Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
wapitie schreef:Ik vraag mij echt af of een opfok voor veulens wel zo goed is voor de jonkies.
Mijn inmiddels 6 jarige hield er een deuk aan over op haar hoofd (schop gehad van een ander)
Ik denk dat de meest ingrijpende trauma’s ontstaan, wanneer sensitieve jonge paarden in een grote kudde van leeftijdsgenoten het onderspit delven. Een opfokgroep van jonge paarden zonder zorgzame leider, kun je volgens mij vergelijken met een peuterklas zonder leerkracht. Dan geldt het recht van de sterkste en zijn de meest sensitieve en de wat minder sterke paarden, extra kwetsbaar. Ik denk dat het beter is om een veulen wat langer bij zijn moeder te laten of, indien mogelijk, een aantal merries en ruinen met veulens samen te zetten.
Waar komt het idee vandaan dat een opfok goed is voor veulens?
Jennyj01 schreef:Zelf zou ik noot m'n veulen naar de opfok doen. Te veel ellende van gezien. Bij mn familie op de boerderij wordt ook wel eens wat gefokt. Dat blijft dan gewoon bij de kudde (ongeveer 5 paarden) Geen leeftijd genootjes maar wel anderen. Deze dieren groeien in allle rust en gemak op. Spelenderwijs leren ze dingetjes. En als het dan zover is dat ze beleerd of betuigd moeten worden dan gaat het zo simpel. Maar het is ook zo leuk om die kleine dingetjes tijdens het opgroeien mee te maken.
wapitie schreef:Ik vraag mij echt af of een opfok voor veulens wel zo goed is voor de jonkies.
Mijn inmiddels 6 jarige hield er een deuk aan over op haar hoofd (schop gehad van een ander)
Ik denk dat de meest ingrijpende trauma’s ontstaan, wanneer sensitieve jonge paarden in een grote kudde van leeftijdsgenoten het onderspit delven. Een opfokgroep van jonge paarden zonder zorgzame leider, kun je volgens mij vergelijken met een peuterklas zonder leerkracht. Dan geldt het recht van de sterkste en zijn de meest sensitieve en de wat minder sterke paarden, extra kwetsbaar. Ik denk dat het beter is om een veulen wat langer bij zijn moeder te laten of, indien mogelijk, een aantal merries en ruinen met veulens samen te zetten.
Waar komt het idee vandaan dat een opfok goed is voor veulens?
pol1 schreef:Mijn merrieveulentje is gewoon thuis gebleven.. staat nu ( even voor het afspenen ) met haar verkering ( ruin van bijna 25). Mijn veulen is stapelgek op opa..Ze spelen samen, doen een tukje samen, eten samen en zijn gek op elkaar lekker kroelen!
[ [url=m/KxsFiL.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik wil juist liever thuis mijn kleintje laten opgroeien! Ik heb haar elke dag in handen en ben ervan overtuigd dat de binding zo vele malen sterker en eerder ontstaat. Wij doen al paar x per week een wandeling naar de weg, haar een paar x per week lekker verzorgen, voetjes geven, vaststaan..Ze kan het allemaal!
Ik zie een heel gelukkig veulen. ( misschien ook een verschil dat ze een merrie is). Grote voordeel vindt ik ook dat ze veel langer bij moeders kon blijven.. ( ik vind na 4 mnd weg bij moeders, wat veel gebeurd erg onnatuurlijk ). Mijn merrie nu bijna 9 mnd is sinds gisteren van haar moeder af ( tijdelijk zodra de melkproductie en het uier geslonken is gaat moeders ook weer terug in de groep).
Ik denk dat opfokbedrijven vooral onstaan zijn voor het gemak vd mens, of voor mensen die thuis of op de pensionstal geen mogelijkheden hebben het veulen te houden.
Het lijkt me best knap beangstigend voor een veulen uit zijn vertrouwde omgeving te worden weggehaald! + ik wil ook geen gestreste moeder. Nou zal de ene moeder daar beter mee kunnen omgaan dan de andere maar ik weet dat mijn moedermerrie ook nog eens de alpha en zeer sensibel van karakter hier dramatisch op zou reageren! Betekent niet dat ze nooit gescheiden worden..Zeker wel!
Wat betreft de grote kleutergroepen zonder oudere paarden daar geloof ik absoluut niet in..kleuters die kleuters moeten opvoeden + de zwakkere die altijd het onderspit delven. Ik denk dat paarden daar in hun latere leven gedragsstoornissen van kunnen ontwikkelen. Een gemengde groep zou dan Veel meer mijn voorkeur hebben!
Jennyj01 schreef:Zelf zou ik noot m'n veulen naar de opfok doen. Te veel ellende van gezien. Bij mn familie op de boerderij wordt ook wel eens wat gefokt. Dat blijft dan gewoon bij de kudde (ongeveer 5 paarden) Geen leeftijd genootjes maar wel anderen. Deze dieren groeien in allle rust en gemak op. Spelenderwijs leren ze dingetjes. En als het dan zover is dat ze beleerd of betuigd moeten worden dan gaat het zo simpel.
Juulxx schreef:Mijn mening is dat een opfok wel goed is voor de opvoeding.
Ik zal even mijn situatie schetsen.
Paard met 6 maandjes naar huis gehaald met het idee haar op te laten groeien in een normale kudde met weidegang met schuilstal.
Echter bleek dat ze niet genoeg gevoerd werd en moest ik bijvoeren.
Vervolgens zijn we verhuist naar een andere stal waar wel veel gras stond en waar de landen beter onderhouden werden (en onbeperkt hooi).
Ze zou daar met 2 fjorden veulens komen te staan.
Na 3 maanden tussen de volwassen merries te hebben gelopen mocht ze eindelijk bij haar leeftijdsgenootjes.
Erg leuk om te zien hoe ze uiteindelijk toch het spelen oppakte (dit had ze eerder nooit gedaan).
Vervolgens ging ik op vakantie....
Ik had gevraagd aan iemand op stal of ze haar konden voeren en verzorgen.
Toen bleek dat me paard zich zo aan mij gehecht had dat ze andere mensen begon aan te vallen omdat ik het niet was.
Na mijn vakantie ben ik erheen gegaan, helemaal niks aan de hand.. kwam ze hoor madam vrolijk aangedraven met een lief hinnikje.
Toen heeft de staleigenaar gezegd dat ik haar beter kon verhuizen omdat ze het te gevaarlijk vond.
Toen heb ik het besluit gemaakt om haar in de opfok te zetten. (wilde het eerst echt niet omdat je vaak van die verhalen hoort over hoe ze met de paarden omgaan).
Nu staat ze in de opfok en heeft laatst een wond opgelopen van wel 3 cm diep.
Ze hebben zonder met mij te overleggen de DA gebeld omdat ze een been had zo dik als een olifanten poot en 40 graden koorts.
Dus ze hebben juist gehandeld.
Ik was die dag aan het werk en had zowiezo niet de tijd de telefoon op te pakken.
Ik ben erg tevreden over de opfok waar ze staat!
Citaat:Dit is een hele vreemde situatie, als een paard zo op mensen gericht is valt het toch niet zomaar aan?? Weet je wel zeker dat ze niet iets met haar hebben uitgevreten? Kan ook onbewust zijn gebeurd..
kiki1976 schreef:Ik heb er bewust voor gekozen om mijn veulen wel in de opfok te zetten.
Puur omdat ik de pensionstal waar we nu staan niet geschikt vind om een veulen verder te laten opgroeien. Te weinig jongere leeftijdsgenootjes, geen 24/7 weidegang met de zomer.
Er staan wel wat jonge paarden die wel zijn blijven staan, maar die zijn niet sociaal te noemen naar andere paarden.
Een goede opfok vinden is niet makkelijk dat geef ik eerlijk toe.
Heb er diverse gezien, en waarvan er diverse bij waren waar ik haar voor geen goud neer gezet zou hebben. Alleen al omdat ze met de winterperiode niet buiten kwamen, of met een grote groep op een kleine vieze natte prutbende zo groot als een postzegel.
Ze staat nu op een uurtje rijden van mijn huis. Ze komt iedere dag met haar vaste groepje buiten in een grote ruimte waar ze zich heerlijk kunnen uitleven. Onbeperkt hooi.
Meerdere keren per dag worden ze gecontroleerd.
Enten, ontwormen, bekappen alles word netjes en op tijd met beleid gedaan.
Van de zomer gaan ze de weide op in een soort van natuurgebied onder de zeedijk. Waar ook dagelijks alle paarden worden gecontroleerd.
Juulxx schreef:Citaat:Dit is een hele vreemde situatie, als een paard zo op mensen gericht is valt het toch niet zomaar aan?? Weet je wel zeker dat ze niet iets met haar hebben uitgevreten? Kan ook onbewust zijn gebeurd..
Het enige wat ik kan bedenken is dat het komt omdat die 2 fjorden jaarlingen (zijn samen opgegroeid) er elke keer door de eigenaren er samen uit werden gehaald waardoor mijn kleine meid telkens ineens alleen stond.
Zou ook de meest logische reden zijn.
Maar al om al.. Ben blij dat ze nu op de opfok staat.