.
Ik zal even mijn situatie schetsen.

Paard met 6 maandjes naar huis gehaald met het idee haar op te laten groeien in een normale kudde met weidegang met schuilstal.
Echter bleek dat ze niet genoeg gevoerd werd en moest ik bijvoeren.
Vervolgens zijn we verhuist naar een andere stal waar wel veel gras stond en waar de landen beter onderhouden werden (en onbeperkt hooi).
Ze zou daar met 2 fjorden veulens komen te staan.
Na 3 maanden tussen de volwassen merries te hebben gelopen mocht ze eindelijk bij haar leeftijdsgenootjes.
Erg leuk om te zien hoe ze uiteindelijk toch het spelen oppakte (dit had ze eerder nooit gedaan).
Vervolgens ging ik op vakantie....

Ik had gevraagd aan iemand op stal of ze haar konden voeren en verzorgen.
Toen bleek dat me paard zich zo aan mij gehecht had dat ze andere mensen begon aan te vallen omdat ik het niet was.
Na mijn vakantie ben ik erheen gegaan, helemaal niks aan de hand.. kwam ze hoor madam vrolijk aangedraven met een lief hinnikje.
Toen heeft de staleigenaar gezegd dat ik haar beter kon verhuizen omdat ze het te gevaarlijk vond.

Toen heb ik het besluit gemaakt om haar in de opfok te zetten. (wilde het eerst echt niet omdat je vaak van die verhalen hoort over hoe ze met de paarden omgaan).

Nu staat ze in de opfok en heeft laatst een wond opgelopen van wel 3 cm diep.
Ze hebben zonder met mij te overleggen de DA gebeld omdat ze een been had zo dik als een olifanten poot en 40 graden koorts.
Dus ze hebben juist gehandeld.
Ik was die dag aan het werk en had zowiezo niet de tijd de telefoon op te pakken.

Ik ben erg tevreden over de opfok waar ze staat!

Dit is een hele vreemde situatie, als een paard zo op mensen gericht is valt het toch niet zomaar aan?? Weet je wel zeker dat ze niet iets met haar hebben uitgevreten? Kan ook onbewust zijn gebeurd..

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:43

Citaat:
Dit is een hele vreemde situatie, als een paard zo op mensen gericht is valt het toch niet zomaar aan?? Weet je wel zeker dat ze niet iets met haar hebben uitgevreten? Kan ook onbewust zijn gebeurd..

Het enige wat ik kan bedenken is dat het komt omdat die 2 fjorden jaarlingen (zijn samen opgegroeid) er elke keer door de eigenaren er samen uit werden gehaald waardoor mijn kleine meid telkens ineens alleen stond.
Zou ook de meest logische reden zijn.

Maar al om al.. Ben blij dat ze nu op de opfok staat.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:04

kiki1976 schreef:
Ik heb er bewust voor gekozen om mijn veulen wel in de opfok te zetten.
Puur omdat ik de pensionstal waar we nu staan niet geschikt vind om een veulen verder te laten opgroeien. Te weinig jongere leeftijdsgenootjes, geen 24/7 weidegang met de zomer.
Er staan wel wat jonge paarden die wel zijn blijven staan, maar die zijn niet sociaal te noemen naar andere paarden.

Een goede opfok vinden is niet makkelijk dat geef ik eerlijk toe.
Heb er diverse gezien, en waarvan er diverse bij waren waar ik haar voor geen goud neer gezet zou hebben. Alleen al omdat ze met de winterperiode niet buiten kwamen, of met een grote groep op een kleine vieze natte prutbende zo groot als een postzegel.

Ze staat nu op een uurtje rijden van mijn huis. Ze komt iedere dag met haar vaste groepje buiten in een grote ruimte waar ze zich heerlijk kunnen uitleven. Onbeperkt hooi.
Meerdere keren per dag worden ze gecontroleerd.
Enten, ontwormen, bekappen alles word netjes en op tijd met beleid gedaan.
Van de zomer gaan ze de weide op in een soort van natuurgebied onder de zeedijk. Waar ook dagelijks alle paarden worden gecontroleerd.

Waar heb jij ze in de opfok? Bij Gea?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:26

Juulxx schreef:
Citaat:

Het enige wat ik kan bedenken is dat het komt omdat die 2 fjorden jaarlingen (zijn samen opgegroeid) er elke keer door de eigenaren er samen uit werden gehaald waardoor mijn kleine meid telkens ineens alleen stond.
Zou ook de meest logische reden zijn.

Maar al om al.. Ben blij dat ze nu op de opfok staat.

Tja dan is het op zich wel logisch dat er iets niet goed gaat! Wie bedenkt dat nou!

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 09:16

Degene die had aangeboden om bij haar te komen staan